ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Atasözünün tanımını yapmayı üstlenmek, altından kalkılması güç bir vaatte bulunmaktır.
Advertisements

MUSTAFA YEŞİLADA
UZAKTAN EĞİTİMDE ZAMAN YONETiMi Uzm.Nazime Tuncay.
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
JOHARİ PENCERESİ HAZIRLAYAN: BEDİİ DURMUŞ
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
ÇATIŞMA ve UZLAŞABİLMEK
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Olumlu Disiplin Yöntemleri
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
PARÇADA ANLAM.
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
Sektörler Arası İşbirliği. Amaç: TSM Çalışanlara Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi 2 Katılımcıların sa ğ lı ğ ın geli ş tirilmesi müdahalesinde.
Uzaktan Eğitim Kuramları
İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ.
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
İletişimde Süreç Yaklaşımı
7. Hafta: Sözel Dil ve Konu ş ma Sorunları Giri ş İ leti ş im-Dil-Konu ş ma Dil ve Konu ş ma Sorunlarının Tanımı Yaygınlık Oranı Nedenleri Türleri Ö ğ.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
ALICI İletişim sürecinde, kaynağın gönderdiği mesaja hedef olan kişi, grup ya da kitleye alıcı adını veriyoruz. Alıcı bir kişi, bir grup, örgüt ya da toplum.
İNTERNET GÜVENLİĞİ İÇİN İNTERNET GÜVENLİK SEMİNERİ
YAPI(PLAN).
6-7 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 1.sınıf velilerine tavsiyeler
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
HAYATA DAİR.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Ünite Portfolyo Sunumu Serap Karaman
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
“Öfke”.
İLETİŞİM.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
Sosyal Bilgiler İletişim
BETÜL GÜTLEK TÜRKÇE Ö Ğ RETMENL İĞİ 2. SINIF WEB 2.0.
İLETİŞİM VE EMPATİ.
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
TABAKALAŞMA VE SINIF.
MEDYA.
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Giri ş imcilik Fikrinin Geli ş mesi. Giri ş imcilik zorlu ve dikenli bir yol. Mutlak ba ş arı için; çok iyi bir planlamacı, detaycı bir ara ş tırmacı,
Toplumsal varoluşun kaynağı iletişim
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
Büyük Fasulye Yarı şı Ünite Ürün Dosyası Sunumu. Ünite Özeti Büyük Fasülye Yarışı devam etmektedir! En uzun fasülyeyi yetiştirme yarışı farklı okullardaki.

OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Bütünleştirme uygulamaları
İLETİŞİMİN TANIMI ÖNEMİ VE İLKELERİ
Hazırlayan : Atahan Aybars ERDEM Fatih ALBAYRAK yılında Bursa’da kurulan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, yıllık 360 bin otomobil ve 450 bin motor.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
EMPATİK İLETİŞİM 1.
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
Dürüst, “do ğ ru” kimse anlamına gelir Dürüstlük içtenlik, do ğ ruluk, açıklık, do ğ rudanlık gibi ki ş ilik özelliklerine sahip olmaya i ş aret eder.
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
ÇEVRE KAVRAMI 1. Çevre, bugünkü anlamıyla bir çok dilde yeni bir terimdir. Yakla ş ık 50 yıl önce üretilen bu yeni sözcükler dünyanın büyük bir bölümü.
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
İLETİŞİM NEDİR??.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO

1. İ leti ş im Nedir? İ leti ş im, bilgi ve anlamların kaynaktan hedefe aktarılmasıdır. İ leti ş im bilgiyi yaymak, insanları e ğ itmek, e ğ lendirmek, etkilemekle birlikte asıl amaç bilgi vermektir. İ leti ş im kısa, açık, net, anla ş ılır ve do ğ rudan olmalıdır. Ki ş iler arasında birbiriyle ba ğ lantılı olarak her türden ve her düzeyde bilgi,duygu ve dü ş ünce alı ş veri ş idir. İ leti ş im, bir ki ş iden di ğ er ki ş iye veya ki ş ilere “bilgi” veya “anlam” iletim sürecidir. İ nsan; sosyal bir varlıktır. Bu nedenle, çevresiyle ili ş ki kurarak ya ş ar. İ nsanın davranı ş ı, konu ş ması, duru ş u, jest ve mimikleri, oturma ş ekli vb. kendini ifade etmesi yani çevresine mesaj iletmesidir.

1. İ leti ş im Nedir? İ nsan sosyal bir varlıktır ve ya ş amını sürdürebilmesi için çevresiyle sürekli ileti ş im kurma ihtiyacı içerisindedir. İ nsanın biyolojik bir varlıktan sosyal bir varlı ğ a dönü ş mesini sa ğ layan en önemli unsurun ileti ş im oldu ğ unu söylemek mümkündür. İ nsan anlamak ve anla ş ılmak ihtiyacındadır. İ nsano ğ lu çevresinde olup bitenleri anlamak ve kendini çevresindekilere anlatabilmek için sürekli iletiler alır ve sürekli iletiler yollar. Onun her davranı ş ı, konu ş ması, susması, duru ş u, yüz ifadeleri, oturu ş biçimi kendini anlatma çabasından kaynaklanmaktadır.

İ nsanların ileti ş im kurmadan ya ş aması daha do ğ rusu herhangi bir ileti ş im aktivitesi içinde olmadan ya ş aması zor görünmektedir. Gazete okumak, televizyon haberlerini dinlemek, yoldaki trafik i ş areti, reklam panoları ve benzeri di ğ er unsurlara maruz kalmamız aslında ileti ş imin bir parçası olarak görülebilir. Bu noktada ileti ş im kavram olarak içerisinde payla ş ım ve etkile ş im edimlerini içermektedir

İ leti ş im kavramı çok farklı alanlarda kullanıldı ğ ı için ileti ş im kavramına her alana özgü anlamlar yüklenmektedir. Bu nedenle ileti ş im kavramının herkes tarafından kabul edilen bir tanımını yapmak neredeyse olanaksızdır, ancak ileti ş im denince akla genellikle insanlar arası ileti ş im ve bu amaçla kullanılan araçlar gelmektedir. Türk Dil Kurumu (TDK) sözlü ğ üne göre ileti ş im, duygu ve dü ş üncelerin, akla uygun ş ekilde ba ş kalarına aktarılması, bildirim ve haberle ş me olarak tanımlanmaktadır. Buna ek olarak ileti ş imle ilgili di ğ er tanımlar a ş a ğ ıdaki gibi sıralanabilir. İ leti ş im bir organizmanın bir uyarıcıyla gösterdi ğ i ayırıcı tepkidir İ nsanın oldu ğ u heryerde ki ş iler, gruplar ve türler arasında kar ş ılıklı gerçekle ş en, mesajların de ğ i ş -toku ş u sürecidir (Cemalcılar, 1988: 305). Duygu, dü ş ünce, fikir, bilgi ve kültürü kapsayan anlamların semboller yardımıyla aktarıldı ğ ı bir süreçtir (Tutar, 2003: 34). Anlamları itibarıyla uzla ş ılmı ş simgeler yoluyla de ğ i ş ik zaman ve mekan boyutlarında gerçekle ş en bilgi, dü ş ünce ve duyguların aktarılması ve alı ş - veri ş idir. Bilgi, dü ş ünce, duygu, tutum ve kanılarla, davranı ş biçimlerinin kaynak ile alıcı arasındaki bir ili ş ki yoluyla bir insan ya da insanlardan di ğ erine bazı kanallar kullanılarak, anlam olarak üzerinde uzla ş ılan simgeler aracılı ğ ıyla de ğ i ş imi ve aktarılması sürecidir

2- İletişimin Amacı İ leti ş im ki ş ilerarası ili ş kilerin aracıdır. İ nsanlar ister tek ba ş ına, ister toplumla birlikte ya ş asın, amaçlarına ileti ş im kurarak ula ş abilir. İ nsanda ileti ş im kurma ihtiyacı, çevreyi etkileme iste ğ inden kaynaklanır. Bu nedenle ileti ş im, ister bilgiyi yaymak, ister e ğ itmek, ister e ğ lendirmek, ya da yalnızca anlatmak için olsun, asıl amaç, bilgi verme ve kar ş ıdakini etkilemektir. Bunların dı ş ında yeme, içme, barınma gibi temel fizyolojik ve güvenlik ihtiyaçlarımızı da ileti ş im kurarak kar ş ılarız. İ leti ş im sayesinde insanlar zihinlerindeki kavram ve fikirleri açı ğ a vurma, onları payla ş ma ve de ğ erlendirme olana ğ ına sahip olurlar. Ba ş kalarını etkileme ve onlardan etkilenme, yararlanma, yararlı olma ve bir ba ş arı gösterme ileti ş im sayesinde mümkün olur. İ nsanlar arasında ya ş anan ili ş kilerin sürmesi de yine ileti ş im sayesinde mümkün olur.

