Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YAPILANDIRMACILIK (OLUŞTURMACILIK- YAPILANDIRICI YAKLAŞIM- İNŞAACILIK- CONSTRUCTIVISM-) Sinan KOÇYİĞİT.
Advertisements

Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Yakın Doğu Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Murat BULUT
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Ünite Ürün Dosyası Sunumu
YAPILANDIRMACILIK Çetin TORAMAN.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Beyin Temelli Öğrenme.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
YANSITICI DÜŞÜNME.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitimde Program Geliştirme Temel Kavramlar
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Ahlak Gelişimi.
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Temel Kavramlar ve İlkeler
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Probleme Dayalı Öğrenme
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ARCS Modeli.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Probleme Dayalı Öğrenme
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
YAPILANDIRMACILIK ÖZGEN YILMAZ.
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
E ĞITIMDE P ROGRAM G ELIŞTIRME T EMEL K AVRAMLAR Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Teknoloji Nedir?.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Başşliyoouu... Başlıyor....
Sunum transkripti:

Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık YAPILANDIRMACILIK Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Yapılandırmacılık yakın zamanlarda genel kabul görmeye başlayan bir öğretim yaklaşımıdır. Yaklaşımdaki yapılandırma ifadesi bilginin yapılandırılmasını yani deneyim yoluyla bilgiler arası bağlantıların kurulması, bilginin anlamlandırılmasını ifade etmektedir.

Yapılandırmacılık, temelinde öğrenmenin nasıl gerçekleştiğiyle ilgilenen bir yaklaşımdır.

Yapılandırmacılık, öğrenene bilginin örgütlenmiş formlarda sunulması yerine öğrenenin bilgiyi kendi yaşantıları yoluyla keşfederek yapılandırması gerektiğini ileri sürmektedir.

Yapılandırmacılık yaklaşımının yaygınlaşmasında sosyal bilimlerdeki gelişmelerin yanı sıra postmodernizmin, değişen ekonomik ve sosyal yapılar etkili olmuştur.

Postmodernizm; modernlik sonrası anlamına gelmektedir. Postmodern dönemin en önemli özelliği modernlikle ilgili fikirleri eleştirmesidir. Postmodern düşünce tarafından eleştirilen fikirlerin başında bilginin nesnelliğinin geldiği söylenebilir. Postmodernizme göre bilgi nesnel değil özneldir. Bilgiye yönelik öznel bakış açısı yapılandırmacılığın çok önemli bir temel taşıdır.

Değişen sosyal ve ekonomik yapılar da yapılandırmacılık yaklaşımının oluşmasında etkili olmuştur. Örneğin çoğalan bilgi miktarı ile birlikte artık bilginin salt tüketicisi olmayan, bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilen, gerektiğinde bilgi üretebilen bireylere daha fazla ihtiyaç duyulmaya başlanmıştır.

Diğer taraftan eğitim sistemlerinin mekanik yapısının, öğretmen ve öğrenci rollerinin sorgulanmaya başlanması, öğretimde bireysel farklılıklara daha fazla önem verilmesi, öğretim ortamlarında bilgi teknolojilerinin kullanılmaya başlanması gibi gelişmeler de yapılandırmacılığın benimsenmesinde etkili olmuştur.

Yapılandırmacılık, nesnel bilgi anlayışını yani bilginin bireyden bağımsız olduğunu reddederek öznel bilgi anlayışını benimser.

Öznel anlayışa göre bilgi, bireyin dış dünyadan gelen uyarıcıları algılama, anlama, değerlendirme, yorumlama sonucunda zihninde ürettiği anlamdır. Bu doğrultuda önemli olanın bilginin öğrenen tarafından kendi deneyimleri yoluyla yapılandırılması, anlamlandırılması, uygulamaya aktarılması olduğunu savunur.

“Gerçek bilgi” anlayışının yerini yapılandırmacılıkta “kabul edilebilir, uygulanabilir, yaşanabilir, ortak bilgi” anlayışı almaktadır. Bireyin öznel gerçekliği üzerine temellendirilen yapılandırmacılıkta öğrenenlerin öğrenme sürecine etkin biçimde katılmaları beklenir.

Yapılandırmacılığın kendi içinde bazı türleri bulunmaktadır. Temel olarak bilişsel ve sosyal yapılandırmacılık olarak iki türde incelenebilen yapılandırmacılık türlerinin sayısı radikal yapılandırmacılık, kültürel yapılandırmacılıktır ve eleştirel yapılandırmacılığın da katılmasıyla beşe çıkmaktadır.

