1 MATEMATİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ Prof. Dr. Nazmiye YAHNİOĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Kamu Yönetimi Etiği Personel Genel Müdürlüğü Ahmet DÜZGÜN
Kurumlar toplumu önemser
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Cengizhan İpbüker - Çiğdem Göksel
Finlandiya yönetiminde hesap verebilirliğe giriş Visa Paajanen,
Hacıali Aktaş Batur Alp Aydın Yunus Ayhan ETİK KODLAR.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
ETİK KODLARI RIDVAN SEZER NESİB GORAL.
YETKİN MÜHENDİSLİK PANELİ MUSTAFA ÇOBANOĞLU MÜDEK MAK ÜYESİ.
Yöntem, Proje Ekibi, Araştırma Olanakları, Yaygın Etki/Katma Değer
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Çalışma ve Etik.
Bülent Ecevit Üniversitesi
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Etik, bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan ortak yaşamı mümkün kılan ahlaki açıdan doğru - yanlış ya da iyi – kötü gibi terimleri içinde.
İÇERİK Akademik Birimler Bazında Stratejik Plan’da Yer Alan Amaçlara Yönelik Eylemler Devlet Konservatuvarı Fakülteler Meslek Yüksekokulları Enstitüler.
KARPA & VENA ORTAK GIRIŞIMI
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
KAHRAMANMARAŞ BİLGİYLE BULUŞUYOR
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
G ÖNÜLLÜLÜK “İsteyerek, bilerek, severek ona buna zıplama, atlamak.” “Yaşamaya devam etme sebeplerini çoğaltma ve varlığını toplumsal olarak gerçekleme.
Toplam Kalite Yönetimi
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Mehmet Demirkol. “İnsanları yasa ve ceza ile yönetirseniz, onlar bir daha yanlış yapmayacaklar, ancak şeref ve utanma duygularına da sahip olmayacaklardır.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
IĞDIR ÜNİVERSİTESİ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ TARİH BÖLÜMÜ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Bilim ve Mühendislik Etiği
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘p’
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
Test 1.
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
2018 Yılı Performans Sunumu
Sunum transkripti:

1 MATEMATİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ Prof. Dr. Nazmiye YAHNİOĞLU

2 İÇERİK  Mühendis ve Mühendislik  Mühendislik Eğitimi ve Mühendislik Etiği  Matematik Mühendisliği ve Çalışma Alanları  MTM nin temel konuları ve diğer mühendislik alanları ile ilişkileri  Matematik Mühendisliği Ders Programı ve Öğretim Planının Tanıtımı  Mühendislik ve AR-GE (Teknoloji ve Pazar, tasarım ve icat, bilim ve araştırma)  Temel İş Hukuku  Çalışma Hayatında İş Sağlığı ve İş Güvenliği

3 Ülkemizde üniversite tarihi bugünkü adı İstanbul Teknik Üniversitesi olan, 1773’te açılan Mühendishane-I Bahr-i hümayun un kuruluşu ile başlar. İlk adı “Mühendishane” olan bu üniversite ulusal tarihimizin ilk üniversitesidir.  I. Abdülhamit devrinde büyümeye devam eden bu üniversite, III. Selim döneminde 1795 de adı Mühendishane-I Berr-I Hümayum (inşaat mühendisliği) olmuş ve bir kanunnameye bağlanmıştır. Bu kanun; üniversitenin kurulduğu dönem koşulları içerisinde oldukça modern ve modern olduğu kadarda detaylı bir üniversite kanunudur. Tanzimattan Sonra Üniversite  Bugünkü anlamda üniversitelerimizin tarihi tanzimatla başlar. 1845’te “Meclis-i Muvakkat” adı ile ulema asker ve bürokratlardan oluşan yedi kişilik geçici bir meclis kurulmuş ve bir yıl çalışmıştır. Bu meclis eğitim sisteminde yapılması düşünülen düzenlemeler için prensipler belirlemiş ve batıda olduğu gibi ilk,orta ve yüksek öğretim olmak üzere üç basamaklı yapılmasını benimsemiştir. TÜRKİYE’DE MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ

