Yükselen Güçler ve Küresel Ekonomik Düzen Prof. Dr. Muhsin KAR Yıldırım Beyazıt Üniversitesi & Stratejik Düşünce Enstitüsü
Küresel ekonomi yönetimini, kim, hangi kurum, mekanizma ve politikalar üzerinden nasıl yapıyor? İkinci Dünya Savaşı sonrası oluşturulan küresel ekonomi yönetiminin kurguladığı ekonomi paradigması nedir? Dünyamızı nasıl şekillendirmiştir? Mevcut küresel ekonomi yönetişiminin karşı karşı kaldığı meydan okumalar nelerdir? Küresel ekonomi yönetişimi nereye evriliyor? …… Temel Sorular?
Bir Yapı Olarak: Yapı, kurallar sistemi, sosyal yapının kurumsal hali anlamına gelir. Küresel ekonomi, yapısal olarak, IMF, Dünya Bankası, GATT gibi İkinci Dünya Savaşını kazanan transatlantik ittifakın öncülüğünde Bretton Woods sisteminden doğan temel kurumlar desteği ile uzun yıllar varlığını sürdürmektedir. Bir Süreç Olarak: Süreç, öne çıkan sorunları yönetmek ve koordine etmek için farklı aktörlerin katılımı ve etkileşimi olarak karakterize edilir. Bu yüzden farklı yönetim pratikleri aracılığı ile norm yaratma süreci olarak kendini gösterir. Küresel yönetim, küresel olarak yetkili birçok kurumun kapsamlı katılımıyla ortaya çıkar. Bir Mekanizma Olarak: Yönetişim, karar verme ve geliştirme mekanizmalarını, belirlenen hedefe ulaşmak için çaba sarf eden kurumları ifade eder. Küresel yönetişim, ortak karar verme mekanizmaları, küresel kuralların uygulanma, ortak problemlere odaklanma ve kendi perspektiflerinde yer alan yönetim aktivitelerini birlikte yapabilecek mekanizmalar olarak oldukça pratik bir şekilde kendini gösterir. (UNDP and CCIEE, 2012:11-13) Küresel Yönetişime Farklı Bakışlar : Bir yapı, Bir Süreç, Bir Mekanizma
Kurumlar IMF, Dünya Bankası, GATT/DTÖ Süreçler GATT (1944) /DTÖ (1995) Mekanizmalar OPEC, Bölgesel Ekonomik Entegrasyonlar, G20 Aktörler Çokuluslu Şirketler, STK, Bankalar, Baskı Grupları, Yatırım Fonları
Uluslararası Ekonomik Mimarinin Saç Ayağı Uluslararası Para Fonu (IMF) Amacı: Ülkelerin kısa dönemli fon ihtiyacını karşılayarak uluslararası parasal istikrarı sağlamak Dünya Bankası Amacı: Proje bazlı, düşük faizli ve uzun vadeli fon sağlayarak az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin kalkınmasına yardımcı olmak /gelişmiş ülke ürünlerine Pazar oluşturmak GATT/Dünya Ticaret Örgütü Amacı: Mal ve hizmetlerin önündeki engellerin kaldırılması ve azaltılması yoluyla gelişmiş ülkelerin mallarına pazar yaratmak
Liberal bir anlayışın ürünü Paranın ve malların akışının kesintiye uğramadan gerçekleşmesi II. Dünya Savaşının kazananlarının kurallarını koyduğu bir dünya Yönetim Gelişmiş ülkelerin/Kuzeyin elinde Üçüzlerin Temel Özellikleri
Kontrollü Küreselleşme Dünya’nın “bir köy haline gelmesi” Bilginin, malın ve sermayenin dolaşımındaki kolaylık Ekonomik sınırların ortadan kalkması Dış ticaretin liberalleşmesi Uluslararası etkileşimin ve ulusüstü (IMF, DTÖ, BD gibi) kurumların etkisinin artması Politika yapım sürecinde ulusüstü yapıların etkisini artıran düzenlemelerin alanının genişlemesi Sonuç: Karşılıklı bağımlılığın artması
Küreselleşmenin Dinamikleri Teknolojik gelişmeler Ekonomi politikalarındaki değişim Uluslararası Siyasal sistemdeki değişim
Teknolojik Gelişmeler Ulaşım (deveden uçağa), haberleşme (dumandan akıllı telefonlara) ve bilgi teknolojilerindeki (ağ yapıları ve B2B uygulamaları) gelişimin maliyet ve zaman avantajı Dünya Ekonomi Formu (Davos) Uludağ Ekonomi Zirvesi 4. Sanayi Devrimi
Ekonomi Politikalarındaki Değişim Küresel ekonomik düzen ve istikrar arayışları İki dünya savaşı arası koruyucu politikalar, Altın para sistemine dönüş çabaları Britanya’nın düşüşü Amerika’nın isteksizliği ve korumacı politikalar Dış ticarettin daralması İkinci dünya savaşı dönemde kontrollü liberalleşme (IMF, DB, GATT/DTÖ) 1970’lerdeki petrol krizlerinin ardından ekonomi politikalarında liberalleşme dalgası