Bilişsel yapılandırmacılık, bilginin yapılandırılması sürecinde bilişsel süreçlerin rolüne, içsel güdülenmeye, keşfetme gibi düşünsel öğrenme yaşantılarına vurgu yapan yapılandırmacılıktır.

Bilişsel yapılandırmacılıkta birey karşılaştığı yeni durumda geçmiş öğrenmelerini kullanarak bilgiyi kendisi yapılandırır. Yeni bilgi özümsenir, var olan bilgi eklemlenir.

Bilişsel yapılandırmacılık, öğrenmeyi temelde bireysel bir eylem olarak görmektedir.

Sosyal yapılandırmacılık, bilginin yapılandırılmasında sosyal çevre ve yaşantının etkilerine vurgu yapmaktadır.

Sosyal yapılandırmacılığa göre öğrenme sosyal etkileşimle oluşur Sosyal yapılandırmacılığa göre öğrenme sosyal etkileşimle oluşur. Dil öğrenmede önemli bir yere sahiptir.

Radikal yapılandırmacılık, bilginin yapılandırılmasında bireysel yaşantının ve öznel gerçekliğin önemine vurgu yapmaktadır.

Kültürel yapılandırmacılık, bilginin yapılandırılmasında toplumun, kültürün, sosyal simgelerin önemine vurgu yapmaktadır.

Eleştirel yapılandırmacılık ise bilginin yapılandırılmasında eleştirel düşünmenin rolüne, bilginin yapılandırıldığı sosyal ve kültürel çevrenin sorgulanmasına vurgu yapmaktadır.

Yapılandırmacı yaklaşımı temele alan öğrenme durumlarının başlıca özellikleri şunlardır: İçeriğin temel düşünceler etrafında düzenlenmesi, Sınırlı bir konu alanının derinlemesine incelenmesi, Hem okul içi hem de okul dışı öğrenme yaşantılarına da önem verilmesi, Düşünme becerilerinin önemsenmesi,

Problem çözme etkinliklerine sıklıkla yer verilmesi, İşbirliğinin ve sosyal etkileşimin teşvik edilmesi, Öğrenme işinin sorumluluğunun öğrenene verilmesi, Gerçek yaşamı yansıtabilecek öğrenme yaşantılarının oluşturulması, Öğrenme görevlerinin duruma özgü olması,

Öğrenenlerin desteklendiği, güvenli öğrenme ortamlarının oluşturulması, Bilişsel çelişkilerin kullanılması ile öğrenenin bilgiyi yapılandırmasına yardımcı olunması, Ölçme ve değerlendirmede ürünün yanı sıra sürecin de dikkate alınması, Ölçme ve değerlendirme işinin çeşitli araçlarla yapılması.

Yapılandırmacılık, bilgiye ve öğrenmeye bakış açısı yönlerinden davranışçılıktan ve bilişsel yaklaşımdan önemli ölçüde farklılaşmaktadır. Bu sebeple gerek bilişsel gerekse yapılandırmacı öğrenme ortamlarını betimlerken kullanılan işbirliği, bilgiyi anlamlandırma, problem çözme gibi kavramlar her iki yaklaşımda farklı durumları ifade etmektedir.

Yapılandırmacı yaklaşımda anlamlandırma, dışarıdan öğrenene sunulan anlamın anlaşılmasını değil, anlamın öğrenen tarafından deneyime dayanılarak oluşturulmasını ifade etmektedir.

Diğer taraftan yapılandırmacı yaklaşımdaki işbirliği, bir iş paylaşımının ötesinde bireylerin karşılıklı olarak birbirlerinin bilişsel yapılarını etkilemelerini, bilgiyi birlikte anlamlandırmalarını ifade etmektedir.

Yapılandırmacı anlayışta problem çözme ise, gerçekçi bir bağlam içinde sunulan, çoğu zaman sınırları belirli olmayan, eksik ya da fazla bilgi içerebilen, birden fazla çözüm yolu olabilen, çok yönlü problemlerin üstesinden gelmek olarak anlaşılmalıdır.

Kaynaklar Erişti, B. (2013). Beyin Temelli Öğrenme ve Yapılandırmacılık. G. Can, (Ed.), Eğitim Psikolojisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını: Eskişehir. Savaş, B. (2007). Yapılandırmacı Öğrenme. A. Kaya, (Ed.), Eğitim Psikolojisi. PegemA: Ankara. Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık. Ö. Demirel, (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler, PegemA: Ankara.