Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTİMİN ROLÜ ETİK EĞİTİMİ POLİTİKALARI Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Etik Eğitim Programı "Bir millet, zenginliğiyle değil, ahlak değeriyle ölçülür." Mustafa Kemal ATATÜRK
Etik, insan tutum ve davranışlarının iyi-kötü ya da doğru-yanlış yönden değerlendirilmesidir. Prof.Dr. İnayet Aydın
EĞİTİM Eğitim, bireylerde istendik davranış değişiklikleri meydana getirme sürecidir ve eğitimin kendisi etik bir çabadır.
Üniversitede etik eğitimi İş yaşamında etik eğitimi Ailede etik eğitimi Okulda etik eğitimi Üniversitede etik eğitimi İş yaşamında etik eğitimi
ETİK EĞİTİMİ AİLEDE BAŞLAR İyi bir rol modeli olmak için davranışlarına dikkat etmek İyi karakterli kişileri çocuklara anlatmak.
Karakter eğitimi konusunda yararlı kitap ve filmleri kullanmak. Çocuklara kayırma ya da torpil yapmamak Sözünde durmak ve anlaşmalara sadık kalmak
Disiplini bir ceza olarak değil , bir düzeltme, olgunlaştırma ve eğitim stratejisi olarak görmek. Çocuğa zaman zaman uygun hatırlatmalar yapmak
OKULDA ETİK EĞİTİMİ
Etik, bir eğitim konusu mudur ? Etik eğitiminde, üç hareket göze çarpmaktadır. Değerlerin netleşmesi ve kendine saygı geliştirme gibi etkileyici yaklaşımlar; Etik karar verme Karakter eğitimi (Johnson, 1999).
KARAKTERİN ALTI DİREĞİ
Güvenilirlik : Dürüst ol, aldatma, çalma, inanılır ol, söylediğini yap, doğru şeyi yapmaya teşvik et, iyi bir ün kazanmaya çalış, ailene, arkadaşlarına ve ülkene sadakat göster
Saygı: Başkalarına saygılı davran, farklılıklara hoşgörü göster, iyi davranışlar sergile, kötü dil kullanma, başkalarının duygularını göz önüne al, hiç kimseyi incitme, vurma ve tehdit etme, öfkeni yönet, anlaşmazlıkları barışçı yollarla çöz.
Sorumluluk: : Senden bekleneni yap, elinden gelenin en iyisini yapmaya çalış, kendini kontrol et, öz disiplinini sağla, eyleme geçmeden önce düşün ve davranışının sonuçlarını göz önüne al, seçimlerinde hesap vermeyi alışkanlık haline getir.
Adalet: Kurallara uygun davran, geri ver ve paylaş, açık fikirli ol, başkalarının ne dediğini dinle, başkalarının aleyhine kendine üstünlük sağlama, başkalarını suçlama.
İlgi ve duyarlılık: Nazik ol, sevgi dolu ve duyarlı davran, minnettarlığını ifade et, başkalarını bağışla, gerektiğinde başkalarına yardım et.
Yurttaşlık: Toplumunu daha iyi bir yere getirmek için üstüne düşeni yap, işbirliği sağla, toplum sorunları ile ilgilen, bilgili ol, iyi bir komşu ol, yasa ve kurallara uy, yetkililere saygı göster, çevreyi koru
Karakter eğitimi yaklaşımları
1. Amigoluk yaklaşımı: Amigoluk yaklaşımı, çok renkli posterler, bayraklar, ilan tahtalarında her ay bir değer ya da erdemin ön plana çıkarılmasıdır. Böylece sürekli iyimserlik içeren düşüncelerin ortaya çıkarılması yoluyla öğrencilerde doğruyu ve iyiyi yapmaya karşı bir bağlılık geliştirilmesi hedeflenir.
2. Övgü ve ödül yaklaşımı: Övgü ve ödül yaklaşımı, Skinner’in “olumlu pekiştireç” kavramını esas alır. Öğrencileri iyi şeyler yaparken yakalamayı amaçlar ve onları bu iyi davranışlarından dolayı övmeyi, ayrıcalıklı kılmayı ve ödüllendirme yöntemini kullanır.
3. Tanımla ve doldur yaklaşımı: Bu yaklaşımda öğrencilerden bir değerler listesini ezberlemeleri ve her birini tanımlamaları istenir. Öğretmen sınıfta “Çocuklar dürüstlük ne anlama gelmektedir ?” gibi sorular sorarak küçük sınavlar yapar. Burada öğrencilerin iyiyi yapma kapasitelerinin geliştirilmesi asıldır.
4.Formalitelere uymaya zorlama: Bu tür karakter eğitimi yaklaşımında okul, öğrencilerin özel kural ve davranış standartlarına katı ve aynı biçimde uymaları üzerinde odaklaşır.
Yaptırım ve uyma
Salih MEMECAN
Dinlediğiniz için teşekkürler