4  Tanzimatta bugün kullandığımız üniversite sözcüğüne karşılık olarak Osmanlıca (Türkçe) Darülfünun terimi kullanılmışsa da içerik olarak batı tipi yeni modern üniversite benimsenmişti.  Darülfünundan askeriye ve bürokrasinin ihtiyaç duyduğu insan gücü yetiştirmesi amaçlanmıştır.  I.Darülfünun 14 ocak 1963’te öğretime başladı, fakat çok geçmeden kapandı.  20 Şubat 1870’de II.Darülfünun(Darülfünunun-u Osmaniye) açıldı.  1874’de III. Darülfünun,  1 Eylül 1900’de IV. Darülfünun ve  1908’de V. Darülfünun açıldı. 20 Nisan 1912’de Darülfünun Nizamnamesi yayınlandı ve adı İstanbul Darülfünununa çevrildi. TÜRKİYE’DE MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ

5  11 Ekim 1919’da Darülfünun nizamnamesi yeniden düzenlendi ve bilimsel özerklik verildi.  3 Mart 1924 tarih ve 430 sayılı Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile bütün mektep ve medreselerle birlikte Darülfünun Maarif Vekaletine bağlandı.  21 Nisan 1924 tarih ve 493 sayılı kanun ile İstanbul Darülfünunun talimatnameleri yayımlandı ve bilimsel ve idari özerklik verildi. Bunun dışında Cumhuriyet döneminde çok ciddi devrimler yapılmışsa da Darülfünuna dokunulmamıştır. TÜRKİYE’DE MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ

Üniversite Reformu  1930’dan itibaren Darülfünun çeşitli yayın organlarında eleştirilmeye başlanmış ve 1933’de İstanbul Darülfünun’u kaldırılmış ve İstanbul Üniversitesi kurulmuştur.  31 Temmuz 1933 de kapatılan Darülfunun toplam 240 olan öğretim elmanı kadrosu 53’e düşürülmüştür. Daha sonra Almanya daki Hitler rejiminden kaçan öğretim üyeleri (Ernst E. Hirsch, Anılarım, TÜBİTAK Yayınları,2000) getirilmiştir. İstanbul Üniversitesi  Istanbul Üniversitesi 9 aylık bir boşluktan sonra 1934 te çıkarılan İstanbul Üniversitesi Talimatnamesi’nde belirlenen yeni esaslara göre düzenlenmiştir.  1946 ( tarih ve 4936 sayılı kanun), 1961 (61 anayasası madde 120, 115 sayılı kanun) 1973 ( tarih ve 1750 sayılı kanun), 1981 ( tarih ve 2547 sayılı kanun) de olmak üzere üniversite kanunu’da 5 defa düzenleme yapılmıştır Üniversite Yasası  1981de Türkiye Üniversitelerinin tümü aynı bir yasal çerçevenin (2547 sayılı kanun) içine getirilmiş ve YÖK kurularak, bu kuruma bağlanmıştır

7 YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ  Kondüktör Mekteb-i Alisi Dönemi ( )  Nafia Fen Mektebi Dönemi ( )  İstanbul Teknik Okulu Dönemi ( )  İstanbul Devlet Mühendislik ve Mimarlık Akademisi Dönemi ( )  Yıldız Üniversitesi Dönemi ( )  Yıldız Teknik Üniversitesi Dönemi(1992-Günümüz)

Gelişmiş toplum insanının en belirgin “Davranış Özellikleri” nelerdir? (anket)  Kesin etik değerlere sahip,  Dürüst,  Sorumluluk sahibi,  Kural ve yasalara saygılı,  Diğer yurttaşların haklarına saygılı,  Çalışma şevki olan,  Büyük işler yapma isteği olan,  Dakik’lik. Bunlardan ilk beşi doğrudan ETİK ile ilgilidir.

ETİK Etik, insanlar arası ilişkilerin temelinde yer alan, insanların tutum ve davranışlarını yönlendiren ilkeler, değerler bütünü olarak tanımlanmaktadır. Bu değerler başta tarih, sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel etkenler gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak oluşan tarihi, toplumsal ve dinamik bir süreçde ortaya çıkar.

Etik neden gerekli? Etik bir yaşam, bireylerin eşit söz hakkına sahip olduğu, değeri koruyan, dürüst, şeffaf, araştırıcı ve bilgi toplumu oluşturmanın temel koşuludur.

Etik Olmak  Etik değerler, gelişmiş ve modern toplumların en ön planda tuttukları temel niteliklerdir.  Evrensel olanı önemseme, hesap verebilirlik, sorumluluk, bilinçlilik ve farkında oluş, çağdaş ve modern olmak için gereklidir.  Modern olma, yaratıcılık, bilgiye yeni bilgiler ekleme, öngörüde bulunma, geleceği hesaba katma,yararlı olma, sonuçlar hakkında kestirimlerde bulunma, eleştiri yapma özeleştiri sunma niteliklerini ifade eder.

