G AME D EVELOPMENT D OCUMENTATION Aşkın AŞKIN
O VERVIEW Dokümantasyon, modern bilgisayar oyunlarının yaratılmasında önemli bir yere sahiptir. Dokümanların yaratılması, muhafaza edilmesi ve etkin bir şekilde kullanılması tasarımcının işidir. Chris Crawford, oyun tasarımı hakkında bir çok doküman hazırlamıştır. Sitesi
D OCUMENT Y OUR G AME Concept Document, Pitch Document, or Proposal Competitive Analysis Design Document Flowcharts Story Bible Script Art Bible The Game Minute Storyboards Technical Design Document Schedules and Business/Marketing Documents No Standard Documentation The Benefits of Documentation
C ONCEPT D OCUMENT, P ITCH D OCUMENT, OR P ROPOSAL Oyun fikrini satmak için yazılır. Kısadır. 10 sayfayı aşmazlar. Oyun pazar yeri, bütçesi, geliştirme süresi, hangi teknolojilerin kullanılacağı, oyunda çalışacak olan takımın kısa biyografisi ve oyunun geniş açıklaması gibi bilgileri içerir.
C OMPETITIVE A NALYSIS Oyunun pazar yerinde nasıl başarılı olacağını pazarlama departmanına göstermek için yazılır. Oyunun geçmişteki benzerlerinin sayısını listeler, her bir oyunun özetini içerir ve nasıl işlendiğini tanımlar. Yararlı bir gerçeklik kontrolü sağlar.
D ESIGN D OCUMENT Tasarım dokümanın amacı, oyunu tam olarak anlatmaktır. Oyunun gelişimi boyunca referans olur. Oyun mekaniğini detaylandırır: oyuncunun oyun dünyasında ne yapabildiğini, nasıl yaptığını ve nasıl zorlayıcı bir oyun deneyimi yaşattığı.. gibi. Tasarım dokümanı, hikayenin ana bileşenlerini, farklı levelların detaylandırılması ve oyunucunun oyunda karşılacağı dünyaları içerir. Oyuncular ne yapar, nerede, ne zaman, niçin ve nasıl yaparlar sorunlarını cevaplar.
F LOWCHARTS Oyuncunun, yeni oyunu başlatmak veya yüklü oyunu açmak gibi oyun dışı seçeneklerini takip etmek için kullanılır. Oyun ve ilerleme alanlarında grafik olarak kullanılır. Oyuncunun oyunda aldığı kararların sonucunu görsel olarak göstermek için kullanılır.
S TORY B IBLE Oyunun genel hikayesini, oyun akışının eksiksiz tasvirini ve hikayenin bölümlerini içerir. Oyunun arkasındaki geniş hikayeyi belgeler. Düzyazı şeklinde, akıcı bir dille yazılır.
S CRIPT Eğer oyun bir hikayeye sahipse; öykü, karakter konuşmaları ya da oyundaki görevler için oyun senaryosu gerekir. Tasarımcı, sanatçı, oyun üreticisi ya da sadece diyalog yazması için işe alının biri tarafından yazılabilir.
A RT B IBLE Sanatın kutsal kitabı, genellikle konsept çizimlerin ve sanatçının çalıştığı görsel assetlerin derlemesidir. Assetlerin oyun motoruyla nasıl çalıştığı gibi teknik bilgileri de içerebilir.
T HE G AME M INUTE Oyunun kısa bir bölümü detaylandıran 1-3 sayfalık bir belgedir. Oyunun ne yöne gittiği hakkında, ekiple ve üst düzey yöneticiyle iletişim kurmak için kullanılır. Oyuncunun anbean ne yaptığını düzyazı olarak anlatılır.
S TORYBOARDS Storyboards, oyunun erken dönemlerinde mock- up görüntülerinin ve konsept çizimlerin kullanılmasıyla oluşur. Film oluşmadan erken düzeltme ve geri bildirim olanağı sağlar.
DD VS TDD Oyunun nasıl işlendiğini anlatır. Oyuncunun oyunu nasıl deneyimlediğini gösterir. İşlevselliğinin nasıl uygulanabilir olacağını anlatır. Deneyimin nasıl uygulandığını anlatır. Design Document Technical Design Document
T ECHNICAL D ESIGN D OCUMENT Programlama ekip lideri tarafından yazılır. Kodun yapısının gösterildiği ve analiz edildiği yer burasıdır. Bütün kod yapısı, kullanılacak ana classları, render edilen tasarımın tanımını, yapay zeka detaylarını ve implementasyon bilgilerini içerebilir.
S CHEDULES AND B USINESS /M ARKETING D OCUMENTS Takvim, bütçe, pazarlama bilgisi gibi tasarım dokümanına ait olmayan bilgileri içerir. Nasıl satışa sunulur, reklam yapılır bilgisi içerir. Büyük bütçeli projelerde önemli yere sahip bir dokümandır. Proje tasarım lideri, bu dokümanı oluşturmaz ama bakımında ve yaratımında yardım etmelidirler.
N O S TANDARD D OCUMENTATION Oyun geliştirmede standard doküman yoktur. Oyun geliştirmeye yardımcı olması için farklı şirketlerin farklı dokümanlara ihtiyacı vardır. Projenin ihtiyaclarına göre belirlenir.
T HE B ENEFITS OF D OCUMENTATION İyi hazırlanmış dokümanlar, oyunu daha iyi yapmaya yardımcı olurlar. Dokümanları düzgün, organize ve kolay erişilebilir tutmak için çeşitli araçlar kullanılabilir. Wiki.. Gibi Oyun tasarım lideri, tüm dokümanları yaratmak zorunda olmasa da hepsinin bakımı ve takibinden sorumludur.
T EŞEKKÜRLER...