ÇOCUKLARDA İSHAL, DEHİDRATASYON VE HEMŞİRELİK BAKIMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Advertisements

Yanık, Donma ve Sıcak Çarpması
MADENSEL MADDELER (MİNERALLER)
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ÜNİTE : 7 IŞIK VE SES. IŞIK Işık, cisimleri görmemizi ve etrafın aydınlanmasını sağlayan bir enerji türüdür. Işık yayan cisimlere ışık kaynağı denir.
 Adenoid, burun ile boğaz arasına yerleşmiş bademciklere benzer şekilde görev yapan lenfoid bir dokudur.  Burundan giren bakteri ve virüs cinsi mikropları.
SAKARYA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ İl Kanser Koordinatörü Uzm. Dr. Sevda Gürsel.
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
SERA KURULUŞUNDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
Bizi hasta eden mikroorganizmalar neler? 1- Bakteriler 2- Virüsler 3- Mantarlar 4- Parazitler.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
HAZIRLAYAN AYŞE KAÇAR. Hastalılar kullanılan ilaçlar vb. nedenlerle vücut direncinin düşmesi sonucu fırsatçı mikroorganizmalar ağız içinde enfeksiyon.
Virüs hastalıkları. Grip İ nfluenza ya da grip, viral bir hastalıktır.viral Sa ğ lıklı insanlarda ortalama bir haftada geçer.
Sağlık Gözetimi ve Çalışma Ortamı Gözetimi
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA ASTIM RİSK FAKTÖRLERİ Dr.Mehmet Seyhan A Acta Pædiatrica , 1606–1610.
VEREM NEDİR? NASIL BULAŞIR? KORUNMA YOLLARI NELERDİR? HAZIRLAYAN : FATMA SALDUZ.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
OLGU 1 Dr Fatih Tufan.
Boşaltım sistemi.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
DİYABET NEDİR ? Vücudun kendisi için gerekli olan insülini yeteri kadar üretememesi veya var olan insülini gerektiği gibi kullanamaması sonucu ortaya çıkan.
GEBELİĞİ ETKİLEYEN HASTALIKLAR
1. Fast food ürünlerindeki yağın çoğu hayvansal kaynaklı olup, çoğunlukla doymuş yağ asidi içerir. Yağdan gelen enerjinin artması, başta koroner kalp.
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
PNÖMONİ.
YANIKLARDA İLK YARDIM BEÜ ZONGULDAK SAĞLIK YÜKSEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ A.D.
hepatit d hastalığı nedir bulaşma yolları
Hepatit C 11/E SBT Giresun/Bulancak 2016
EMZİKLİLİK DÖNEMİ
TETANOS NEDİR. TETANOS, SOLUNUM PROBLEMLERINE VE KAS SPAZMLARıNA YOL AÇAN CIDDI BIR BAKTERIYEL HASTALıKTıR. ÜLKEMIZDE KAZıKLı HUMMA OLARAK DA BILINIR.
KİŞİSEL HİJYEN.
Çocukluk Çağı Kanserleri Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
BAR GÖREVLİSİ HİJYEN EĞİTİMİ
Zehirlenmeler ve Nutrisyon Sempozyumu
VEKTÖRLERLE BULAŞAN HASTALIKLAR VE KORUNMA YOLLARI Rahşan KOLUTEK
Yüksek Dereceli Servikal İntraepitelyal Neoplazide Eksizyonel İşlem Sonrası Nüksün Öngörülmesi SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ , BURSA YÜKSEK İHTİSAS EĞİTİM.
BESLENME VE DİYETETİKTE
GEBZE PLANT MEDICAL DEPARTMENT
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Öğretimin Uyarlanması
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Mastitis Çeşitleri Mastitis, şekillenen yangının derecesine göre subklinik ve klinik diye 2’ye ayrılır. Subklinik mastitiste, süt ve meme dokusunda gözle.
MASTİTİSLERİN TEDAVİSİ
LAKTASYON.
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
KORDOSENTEZ Doç. Dr. Başak Baksu.
KANSER.
Trabzon Arş.Gör.Dr. Cuma Ali ZOBA.
HAZIRLAYANIN; ADI:Ayşe Nur SOYADI:KAYMAZ SINIFI:4/A NUMARASI:694
VEREM HASTALIĞI VE VEREM HAFTASI
SAĞLIKLI BESLENME.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞEKER HASTALIĞI.
VEREM HASTALIĞI ve VEREM HAFTASI
HAZIRLAYAN AYŞE FATMA DUR
ENERJİ METABOLİZMASI VE REGÜLASYONU
SICAK HASARI ve İLKYARDIM
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARININ BESLENMESİNDE
Isı Enerjisi ve Gerekliliği
ZEHİRLENMELERDE İLKYARDIM
VEREM HASTALIĞI VE VEREM HAFTASI
Gelişim ve Temel Kavramlar
Beslenme İlkeleri - 5.
ÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ TEMEL İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Sunum transkripti:

ÇOCUKLARDA İSHAL, DEHİDRATASYON VE HEMŞİRELİK BAKIMI SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÇOCUKLARDA İSHAL, DEHİDRATASYON VE HEMŞİRELİK BAKIMI

İÇERİK PLANI İshale yönelik veriler İshal nedir ? Çocuklarda ishal sınıflaması nasıldır ? İshalin nedenleri nelerdir ? İshalde tanı yöntemleri nelerdir? İshal belirtileri nelerdir ? İshalin bulaşma şekilleri nelerdir ? İshalin süresi nedir ? İshal tedavisi nasıldır ? Dehidratasyon nedir ? İshal ve dehidratasyona yönelik hemşirelik girişimleri nelerdir?

BUNLARI BİLİYORMUSUNUZ ?