Etik altyapı:  Açıklık/Saydamlık  Katılım  Sorgulanabilirlik  Etkinlik  Uyum/Tutarlılık Bu ilkeler toplumsal kültürün özüne yerleştikçe kurumsal ve toplumsal etik altyapıyı sağlamlaştıracaktır.

Etik ne kazandırır?:  Rekabet gücü üstünlüğü  Ulusal saygınlık  Toplumsal barış  …

Etik Kavramı  Etik kavramı bir kolektif bilincinin ifadesidir.  Kolektif yaşamanın, çalışmanın ve ikametin belli bir tarz ve biçimi, zorunlu olarak bir yasal düzenlilik içinde bulunduğunda belirli davranış tarzı ve biçimlerine, alışkanlıklara, töre, adet, gelenek ve göreneklere yol açmakla kalmayıp aynı zamanda belli ahlaksal görüş ve anlayışları, duyguları, kural ve normları da beraberinde getirmektedir.  Bu bağlamda etik, toplumsal yaşamın ahlaksal pratiğine yönelik bir “gereklilik” öğretisi, insanların birtakım ortak değerleri koruyarak birlikte yaşama ilişkilerini düzenlemeye yönelik “ahlaki davranış standartları” nı gösterir.

“Başkaları tarafından da yapılıyor” gerekçesiyle Kuraldışı olanı, Yasadışı olanı, Ahlakdışı olanı, Kötü olanı emsal göstererek kendi eylemini geçerli ve haklı kılmaya çalışmak... Etik sorun:

Herhangi bir eylemin etik açıdan değerlendirilmesinde üç yaklaşım söz konusudur. Bu yaklaşımlar birbirlerini tamamlarlar ve bir etik karar verme sürecinin temelini oluştururlar. Bu yaklaşımlar;  Tutarlılık, öznel etik modeli,  Sonuçlar, nesnel etik modeli,  Önemseme, sorumluluk etiğidir. Etik karar vermede, etik yaklaşımlar:

Borrom Düğümü : TUTARLILIK SONUÇLAR ÖNEMSEME ETİK Etik yargılamada ve eylemde; tutarlılık,sonuçlar ve önemseme yaklaşımları birlikte düşünülmelidir.

Son yıllarda, iş ve mesleki alanda mesleki etikten beklentiler önemli biçimde artmıştır. İşverenler,çalışanlar ve müşteriler bilinçli olarak temel etik kurallarının tanımlanmasına gereksinim duymaktadırlar. Bunun nedenleri,  Kabul edilmiş/edilebilir davranışları belirlemek,  Uygulamanın standartlarını yükseltmek,  Öz eleştiri yapmak için yol göstericilik sağlamak,  Mesleki davranış ve sorumluluklar için bir çerçeve oluşturmak,  Bir mesleki kimlik (statü) aracı,  Bir mesleki olgunluk standardı belirlemek. olarak sayılabilir.

Mühendislik Etiği Mühendislerin, bilim ve teknoloji ile mühendislik etkinliklerinin topluma olan etkilerini, mühendislerin bu etkilerden doğan kişisel sorumluluklarını ölçmede ve mesleki kararlarını alırken başvurdukları değerlerdir.

 Tarihsel gelişim içinde, ilk mühendislik etiği ilkeleri 1900’lü yılların başında ABD’lerinde, 1947 yılında Almanya’da benimsenmiştir.  Dünya Mühendisler Birliği, Mühendislik Etiği İlkeleri’ni 1977 yılında kabul etmiştir. Mühendislik Etiği İlkeleri

Dünya Mühendisler Birliği; ( 5 Ekim 1977 ) Mühendisler, mühendislik mesleğinin doğruluğunu, onurunu ve değerini I-insanlığın refahının artması için kendi bilgi ve becerilerini kullanarak, II-dürüst ve tarafsız olarak halka, kendi işverenlerine ve müşterilerine sadakatle hizmet ederek, III-mühendislik mesleğinin yeteneğini ve prestijini arttırmaya çabalayarak, IV-kendi disiplinlerinin mesleki ve teknik birliğini destekleyerek, yüceltir ve geliştirirler.