İ leti ş imin temel özellikleri İ leti ş imin temel özellikleri ş unlardır: Bilinçli ya da bilinçsiz olarak gerçekle ş ebilir. Kullanılan sembollere, alıcı ve kaynak farkı anlamlar verebilir. Sözcüklerle ve beden diliyle gerçekle ş ir. Sözel olmayan ileti ş im duyu organlarıyla algılanabilir. Geri – bildirme gereksinim duyan çift yönlü bir eylemdir. Meydana geldi ğ i ortamdan etkilenir.

3. İ leti ş imin Önemi İ leti ş im; insan ili ş kilerinin ana unsuru olarak payla ş mak demektir. İ nsan anlamlı ve mutlu bir ya ş am için çalı ş ır. İ leti ş im ne kadar sa ğ lıklı ve anlamlı ise ba ş arı, ekonomik geli ş im, ki ş isel bütünlük ve ruh sa ğ lı ğ ı da o kadar iyi olur. İ leti ş im Türü (Oransal Olarak) İ leti ş im Türü (Saat Olarak) -Yazma % 9 -Yazma 1.5 saat - Okuma % 16- Okuma 3 saat - Konu ş ma % 30-Konu ş ma 4.5 saat - Dinleme % 45-Dinleme 7 saat

İ LET İŞİ M İ N ÖNEM İ Her insanın ileti ş im konu ş unda temel düzeyde de olsa bilgi sahibi olması gerekmektedir çünkü ileti ş im ya ş amımızın merkezinde yer alan önemli ö ğ elerden bir tanesidir. Etkili ileti ş im insanların mesleki ya ş amlarında sorunları çözmelerine yardımcı olurken ki ş isel ya ş amlarında da ili ş kilerini iyile ş tirmelerine ve sürdürmelerine yardımcı olur. İ leti ş im uzmanları zayıf ileti ş imin birçok sorunun temelinde yer aldı ğ ını ve etkili ileti ş imin de bunun tek çözümü oldu ğ unu dü ş ünmektedirler. İ leti ş im kuramlarını, ara ş tırmalarını ve uygulamalarını anlamak hayatınızda anlamlı de ğ i ş ikliklere neden olacaktır. İ leti ş im ilkeleri ve pratikleri arkada ş lar, aile ve hatta uluslararasındaki sürtü ş meleri çözebilir. Tabii ki bunun için öncelikle do ğ ru olarak algılanmaları gerekir. Tüm bunlar ileti ş imi iyi ö ğ renmenin ve uygulamada kullanmanın dünyayı sorunsuz bir yer haline getirece ğ i anlamına gelmez, ileti ş imi sihirli bir de ğ nek olarak dü ş ünmek yanlı ş olabilir ancak iyi ileti ş imin birçok sorunun olu ş masına engel olaca ğ ı ve birçok sorunun çözümüne katkı sa ğ layaca ğ ı a ş ikardır.

Etkin bir ileti ş im kurulabilmesi için a ş a ğ ıdaki özellikleri ta ş ıması gerekir: İ leti ş im sürecinde, mesaj, hedef kitlenin dikkatini çekecek ş ekilde dizayn edilmelidir. Mesajın kodlanmasında, yayınlanmasında, da ğ ıtılmasında buna özel bir önem verilmelidir. İ letinin kodlanmasında kullanılan simgelerin iletiyi gönderen kadar, iletiyi alacak ve algılayacak hedef tarafından da bilinen simgeler olmalıdır. İ leti ş imin etkili olabilmesi için, ileti, insanların bireysel gereksinimlerine seslenmeli, bu gereksinimlerin farkına varmalarına, gidermelerine yardımcı olmalıdır. Hedefin temel de ğ erlerini, tutumlarını, grup normlarını bilmek ve ona göre mesajı kodlamak, ileti ş imin etkinli ğ ini artırır. İ letinin hedef tarafından tam olarak algılanabilmesi için en uygun medya türü seçilmelidir.