0-5 yaş grubu çocuklarda sık görülmektedir. İshal, dünyanın her yanında yaygın olmakla birlikte, az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde özellikle çocuk yaş grubunun en önemli morbidite ve mortalite nedenleri arasındadır. 0-5 yaş grubu çocuklarda sık görülmektedir. Dünyada her yıl 1.3 milyar ishal vakası görülmekte olup, gelişmekte olan ülkelerde çocuk ölümlerinin %24’ünün ishal ve dehidratasyona bağlı gelişmektedir. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

ABD’de her yıl beş yaş altı 220 ABD’de her yıl beş yaş altı 220.000 çocuk hastaneye yatırılmakta, bunlardan 300 çocuk ishal ve dehidratasyon nedeniyle ölmektedir. Gelişmekte olan ülkelerde çocuklar her yıl ortalama üç kez ishalli hastalığa yakalanmaktadır. İshalli hastalıklar malnütrisyona ve uygunsuz ilaç kullanımına da neden olmaktadır. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

Türkiye istatistik Kurumu’nun (TUİK) 2008 yılındaki Türkiye sağlık araştırması verilerine göre ülkemizde 0-6 yaş arası çocukların son altı ay içinde geçirdiği hastalıkların oranına bakıldığında %25.6 ile ishal ikinci sırada yer almaktadır. İshalle seyreden hastalıklara bağlı 0-14 yaş grubundaki ölümlerin oranının ise %8.4 ile dördüncü sırada olduğu belirtilmektedir Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

İshalli hastalıkların özellikle çocuklardaki mortalite ve morbiditesi nedeni ile 1990 yılında toplanan Dünya Çocuk Zirvesi’nde 2000 yılı için çeşitli hedefler belirlenmiştir. Bunlar; * İshale bağlı befl yaş altı çocuk ölümlerinin %50, * İshalin morbiditesinin %25 oranında azaltılması, * Ağızdan sıvı tedavisi kullanımının %80’e çıkarılmasıdır. Bu hedeflere varılması için T.C. Sağlık Bakanlığı, UNICEF ve Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) işbirliği çerçevesinde, 1985 yılından itibaren bir dizi çocuk sağlığı programı uygulamaya konulmuştur. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

Ülkemizde ilk altı ay sadece anne sütü ile beslenme oranlarının arttırılması, uygun ek gıda verilmesi, temiz su ve kanalizasyon hizmetlerinin toplumun tamamına ulaştırılması ishalli hastalıkların morbiditesinin azaltılmasında önemli rol oynayacaktır. Çocuk sağlığını olumsuz yönde etkileyen bu durumda çocukların ishalden korunmasında, hastalanan çocukların izlenmesinde ve toplumun bu konuda eğitilmesinde hemşirelere çok önemli sorumluluklar düşmektedir. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

 ÖZETLE  Akut ishal, en sık 0-5 yaş arası çocuklarda görülen ve özellikle ilk iki yaştaki ölüm nedenleri arasında yer alan bir hastalıktır. Çoğunlukla gelişmekte olan ülkelerde olmak üzere her yıl ishalden yaklaşık 4-5 milyon çocuğun hayatını kaybettiği belirtilmektedir. Ayrıca, her ishal atağı büyüme geriliğine ve kilo kaybına yol açmaktadır. Çocukların ishalden korunmasında, hastalanan çocukların izlenmesinde ve toplumun bu konuda eğitilmesinde hemşirelere çok önemli sorumluluklar düşmektedir. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

İSHAL NEDİR ?

İSHAL NEDİR ? DSÖ ishali, günde üçten fazla sulu dışkılama ya da sadece anne sütü ile beslenen bebeklerde her zamankinden daha sık ve daha sulu dışkılama olarak tanımlamaktadır. Bağırsakta peristaltik hareketler ve sekresyonların artması, emilimin azalması sonucu dışkı miktarı ve sayısı artmakta, kıvamı ve görünümü değişmektedir. Görak G, Erdoğan S, Savafler S, Çakıroğlu S. Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. Seçim H, editör. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Etam Matbaacılık; 1996

İSHAL NEDİR ? Dışkı ve dışkılama özelliği yaşa ve beslenme şekline göre değişiklik gösterir. Yenidoğan döneminde bol sulu dışkılama veya sadece anne sütü ile beslenenlerde günde 3-10 kez dışkılama, bir yaşına kadar özellikle anne sütü ile beslenen bebeklerde günde 2-7 kez dışkılama sulu kıvamda olmadıkça normal kabul edilmektedir. Görak G, Erdoğan S, Savafler S, Çakıroğlu S. Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. Seçim H, editör. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Etam Matbaacılık; 1996

İSHAL NEDİR ? Süt çocuklarında günlük dışkı miktarı kilo başına 5-10 gramdır; bu miktarın üstünde olan dışkılama ishal olarak tanımlanır. Üç yaşından sonraki çocuklarda dışkı miktarı erişkin düzeyine ulaşır, hem erişkinlerde hem de çocuklarda dışkı miktarının günde 200 g’den fazla olmasına ishal denir. Görak G, Erdoğan S, Savafler S, Çakıroğlu S. Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. Seçim H, editör. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Etam Matbaacılık; 1996

Çocuklardaki İshal Sınıflaması Nasıldır? Pek çok sınıflama yapılmasına karşın DSÖ ishalli hastalıkları üç gruba ayırmaktadır. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

İSHAL Akut İshal Persistan İshal Kronik İshal Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

1. Akut İshal Ani başlayan ve 14 günden kısa süren (çoğunlukla yedi gün içinde sonlanan) ishaldir. Üst solunum yolu enfeksiyonu, üriner sistem enfeksiyonları, antibiyotik ve laksatif kullanımı ishale neden olur. Akut ishal bir süre sonra kendiliğinden geçer. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

2. Persistan İshal On dört günden uzun süren ishaldir. ishalin uzamasında çeşitli faktörler rol oynar. Bunlar arasında akut ishal yaklaşımındaki yanlış uygulamalar, eşlik eden bir enfeksiyon varlığı, çocuğun beslenme şekli sayılabilir. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