TMMOB Nisan 2003 tarihinde, Ülkemizdeki mühendisler için ”Mesleki Davranış İlkeleri” ni yayınlamıştır. Bu ilkeler, Dünya Mühendisler Birliğinin düzenlemesinden farklı olarak, 1-Topluma karşı sorumluluklar, 2-Doğaya ve çevreye karşı sorumluluklar, 3-İşverene ve müşteriye karşı sorumluluklar, 4-Mesleğe ve meslektaşlara karşı sorumluluklar, 5-Kendilerine karşı sorumluluklar, başlıkları altında düzenlenmiştir. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB)

Mühendislik Etiği İlkeleri 1.Mühendisler, mesleki görevlerini yerine getirirken, toplumun güvenliğini, sağlığını ve refahını en önde tutacaklardır. 2.Mühendisler, sadece kendi uzmanlık alanlarındaki hizmetleri vermelidirler. 3.Mühendisler, yalnızca objektif ve gerçek resmi raporlar yayınlayacaklardır. 4.Mühendisler, mesleki konularda, her işveren veya müşteri için güvenilir vekil olarak davranacaklar ve çıkar çatışmalarından kaçınacaklardır. 5.Mühendisler, hizmetlerinin geçerliliği konusunda mesleki itibarlarını oluşturacak ve diğerleriyle haksız rekabete girmeyeceklerdir. 6.Mühendisler, mesleklerinin doğruluğunu, onurunu ve değerini yüceltmek ve geliştirmek için çalışacaklardır. 7.Mühendisler, mesleki gelişmelerini kendi kariyerleriyle devam ettirecekler ve kendi kontrolleri altındaki mühendislerin mesleki gelişimleri için olanaklar sağlayacaklardır.

Mühendislik Etiği İlkeleri 1. Mühendisler, mesleki görevlerini yerine getirirken, toplumun güvenliğini, sağlığını ve refahını en önde tutacaklardır. a) Mühendisler; toplum yaşamının, güvenliğinin, sağlığının ve refahının, yapıların, makinelerin üretimlerin, işlemlerin ve donanımların üretilmesindeki mühendislik kurallarına, kararlarına ve uygulamalarına bağlı olduğunu bilmelidir. b) Mühendisler, toplumun sağlığı ve refahının güvenliğini tasarlamayan planlar ve benzerlerini kullanmayacak ve kabul edilen mühendislik standartlarına uygun olanları kullanacaktır.

c) Mühendisler toplumun güvenliğini, sağlığını ve refahını tehlikeye sokan mesleki kararların devreden çıktığı durumlarda, müşterilerini veya işverenlerini bilgilendirmeli ve durum hakkında diğer otoritelerin dikkatini çekmelidirler. c-l)Mühendisler, sorumlu oldukları sistemlerin tasarımı ve üretiminin kullanılmasına ilişkin güvenlik veya yaşam beklentisini halkın anlamasını sağlayacak yayınlanmış standartları, test kodlarını ve kalite kontrol işlemlerini her durumda gerçekleştirecek ve temin edeceklerdir. c-2)Mühendisler, tasarım için planlama onaylarını vermeden önce sorumlu oldukları sistem veya üretimlerinin tasarım güvenirliliğini inceleyecek ve güvenlik eleştirisini yapacaklardır. c-3)Mühendisler, halkın güvenliği veya sağlığını tehlikeye düşüreceğine inanılan koşulları gözleyecek ve durum hakkında yetkilileri bilgilendireceklerdir.

d) Mühendisler, diğer kişilere veya firmalara tasarım güvenirliği ilkelerinin herhangi bir maddesinin ihlalinde olabileceklerin bilgisini veya nedenlerini bildirmek zorundadırlar. Bu gibi bilgiyi özel yetkiliye yazarak sunacaklar ve bu gibi bilginin elde edilmesinde yetkili ile işbirliği yapacak ve gerektiğinde yardımcı olacaklardır. d.l)Mühendisler, üretim veya üretim sistemlerinin kontrolü yapılmamış veya güvenirliliği sağlanmamış, ise veya tasarımı onu kullanan halka zarar verecekse, bu durumu yetkililere bildireceklerdir. d.2) Mühendisler, üretim veya sistemlerin güvenliği ve performansını etkileyecek değişimlerin veya düzenlemelerin onayını vermeyeceklerdir. e) Mühendisler, topluma ilişkin olaylarda yapıcı hizmet olanakları arayacaklar ve kendi toplumlarının güvenliği, sağlığı ve esenliğinin geliştirilmesi için çalışacaklardır. f) Mühendisler, yaşamın kalitesini artırmak için çevreyi iyileştirmelidirler.

