Şiddet İçerikli Oyun Bağımlılığı ve Tanıma Belleği İlişkisi: Olay-İlişkili Beyin Potansiyeli Bulguları Can Soylu, Dicle Çapan, Nur İnci, M. Sevi Koç, Tuğçe.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Advertisements

İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ ENGELLİLER UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ 8 Mart Dünya Kadınlar Günü İÜ Engelli Kadın İstihdamını Tartışıyor Paneli
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
BAŞLIK Makale Künyesi: Yılı, Yazarları, Yayınlandığı Dergi, sayfa sayısı ( gibi)
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
#Geçici Koruma GEÇİCİ KORUMA SAĞLANAN YABANCILARIN ÇALIŞMA İZİNLERİNE DAİR YÖNETMELİK ve UYGULANMASI.
ZAMAN Ç İ ZELGELER İ İ LE VER İ ML İ L İ K ANAL İ Z İ BİTİRME ÖDEVİ.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
Arş. Gör. EDİP KAYA, Dr. Ebru İnal
1: Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Kadın Hastalıkları ve Doğum AD
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ – KIYMETLİ EVRAK HUKUKU DERS NOTLARI Bu notlar her hafta işlenecek ders planını detaylı olarak göstermesi için hazırlanmış.
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
OYUN ve OYUNCAK.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
NÖROLOJİK HASTALIKLARA SAHİP BİREYLERİN VE BAKIM VERENLERİNİN AKTİVİTE YÖNÜNDEN TEDAVİ HEDEFLERİNE BAKIŞ Özge Buket Cesim*, Burcu Semin Akel*, Çiğdem Öksüz*
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
(EDS462/OMB504) OKUL DENEYİMİ – II
Düzgün iş.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Raporlaştırma
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Metod/Yöntem Bölümü Eleştirisi– Eleştirel Okuma
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Temel Bilgisayar Bilgileri
MAKALE ÖZET VE ÇEVİRİSİ
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
Görkem Karadeniz Can Tunca Sinan Işık Cem Ersoy
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
Kemal AKYOL, Şafak BAYIR, Baha ŞEN
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPORDA DİKKAT.
ARŞ.GÖR DR .KEVSER AYAR KTÜ AİLE HEKİMLİĞİ ABD
Piyasa destek tedbirleri
Tezin Olası Bölümleri.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
BELLEK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Sunum transkripti:

Şiddet İçerikli Oyun Bağımlılığı ve Tanıma Belleği İlişkisi: Olay-İlişkili Beyin Potansiyeli Bulguları Can Soylu, Dicle Çapan, Nur İnci, M. Sevi Koç, Tuğçe Turanlar ve Metehan Irak Beyin ve Biliş Araştırmaları Laboratuvarı, Bahçeşehir Üniversitesi Psikoloji Bölümü, İstanbul, Türkiye Giriş ve Amaç Yöntem Sonuçlar Oyun bağımlılığında diğer bağımlılık türleriyle (alkol, madde, kumar vd.) benzer beyin yapılarının ilişkili olduğu gösterilmiştir(1,2). Bağımlılarda P3 zirvesindeki küçülmenin, kontrollü ve çaba gerektiren bilişsel işlevlerde zayıflığa işaret ettiği belirtilmiştir (3). Buna karşın oyun bağımlılığının bilişsel süreçler üzerinde ne tür bir etkisi olduğu halen netlik kazanmamıştır. Bu çalışmanın amacı şiddet içerikli oyun bağımlığının tanıma belleği performansı üzerindeki etkisini olay ilişkili beyin potansiyeli (OİP) yöntemiyle