3. Kronik İshal On dört günden daha uzun süren ishaldir. Bu vakalarda çoğunlukla altta yatan bir hastalık bulunmaktadır. Malabsorbsiyon sendromları, enflamatuvar bağırsak hastalıkları, yiyecek alerjileri, laktoz intoleransı, irritabl kolon sendromu vb. kronik ishale neden olmaktadır. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

İshal nedeniyle oluşan dehidratasyon derecesine göre gelişen ishal hafif, orta veya ağır olarak gruplanabilir. Akut ishal ayrıca vücuttan kaybedilen sıvı ve elektrolit miktarlarına göre izotonik, hipotonik ve hipertonik tipte dehidratasyona neden olmaktadır. İshalde çocuğun kaybettiği sıvı ve elektrolit miktarına göre oluşan dehidratasyon tipinin de belirlenmesi gerekir. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

Dehidratasyon Derecesine Göre İshalin Değerlendirilmesi Sulu Dışkı Sayısı Hafif Orta Ağır Günde 4’ten az Günde 4- 10 Günde 10’dan fazla Kusma Yok veya az Az veya orta Çok sık İdrar miktarı Normal Az veya koyu renkli Son 6 saattir idarar yapamıyor Genel durum Aktif, canlı İyi değil huzursuz Çok uykulu, bilinç kapalı, hipotonik Solunum Hızlı Çok hızlı derin veya yüzeyel Ağız ve dil Islak, nemli Kuru Çok kuru Gözler Çökük Çok çökük Gözyaşı Var Yok Susuzluk hissi Var, su içiyor İçemez Deri turgoru Hafif, azalmış Çok azalmış Fontonel Nabız Çok hızlı, zayıf ya da alınamıyor Ateş Normal veya hafif Normal veya yüksek Normal, yüksek ya da düşük Tartı kaybı 25 g/kg’dan az % 3 – 5 25 – 100 g/kg % 6-9 100 g/kg’dan fazla %10 Sonuç Dehidratasyon belirtileri yok Bu belirtilerden en az 2 veya daha fazlası varsa hafif-orta derecede dehidratasyon Bu belirtilerden en az 2 veya daha fazlası varsa ağır derecede dehidratasyon Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

İSHALE NEDEN OLAN ETMENLER Enfeksiyon Etkenleri: Virüsler, bakteriler ve protozoalar ishalin en yaygın nedenidir. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde çocukluk çağı ishallerinin büyük kısmından virüsler, az gelişmiş ülkelerde ise daha çok bakteriler sorumludur. Viral etkenlerden rotavirüsler ishalin en sık nedeni olup, ilk sıralarda yer alır. Rota virüs gelişmekte olan ve gelişmiş ülkelerde hemen hemen aynş sıklıkta görüldüğü için “demokratik virüs” olarak adlandırılmaktadır. Bakteriyel etkenlerden Salmonella, Shigella, Escherichia coli, Campylobacter jejuni, Protozoalardan Giardia lamblia, Cryptosporidium en yaygın akut ishal etkeni olarak görülmektedir. Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Etki Matbaacılık; 2004.

2. Besinsel Nedenler: Dengesiz beslenme (karbonhidrat ve yağdan zengin besinler), ilk 4- 6 ay sadece anne sütü ile beslenmeme, yeni eklenen besinlere tahammülsüzlük, ek gıdalara erken başlanması, besinlerin uygun koşullarda hazırlanmaması ve saklanmaması çocuklarda ishal nedeni olabilir. Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Etki Matbaacılık; 2004.

3. Toksik Nedenler: Antibiyotikler, demir preparatları, ağır metallerle zehirlenme (arsenik, kurşun, kurşun, civa, vb.) ishale neden olabilir. Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Etki Matbaacılık; 2004.

4. Psikolojik Nedenler: Gerginlik, heyecan, stres, yorgunluk genellikle büyük çocuklarda ishal nedeni olabilir. Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Etki Matbaacılık; 2004.

5. Diğer Nedenler: Ayrıca kontamine su ve besinler, sanitasyon yetersizliği, hijyen eksikliği, biberon ve emzik kullanımı, kalabalık ortamda enfeksiyon etkenlerinin üremesine ve ishalin oluşmasına neden olan faktörlerdendir. Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Etki Matbaacılık; 2004.

İshalde Tanı Yöntemleri Öykü ve Fizik Muayene : İyi bir öykü alınması ve fizik muayenenin dikkatli bir şekilde yapılması, tanı için birçok gereksiz test ve girişimi engeller. Görak G, Erdoğan S, Savafler S, Çakıroğlu S. Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. Seçim H, editör. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Etam Matbaacılık; 1996

Öyküde hangi semptomların ön planda olduğu, İshalin ne zaman başladığı ve süresi, Dışkının miktarı ve özellikleri (kan, mukus, koku), Kusma, ateş, Son 24 saatte su ve besin alımı, Son idrar yapma zamanı ve miktarı, Beslenme öyküsü, Ailesi ve çevresinde başka ishalli kişilerin varlığı, Yaşadığı çevre koşulları, Seyahat durumu, İlaç kullanımı (özellikle antibiyotikler) gibi konularda bilgi alınır. Görak G, Erdoğan S, Savafler S, Çakıroğlu S. Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. Seçim H, editör. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Etam Matbaacılık; 1996

Gözlem ve fizik muayene yapılarak çocuğun Bilinç durumu, Gözler ve/veya fontanel çöküklüğü, Gözyaşı varlığı, ağız, dil kuruluğu, Solunumu (derinlik, hız, siyanoz, etraf soğukluğu), Deri turgoru, kan basıncı, Kapiller geri dolma zamanı, Nabız (taflikardik, bradikardik, filiform) değerlendirilerek dehidratasyon derecesi belirlenir. Görak G, Erdoğan S, Savafler S, Çakıroğlu S. Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. Seçim H, editör. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Etam Matbaacılık; 1996

Laboratuvar İncelemeleri: Dışkı kültürü, dışkıda kan, mukus, parazit ve yumurtalarına bakılması, kan sayımı, serum elektrolitleri, kreatinin, BUN (kan üre nitrojen) vb. incelemeler yapılır. Görak G, Erdoğan S, Savafler S, Çakıroğlu S. Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. Seçim H, editör. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Etam Matbaacılık; 1996

İshal Belirtileri Sulu dışkı yapma Dışkılama sıklığının artması Dışkı miktarının artması Sümüksü ve/veya kanla karışık dışkı Kusma Karın ağrısı Huzursuzluk İshal yılın her mevsimi olabilir. Ancak yazın yiyeceklerin daha çabuk bozulması, tatil yerlerinde hijyenik kuralların tam uygulanamaması ve beslenme alışkanlıklarının değişmesi nedeniyle daha sık görülür. Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Etki Matbaacılık; 2004.

