1
2
Acil bir olayın bildirilmesinden kesin tedavi verilinceye kadar yerinde En iyi acil bakımı en kısa zamanda Güçlü acil servislerin kılavuzluğu 3
acil tıbbi teknikerler, doktorlar, yardımcı sağlık personeli, hastane yönetimi, hükümet 4
5
Vaka bildirim formu, Nöbet defteri Bilgisayar kayıtları Teknik destek ekibinin, arızalar, onarımlar, malzeme alım ve dağıtımla ilgili kayıtlar 6
İl ambulans servisleri kuruluş ve işleyiş bakımından 11/5/2000 tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği hükümlerine tabidir. Ambulans servisleri ile ambulans ve acil sağlık araçları komisyonca düzenli olarak yılda en az iki kez denetlenir. Gerekli görülen hallerde Bakanlık tarafından denetleme yapılabilir. 7
Komuta kontrol merkezi, İstasyonlar, Hastane acil servisleri, Acil yardım merkezleri, Şube Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü, Kriz Masası, Sağlık Bakanlığı. polis, itfaiye, jandarma. Güvenlik birimleri, 8
Ambulansın yolda olduğu, Hasta-yaralı sayısı, tipi Hasta-yaralının durumu,yaralanma şiddeti Hangi tıbbi girişimlere gereksinim olduğu Ambulansın tahmini varış süresi 9
Hasta veya yaralının hastaneye ulaştırılıncaya kadar geçen sürede yapılan acil bakım hizmetlerini kapsar. Acil Sağlık Hizmetlerinin, ambulanslar aracılığı ile sunulan mobil hizmetleri dünyanın gelişmiş bütün ülkelerinde mevcuttur. 10
1- Paniğe kapılma 2- Hasta ile iletişim kurmak ve hastayı değerlendirmek üzere sistematik bir yaklaşım gelişir. 3- Olası tehlikeleri (Komplikasyonları=boğulma, solunum borusunda yabancı cisim) göz ardı etme 4- Görünen sorunun çevresini araştır (bak ve incele) 5- Yaralının hayati tehlikeyi atlatması için acele et. 11
O nedenle, birinci sorumluluğunuz kendinizi korumaktır. Karşılaşabileceğiniz tehlikeler: insan davranışları, hayvanlar, dengesiz/çökme tehlikesi olan yapılar, yangın, patlamalar vb olabilir. O nedenle, her zaman dikkatli olmalısınız. Ekibin, çevredekilerin ve hastanın güvenliğini sağlamak: Sizin için geçerli olan tehlikeler diğer kişiler için de geçerlidir. Bir profesyonel olarak diğer kişilerinde güvenliğini sağlamalısınız. 12
Acil bakım: Hastaya verilecek acil bakım, basit bir psikolojik destekten, hayat kurtaran işlemlere kadar kadar değişebilir. İlk muayene bulgularınıza göre, hastanın hayatta kalması veya yarasının kapatılması için bir dizi uygulamalar içeren acil bakım verebilirsiniz. 13
Afetin yaşandığı anlarda hasta ve yaralıların zaman kaybetmeksizin en kısa sürede kurtarılması ve gerekli acil tıbbi girişimlerde bulunulması iyi bir ekip yönetimini gerektirir. Olağan dönemde afet durumları konusunda eğitim almış ve hizmetin işleyiş yapısını bilen ekiplerle afet anlarında hizmet vermek daha kolay ve verimli olabilecektir. 14
Olası afet durumlarında 112 acil sağlık hizmetlerinin koordineli bir şekilde yönetilmesi iyi bir şekilde tasarlanmış yönetim ve organizasyon yapısı, gerekli tıbbi araç-gereç ve konusunda eğitimli acil sağlık hizmetleri personelinin oluşumuyla mümkün olabilecektir. 15
Afetin yaşandığı ilk anlarda daha fazla insan hayatı kurtarabilmek için bazı unsurlar çok önem taşımaktadır. Bunlar doğru kurtarma yöntemlerinin bilinmesi ve acil tıbbi müdahalelerin doğru bir şekilde zaman kaybetmeksizin uygulanması olabileceği gibi en önemli unsur ise, kurumlar arası koordinasyonun sağlanarak afet durumunun iyi bir şekilde yönetilmesidir. Ayrıca kurtarma işlemlerinden sonra ileri yaşam desteğini sağlayabilecek sahra hastanelerinin oluşturulmasıdır. 16
17 Sahra Hastanesi
18
Acil tıp sisteminde, acil bir olayın bildirilmesinden kesin tedavi verilinceye kadar yerinde, en iyi acil bakımı en kısa zamanda, güçlü acil servislerin kılavuzluğu ile verilmesi şeklinde olur. Aşağıdakilerden hangisi bu sistemin içinde yer almaz? a) Acil tıbbi teknikerler b) Doktorlar c) Hastane yönetimi d) İtfaiye e) Hükümet Cevap : D 19
Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde 5 altın kural aşağıda verilmiştir, aşağıdaki seçeneklerden hangisinde 5 altın kural doğru sırada verilmiştir? 1- Paniğe kapılma 2- Olası tehlikeleri (Komplikasyonları=boğulma, solunum borusunda yabancı cisim) göz ardı etme 3- Yaralının hayati tehlikeyi atlatması için acele et. 4- Görünen sorunun çevresini araştır (bak ve incele) 5- Hasta ile iletişim kurmak ve hastayı değerlendirmek üzere sistematik bir yaklaşım gelişir. a) 1 – 2 – 3 – 4 – 5 b) 1 – 5 – 2 – 4 – 3 c) 5 – 4 – 3 – 2 – 1 d) 1 – 4 – 3 – 5 – 2 e) 1 – 3 – 4 – 2 – 5 Cevap :B20