2. Mühendisler, sadece kendi uzmanlık alanlarındaki hizmetleri vermelidirler. a) Mühendisler, mühendisliği içeren bir özel teknik alanda eğitim veya deneyle kazanmış oldukları mühendislik etkinliklerini yerine getirmeyi üstleneceklerdir. b) Mühendisler, kendi ihtisas alanlarının dışında eğitim ve deneyim gerektiren bir etkinliği Kabul edebilirler, ancak hizmetleri projenin kendi uzmanlık sınırına kadar olmalıdır. Projenin aşamalarında uzmanlarla işbirliği, onlara danışma veya onlardan yararlanma sağlanmalıdır. c) Mühendisler, kendi uzmanlık alanları dışında veya kendilerinin doğrudan kontrolü altında hazırlanmamış herhangi bir mühendislik planı, projesi veya belgeyi imzalamayacaklardır.

3. Mühendisler, yalnızca objektif ve gerçek resmi raporlar yayınlayacaklardır. a) Mühendisler, resmi bilgilerini yaymaya ve mühendislik başarılarının yanlış anlaşılmasını önlemeye gayret edeceklerdir. b) Mühendisler, tüm mesleki raporlarda, beyanatlarda veya şahitliklerde tamamen objektif ve gerçekçi olacaklardır. Raporlar, beyanatlar veya şahitlikler konusunda gerekli ve uygun bilgiye sahip olacaklardır. c) Mühendisler, herhangi bir mahkeme veya komisyonda uzman veya teknik şahit ediyorlarsa görüşlerini; kendilerini ilgilendiren, yeterli, doğru, tam, teknik bilgi sahibi olduklarına inandıkları zaman bildirmelidirler. d) Mühendisler, herhangi bir gruba veya gruplara ilişkin ödeme veya duyumların söz konusu olduğu mühendislik konularında, kesin kanaate ulaşmadıkları sürece, grup veya grupların kimliklerini açıklayarak beyanat, eleştiri veya tartışma konusu yapamazlar. e) Mühendisler, kendi çalışmalarını ve değerlendirmesini ağır başlı ve alçak gönüllülükle yapacaklar ve kendilerinin yükselmeleri karşılığında mesleğini, onurunu, dürüstlüğünü tehlikeye atacak herhangi bir eğilimden kaçınacaklardır.

4. Mühendisler, mesleki konularda, her işveren veya müşteri için güvenilir vekil olarak davranacaklar ve çıkar çatışmalarından kaçınacaklardır. a) Mühendisler, kendi işverenleri veya müşterileriyle ilgili tüm anlaşmazlıklardan kaçınacaklar ve kendi işlerini veya hizmet kalitelerini etkileyen herhangi bilgi veya durumu işveren müşterilerine vakit geçirmeden bildireceklerdir. b) Mühendisler, kendileri ile işveren veya müşteriler arasında bir potansiyel anlaşmazlık yaratacak herhangi bir anlaşmayı bilerek (kasıtlı olarak) taahhüt etmeyeceklerdir. c) Mühendisler, ne aynı proje hizmetleri için ne de aynı projeyle ilgili farklı hizmetler için, tüm ilgili tarafların açık ve anlaşmaya dayanan şartları dışında ücret, mal veya benzeri şeyleri kabul etmeyeceklerdir. d) Mühendisler, kendi üretimlerini gerçekleştirmek için gerekli malzeme veya donanım dışında, ücretsiz mühendislik hizmetlerini içeren konularda maddi veya diğer değerlendirilebilir şeyler istemeyecekler ve kabul etmeyeceklerdir. e) Mühendisler, üstlerinden, kendi firmalarından veya sorumlu oldukları işle ilgili elemanlardan veya işçilerden doğrudan veya dolaylı olarak hediye (bahşiş) istemeyecek ve kabul etmeyeceklerdir.

f) Mühendisler, bir resmi komisyon üyesi, kontrolörü veya hükümet memuru olarak kendisi tarafından sağlanan hizmetlere karşı olan açıklamalara, etkinliklere, organizasyonlara veya mühendislik uygulamalarına katılmayacaklardır. g) Mühendisler, kendi organizasyonlarının bir elemanı olarak, yönetici, memur veya işçi gibi resmi kişilerden bir anlaşma istemeyecekler ve kabul etmeyeceklerdir. h) Mühendisler, kendi çalışmalarının sonucu olarak bir projenin başarılı olamayacağına inandıklarında, işverenlerine veya elamanlarına bilgi vereceklerdir.