Uluslararası Siyasal Sistemdeki Değişim Soğuk Savaş döneminde iki kutuplu bir dünya ABD’nin öncülüğünde kapitalist dünya SSCB’nin öncülüğünde sosyalist dünya Her ikisinin hinterlandında olan diğer ülkeler 1989 Berlin Duvarının yıkılışından sonra tek kutuplu dünyaya yönelim Merkezi planlama ekonomisi ve tek partili siyasal rejimler, liberal demokrasilere (piyasa ekonomisi + çok partili siyasal yapı) yöneldi Reformlarla piyasa ekonomisine “geçiş” yapan bu ülkeler kapitalist dünyaya eklemlendi
Küresel Ekonominin Görünümü GSYİH (Trilyon Dolar) Yüksek gelir1,132,509,3119,5828,0147,3952,85 Yüksek gelir (OECD dışı) 0,991,321,854,916,12 Yüksek gelir (OECD) 1,042,338,4918,2626,1642,5146,74 Orta gelir0,230,431,772,875,1717,9424,75 Orta yüksek gelir0,140,261,131,963,8613,4118,96 Orta düşük gelir0,090,170,640,911,314,535,78 Düşük ve orta gelir0,240,451,842,955,2718,2225,15 Düşük gelir0,080,090,110,280,40 Dünya1,372,9511,1522,5433,2965,5977,96
GSYİH’nın Dağılımı (%) Yüksek gelir 82,484,583,586,984,172,367,8 Yüksek gelir (OECD dışı) 8,95,85,67,57,9 Yüksek gelir (OECD) 76,479,176,181,078,664,860,0 Orta gelir 16,514,615,812,715,527,331,7 Orta yüksek gelir 9,98,910,28,711,620,424,3 Orta düşük gelir6,85,95,74,03,96,97,4 Düşük ve orta gelir 17,415,416,513,115,827,832,3 Düşük gelir0,70,40,30,40,5 Dünya100,0
GSYİH Dağılımı (%) Merkezi Avrupa ve Baltık1,11,32,01,9 Doğu Asya ve Pasifik (tüm gelir grupları) 11,213,716,220,924,425,427,5 Asya ve Pasifik (gelişen ülkeler) 5,94,33,43,05,211,916,2 Avrupa ve Orta Asya (tüm gelir grupları) 31,734,140,839,229,831,829,7 Avrupa ve Orta Asya (gelişen ülkeler)1,81,32,3 Avrupa Birliği 26,329,034,633,626,525,823,7 Latin Amerika ve karayipler (tüm gelir grupları)5,96,06,95,26,88,28,0 Latin Amerika ve karayipler (gelişen ülkeler)3,23,85,14,05,06,36,2 Ortadoğu ve Kuzey Afrika (tüm gelir grupları) 1,33,62,42,94,24,5 Ortadoğu ve Kuzey Afrika (gelişen ülkeler)1,32,12,0 Sahra Altı Afrika (tüm gelir grupları)2,2 2,41,31,12,02,2 Sahra Altı Afrika (gelişen ülkeler)2,2 2,41,31,12,02,2 Dünya100,0
Beş Büyük Ekonominin Büyüklüğü (2014) Milyar dolar% ABD17,4 22,5 AB18,5 23,9 Çin10,3 13,3 Japon4,6 5,9 Almanya3,9 5,0 Dünya77,3
Dünya GSYİH’sı ve Dağılımı (%) AB29,134,533,226,225,6 23,9 ABD35,425,126,230,622,822,5 Çin3,21,71,63,79,413,3 Japonya7,29,914,114,68,75,9 Almanya7,28,37,85,85,25,0 Türkiye0,6 0,70,81,21,03
Dünya İhracatının Dağılımı (%) AB44,341,944,338,134,834,3 ABD15,412,212,713,79,79,4 Japonya5,76,37,36,44,44,0 Çin0,60,91,33,59,610,3 Almanya8,98,19,87,98,1 Türkiye0,2 0,50,70,8
Dünya İthalatının Dağılımı (%) AB45,144,344,637,934,834,2 ABD14,412,414,318,512,712,2 Japonya5,16,6 5,64,24,3 Çin0,60,91,13,18,69,2 Almanya9,7 7,87,4 Türkiye0,3 0,60,81,11,2
Doğrudan Yabancı Sermayenin Dağılımı (Net giriş, %) AB38,7038,7846,0347,3413,8824,83 ABD11,0632,9024,6924,3520,1515,57 Japonya0,000,540,900,620,080,00 Çin0,00 1,782,9118,1213,31 Almanya2,980,671,5315,921,522,36 Türkiye0,490,030,350,070,670,97
Üç Sıklet Merkezi (2014) Dünya (kişi başına gelir dolar) AB Nüfus: 501 Milyon Kişi başına gelir (AB27): 34 bin dolar ABD ABD Nüfus: 310 ABD kişi başına gelir: 55 bin dolar Asya? Çin: 1.3 milyar nüfus ve Kişi başına gelir 7600 dolar Hindistan: 1.1. milyar nüfus ve kişi başına gelir 1620 dolar
Ekonomik ve Siyasi Güç Merkezlerinin Ayrışması
Hegemonyanın ve gücün el değiştirmesi barışçıl bir şekilde mümkün mü? Can alıcı soru?
Üretimin Doğruya Kayması ve güç dengelerindeki değişim ASEAN, Çin, Hindistan’ın payındaki artış + Japonya Kral Çıplak: 2008 Finansal krizi Büyük durgunluğun kalıcı durgunluğa (secular stagnation) dönüşmesi Geleneksel olmayan para politikalarının yetersizliği ve maliye politikasının kullanımını sınırlayan unsurların varlığı ABD:%10o AB: %87 (DE:%75, UK:%78; GR:%178) Uluslararası ekonomik mimarinin durgunluktan çıkış için yeterli enstrümana ve kaynağa sahip olmaması IMF : AB borç krizi DTÖ: TPP-TTIP Yükselen ekonomilerin talepleri (Bölgesel IMF ve Kalkınma Bankaları) BRICS: İstikrar Fonu Çin: Asya Altyapı yatırım Bankası Ekonomik ve siyasi güç Merkezlerindeki farklılaşma küresel ekonomi yönetişiminin reformunu zorluyor!
G20: Hegemonyanın yeni aracı mı?
Sabrınız için teşekkürler.. E-posta: