Öğretmenlik Mesleğine Giriş

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ADAY ÖĞRENCİLER TANITIM KATALOĞU.
Advertisements

EĞİT 111 EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRETMENİN ROLÜ
MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK
Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN ÖZELLİKLERİ
BİR MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
EĞİTİM SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ VE SİSTEM İÇİNDE ÖĞRETMENİN YERİ Eğitim sistemi, açık sosyal bir sistemdir. Eğitim Sisteminin Ögeleri: Girdi: Bilgi, insan,
Kız Teknik ve Meslek Lisesi Giyim Üretim Teknolojisi Alanı
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Öğretmenler.
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
BİR MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK VE ETİĞİ
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
Türk Töresinde Kadın VE aile
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. İşgücü Piyasası ve Eğitim sektörü arasında Karşılıklı Güvenin Oluşturulması.
ÖĞRETMENLİK 1-) MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
Sandıklı Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi
DERSİN ADI:EĞİTİM YÖNETİMİ Doç.Dr. İlyas YAVUZ
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
Eğitimin ve Toplum.
PERŞEMBE MESLEKİ TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri ve İlkeleri
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
Öğretmenlik Mesleği.
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
MUHASEBE VE FİNANS ÜMİT KÖSE Ö NSÖZ bu slaytta anlatılmak istenen bu alan üzerinde neler yapılabilir faydaları nelerdir Hayatımıza.
İNSAN & TOPLUM Hazırlayan= Beyza ER FİDAN
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
Temel Eğitimde Değerler Eğitimi
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
MESLEK SEÇİMİ VE GELECEĞİN YÜKSELEN MESLEKLERİ
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
YAYGIN EĞİTİM.
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Karşılaştırmalı Eğitim
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İş ve Meslek Sosyolojisi
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

Öğretmenlik Mesleğine Giriş Hazırlayan – Sunan: Oğuzhan ALBAYRAK

Meslek Nedir: Meslek, insanın yaşamını sürdürebilmek için icra ettiği ve genellikle yoğun bir eğitim, çalışmayı gerektiren sürecin sonunda kişilerin kazandığı ünvanın adıdır. Gelişmemiş ve formal eğitimin yaygın olmadığı toplumlarda meslekler babadan oğla geçebilir. (Çiftçilik, tüccarlık, berber) gibi meslekler.

Öğretmenlik Mesleği: Günümüzde öğretmenlik mesleği, eğitim sektörüyle ilgili olan sosyal, kültürel, ekonomik, bilimsel ve teknolojik boyutlara sahip alanda özel uzmanlık bilgi ve becerisine temel alan akademik çalışma ve mesleki formasyonu gerektiren, profesyonel statüde uğraşı alanıdır. Milli Eğitim Temel Kanununa göre de öğretmenlik, devletin eğitim, öğretim ve bununla ilgili yönetim görevlerini üzerine alan bir ihtisas mesleğidir. TARTIŞMA: Her üniversite mezunu öğretmen olabilir mi? – Neden?

Meslekleşme Koşulları: Toplumlarda bireylerin uğraşı alanı olarak seçtikleri çok çeşitli işler vardır. Toplumlardaki uzmanlaşmayla birlikte meslekleşme mücadelesi başlamış ve meslek olmanın bir takım ölçütleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu ölçütleri sırasıyla inceleyelim.

1.Tanımlanmış Bir Alanda Hizmet Verme: Her mesleğin kendine özgü, belirli bir hizmet alanı vardır. Öğretmenin uğraş alanı çok belirgindir. Öğretmen, okul denilen kurumlarda öğrencilere belli programlar çerçevesinde bilgi ve beceri kazandırır. Diğer kişilerin öğrettikleri konusunda kimseye karşı bir sorumlulukları yoktur. Ancak öğretmen, yetiştirdiği kişiden ailesine, topluma ve devlete karşı sorumludur.

2.Uzmanlık Bilgisi-Örgün Eğitimden Geçme: Bir uğraşı alanının meslek olabilmesi için o işi yapan kişinin özel bilgi ve becerilere sahip olması gerekir. Bu bilgi ve beceriler profesyonel meslekte örgün eğitimden geçerek kazanılabilir. Öğretmenlik mesleğinin icra edilebilmesi için bireyin öncelikle bilgi aktaracağı konu alanında uzman olması gerekir. Öğretmen aynı zamanda öğretmenlik meslek bilgisine sahip olmalıdır.

3.Mesleki Kültüre Sahip Olma: Mesleki kültür meslekle ilgili değerleri, normları ve sembolleri içerir. Öğretmenlik mesleğinin de kendine özgü değerleri, normları ve sembolleri bulunmaktadır. Öğretmenler arasındaki davranış birliği mesleki kültürün bir ürünüdür.