i) Mühendisler, bir jürinin atanan üyesi olduklarında kendilerine ulaşan bilgileri inceleyecekler ve bu etkinlik kendi elamanlarının, işverenlerinin veya kamunun çıkarına ters düşse bile bu bilgiyi kişisel çıkarları için kullanmayacaklardır. i-l)İş ilişkilerine, mevcut teknik işlemlere, önceki işveren, eleman veya değerlendirilen tekliflere ilişkin güvenilir bilgileri, ilgililerin rızaları olmaksızın açıklamayacaklardır. i-2)Üyesi bulundukları herhangi bir komisyonun veya heyetin ne bilgilerini ve ne de kararlarını açıklamayacaklardır. i-3)Elemanları tarafından kendisine verilen fikirleri (tasarımları) kullandıklarında, bu tasarımları açık izin almaksızın diğer çalışmalarda kullanmayacaklardır. i-4) Mühendisler çalışma esnasında, çalışma konusunda gerilimi artırıcı davranışlara ve tartışmalara girmeyecekler veya yönetici olarak diğer işçiler için anlaşmalar yapmayacak veya tüm ilgililerin rızası olmaksızın hususi ve özel bilgileri içeren özel projelere ilişkin uygulamalara girmeyeceklerdir.

j) Mühendisler, bir inşaatın (veya diğerlerinin) kontrolünü yaparken tüm taraflara dürüst ve adaletli olarak davranacaklardır. k) Mühendisler, iyileştirmeler, planlar, tasarımlar, icatlar veya telif hakkı veya patent ortaya çıkarabilecek diğer kayıtlar konusunda, bir iş üstlenmeden önce bu sahiplenmeye ilişkin bir pozitif anlaşma sağlayacaklardır. l) Mühendisler, yanlışlarda kendi hatalarını yok edecek ve kendi kararlarını doğrulamak hususunda tahrifattan ve değişikliklerden sakınacaklardır. m) Mühendisler, kendi işverenlerinin bilgisi olmaksızın kendi düzenli işlerinin dışındaki mesleki görevleri kabul etmeyeceklerdir. n) Mühendisler, hile ile veya aldatarak diğer işverenlerden bir eleman elde etme girişiminde bulunmayacaklardır.

o) Mühendisler, bitirilmiş bir iş için anlaşma veya kontrat olmaksızın, ilgililerin bilgileri dışında görüş bildiriminde bulunmayacaklardır. o-l)Kamudaki, endüstrideki veya eğitim işindeki mühendisler, görüş bildirmeye yetkilidirler ve görevleri gerektirdiğinde diğer mühendislerin işlerini değerlendirirler. o-2)Pazarlamada ve endüstride çalışan mühendisler, diğer üretimlerle kendi üretimlerinin karşılaştırmalarını yapmaya yetkilidirler. o-3)Pazarlamada çalışan mühendisler, kendileri tarafından satılan veya satışa sunulan teçhizat, materyal veya sistemlerin dışındakiler için mühendislik danışma hizmeti sunmayacak ve vermeyeceklerdir.

5. Mühendisler, hizmetlerinin geçerliliği konusunda mesleki itibarlarını oluşturacak ve diğerleriyle haksız rekabete girmeyeceklerdir. a) Mühendisler, işi ele geçirmek amacıyla doğrudan veya dolaylı olarak herhangi bir komisyon, politik destek, hediye veya diğer benzeri şeyleri ödemeyecek, ödeme teklifinde bulunmayacaklardır. b) Mühendisler, sadece istenen mesleki hizmet için belirlenen yetenek ve liyakat esasına göre ve gerekli mesleki hizmetler için anlaşmalar düzenlemelidir. c) Mühendisler, hizmetin amacına uygun ücret miktarında ve yöntemde anlaşmalıdırlar. Anlaşmaya tarafların katılımda karşılıklı güven zorunludur. Genel durum, mühendislik hizmetinin maliyetinin uygun ve kabul edilebilir olmasını gerektirir, ancak bu hizmeti sağlayacak kişilerin veya firmaların seçimindeki kararı kontrol etmeyi gerektirmez. c-l)Bu ilkeler diğer mesleklere ait hizmetlerin elde edilmesinde, mühendisler tarafından uygulanacaktır.

