KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ULUS ÇANKAYA’YA BARİKAT KURDU!... Prof. Dr. Tülay Özüerman
Advertisements

Kur'an Aklımızı Kullanmamızı İster. Konuyla ilgili ayetler: 1- "Acaba onlar herhangi bir yaratıcı olmadan mı yaratıldılar? Yoksa kendileri mi yaratıcıdırlar?
İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
BALSA MOBİLYA. DOĞTAŞ  Hacı Ali Doğanın 1972 de ‘Doğan Mobilya’yı kurması ile başlıyor.  Hızlı gelişimi sayesinde 1993’te Arnavutluk’a ihracatını yaptı.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Güçlü ve kararlı ol. Tanrın RAB'bin verdiği görevleri yerine getir. Onun yollarında yürü ve Musa'nın yasasında yazıldığı gibi Tanrı'nın kurallarına, buyruklarına,
SIFIRIN TAR İ HÇES İ NESL İ HAN KAPLAN Haluk Bingöl CMPE 220-Fall 2010/ /11.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
Varoluşçuluk (Egzistansiyalizm) Nedir, Ne Demektir?
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
SANAT FELSEFESİ HAZIRLAYAN: HELİN ÖZCE KÖSE 11 FEN A.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
KURBAN “Rabbin için namaz kıl ve kurban kes.” (Kevser Suresi /2)
Osman Gazi'nin Hayatı ARDA KIRTASİYE.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Benim Yerim Neresi? Hikmet SIRMA. Yavru karga artık büyümüş, ilk defa uçmak üzere uçsuz bucaksız gökyüzüne kanat çırpmaya başlamıştı.
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
FOVİZM - KÜBİZM PINAR-ALMİNA-ALEYNA. FOVİZM NEDİR ? Fovizm, yılları arasında Henri Matisse tarafından Fransa'da geliştirilen bir sanat akımıdır.
PSİKANALİTİK KURAM. KURAMIN TARİHÇESİ Psikanaliz Sigmund Freud ( )tarafından kurulmuştur. Freud un kuramı çok tartışmalı olmakla beraber danışma.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
KADIN Tanrı 6.günün geç saatlerine kadar kadını yaratmakla meşguldü
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
FOSİLLER (Özel Dicle Fırat Koleji)
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
Işık Işık kaynakları Işık ve madde Işığın yayılması Işığın yansıması
Tarih Felsefesi.
MURATHAN MUNGAN’ DAN.
Göç eden yaban kazlarının havada süzülürken "V" şeklinde bir formasyonla uçtuklarını görmüşsünüzdür... Bilim adamları kazların neden bu şekilde uçtuklarını.
REHBERLİK SERVİSİ.
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
Tanrı’yla Konuşmalar Ömer Hayyam (Müzikli) Derleyen:
Selman ÇAKIR / DKAB Öğretmeni
BİLGİ TOPLUMU.
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bireysel Konularda İstişare
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Bugün neler öğreneceğiz?
Çocuklarımız İçin Düşünün
BENLİK VE KİMLİK.
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
ÇAĞRI KİTAPLARI (TOMARLARI)
ESKİ ZAMANLARDA TEKNOLOJİ Buse Beren Eğrilmez
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
BİR KADINI AĞLATMAK AZİZ NESİN.
Yazı Sistemleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
BELLEK.
FOTOSENTEZ.
Işığın Kırılması.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
FELSEFE İLE DÜŞÜNME 2. ÜNİTE.
Ünite Konuları için tıklayınız
Aşk: Ölüm kadar masum değil !!!
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
5. SINIF 1. ÜNİTE ALLAH İNANCI.
Sunum transkripti:

KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR

Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış dünya ile bağlantımız kopar, bir büyük boşlukta buluruz kendimizi. Nesneleşiriz, daha doğrusu evrendeki öbür varlıklardan, yaratıklardan hiçbir üstünlüğümüz kalmaz. Çünkü bizi öbür yaratıklardan ayıran yönümüz konuşma gücümüzdür. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış dünya ile bağlantımız kopar, bir büyük boşlukta buluruz kendimizi. Nesneleşiriz, daha doğrusu evrendeki öbür varlıklardan, yaratıklardan hiçbir üstünlüğümüz kalmaz. Çünkü bizi öbür yaratıklardan ayıran yönümüz konuşma gücümüzdür.

Çağlar boyunca bilgeler, düşünürler, bu güce göre insanoğlunu öteki yaratıklardan ayırmışlardır. “ Konuşan hayvan “ diye tanımlamışlardır insanoğlunu. Bugün de geçerliliğini yitirmemiştir bu tanım. İnsanoğlunun kişilik kazanması; duygu, düşünce, düş yetilerini geliştirmesi konuşma yolu ile gerçekleşmiştir. Çağlar boyunca bilgeler, düşünürler, bu güce göre insanoğlunu öteki yaratıklardan ayırmışlardır. “ Konuşan hayvan “ diye tanımlamışlardır insanoğlunu. Bugün de geçerliliğini yitirmemiştir bu tanım. İnsanoğlunun kişilik kazanması; duygu, düşünce, düş yetilerini geliştirmesi konuşma yolu ile gerçekleşmiştir.