İ letilerdeki bilgilerin dikkat çekebilmesi ve kolay algılanabilmesi için, yabancı bir ileti göndermekten kaçınmak gerekir. Etkin ileti ş im kurabilmek için, hazırlayıcı ileti ş im süreci ile hedef kitlenin bilgi/algılama düzeyi yükseltilmelidir. İ leti ş imde hazırlayıcı ileti ş im çabasına ra ğ men, kırılmayacak dirençlerin de olaca ğ ı unutulmamalıdır. İ leti, ba ş langıçta, hedefin de ğ er, tutum beklenti ve davranı ş kalıplarına ters dü ş memeli; hedef iletiyi kabule hazır duruma getirmelidir. Do ğ ru mesaj, do ğ ru zamanda verilirse etkin olur.

4- Etkin iletişim bize neler kazandırabilir? -1 Ba ş kalarını daha iyi anlayıp kendimizi daha iyi anlatabiliriz, Kar ş ımızdaki ki ş iyle onu kırmadan ve incitmeden tartı ş abiliriz. Ba ş kalarının önünde özgüvenle konu ş abiliriz. Fikir ve önerilerimize daha kolay destek bulabiliriz. İ nsanlarla içten ili ş kiler kurabiliriz.

Etkin iletişim bize neler kazandırabilir? -2 Çok daha az incinir ve ba ş kalarını da incitmeyiz. Bize yönelik tepki ve ele ş tirilere gerekti ğ i gibi yanıt verebilir ba ş kalarına yapıcı ele ş tiriler getirebiliriz. Yararlı tavsiyeler alabilir, ba ş kalarına gerçekten i ş lerine yarayacak önerilerde bulunabiliriz. Geçinilmesi zor insanlarla ba ş a çıkabiliriz.

Etkin iletişim bize neler kazandırabilir? -3 Ba ş kalarının fikir, deneyim, alı ş kanlık ve tutumlarından daha çok yarar sa ğ layabiliriz. Anlamlı ve ho ş sohbetler yürütebiliriz. İ li ş kilerimizde birbirimizin fikirlerinden yararlanmamız, hem bizin hem onların içindeki yaratıcılı ğ ı açı ğ a çıkarabilir. Do ğ ru bilgilere daha çabuk ula ş abiliriz.

Etkin iletişim bize neler kazandırabilir? -4 Gereksiz tartı ş malardan kaçınabiliriz, Öfke, korku ya da çekingenli ğ i alt edebiliriz. Ba ş kalarını istismar etmeden yada suçlamadan kendi haklarımızı koruyabiliriz. Hakaret, alay yada di ğ er sözlü saldırıları insanca geri çevirebiliriz.

Etkin iletişim bize neler kazandırabilir? -5 İ nsanlarla i ş birli ğ i yapabiliriz. Yaptı ğ ımız i ş i daha çok severiz. Dost çevreniz geni ş letebiliriz. Huzur ve sevgi dolu bir aile ya ş amımız olabilir. Takdir eder ve takdir ediliriz.

İ LET İŞİ M İ LKELER İ İ leti ş im kendinizde ba ş lar: Kendinizi nasıl gördü ğ ünüz, nasıl ileti ş im kurdu ğ unuzu belirler. Birey olarak dünyaya ili ş kin kavrayı ş ımız onunla ilgili deneyimlerimizle sınırlıdır. Her birey, kendilerinin merkezinde oldukları ve sürekli olarak de ğ i ş en birçok deneyimle birlikte ya ş amaktadır. İ leti ş im konusunda çalı ş an birçok bilim adamı ve sosyal bilimci, insanların, di ğ erlerinin onlara nasıl davrandı ğ ının ve onlara hangi mesajları gönderdi ğ inin bir ürünü olarak ş ekillendiklerine inanmaktadırlar. İ leti ş im di ğ erlerini içerir: Filozof George Herbert Mead (1967) ki ş ilerin kurdukları ileti ş imle var olduklarını söylemektedir. Bir çocuk di ğ er insanların beklentileri do ğ rultusunda, sözlü ve sözsüz semboller aracılı ğ ıyla rollerini onaylamayı ö ğ renir. Ki ş i kendi öz saygısını ve nasıl bir insan oldu ğ una ili ş kin inancını tabii ki kendisi belirler, ancak bunun yanında di ğ er insanların sizi sınıflandırdı ğ ı da bir gerçektir. Di ğ er insanlardan aldı ğ ımız olumlu, olumsuz ya da tarafsız iletiler kim oldu ğ unuzu belirlemede önemli bir rol oynarlar.

İ LET İŞİ M İ LKELER İ İ leti ş imin hem bir içeri ğ i hem de bir ili ş kili boyutu vardır: Tüm iletilerin bir içeri ğ i bir de ili ş kili boyutu vardır. Yani her iletinin bir düz anlamı bir de yan anlamı vardır diyebiliriz. İ letiler gerçek davranı ş ın ne olması gerekti ğ ini belirtir ve ileti ş im kuranlar arasında bir ili ş ki durumunu ortaya koyar. Bunlar her iletinin içinde yer alan iki önemli ö ğ edir. İ letinin içeri ğ i beklenen davranı ş ı tasvir ederken, ili ş kili boyut ise nasıl yorumlanması gerekti ğ ini anlatır. Bu anlamda ileti ş im ki ş iler arasındaki anlamların de ğ i ş -toku ş u olarak ele alınmaktadır. İ leti ş im karma ş ık bir süreçtir: Bazılarına göre ileti ş im basitçe bir kaynaktan di ğ erine bilginin aktarılmasıdır. Bu mantıkla ileti ş im tanımlandı ğ ında herhangi bir zamanda bir web sayfasındaki bilgiye eri ş ti ğ inizde ileti ş im gerçekle ş mi ş tir denebilir. Ancak bildi ğ iniz gibi bu temel durumda ileti ş im gerekti ğ i gibi gerçekle ş memektedir. Örne ğ in bilmedi ğ iniz bir dilde yazılmı ş bir web sayfasına eri ş ti ğ inizde, hiçbir ileti ş im gerçekle ş mez. E ğ er okudu ğ unuz yazı çok karma ş ıksa orada aktarılmak istenen mesaj tam olarak anla ş ılmayabilir. Basitçe birinin size söyledi ğ i bir ş eyi tekrar edebilirsiniz, ancak mesajın içeri ğ ini ve niyetini tam olarak anlayamayabilirsiniz.

İ LET İŞİ M İ LKELER İ İ leti ş imin niceli ğ i, ileti ş imin niteli ğ ini arttırmaz: Kurdu ğ umuz ileti ş imin miktarının artması daha do ğ ru, daha iyi ve anlamları payla ş abildi ğ imiz etkili bir ileti ş im kurdu ğ umuzun göstergesi olamaz. Fazla bilgi yanlı ş anlamalara neden olabilir, dinleme ve empati becerilerini i ş e ko ş mayı zorla ş tırabilir. İ leti ş im laf kalabalı ğ ına dönü ş tü ğ ünde olumlu sonuçlara götürmez. Bu nedenle kurulan ileti ş imin niteli ğ i daha önemlidir. İ leti ş im kaçınılmazdır, geriye döndürülemez ve tekrar edilemez: İ leti ş im hayatımızın hemen hemen her anında gerçekle ş mektedir. Hiç kimseyle ileti ş im kurmadı ğ ımız anlarda bile kendi kendimizle iç ileti ş im kurar, dü ş ünür, hayal kurar, planlar yapar ve bizi çevreleyen dünyaya tepkiler veririz. Sessiz kaldı ğ ımız kendimizle ileti ş im kuramadı ğ ımız zamanlarda bile çevremizdeki di ğ er insanları gözlemler ve onların davranı ş larından çıkarsamalar yaparız. Di ğ er insanlar bize bir mesaj aktarma çabası içinde olmasalar dahi gözlemlerimizden topladı ğ ımız bilgilerle bazı sonuçlara ula ş ırız.

İ leti ş imin Temel Özellikleri İ leti ş im üzerine yapılan çalı ş malar, insanlar arası ileti ş imin üç temel özelli ğ inin oldu ğ unu göstermektedir.  Bunlardan birincisi ileti ş im etkinli ğ inin insanları gerektirmesidir. İ leti ş im, ancak insanların birbirlerini anlama ihtiyaçları sayesinde kurulabilir.  İ kincisi ileti ş im, payla ş mayı gerekli kılar; yani ileti ş imde gönderici ve alıcı, mesajın ortak bir anlamı üzerinde anla ş malıdır.  Üçüncüsü, İ leti ş imde sembollerin kullanılmasıdır. Semboller; jestler, mimikler, sesler, harfler, rakamlar ve sözcüklerdir. Alıcı ve gönderici mesaja aynı anlamı verdikleri zaman, tam olarak ileti ş im ortaya çıkar.