d) Mühendisler, çalışırken veya çalışmaları kesinleşmişken diğer mühendislerin yerlerini almak (ayağını kaydırmak) için görüşmede bulunmayacaklardır. d-l)Aynı iş için kontratlı bulundukları müşterilerinden iş istemeyeceklerdir. d-2)Kontratlı bulundukları iş tamamlanmadan veya ödemeler tamamlanmadan veya varsa açılmış davalar tamamlanmadan müşterilerinden iş kabul etmeyeceklerdir. e) Mühendisler, mesleki şereflerini tehlikeye atabilecek bir terfi aracı olarak kullanılacak veya mesleki komisyonu ele geçirmeye yönelecek durumlarda, mesleki komisyon üyeliklerini istemeyecekler, teklif etmeyecekler ve de kabul etmeyecekler. f) Mühendisler, kendi akademik ve mesleki yeteneklerini tahrif etmeyecek ve bunların yanlış olarak temsil edilmesine hizmet etmeyeceklerdir. Tayinlerine ilişkin konularda veya sorumluluklarında yanlış beyanlar veya abartmalar yapmayacaklardır. İş istemeye ilişkin broşür veya diğer gösterimlerde, işleri, üyelikleri, ilişkileri veya çalışmaları ve yeteneklerini artırmak amacı ve niyeti ile geçmişteki başarıları konularında yanlış beyanlarda bulunmayacaklardır.

g) Mühendisler, mesleki hizmetlerini aşağıdaki gibi tanımlayabilir ve aşağıdaki koşullarla sınırlandırabilirler. g-l)Değerlendirilmiş programlar, listeler ve yayınlar, uygun boyutlarda ve bu gibi mesleki programları ve listeleri düzenli olarak yayınlayan yayının bir parçası olmak koşuluyla yazılan bilgi; firma adı, adresler, telefon numaraları, uygun sembol ve katılanların adları ve değerlendirmede bulunan firmanın uygulama alanı g-2)Çalışılan projelerin tarafları, görevler ve donanımlara ilişkin olarak, firma adları, adresleri, telefon numaralan ve hizmetin türü g-3)Broşürler, çalışma programları, deneyimlere ilişkin diğer gösterimler, hizmete ilişkin kişisel kapasite ve olanaklar, projeye katılanlara göre yanlış olmayan ifadelerle ve gelişigüzel olmayan düzenlemeler olması koşuluyla g-4)Sınırlı ad, adres, telefon numaralan ve çalışılan firmaların özellikleri, özel veya koyu yazı tipine başvurmaksızın

h) Mühendisler, değerlendirilmiş iş ve mesleki yayınların tanıtımında gereksiz gösterişe, methiyeye veya abartıya kaçmadan, söz konusu hizmet ve projenin içeriğine ters düşmeyen gerçek ve sadece mühendisliğe ilişkin görüntüler kullanabilirler. i) Mühendisler, gerçek ve değerlendirilmiş olarak yazılan veya teknik yayınlar için gösterişten uzak ve övgüyü içermeyen yazılar (makale) hazırlayabilirler. Bu gibi yazılar, işin paylaşımı için başkalarına verilen güveni ve itimadı sarsmadan doğrudan kendisinin katkılarını içermelidir. j) Mühendisler, projede veya belirtilen üretimdeki katkılarını alçak gönüllülükle ifade eden, ticari yayınlarda ve bilgilendirme yayınlarında adlarının kullanılmasına izin verebilirler. Bu gibi izin, tescilli üretimlerin genel bir onayını içermeyecektir. k) Mühendisler, kişisel üyeliklerini özel yayınlara ilan edebilirler. Buradaki bilgi, katılım ve katkılarını gerçek olarak ifade eden, çalışma alanını diğer katılanların adlarını, firma adını, adresini ve telefon numaralarını içeren biçimde olmalıdır.

l) Mühendisler, özel proje amaçlı yarışmalara, projenin diğer tasarımcılarının onayı olmadan giremez. m) Mühendisler, mesleki itibara, görünüşe, uygulamaya veya diğer mühendislerin işlerine kötü niyetle veya yalan yere kötülük etmeyecek ve diğer mühendislerin çalışmalarını fark gözetmeden (tarafsız olarak) irdeleyeceklerdir. n) Mühendisler, kar amacı olmayan özel profesyonel birliklerin dışındaki herhangi bir mühendislik kuruluşunu destekleyemezler. o)Mühendisler, çalışanların olanaklarını kendi özel çalışmaları için kullanamayacaktır. p) Mühendisler, öğrenci indirimlerinden yararlanmazlar.