İshalin Bulaşma Şekilleri Nelerdir ? Enfeksiyon en sık olarak dışkının ağız ve el teması yoluyla geçer. Aynı zamanda uzun süre bekletilmiş besinler, uygun şekilde hazırlanmamış konserveler ve iyi pişirilmemiş besinler, kaynağı belli olmayan içme suları da mikropları barındırarak ishale neden olur. Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Etki Matbaacılık; 2004.

İshalin Süresi Nedir ? Genellikle birkaç saatten bir kaç güne kadar değişebilir. Daha uzun sürebilmekle birlikte, iki haftadan daha uzun süren ishaller doktor takibi gerektirir. Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Etki Matbaacılık; 2004.

Akut İshale Neden Olan Bazı Etkenler, Özellikleri, Belirti ve Bulguları Bakteriler Virüsler Protozoalar Salmonella Shigella Eescherichia Coli Campylobacter Jejuni Rotavirüs Giardia Lamblia Yerleştiği Bölge İnce bağırsak ve kolon İnce bağırsağın son bölümü ,kolon İnce bağırsak Kuluçka Dönemi 6- 72 saat 1-7 gün 1-3 gün 2-3 hafta Belirti ve Bulgular Bulantı, kusma, ateş,tenesmus, kolik şeklinde abdominal ağrı baş ağrısı, septisemi, menenjit, lokal enfeksiyonlar Bulantı, kusma (nadir), ateş tenesmus, yorgunluk, iştahsizlik, kramp şeklinde karın ağrısı Hafif ateş, bazen abdominal distansiyon ve ağrı Bulantı, kusma, ateş, titreme, kramp şeklinde karın ağrısı Bulantı, kusma, ateş,tenesmus, Bulantı, kusma, abdominal Dışkı Özelliği Yeşil, sulu, pis kokulu, mukuslu, bazen kanlı Yeşil, yapışkan, kokusuz, kan ve mukuslu Yeşil, sulu, bol kan ve mukus yok Yeşil, bol, sulu, pis kokulu, kanl› Yeşil, sarı, sulu, kokusuz, az mukuslu Bol, sulu, pis kokulu, kan ve mukus yok Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

İshal Tedavisi Nasıldır ? DSÖ tarafından önerilen ve Amerikan Pediatri Akademisi tarafından da benimsenen ishal tedavisinin temel prensipleri şunlardır: Sıvı ve elektrolit dengesinin korunması • İshal başlar başlamaz evde uygun sıvıların verilmesi • Hafif ve orta derecede dehidratasyonu olanlara “Oral Rehidratasyon Sıvısı (ORS)” verilmesi •ORS’nin uygulanamadığı durumlarda intravenöz (IV) sıvı tedavisi Beslenmenin sürdürülmesi •Emzirmenin arttırılarak sürdürülmesi •Beslenmenin devam ettirilmesi •Dehidratasyonu olanlarda beslenmeye mümkün olduğu kadar erken başlanması 3. Antibiyotiklerin sınırlı kullanımı 4. Antiemetik ve antidiyareik ilaçların kullanılmaması Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Oral Rehidratasyon Sıvısı Her yaş grubunda çeşitli nedenlere bağlı ishal vakalarının tedavisinde ORS’nin güvenilir ve etkili bir tedavi aracı olduğu kabul edilmektedir; ve yirmi yıldan uzun süredir DSÖ’nün önerdiği ilkelere uygun olarak kullanılmaktadır. Uygun kullanıldığı taktirde hiponatremi, hipernatreminin yanı sıra orta, hatta ağır metabolik asidozu olan vakaların tedavisinde de başarılı olduğu belirtilmektedir. Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

ORS Solüsyonu (mmol/L) Glikoz-ORS dışkılama sayısını, atılan dışkı miktarını azaltmamakta ve hatta bazen çok az da olsa artırmaktadır. Bu durum ORS’nin etkinliği konusunda şüphe uyandırmakta ve gereksiz antibiyotik ve antidiyareik kullanımını artırmaktadır. Bunun için dışkının sıklık ve miktarını azaltarak antidiyareik etki gösterebilen, güvenilir olan ve uzun süre saklanabilen ORS arayışı içine girilmiştir. Glikoz yerine pişirilmiş tahıl unlarının kullanılması düşünülmüştür. Bu durum zaten geleneksel olarak bir çok ülkede uygulanan bir yöntemdir. Böylece Pirinçli- ORS kullanıma girmiştir. DSÖ tarafından önerilen standart ORS bileşimi şu şekildedir; Özellikler ORS Solüsyonu (mmol/L) Na 90 K 20 Cl 80 Sitrat Bicarbonat 10 Glukoz 111 Ozmolarite 311 Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Hazırlanışı Yaş Miktar Evde ORS Hazırlanışı 1 litre kaynatılmış su içine, 2 çorba kaşığı toz şeker, 1 çay kaşığı tuz, 1 çay kaşığı karbonat eklenip karıştırılarak hazırlanır. Ya da hazır ORS paketleri kullanılır. Kusan bebeklerde az ve sık beslenme önerilir. Her ishalli dışkıdan sonra 2 yaşın altındakilere bir çay bardağı, 2 yaşından büyüklere yarım veya bir su bardağı, büyük çocuk ve yetişkinlerde içebildiği kadar sıvı verilmelidir. Yaş Miktar < 2 yaş ½ - 1 çay bardağı (50 – 100 ml) 2 – 10 yaş ½- 1 su bardağı (100-200 ml) > 10 yaş İstediği kadar Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

ORS paketi 1 L kaynatılmış ılık su içinde eritilerek solüsyon haline getirilir. Solüsyon çocuğa ılık veya soğuk olarak içirilmeli, kesinlikle ısıtılmamalıdır. Solüsyonun yeniden kaynatılması bileşimini bozmaktadır. Kontaminasyon açısından hazırlanmış solüsyon en fazla 12 saat içinde kullanılmalıdır. Akut ishalde tedavi ve beslenme çocukta belirlenen dehidratasyon tipi ve derecesine uygun olarak yapılır. Tedavi şekli hafif, orta ve ağır ishalde değişiklik göstermektedir. Tedavide ana prensip, kaybedilen sıvı ve elektrolitlerin yerine konmasıdır. Eğer bu başarılamazsa bağırsak rejenerasyon süresi olan 5-7 gün içinde kendiliğinden düzelebilecek olan ishal atakları öldürücü olabilir. Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Hafif İshalde Tedavi İlkeleri Nelerdir ? * Hafif ishalli çocuklarda sıvı alımı arttırılmalı ve beslenmesi asla kesilmemeli, hastalığı sırasında da sürdürülmelidir. * Anne sütü alan bebeklerde emzirmeye daha sık olarak devam edilmelidir. İshalde emzirilmeye devam eden bebeklerde ishalin şiddeti azalır ve süresi kısalır. Mama ile beslenen bebeklerde ise normalde aldıkları mamalarla, öğün sayısı arttırılarak, beslenmelerine devam edilmesi önerilir. Basit şekerleri fazla miktarda içeren gıdalar (şekerli, gazlı/kolalı içecekler, jöleli tatlılar gibi) osmotik yükü arttırarak ishalin daha şiddetlenmesine yol açacağından önerilmemektedir. Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Hafif İshalde Tedavi İlkeleri Nelerdir ? İshal sırasında en sık önerilen ve iyi tolere edilebilen besinler muz, pirinç lapası, elma püresi ve tost’tur . Ancak bu diyetin protein ve enerji değerleri düşük, karbonhidrat miktarının fazla olduğu bildirilmektedir. Fakat bu besinler ishal süresince yeterli beslenme ve kalori sağlayamaz. Sindirimi kolay ve enerjiden zengin, protein içeren gıdalar (iyi pişmiş et, balık, yoğurt, peynir, sebze püreleri...) verilmelidir. Hafif vakaların tedavisi genellikle evde yapılır; aileye ishalin aynı şiddette devamı, oral alamama, kusma ve ateş yükselmesi durumunda derhal sağlık kuruluşuna başvurmaları söylenir. Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Orta İshalde Tedavi İlkeleri Nelerdir ? Çocuğun kaybettiği sıvı yerine konmazsa gelişebilecek dehidratasyon daha da ağırlaşabilir. Su ve tuz kayıpları, ilk 4-6 saatte ağızdan kilo başına 80-100 ml ORS verilerek kontrol altına alınabilir. Çocukta aşırı susuzluk hissi varsa bu miktar daha da arttırılabilir. Kusma olursa tedaviye 10 dakika ara verilmeli, daha sonra yavaş bir şekilde verilmeye devam edilmelidir. Gözlerde ödem, devam eden aşırı kusma, bağırsak seslerini alınmaması ve batında gerginlik olduğu durumlarda ORS uygulaması durdurulmalıdır. Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Orta İshalde Tedavi İlkeleri Nelerdir ? Dehidratasyon bulgularına karşın çocuk ilk saatte 15-20 ml/kg’dan az sıvı almışsa, dehidratasyon belirtilerinde artma varsa ve kusması devam ediyorsa, ORS nazogastrik tüp ve gastrostomi tüpü ile de verilebilir. Genellikle ilk 4-6 saatlik ORS tedavisinden sonra beslenme başlatılır. Tedaviye iyi cevap veren çocuklarda ilk 6-8 saatten sonra tedaviye evde devam edilebilir. Bazı vakalarda IV uygulamaya geçilmesi gerekebilir. Yaş Miktar < 2 yaş ½ - 1 çay bardağı (50 – 100 ml) 2 – 10 yaş ½ - su bardağı (100 – 200 ml) > 10 yaş İstediği kadar Her sulu dışkılamadan sonra verilecek ORS miktarları Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Ağır İshalde Tedavi İlkeleri Nelerdir ? Parenteral sıvı tedavisi uygulanır. İlk aşamada vücudun günlük sıvı-elektrolit gereksinimleri karşılanır. Su ile Na, K, Cl ve HCO3 gibi elektrolitlerin dengesi korunur. Ağır dehidratasyonda yeterli perfüzyonu sağlamak için sıvının hemen yerine konması gerekir. O yüzden 24 saatlik sıvı ve elektrolit gereksinimleri hesaplanır. Vücudun idame sıvı gereksinimi Vücudun idame elektrolit gereksinnimi Vücut Ağırlığı Gereksinim 3 – 10 kg 100 ml/kg/gün 11 – 20 kg 50 ml/kg/gün + 1000ml 21 kg ve üstü 20 ml/kg/gün + 1500 ml Elektrolitler Gereksinim (mEq/kg/gün) Sodyum 3 – 5 mEq Potasyum 1 – 3 mEq Klor Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Ağır İshalde Tedavi İlkeleri Nelerdir ? Verilecek miktar ağır olmayan dehidratasyonda ilk 1-2 saatte vücut ağırlınının %1-2’si (10-20 ml/kg) kadardır. Ağır dehidratasyonda bu miktar yetersiz kalabilir. şokta 20-40 ml/kg sıvı (izotonik veya Ringer laktat) bolus şeklinde verilir. şok yoksa aynı miktar ve aynı cins sıvı 0.5-1 saatte (gerektiğinde 2 kez) verilir. 2-8. saatlerde sıvı sabit hızla ve 24 saatlik hesaplanan sıvının yarısı verilmeye çalışılır. 8-24. saatlerde ise kalan sıvı sabit hızla verilir. Ağır dehidratasyonda çocuğa verilecek sıvı miktarı 3000-3500 ml/m2’dir. Tüm 24 saatlik tedavi boyunca hasta devam eden kayıplar yönünden yakından izlenmeli ve ilave kayıplar mutlaka karşılanmalıdır. Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Ağır İshalde Tedavi İlkeleri Nelerdir ? Ayrıca dehidratasyon tiplerine göre uygulanacak tedavi de önemlidir. izotonik ve hipotonik dehidratasyonda izotonik boluslarından sonra verilecek sıvı içeriği %0.45 NaCl + 20 mEq/L KCL olabilir. Ancak potasyum hasta idrar yaptıktan sonra sıvıya ilave edilmelidir. Hipertonik dehidratasyonun tedavisinde ise serum Na düzeyi 24 saatte 12 mEq/L’den fazla düşürülmemelidir. Düşme hızı saatte 0.5 mEq/L olmalıdır. Verilecek sıvı içeriği %0.2 NaCl (%5 Dekstroz) veya %0.45 NaCl + 20 mEq/L KCL olabilir. Hipertonik dehidratasyonda hiperglisemi sıktır. Verilen sıvıların dekstroz içeriğinin azaltılması gerekebilir. Aşırı intravasküler sıvı kaybı ve dolaşım kollapsı olan ağır dehidrate hastalarda taze donmuş plazma, serum albümini gibi protein solüsyonları uygulanabilir. Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Ağır İshalde Tedavi İlkeleri Nelerdir ? Çocuğun bilinci açık ise ORS nazogastrik tüp aracılığı ile verilebilir (20 ml/kg/saat). Ancak çok dikkatli bir şekilde izlenmelidir. Ağızdan beslenme başlatıldığında sık ve az miktarlarda başlanmalıdır. Akut ishalli çocuklarda ateşle birlikte sistemik enfeksiyon varsa ve gerekiyorsa dışkı kültürü yapılarak uygun antibiyotik tedavisi uygulanır. Antiemetik, antidiyaretik ve bağırsak antiseptiği gibi ilaçların kullanımı özellikle üç yaşın altında önerilmemelidir. Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000

Dehidratasyon Nedir ? Dehidratasyon, intrasellüler sıvının azalmasıdır.  İnsan vücudu, normal fonksiyonlarını gerçekleştirebilmek için suya ihtiyaç duyar. Vücudunuz, aldığınız sıvı miktarından daha fazlasını kaybederse, dehidrasyon ortaya çıkar. Eğer ciddi manada sıvı kaybı olursa, çok hasta olabilirsiniz ve hatta bu durum ölümle sonuçlanabilir.  Leyla D, Çocuk Sağlığı Hastalıkları ve Bakımı 2. cilt, Matsa Bsımevi, Ankara, 2010

Dehidratasyon 3 durumda görülebilir; İzotonik Dehidratasyon : Sodyum ve su kaybı aynı orandadır. Aşırı kusmalar, ishaller gibi durumlarda görülür. Leyla D, Çocuk Sağlığı Hastalıkları ve Bakımı 2. cilt, Matsa Bsımevi, Ankara, 2010

2. Hipertonik Dehidratasyon : Elektrolit kaybı olmadan su kaybı olan durumlarda görülür. Aşırı terleme, diüretiklerin fazla kullanımı gibi durularda görülür. Bu durumda su kaybı oranı sodyum kaybından fazladır. Ekstrasellüler sıvının ozmolaritesi artar, hücreden su çekilmesi nedeniyle intrasellüler sıvı hacmi azalır. Böyle kayıplarda su yerine konulmazsa hipertonik dehidratasyon görülür. Leyla D, Çocuk Sağlığı Hastalıkları ve Bakımı 2. cilt, Matsa Bsımevi, Ankara, 2010

3. Hipotonik Dehidratasyon : Elektrolit kaybının su kaybından fazla olduğu durumlarda görülür. Yanıklarda aşırı terlemede su kaybıyla birlikte sodyum kaybıda olur. Ekstrasellüler sıvının hacmi ve ozmolaritesi azalır. Sodyum kaybı oranı, su kaybı oranından fazladır. Böyle kayıplarda tuz yerine konmazsa hipotonik dehidratasyon görülür. Böbrek yetmezliği ve adenokortikal yetmezlikte görülebilir. Leyla D, Çocuk Sağlığı Hastalıkları ve Bakımı 2. cilt, Matsa Bsımevi, Ankara, 2010

Dehidratasyon Nedenleri Sıvı alımının azaldığı durumlar; koma, bilinç kaybı, yutma güçlüğü vs. dir. Su alımının arttığı durumlar ise ateş, aşırı sıcaklık, diabetes mellitus, böbrek yetmezliği, diüretik tedavi, ishal, kusma ve ağır yanıkladır. Leyla D, Çocuk Sağlığı Hastalıkları ve Bakımı 2. cilt, Matsa Bsımevi, Ankara, 2010

Dehidratasyon Belirtileri Dehidratasyonda Su Kaybı Oranı Belirtisi % 1 - 3 Susama hissi, tükürük azalır, dil çatlar. % 5 - 9 Halsizlik, nabız yükselir, vücut ısısı yükselir. % 10 - 15 Delirium, sağırlık, böbrek yetmezliği görülür. % 20 - 25 Dehidratasyonda deri buruşur, kan damar dışına çıkar, hipotansiyon görülür. % 26 ve üstü Böbrek kan akımı azalır. Metabolik artıklar atılmaz. Metabolik asidoz oluşur ve koma hali başlar. Sonuçta ölüm olur. Leyla D, Çocuk Sağlığı Hastalıkları ve Bakımı 2. cilt, Matsa Bsımevi, Ankara, 2010

Dehidratasyon Tedavisinde Kullanılan Solüsyonlar % 0,9 NaCl : izotonik solüsyonlardandır. % 5 Dekstroz : İzotonik solüsyonlardandır. % 3 veya 5’lik NaCl : Hipotonik dehidratasyon durumlarında kullanılır. Dengeli Solüsyonlar : Vücut sıvılarının elektrolik birleşkesini taklit edecek şekilde hazırlanır. Ringer ve laktatlı ringer olmak üzere 2 çeşidi vardır. Dekstroz ve NaCl : Dekstrozun % 0,9 NaCl içindeki % 5’lik solüsyonudur. İçindeki dekstrozdan dolayı besleyici özelliği vardır. Plazma volümünü arttıran solüsyonlar : Makrodeks (Dekstran 70 ) ve reomakrodeks (Dekstran 40) Leyla D, Çocuk Sağlığı Hastalıkları ve Bakımı 2. cilt, Matsa Bsımevi, Ankara, 2010

Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Hemşirelik Tanısı Amaç Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Kusma ve ishalle ilişkili olarak “Sıvı Volüm Eksikliği” Vücut gereksinimlerini karşılayacak yeterli hidrasyonu sağlamak ve sürdürmek Sıvı-elektrolit dengesini düzenlemek ve korumak Dışkı ile kaybedilen sıvıyı yerine koymak için uygun miktarda ORS verilecek -Kusması varsa az miktarda sık sık verilecek. -ORS; su, mama, anne sütü gibi sıvılarla dönüşümlü olarak verilecek. -Oral alamıyorsa nazogastrik tüp ile beslenecek. Şiddetli dehidratasyon ve kusmada önerilen IV sıvıları verilecek ve izlenecek. Aşırı gastrointestinal kayıplara neden olan patojenleri tedavi etmek için önerilen antibiyotikleri uygulanacak. Rehidratasyondan sonra çocuk tolere edebiliyorsa oral beslenmeye geçerek uygun diyet ile beslenecek. Aldığı ve çıkardığı (idrar, dışkı, kusma) sıvı takibi yapılacak. Hidrasyon durumu değerlendirilecek (deri turgoru, mükoz membran, mental durum, gözyaşı, ANTA). Günlük tartı takibi yapılacak. Uygun tedaviyi sağlamada ve sürdürmede aile eğitilecek (hijyen, diyet, dehidratasyon belirtileri vb.). Çocuğun yeterli hidrasyon bulgularını göstermesi Nalan A, Sibel E, Gülsüm A, Ayla A, Hemşirelik Bakım Planları, Alter Yayıncılık, Ankara, Nisan 2007

Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Hemşirelik Tanısı Amaç Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Yetersiz alım ve ishal ile ilişkili “Beslenmede Değişiklik: Beden Gereksiniminden Az Beslenme” Yaşına uygun kiloyu sürdürmesi için yeterli besin alımını sağlamak Anne sütü ile beslenmesi sağlanacak; bu konuda anne teşvik edilecek. Diyetisyenle işbirliği yaparak, günlük kalori ve uygun besin gereksinimlerine uygun bir diyet listesi planlanacak. - BRAT (muz, pirinç, elma püresi, tost) diyetinin yanında protein içeren yiyeceklerin de verilmesi önemlidir. Az miktarda sık aralıklarla beslenecek. Günlük tartı takibi yapılacak. Beslenmeye karşı toleransı değerlendirilecek ve alınan besinlere karşı oluflan yanıtları gözlenip kaydedilecek. Uygun diyetin verilmesinde aile eğitilecek. Çocuğun beslenmesi ve uygun kiloya ulaşması Nalan A, Sibel E, Gülsüm A, Ayla A, Hemşirelik Bakım Planları, Alter Yayıncılık, Ankara, Nisan 2007

Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Hemşirelik Tanısı Amaç Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Sık ve sulu dışkılamanın neden olduğu irritasyonla ilişkili olarak “Deri Bütünlüğünde Bozulma” Deri bütünlüğünü korumak ve sürdürmek Deriyi temiz ve kuru tutmak için bebeğin bezi sık sık değiştirilecek. Bebeğin perine bölgesi bol su ve alkali bir sabun ile yıkanacak ve kurulanacak. Perine bölgesini açıkta bırakarak o bölgenin havalanması sağlanacak. Bölgeye önerilen pomadlar sürülecek. Alkol içeren temizleme mendillerini kullanmaktan kaçınılacak. Fungal enfeksiyonlar açısından perine ve kalça bölgesi gözlenecek; enfeksiyon gelişmiş ise önerilen antifungal ilaçlar uygulanacak. Deri bütünlüğünün korunması Nalan A, Sibel E, Gülsüm A, Ayla A, Hemşirelik Bakım Planları, Alter Yayıncılık, Ankara, Nisan 2007

Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Hemşirelik Tanısı Amaç Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları İshale neden olan mikroorganizmaların geçişini önlemede gerekli önlemlerin alınmaması ile ilişkili “Enfeksiyon Bulaştırma Riski” İzolasyon önlemlerini uygulayarak etkenin yayılımını önlemek Enterik izolasyon uygulanacak. Her işlemden önce ve sonra eller yıkanacak. Hastaya ait atıklar uygun şekilde atılacak ve kullanılan araç-gerecin temizliği konusunda gerekli önlemler alınacak. Fekal ve oral atıklar ayrı ve kapalı yerlerde saklanacak. Emici ve bir kullanımlık (disposbl) bezler kullanılacak. Kontamine alanlardan çocuklar uzak tutulacak. İzolasyon teknikleri çocuklara, aile üyelerine ve ziyaretçilere öğretilecek (özellikle el y›kama). Enfeksiyon kontrol hemşiresi ile işbirliği yapılarak sürveyans çalışmaları yapılacak. Hasta bakımında rol alan sağlık çalışanları önlemler konusunda eğitilecek. Enfeksiyonun diğer kişilere yayılmaması Nalan A, Sibel E, Gülsüm A, Ayla A, Hemşirelik Bakım Planları, Alter Yayıncılık, Ankara, Nisan 2007

Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Hemşirelik Tanısı Amaç Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Aileden ayrılma, ağrılı uygulamalar, yabancı bir ortam ile ilişkili anksiyete Yaşa göre çocuğun ve ailenin etkili baş etme yöntemleri geliştirmesini sağlayarak anksiyeteyi azaltmak veya yok etmek Sakinleşmesi ve rahatlaması için küçük bebeklere emzik verilecek. Annenin bebek/çocuk ile birlikte kalmasına izin verilecek. Anne çocuğun yanında kalamıyorsa ailenin çocuğu ziyaret etmesi ve bakıma katılması sağlanacak ve teşvik edilecek. Mümkün olduğunca çocuğa dokunulacak, onunla konuşulacak ve kucağa alınacak. Gelişim düzeyine uygun eğlenceli etkinlikler planlayarak çocuğun dikkati başka yöne çekilecek. Çocuğun endişe ve sıkıntılarını en az düzeyde göstermesi ve ailenin bakıma katılması Nalan A, Sibel E, Gülsüm A, Ayla A, Hemşirelik Bakım Planları, Alter Yayıncılık, Ankara, Nisan 2007

Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Hemşirelik Tanısı Amaç Hemşirelik Girişimleri Beklenen Hasta Sonuçları Bilgi eksikliği ve durumsal kriz ile ilişkili “Aile Sürecinde Değişiklik” Ailenin çocuğun hastalığı ve tedavisini anlamasını ve çocuğun bakımına katılmasını sağlamak Çocuğun hastalığı, tedavisi ve yapılan uygulamalar hakkında aileye bilgi verilecek. Aile üyelerinin çocuğun bakımına katılması sağlanacak ve bu konuda onlar teşvik edilecek. Enfeksiyonun yayılımını önlemek için alınması gereken önlemler (özellikle el yıkama) açıklanacak. Tedavi ve bakımın devamlılığı için aile ile birlikte taburculuk sonrası planlar yapılacak. İhtiyaç varsa evde bakım konusunda aileler çeşitli kuruluşlara yönlendirilecek Ailenin özellikle evde çocuğun bakımını yapacak becerileri göstermesi Nalan A, Sibel E, Gülsüm A, Ayla A, Hemşirelik Bakım Planları, Alter Yayıncılık, Ankara, Nisan 2007

İshalli Hastaya Yaklaşım: Akış Çizelgesi Hasta Değerlendirilir Hemşirelik Öyküsü Alınır Lab. Bulguları Değerlendirilir İshalin başlama zamanı ve süresi Dışkının miktarı ve özellikleri Kusma, ateş durumu Son 24 saatte su ve besin alımı Son idrar yapma zamanı ve miktarı Beslenme öyküsü Ailesi ve çevresinde başka ishalli kişilerin varlığı Yaşadığı çevre koşulları Seyahat durumu İlaç kullanımı vb. Dışkıda kan, parazit, lökosit varlığı Dışkı kültürü vb. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

Fiziksel Değerlendirme Yapılır Dışkı sayısı günde 4’ten az Kusma yok veya az İdrar miktarı normal Ağız ve dil ıslak, nemli Gözyaşı var Susuzluk hissi var veya yok Deri turgoru, fontanel normal Kilo başına 25 g’dan az tartı kaybı Dışkı sayısı günde 10’dan fazla Kusma çok sık İdrar yapamama Çok uykulu, bilinç kapalı, hipotonik Solunum çok hızlı, derin veya yüzeyel Ağız çok kuru Gözler çok çökük Su içmesi az veya içemiyor Deri turgoru çok azalmış, fontanel çok çökük Kilo başına 100 g’dan fazla tartı kaybı Dışkı sayısı günde 4-10 Kusma az veya orta İdrar miktarı az ve koyu renkli Huzursuz Ağız ve dil kuru Gözler çökük, gözyaşı yok Susuzluk hissi var Deri turgoru hafif azalmış, fontanel çökük Kilo başına 25-100 g tartı kaybı Hafif Dehidratasyon Sıvı miktarı artırılır. Anne sütü alıyorsa devam edilir. Beslenmesi sürdürülür. Hasta hastanede yatırılmaz. Orta Dehidratasyon ORS (80-100 ml/kg) başlanır. Gerekirse IV sıvı tedavisi verilir. Ilk 4-6 saatlik ORS tedavisinden sonra tekrar değerlendirilir. Tedaviye cevap vermişse beslenme başlatılır. Ağır Dehidratasyon İzotonik veya Ringer laktat Albumin veya taze donmuş plazma verilebilir. Ateş ve sistemik enfeksiyon varsa uygun antibiyotik tedavisi yapılır. Çocukta kilo alımı varsa, dehidrasyon düzeliyorsa, kusma azalıyorsa, dışkılama sayısı azalıyorsa tedavi evde sürdürülebilir. Aileye eğitim verilir Aileye eğitim verilir Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı

KAYNAKÇA Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2008 Çocuklarda Akut ishal ve Hemşirelik Bakımı Birol L. Hemşirelik süreci. İzmir: Etki Matbaacılık; 2004. Yurdakök K, Özmert E, Yalçın S. Ağızdan sıvı tedavisinde yenilikler. Katkı Pediatri Dergisi 2000 Görak G, Erdoğan S, Savafler S, Çakıroğlu S. Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği. Seçim H, editör. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Etam Matbaacılık; 1996 Nalan A, Sibel E, Gülsüm A, Ayla A, Hemşirelik Bakım Planları, Alter Yayıncılık, Ankara, Nisan 2007 Leyla D, Çocuk Sağlığı Hastalıkları ve Bakımı 2. cilt, Matsa Bsımevi, Ankara, 2010

DİNLEMEK BİR BECERİDİR; DİNLEDİĞİNİZ İÇİN, TEŞEKKÜRLER 