9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NVA KALİTE TEST ÖLÇ. HİZ. EĞT. VE BELG. SAN.TİC. LTD. ŞTİ. Hazırlayan= E. Burak SARAÇOĞLU.
Advertisements

Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
YRD.DOÇ.DR. VOLKAN UNUTMAZ 1 SPOR YÖNETİMİ -I. Yönetim Örgüt İki veya daha fazla bireyin amaçlarını gerçekleştirmek için bir araya gelerek işbirliği yaptıkları.
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
İL YAPI DENETİM KOMİSYONU GÖREVLERİ VE UYGULAMALARI
Sigorta Denetleme Kurulu
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
GENEL MUHASEBE ıı YRD. DOÇ. DR. SERHAN GÜRKAN Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
1/30. 2/30  6200 sayılı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun  167 sayılı Yeraltısuları Hakkında Kanun  1163 sayılı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
ŞİRKETLER HUKUKU Genel Olarak Şirketlerin Sınıflandırılması ve Temel Özellikleri Ar. Gör. Nevfel AKKAŞOĞLU.
MADDE 10 – (1) İSGB; en az bir işyeri hekimi ile işyerinin tehlike sınıfına uygun belgeye sahip en az bir iş güvenliği uzmanının görevlendirilmesi ile.
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI
AFYON KACATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ZELİŞ KESKİN NO:
Ceza Muhakeme hukukunun kavramı Ceza usul hukuku diğer Hukuk dalları ile ilişkisi Ceza Muhakeme hukukunun kaynaklari.
Ar-Ge Ödeneği Talep Edilen Araştırma ve Geliştirme Projeleri Hakkında Genelge.
11. H AFTA Kamu Malları. H EDEFLER Kamu mallarının ne anlama geldiğini öğrenecek Kamu mallarını farklı açılardan tasnif edecek Kamu malı niteliğinin nasıl.
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI 1-TANIMI VE KAPSAMI işletmelerin kuruluşu, faaliyetlerine ait belgelerin tasnifi, kayıt işlemleri, dosyalama ve arşivleme işlemleri,
İDARENİN MAL VARLIĞI VE BORÇLARI
Ceyhun yılmaz Mali hizmetler uzmanı.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘j’
BANKALARIN TANIMI, FAALİYETLERİ, TÜRLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Bu sorunlar neden çözülmeli?
MUHASEBEYE GİRİŞ Muhasebenin Tanımı Muhasebenin Türleri
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Haber verme: Acenta sahipleri ya da yöneticiler işletme belgelerinde yaptıkları değişiklikleri 30 gün içerisinde Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bildirmek.
REHBERLİK YÖNETMELİK-5
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
1982 Anayasası’nda Yerel Yönetimler (V. Hafta)
Tebliğ edilecek evrak farklı türlerde olabilir.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
2547 SK. GÖRE 40-b. MADDESİ GÖREVLENDİRİLME İŞ AKIŞ SÜRECİ
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
AVRUPA BİRLİĞİNDE İMTİYAZLAR VE KAMU-ÖZEL SEKTÖR ORTAKLIKLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T.C. TİCARET BAKANLIĞI KOOPERATİFÇİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİM KOOPERATİFLERİ Turna TURNA KARABÜK, KASIM 2018.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
KONKORDATO TALEBİNE EKLENECEK BELGELER İİK
MERKEZİ VE MAHALLİ İDARELER
Arabuluculuğa Elverişlilik Yönünden Ticari Davalar ve İlgili Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BORÇ.
VERGİNİN YAPISI Devletin kamu hizmetlerini yerine getirmek üzere, vatandaşlarından zora dayanarak aldığı iktisadi değerler olarak tarif edilebilir. Kamu.
TYS102 ÖLÇME BİLGİSİ Yrd. Doç. Dr. N. Yasemin EMEKLİ
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMU.
Sunum transkripti:

9. Hafta KAMU HİZMETİ

HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu hizmeti işletilmesi yöntemlerini öğrenecek

İÇİNDEKİLER I) Kamu Hizmeti Tanımı İdari Kamu Hizmeti-Sınai Kamu Hizmeti Kamu Hizmeti İlkeleri Kamu Hizmetinin Kurulması ve Kaldırılması Kamu Hizmetinin İşletilmesi Kamu Hizmetlerinin Kamu Tüzel Kişilerince Yürütülmesi Usulü Kamu Hizmetlerinin Özel Hukuk Kişisi Tarafından İşletilmesi Usulleri

Kamu Hizmeti Nedir? Bir kamu tüzel kişisi tarafından üstlenilen ve doğrudan doğruya onun tarafından veya onun görevlendirmesi ve denetimi altında bir özel kişi tarafından yürütülen kamu yararı amacına yönelik faaliyetlere kamu hizmeti denir.”

Bir hizmetin kamu hizmeti sayılması için 1) Faaliyet, kamu yararı amacına yönelik olmalıdır. Özel kişiler tarafından yürütülen bir faaliyet, ancak kamu yararı amacına yönelik ise bir kamu hizmeti haline gelebilir. Bir kamu tüzel kişisinin yürüttüğü bir faaliyet, kamu yararına değil, bu kamu tüzel kişisinin özel yararına yönelik ise bu faaliyet kamu hizmeti sayılmaz.

2) Faaliyet, bir kamu tüzel kişisi tarafından üstlenilmeli ve onun tarafından veya onun denetimi altında bir özel hukuk kişisi tarafından yürütülmelidir. Faaliyetin bir kamu tüzel kişisi tarafından üstlenilmiş olması gerekiyor. Kamu tüzel kişileri tarafından üstlenilen bir faaliyet ya doğrudan doğruya bu kamu tüzel kişisi tarafından ya da bu kamu tüzel kişisinden aldığı izinle ve onun denetimi altında bir özel hukuk kişisi tarafından yerine getirilmelidir.

İdari Kamu Hizmeti-Sınai ve Ticari Kamu Hizmeti Kamu hizmetleri kendi aralarında “idari kamu hizmetleri” ve “sınai ve ticari kamu hizmetleri” olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Teşri Kriter İçtihadi kriterler Hizmetin konusu, özel işletmelerin faaliyet konusuna benzer olmalıdır. Hizmet, hizmet kullanıcılarının ödediği parayla finanse edilmelidir. Hizmet, özel sektördeki usullerle işletilmelidir

Kamu Hizmeti İlkeleri Devamlılık İlkesi Değişebilirlik İlkesi (Uyum ilkesi) Eşitlik İlkesi Tarafsızlık İlkesi Laiklik İlkesi Kamu Hizmetlerinin Bedavalığı /Ücretliliği

Kamu Hizmetlerinin Kurulması ve Kaldırılması Milli kamu hizmetlerini kurma yetkisi yasama organına aittir. Yani milli bir kamu hizmeti ancak kanunla kurulur. Mahalli kamu hizmetlerini kurma yetkisi, mahalli idare organlarının karar organlarına aittir.

Kamu Hizmetlerinin İşletilmesi 1.Kamu Hizmetlerinin Kamu Tüzel Kişilerince Yürütülmesi 2.Kamu Hizmetinin Bir Özel Hukuk Kişisi Tarafından İşletilmesi

Kamu Hizmetlerinin Kamu Tüzel Kişilerince Yürütülmesi Emanet usulü Kamu hizmetinin bir kamu tüzel kişisi tarafından ve o hizmete özgülenen mal, para ve personel aracılığıyla yürütülür. Bu yönteme “emanet” adı verilmektedir. Merkezi idarenin yürüttüğü idari kamu hizmetlerinin önemli bir kısmı emanet usulü ile işletilmektedir. Örneğin, milli savunma, güvenlik, adalet hizmetleri, sağlık hizmetleri vb.

Kamu Hizmetinin Bir Özel Hukuk Kişisi Tarafından İşletilmesi Usulleri Kamu idaresinin özel hukuk kişisini görevlendirmesi gerekmektedir. Bu görevlendirmeler de iki şekilde olmaktadır. 1.Tek Taraflı Görevlendirmeler 2.Sözleşme İle Görevlendirme

Tek Taraflı Görevlendirme Özel hukuk kişisini kurarak görevlendirme. Devlet ya da mahalli idareler önce bir özel hukuk kişisini kurarlar. Daha sonra bu özel hukuk kişisine kamu hizmetini yürütme yetkisini verirler. Örneğin Tarım, Satış ve Kredi Kooperatiflerinin durumu. Ruhsat veya lisans ile mevcut bir özel hukuk kişisinin görevlendirilmesi. Burada ruhsat veya lisans ile özel hukuk kişisi kamu hizmetini yürütmekle görevlendirilir. Kamu yararlı dernek sayma

Sözleşme ile Görevlendirme Devlet ve mahalli idareler, sorumlu oldukları bir kamu hizmetinin yürütülmesi için bir özel hukuk kişisini tek yanlı bir işlemle görevlendirmek yerine iki yanlı bir işlemle yani bir sözleşme ile görevlendirebilirler.