4. Giriş Denetimi: Her mesleğe kabul için belli ölçütler vardır. Bir mesleğe girişin en önemli şartı meslekle ilgili bir eğitim kurumundan belge ya da diploma almaktır. Eğitim birçok ülkede milli bir nitelik taşıdığı için, mesleğe girişte en çok denetlenen meslek grubu öğretmenliktir. Bakanlığa bağlı her hangi bir eğitim kurumunda görev alabilmek için bireylerin öğretmenlik formasyonu sertifikasına sahip olması gerekmektedir.

5. Meslek Ahlakı: Meslek sahibi bireylerin bir takım bilgi ve becerilere sahip olmasının yanı sıra mesleğinin gerektirdiği değerlere de sahip olması gerekir. Ahlak kuralları yönetici nitelik taşırlar. Bir mesleğin ahlak kurallarının belirgin olması ve onlara sahip çıkılması mesleklerin saygınlığını arttırır. Öğretmenlik mesleğinin de kendine özgü bazı ahlak kuralları bulunmaktadır. Bunlar şöyle sıralanabilir; Çocuklara eşit davranma, kendi öğrencilerine özel ders vermeme vb.

6. Meslek Kuruluşları: Her meslek, kendi üyelerinin çıkarlarını, haklarını korumak ve sorunlarını dile getirmek için örgütlenir. Güçlü örgütlere sahip olan meslekler, bu güçlerine toplumun politik ekonomik kararlarının belirlenmesinde de kullanabilirler, Meslekler, meslek kuruluşlarıyla güç kazanırlar Günümüzde öğretmenler değişik adlarda kurulan derneklerin çatısı altında toplanmaya çalışmaktadırlar. Ancak tüm öğretmenleri bir arada toplayan bir mesleki örgüt bulunmamaktadır.

7. Toplumca Meslek Olarak Tanınma: Bir mesleğin toplumda herkes tarafından kabul görmesi de meslekleşmenin önemli koşullarından biridir. Toplumumuzda öğretmenlik toplumdaki bireyler tarafından kabul edilmiş saygın bir meslektir. 1980’li yılların sonlarına doğru Milli Eğitim Bakanlığı öğretmenlik formasyonuna önem vermeye başlamış ve tüm öğretmenlerin açık öğretim ya da kurslar yoluyla bu formasyonu kazanmalarını sağlamıştır. 1997 yılında Yüksek Öğretim Kurulunun öğretmen yetiştirme alanında gerçekleştirdiği proje çerçevesinde öğretmenlik profesyonel bir meslek olma yolundadır.

Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri: Öğretmenlik mesleğinin kendine özgü bazı özellikleri vardır. 1.Öğretmenlik tüm ülkelerde en yaygın olarak görülen mesleklerden biridir: 1997 Milli Eğitim Bakanlığı istatistiklerine göre tüm eğitim kurumlarında toplam 436 067 öğretmen görev yapmaktadır. 2.Öğretmenlerin büyük bir kısmı devlet memurudur: Öğretmenlik mesleğini yürütenlerin büyük bir kısmı devlet memuru statüsünde çalışmaktadırlar.

3.Öğretmenlik mesleğini daha çok toplumun alt sınıflarından gelen bireyler seçmektedir: Ülkelerin çoğunda öğretmenlerin orta ve alt gelir gruplarının ailelerinden geldiği belirlenmiştir. 4. Öğretmenlik mesleğinin geliri düşüktür: Öğretmenlik hemen hemen tüm ülkelerde aldığı eğitim düzeyine göre geliri en düşük olan mesleklerden biridir. 5.Öğretmenlik mesleğinin toplumsal statüsü çok yüksek değildir: Öğretmenlerin gelir düzeyinin düşük olması, eğitim verdiği grubun yaşının ve bilgi düzeyinin az olması, mesleki statüsünü de düşürmektedir.

6. Mesleği değiştiren ve terk edenlerin oranı yüksektir: Öğretmenlerin maaşının düşük olması, statüsünün düşük olması, öğretmenleri genellikle başka alanlarda çalışmaya itmektedir. 7.Öğretmenlik mesleğini genellikle kadınlar tercih etmektedirler: Yapılan araştırmalar özellikle gelişmiş ülkelerde ve okul öncesi eğitim ile ilk öğretim kademelerinde kadın öğretmenlerin daha çok olduğunu görmektedir.

Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Durumu: Türkiye’de Osmanlı geleneği ve devletçi yapısından ötürü, Cumhuriyetin ilk yıllarında öğretmenlik mesleği saygın meslekler arasına girmekteydi. Öğretmenlik mesleğinin saygınlığı 1970’li yıllara kadar korunmuş ancak daha sonra ülkemizde ki hızlı toplumsal değişme ve sanayileşme ile birlikte giderek gerilemeye başlamıştır.

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Oğuzhan ALBAYRAK Sürç-i Lisan Ettiysek Affola 