6. Mühendisler, mesleki doğruluğunu, onurunu ve değerini yüceltmek ve geliştirmek için çalışacaklardır. a) Mühendisler, bilerek adlarının veya firmalarının başka firmalar veya kişiler tarafından kullanılmasına izin vermeyecekler ve hileli veya aldatıcı mesleki uygulamalara veya işlere angaje olmayacaklardır. b) Mühendisler, mühendisliğin dışındaki iş birliklerini, üyeliklerini etik olmayan etkinliklerde paravan olarak kullanmayacaklardır.

7. Mühendisler, mesleki gelişmelerini kendi kariyerleriyle devam ettirecekler ve kendi kontrolleri altındaki mühendislerin mesleki gelişmeleri için olanaklar sağlayacaklardır. a) Mühendisler, yanlarında çalışan elemanlarının daha da eğitilmesi için çalışacaklardır. b) Mühendisler, etik dışı olaylarda herhangi bir birlik ve beraberliği desteklemeyeceklerdir. c) Mühendisler, yanlarında çalışan elamanları mesleki yazılar yazmak ve teknik toplantılara katılmak konusunda destekleyeceklerdir. d) Mühendisler disiplinlerinin meslek ve teknik birliklerini desteklemelidirler. e) Mühendisler, mühendislik çalışmaları için diğer elemanlara gereken güveni verecekler ve gereken ilgiyi göstereceklerdir. Mümkünse tasarım, icat, yazma veya diğer etkinlikler için sorumlu kişi veya kişiler olarak görevlendirileceklerdir.

f) Mühendisler, mühendislik bilgilerinin yayılmasına gayret edecekler, gerçek olmayan abartılmış veya haksız durumları içeren mühendislik etkinliklerine katılmayacaklardır. g) Mühendisler, mühendislik çalışmalarında, uygun ve yeterli ücretler ilkesini onaylayacaklardır. h) Mühendisler, mühendislik mesleğinin mümkün olan tüm eğitim ve deneyiminden yararlanmayı doğal bir görev kabul etmelidirler ve birlikte çalıştıklarına daha az sorumluluk yüklemelidirler. i) Mühendisler, işe alacakları kimselere çalışma koşulları ve çalışmadaki statüleri hakkında tüm bilgiyi verecekler ve sonradan bu konuda herhangi bir değişiklik yapmayacaklardır.

Etik Davranmayana Yaptırım?  Toplumsal tepki  Etik kurullarına şikayet,  Bağlı bulunduğu Meslek kuruluşundan ihraç,  Meslek kuruluşunun belge ve imkanlarını kullanamama (iş kaybı)

Kuçuradi, İ. Felsefi Etik ve Meslek Etikleri, Yay. Haz. Harun Tepe, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2000, 23 Seyhan Uygur Onbaşıoğlu, Mühendislik Etiği, Doğa Yayıncılık, 2003, ISBN TMMOB Eğitim Sempozyumu Etik Eğitimi Paneli Bildirisi, 1998, İstanbul TMMOB Mühendislik Mimarlık Kurultayı Mesleki Davranış İlkeleri Metinleri, 2001, Ankara TMMOB EMO Etik Komisyonu, Etik, Ahlak ve Meslek İlkeleri 2004, Ankara. Kaynaklar

Ödev 1: Mezun bir Matematik Mühendisi ile çalışma hayatı ve lisans eğitimi üzerine röportaj (4 hafta) 1.Mat. Müh. öğretim tarihleri/iletişim bilgileri? 2.Mezun olduktan sonra çalıştığı işyerleri/ çalışma alanları/ süreleri? 3.Çalıştığı iş alan(lar)ı ile ilgili lisans öğretiminin katkısı/eksiklikleri/öneriler? 4.Çalışma hayatında mesleği ile ilgili karşılaştığı zorluklar? 5.Eğitim süresince/mezun olduktan sonra ilave aldığı eğitimler/yararı/öneriler? 6.Çalışma hayatında hangi iş kollarında ve hangi seviyede Mat. Müh. ile karşılaştı? 7.Mat. Müh.lerinin çalışma alanında başarılı olduğu alanlar (kişisel yorum), 8.Çalıştığı alanı seçecek mezunlar için tavsiyeler 45