incelemektir. Katılımcılar: yaş aralığında toplam 44 katılımcı (24 kadın, 20 erkek) haftalık oyun oynama süreleri, DSM tarafından belirlenmiş patolojik oyun bağımlılığı belirtileri ve oyun bağımlılığı ölçeğinden aldıkları puanlar göz önünde bulundurularak iki gruba ayrılmıştır: oyun bağımlısı olanlar (n = 23) ve oyun oynamayanlar (n = 21). Duygusal bellek görevi: Görevde şiddet içerikli olan (n = 20) ve olmayan (n = 20) toplam 40 sıfat kullanılmıştır. Öğrenme aşamasında katılımcılara kelimeler gösterilmiş ve tüm kelimeleri öğrenmeleri; tanıma aşamasında ise önceki aşamada gösterilen (n= 40) ve gösterilmeyen (n= 40) kelimeler verilmiş ve katılımcılardan gösterilen kelimeyi daha önce görüp görmediklerini belirtmeleri istenmiştir. Kayıt ve Analiz: Uyarım, kayıt, depolama ve analiz işlemleri 32 kanallı EEG-EP sistemi olan NeuroScan 4.51; kaynak analizleri Compumedics Curry 6.0 kullanılarak gerçekleştirilmiştir. EEG aktivitesi uluslararası sistemine göre yerleştirilen 30 elektrot alanından kaydedilmiştir. Bağımlı grubun tanıma performansı kontrollere göre daha düşük olmuştur. Frontal ve santral alanlardaki P3 zirvesinin genliği bağımlı grupta daha küçük olmuştur. Frontal P3 zirvesinin latansı bağımlı grup için daha geç elde edilmiştir. P3 latansındaki gecikme, bağımlıların bellek ve dikkatin bölüştürülmesinde sorun yaşadıklarının (4); P3 genliğindeki küçülme, bellek ve karar verme süreçlerindeki zayıflığın göstergesi olduğu yönündeki bulguları (5, 6, 7, 8) desteklemektedir. Buna karşın paryetal P3 zirvesinin genliği bağımlılarda daha büyüktür. Doğru ve yanlış tanıma performansları sırasındaki zirvelerin genlik ve latans değerleri farklı olmamıştır. Sonuç olarak bulgular: o Oyun bağımlılığının diğer bağımlılık türleriyle benzer nörobiyolojik temellere sahip olduğunu, o P3 genliğindeki küçülme ve P3 latansındaki gecikmenin oyun bağımlılığının bellek ve dikkat süreçlerinde olumsuz etkileri olduğunu göstermiştir. (40) – 85 – (110) (85) – 110 – (135) (110) – 135 – (165) (150) – 180 – (210) (210) – 300 – (350) Kontrol Bağımlı Tanıma Belleğinde Kaynak Lokasyonu Analiz Sonuçları (µV X ms) Uyarıcıdan sonra 0 – 900 ms arasında 50 ms zaman dilimleri alınarak elde edilmiş aktivasyon haritaları Kontrol Bağımlı Tanıma belleğinde olay- ilişkili potansiyellere ait zamansal topografya Kontrol (N=21) Bağımlı (N=22) Deney katılımcılarına ilişkin tanımlayıcı istatistik (N=44) YaşOyun saatiDoğru yanıt sayısı Kontrol (N=21; 4E, 17K)23.29 (.522)1.14 (.404)34.14 (.74) Bağımlı (N=23; 16E, 7K)21.43 (.622)28.17 (3.69)33.59 (.79) -5 µV +5 µV Şekil 1. Deneysel görev Sonuç ve Tartışma KELİME 1212 Kaynaklar 1.Robinson T.E. & Berridge K.C. Philos. Trans. R. Soc. Lond. B. Biol. Sci. 2008;363:3137– Koob G.F., Le Moal M. Philos. Trans. R. Soc. B Biol. Sci. 2008;363:3113– Pfefferbaum, A. Et al. Alcoholism: Clin &Exper. Research, 1991; 15: 839–850 4.Yu H., et al. Prog. Nat. Sci. 2009;19:1383– Duven E.C.P., et alBrain Behav. 2015; 5:13–23. 6.Ge L., et al. Neur. Reg. Res. 2011;6:2037– Parsons O.A., et al. Alcohol. Clin. Exp. Res. 1990; 14:746– Dong G., Zhou H., & Zhao X. Neurosci. Lett. 2010;485:138–142. Şekil 2Şekil 3 Şekil 4