İnsanoğlunu üstün kılan tek güç konuşma mıdır? Eski Yunan masalcısı Aisopos,bu sorunun yanıtını şöyle gösterir; “ Derler ki, önce hayvanlar yaratılmış, Tanrı onların kimine hız, kimine de kanat vermiş; İnsan çırılçıplak kalmış, demiş ki: “Her canlının bir payı oldu, beni paysız bıraktın!” Zeus şöyle cevap vermiş: “ Sana ne bağışladığımızı görmüyor musun? En büyük armağanı sana verdim. Sana Tanrılar arasında da güçlü, güçlülerin güçlüsü, hızlıların hızlısı aklı bağışladım.”

Tanrı böyle deyince insan kendi payını hepsinden üstün olduğunu anlamış; o zamandan beri tanrılara tapar, hamdeder. Tanrı aklı bağışlamakla insanların hepsine en büyük armağanı sunmuştur. Kuşkusuz insanoğlunu hayvanlardan öteki canlı yaratıklardan üstün kılan güçlerden biride akıldır ancak akıl yürüterek bulunduğumuz gerçekleri, düşünceleri söze dönüştüremedik mi ölü bir sessizlikte kalır bunlar. Dışlaşamaz, insanlara ulaşamaz. Böyle olunca da akıl gelişemez, paslanır.

Bunun doğal sonucu olarak yeni düşünceler üremez.Öyleyse akıl ve düşünce gücümüzü geliştiren, onların verimlerini taşıyan doğurgan bir güçtür konuşma.Bu işlevine bakarak Aisopos’un yukarıya alıntıladığımız masalındaki son yargıyı şöyle çevirebiliriz: “Tanrı, konuşma gücünü bağışlamakla insanların hepsine en büyük armağanı sunmuştur.”

Çağlar boyunca insanın insanla ilişkilerini düzenlemede, birbirlerini etkilemede konuşma, değerinden bir şey yitirmemiştir.Daha doğrusu uygulayımbilim (teknoloji) alanındaki tüm gelişmelere karşın insanlar arasındaki bireysel ve toplumsal ilişkilerde konuşma yerini korumuştur.Radyolar, televizyonlar, sinemalar, teypler, kısaca gör-işit araçlarının tümü, konuşmanın yüzyılımızdaki yerini daha da arttırmıştır.Bu yüzden söz ya da başka bir deyişle konuşma, yararlanmasını bilenlerin elinde bugün de en etkili bir araçtır.Bu etkiyi Yunus Emre bir şiirinde şöyle belirtir: Çağlar boyunca insanın insanla ilişkilerini düzenlemede, birbirlerini etkilemede konuşma, değerinden bir şey yitirmemiştir.Daha doğrusu uygulayımbilim (teknoloji) alanındaki tüm gelişmelere karşın insanlar arasındaki bireysel ve toplumsal ilişkilerde konuşma yerini korumuştur.Radyolar, televizyonlar, sinemalar, teypler, kısaca gör-işit araçlarının tümü, konuşmanın yüzyılımızdaki yerini daha da arttırmıştır.Bu yüzden söz ya da başka bir deyişle konuşma, yararlanmasını bilenlerin elinde bugün de en etkili bir araçtır.Bu etkiyi Yunus Emre bir şiirinde şöyle belirtir:

Sözünü bilen kişinin Yüzünü ak ede bir söz Sözü pişirip diyenin İşini sağ ede bir söz Söz ola kese savaşı Söz ola kestire başı Söz ola ağulu aşı Balıla yağ ede bir söz

Kişi bile söz demini Demeye sözün kemini Bu cihan cehennemini Sekiz uçmağ ede bir söz YUNUS EMRE

Bu dizelerdeki “söz” kavramını konuşmayla eş anlamlı sayarak Yunus Emre, cenneti cehenneme çevirecek bir güç buluyor konuşmada.Bu gerçeği tarihin akışı içinde nice devlet ve siyasa adamları da sezinlemiş, yığınları artlarından sürüklemek için değişik amaçlar doğrultusunda yararlanmışlardır konuşmadan.

Bunun gibi kişiler ve toplumlar arasındaki birçok karmaşık, güç sorun da konuşmalar yolu ile çözümlenmiştir.Bir atasözümüzün dediği gibi: “İnsanlar konuşa konuşa, hayvanlar koklaşa koklaşa anlaşır.”