İmtiyaz Sözleşmeleri İmtiyaz bir özel hukuk kişisinin bir kamu idare ile yaptığı sözleşme uyarınca, kullanıcılardan alacağı ücret karşılığında kendi zarar ve hesabına bir kamu hizmetini kurup işletmesi usulüne denir. İmtiyaz iki taraflı bir işlem, yani bir sözleşmedir. İmtiyazın konusu bir kamu hizmetinin kurulması ve işletilmesidir. Bu sözleşmede, özel hukuk kişisi kamu hizmetini hizmetten yararlananlardan aldığı ücretle yürütür. İmtiyaz sahibi özel hukuk kişisi idarenin nam ve hesabına değil, kendi nam ve hesabına hareket eder. İmtiyaz genellikle yıl gibi uzun bir süre için verilir.

Devlet adına imtiyaz verme yetkisi Bakanlar Kuruluna aittir. Anayasaya göre, imtiyaz sözleşmelerinin yapılabilmesi için Danıştay’ın düşüncesini almak zorundadır. Danıştay bu konudaki düşüncesini iki ay içinde bildirmek zorundadır.

İltizam Sözleşmeleri İltizam sözleşmesi, özel hukuk kişisinin kamu idaresine ödeyeceği belirli bir ücret karşılığında, bir kamu hizmetin kendi kar ve zararına işletmesi konusunda bir özel hukuk kişisi ile bir kamu idaresi arasında yapılan sözleşmedir. Kamu idaresine “iltizam veren”, iltizamı alan kişiye ise “mültezim” denir.

Müşterek Emanet Usulü Bu yöntemde hizmet idare tarafından kurulmakta, yürütülmesi işi özel kişiye verilmektedir. Hizmetin yürütülmesini üstlenen özel hukuk kişisi giderleri hizmetten yararlananlardan aldığı bedelle karşılanmakta, kalan kısmı ise idare ile özel kişi arasında sözleşmede belirtilen biçimde paylaşılmaktadır

Vekalet Bir özel hukuk kişisinin kamu idaresi ile yaptığı sözleşme uyarınca, götürü bir gelir karşılığında, kamu idaresinin hesabına, yani kar ve zararı kamu idaresine ait olmak üzere, bir kamu idaresini işletmesi usulüdür. Burada kamu idaresi tarafından kamu hizmetini işletmekle görevlendirilen kişiye “vekil” denir.

Yeni Usuller Görevlendirme Sözleşmeleri 3096 sayılı Kanun uyarınca Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, yapacağı bir görevlendirme sözleşmesi ile bir özel hukuk sermaye şirketini en çok 99 yıllığına elektrik enerjisi üretim tesislerinin kurulması ve işletilmesiyle görevlendirilebilir sayılı Kanun’a göre otoyollar ve bunların üzerindeki yolculukla ilgili her türlü tesisin yapımı, bakımı ve işletilmesi görevini en çok 49 yıllığına özel hukuk kişilerine bunlarla yapılacak sözleşme ile verilmesini öngörmektedir.

Yap-İşlet-Devret Usulü: Bu usulde, köprü, tünel, baraj, sulama, içme ve kullanma suyu, elektrik üretimi, iletim, dağıtım ve ticareti, maden ve işletmeleri, demiryolu, deniz ve hava limanları ve benzeri yatırım hizmetlerin konusunda idare, sermaye şirketiyle en çok 49 yıllığına bir sözleşme imzalar. Sermaye şirketi, masrafı kendisine ait olmak üzere söz konusu yatırımı yapar, bunun öngörülen süre içinde kar ve zararı kendisine ait olmak üzere işletir ve süre sonunda yatırım, bedelsiz olarak idareye devredilir. Özel hukuk sözleşmesidir.