İ leti ş im olgusunun üç temel özelli ğ ine ilave di ğ er temel özellikleri de vardır. Bu özellikler a) İ leti ş im insan davranı ş larının bir ürünüdür. b) İ leti ş im dinamik bir olgudur. Kültürel yapıdaki de ğ i ş ime paralel olarak ileti ş imde de ğ i ş ir. Yeni çevresel olguların ortaya çıkması, yeni deyimlerin, yeni kelimelerin ortaya çıkmasına yol açmı ş tır. c) İ leti ş im belirli kalıplara ba ğ lıdır. İ leti ş im belirli kalıplar içerisinde gerçekle ş tirilir. İ leti ş im kalıpları, genel kültürel yapıya ba ğ lı olarak gruplarca olu ş turulur ve ki ş ilerin kabul etmeleri oranında süreklilik kazanır. d) İ leti ş imde ilk dakikalar (ilk izlenim, ba ş langıç) önemlidir. Kar ş ı kar ş ıya gelen iki ki ş i arasındaki ilk etkile ş im, ileti ş im sürecinin önemli bir belirleyicisidir. Bu etkiyi yaratan faktörler, kar ş ıla ş ılan ki ş inin beden dilinden, kullandı ğ ı kelimelere ve ki ş inin ta ş ıdı ğ ı aksesuarlardan içinde bulundu ğ u fiziksel ortam nesnelerine kadar geni ş bir da ğ ılım gösterir. İş te bütün bu faktörlerin bile ş kesi "algılayan ki ş inin" de ğ erlerinde bir yer bulur ve o çerçeve içerisinde yorumlanır.

e) İ leti ş im sadece bilgi alı ş veri ş i de ğ ildir. Duygu ve dü ş üncelerin bilgi olarak aktarılmasındaki eylemler ve bu eylemlerin biçimi ileti ş imin özünü yapılandırır. Bu ileti ş imin evrensel yönüdür. Bilgiyi veri ş biçimi, bir ba ş ka deyi ş le, sözlerin bedendeki kar ş ılıkları, ileti ş imi de ğ erlendirmemizde ikinci önemli noktadır, ileti ş imde bilgilenmek ve ö ğ renmek "anlamak" de ğ ildir. f) İ leti ş im ki ş iye kar ş ın de ğ il ki ş iyle yapılır. İ leti ş im ba ş ka bir ki ş iyle birlikte yapılandırılan bir süreçtir. Bu nedenle bireylerden birinin aktif olu ş u, di ğ erinin ise bu eylemi izlemesi ile ileti ş im kurulamaz. E ğ er alıcı ki ş i hazır de ğ ilse, ileti ş im kanalı kapalı demektir. Böyle bir ili ş ki; dü ş ündü ğ ümüz anlamda do ğ ru ve sa ğ lıklı bir anlama ve anla ş ma do ğ urmaz. g) İ leti ş imde kullanılan semboller bir bütündür. İ leti ş imde kullanılan kelimeler, eller, gözler gibi bütünlü ğ ünden soyutlayarak ve süreçteki bir kesite bakarak de ğ erlendirmeye çalı ş mak bizi yanıltabilir. Sözsüz ileti ş im i ş aretlerini veya sözlü ileti ş im içeri ğ ini tek tek de ğ erlendirerek sonuçlara varmak yanıltıcı olabilir.

İLETİŞİMİN TEMEL ÖZELLİKLERİ 1) İ leti ş im, her zaman her yerdedir. İ leti ş im günümüz insanın ya ş amının yakla ş ık dörtte üçünü kaplayan bir olgudur. 2) İ leti ş imde temel amaç çevre üzerinde etkin olmaktır. Her ileti ş im durumunda insanların kendilerine özgü beklenti ve amaçları vardır.

3) İ leti ş im anlamların payla ş ımıdır. Belli uyarıları anlamlı iletiler olarak algılamaya ko ş ullandı ğ ınız için bunları de ğ erlendirip anlamlandırabiliyoruz. 4) İ leti ş im de ğ i ş ik katmanlarda gerçekle ş ir. Bizi ku ş atan ileti ş im a ğ ı içinde seçip algıladı ğ ımız uyarıcılar ileti ş im davranı ş larımızın kayna ğ ıdır. Bu davranı ş larımız i ş levsel açıdan birkaç katmanda gerçekle ş ir: