BİTKİ VE HAYVANLARDA, BÜYÜME VE GELİŞME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
GİRİŞ ETKİNLİĞİ Aşağıdaki sorularla ilgili düşünceleriniz nelerdir? Yağmur niçin yağar? Sıcak havalarda yağmur yağarken, soğuk havalarda kar yağmasının.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
DERS : HAYAT BİLGİSİ 2. SINIF
Teknolojiden Yararlanmak İçin…. Keloğlan’ın düşünde, Kaf Dağı’nın ötesinde, korkunç devler ülkesinde gezinmeyen biri mi var? Saklambaç, köşe kapmaca,
EKOSİSTEM EKOLOJİSİ.
Boşaltım sistemi.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
DİYARBAKIR 2008.
KÖK  Kök bitkinin toprağın altında kalan kısmıdır.Aynı zamanda bitkinin toprağa bağlanmasını ve toprakta ki su ve mineralleri alarak bitkinin yaşamasını.
ÜNİTE 1 HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM MİTOZ BÖLÜNME.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Program Tasarım Modelleri
BİTKİLER ATLIOĞLU İLKÖĞRETİM OKULU 5-B SINIFI HAZIRLAYANLAR
Matematik 22 Gülhan Gülçin’den 3 yaş büyük, annesinden 22 yaş küçüktür. Üçünün yaşlarının toplamı 61 olduğuna göre Gülhan kaç yaşındadır? a) 11 b) 9 c)
BİTKİLERDE ÜREME VE GELİŞME
Bitkiler damlama, terleme, yaprak dökümü ile boşaltım yaparlar.
1) Aşağıdakilerden hangisi canlıların ortak özelliklerinden değildir? A) Boşaltım B) Sindirim C) Oksijenli Solunum D) Üreme E) Metabolizma.
MAYOZ BÖLÜNME. Mayoz bölünme bitki, insan ve hayvanlarda üreme hücrelerinin (sperm, yumurta ve polen) oluşturulmasını sağlar. Canlıların üreme organlarında.
HAYVANLARI SINIFLANDIRALIM Hayvanlar omurgalı ve omurgasız olmak üzere sınıflandırılır. Vücutlarında kemik yada kıkırdaktan yapılmış bir omurga bulunan.
İNSANLARDA ÜREME BÜYÜME VE GELİŞME
BİTKİLER Kendi besinin kendi üretebilen çok hücreli canlılara bitki denir. Bitkiler Güneş ışığı ile fotosentez yaparlar ve besin üretirler. Bitkiler üreme.
YARIŞMADA 20 ADET FEN SORUSU SORULACAKTIR..
TIBBİ BİTKİLERİN YAYGINLAŞTIRILMASI VE TARIMI
ÖĞRETMENİMİZ:GÜNER KORKMAZ
BİR BİTKİDE ÇİÇEKLİ ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
Yumurta Sperm Büyüme Gelişme Olgunlaşma.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
FNP GRUBU: fatma ışık, nagehan öztürk, pınar sevindik
ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
Ünite- 1 Vücudumuz ve Sistemler
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
KOBAY Araştırmalarda sadece kısa ve sert kıl yapısına sahip İngiliz kobay ırkı ve bu ırka ait Duncan-Hartley, 2 ve 13 soyları kullanılmaktadır. Duncan-Hartley.
YAĞMURUN KARIN OLUŞUMU YERYÜZÜNDE SUYUN UĞRADIĞI DEĞİŞİKLİKLER
Fare Biyomedikal çalışmalarda için uygun ve en çok kullanılan türdür. 400’ün üzerinde farklı soyu vardır. Başlıca kanser, antikor, ilaç ve aşı araştırmalarında.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
………….İLKOKULU Fen Bilimleri Sınavı Canlı Varlıklar Ad-Soyad : No :
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Dr. İbrahim ÇETİN Veteriner Hekim GTHB Bursa İl Müdürlüğü
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARININ BESLENMESİNDE
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
HAYVANLARIN SINIFLANDIRILMASI.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
KALITIM VE ÇEVRE I. Kalıtım II. Çevre
ÜREME VE ÇEŞİTLERİ.
MAYOZ HÜCRE BÖLÜNMESİ.
Stolon (Göbek Bağı) Ana sap ile yumru arasında, yumruya yapraklarda asimile edilen besin maddelerini taşıyan organdır. Görünüşü sapa benzer. Stolonlar.
Gelişim ve Temel Kavramlar
Saf Madde ve Karışımlar Hazırlayan: İlayda Turgut
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Çiçekli Bitkilerde Üreme 2
Beslenme İlkeleri - 5.
CANLILARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
HÜCRE BÖLÜNMESİ.
YONCA HORTUMLU BÖCEĞİ (HYPERA VARİABİLİS)
Hücre 1.Bölüm.
Sunum transkripti:

BİTKİ VE HAYVANLARDA, BÜYÜME VE GELİŞME 5. ÜNİTE BİTKİ VE HAYVANLARDA, BÜYÜME VE GELİŞME Bitki ve hayvanlarda, dişi ve erkek üreme hücrelerinin birleşerek döllenmeyi gerçekleştiğini öğrendiniz. Gözle görülmeyecek kadar küçük iki hücreden, karmaşık işler yapan canlılar meydana gelmektedir. Döllenmeden sonra bitki ve hayvanlar hangi evreleri geçirerek büyüyüp gelişmektedirler?

Çiçekli Bitkilerde Büyüme ve Gelişme Çiçekli bitkilerde, döllenmenin tozlaşma yoluyla gerçekleştiğini öğrenmiştiniz. Tozlaşma sonucunda embriyo, sonra da tohumun oluşumu üremeyi gerçekleştirir. Tohumun toprağa düşmesinden sonra, yeni bir bitkinin oluşması için nasıl bir büyüme ve gelişme dönemi geçirmektedir? Çiçekli bitkinin büyüme ve gelişme evrelerini bir deneyle inceleyiniz.

DENEY / Tohumun Çimlenmesi İçin Ne Gereklidir? Araç ve Gereç Nasıl Yapmalıyız? • Pet bardakların üzerine, kâğıt bant yapıştırarak sırayla A, B, C, D, E şeklinde isimlendiriniz. • A, B, C, D, E bardakları için tabloda düzenlenmiş işlemleri yapınız. • Fasulye tohumları • 5 adet pet bardak • Pamuk • Su • Kâğıt bant A bardağı: 3-4 tane fasulye tohumunu ıslattığınız bir pamuğun arasına koyunuz. Bardağın ağzını pamukla kapatarak bardağı evin içinde güneş gören bir cam kenarına bakınız. B bardağı: 3-4 tane fasulye tohumunu ıslattığınız bir pamuğun arasına koyunuz. Bardağın ağzını, pamukla kapatarak bardağı evin içinde güneş görmeyen karanlık bir yere bırakınız. C bardağı: 3-4 tane fasulye tohumunu ıslattığınız bir pamuğun arasına koyunuz. Bardağın ağzını pamukla kapatarak bardağı buzdolabına bırakınız. D bardağı: 3-4 tane fasulye tohumunu kuru pamuğun arasına koyunuz. Bardağın ağzın pamukla kapatarak evin içinde güneş gören bir cam kenarına bırakınız. E bardağı: 3-4 tane fasulye tohumunu ıslattığınız bir pamuğun arasına koyunuz. Bardağın ağzın hava almayacak şekilde bir kapakla kapatıp bir poşetin içine koyunuz. Bardağı evin içinde güneş gören bir cam kenarına koyunuz.

• 1-1,5 hafta kadar bekleyip sonuçları gözlemleyiniz. Yorumlayalım, Sonuçlandıralım. • Etkinlikte hangi şartların, tohumun çimlenmesine etkisi olduğunu incelediniz? • Tohum hangi şartlarda bekletildiğinde yaprak çıkarttığı gözlendi? Neden?

Deneyde de gözlemlediğiniz gibi çimlenme olması için bazı şartların gerçekleşmesi gerekir. Tohum çimlenmeden önce embriyo tohum içinde uyku hâlindedir. Tohumun çimlenmesi için mutlaka; 1. Su (nem), 2. Hava (O2), 3. Uygun sıcaklık olmalıdır. Bu faktörlerden biri eksik olursa tohum çimlenmez. Tohum, çimlenmeden önce, içinde depolanan besini kullanır. Tohumun yaprakları, tohum çimlendikten sonra çıkar. Yapraklar, genç bitkinin besin üretmesini sağlar. Çimlenme için gerekmeyen ışık, artık büyümek için gerekmektedir. Tohum, çimlenerek genç bitki hâline geldikten sonra sıcaklık, su ve hava dışında ışığa da ihtiyaç duyar.

3 adet benzer saksı, 3 nohut, toprak, su, termometre Etkinlik / Bitkiler Nasıl Büyür, Nasıl Gelişir? 1. Nohut bitkisinin gelişimine sıcaklığın etkisini araştırmak isteyen bir öğrenci aşağıdaki deney malzemelerini kullanarak nasıl bir deney tasarlamalıdır? 3 adet benzer saksı, 3 nohut, toprak, su, termometre ………………………………………………………………… ……………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… 2. Ay’da bir şehir kurulacak. Burada yaşam için bitki yetiştirmek gerekecek. Ay’a götürülen tohumlardan bitki elde etmek için hangi şartların sağlanması gerekir? …………………………………………………………………………………………………………… 3 adet saksıya aynı ölçekte toprak ve su koyarak birer tane nohut dikilir ve aynı ortamda çimlendirilir sonra üç saksıyı farklı sıcaklıktaki yerlere konur. Ve aynı oranda ışık ve su verilir. Belirli süre sonra bitkilerdeki gelişme gözlenir. Isı , Su ve karbondioksit sağlanması gerekir.

D Ö L L E M E Z İ Ğ O T O Z A Ş M T E P E C İ K P O L E N E Y V 3. Aşağıdaki bulmacayı çözünüz. Tanımlar 1. Yumurtalıkta dişi ve erkek üreme hücresinin birleşerek oluşturduğu yapıdır. 2. Başçıkta bulunan erkek üreme hücresidir. 3. Tozlaşmayı sağlayan etkenlerden birisidir. 4. Çiçekte dişi üreme organının üst kısmıdır. 5. Üreme hücrelerinin birleşmesi ile gerçekleşen olayıdır. 6. Polenlerin dişicik tepesine ulaşması olayıdır. 7. Yumurtalığın gelişerek oluşturduğu yapıdır. D Ö L L E M E Z İ Ğ O T O Z A Ş M T E P E C İ K P O L E N E Y V R Ü Z G A R

Hayvanlarda Büyüme ve Gelişme Bitkiler gibi hayvanların da bir yaşam döngüsü vardır. Birbirinden farklı olan canlıların yaşam döngüleri de farklı farklıdır.

Balıklar, ürettikleri sperm ve yumurtalarını suda belirli bir yere bırakır. Balık yumurtaları, vücut dışında suda döllenir. Balıklar, döllenme ve üreme şansını artırabilmek için çok sayıda yumurta ve sperm üretirler. Suyun durgun olduğu bir yere çok sayıda üreme hücresi bırakırlar. Böylece döllenmiş olan yumurta sayısı, artırılmış olur.

Yumurta içinde, balığın gelişmesine yetecek kadar besin bulunur Yumurta içinde, balığın gelişmesine yetecek kadar besin bulunur. Balık yavrusu, yumurta içinde gelişmesini tamamlayarak dışarı çıkar. Yumurtadan çıkan balıklar ana canlıya benzer. Balıklarda yavru bakımı özelliği yoktur. Balıklar, solungaçları ile soluk alıp verirken yüzgeç ve kuyrukları ile hareket eder. Vücutları onları koruyan pullarla kaplıdır.

Kurbağalarda, hem erkek hem de dişi bireyler, üreme hücrelerini sudaki belli yerlere bırakır. Yumurta ile sperm suda birleşir. Döllenme suda gerçekleşir. Bunun için çok sayıda sperm ve yumurta üretimi yapılır. Yumurta içindeki yavru bir miktar gelişerek dışarı çıkar. Yumurtadan çıkan yarı gelişmiş hâldeki yavruya, iribaş denir. İribaş, balık görünümünde larva canlıdır. Bu sırada solungaçları yardımıyla soluk alıp verir. Larva, çevresinden besin maddeleri alarak gelişimini sürdürür ve erginleşir. Larvanın değişerek erginleşmesi sürecine, başkalaşım denir. Kurbağalarda döllenmiş yumurtanın gelişmesi sonucu larvalar oluşur. Balık biçiminde olan larvaların zamanla ön ve arka ayakları gelişir. Larvanın kuyruğunun kaybolmasıyla beraber genç kurbağa meydana gelir. Artık akciğerleri de gelişmiştir. Genç kurbağa, karaya çıkarak gelişmesine sürdürür. Kelebekler de kurbağalar gibi başkalaşım geçiren hayvanlardandır.

Ara, Bul ve Hazırlan Genç kurbağa Genç kurbağa Erişkin kurbağa Yumurta iribaş iribaş Ara, Bul ve Hazırlan Başkalaşım geçiren hayvanları araştırınız. Bulduğunuz hayvanların resimleriyle poster hazırlayarak bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Acaba balık ve kelebek neden başkalaşım geçirir Acaba balık ve kelebek neden başkalaşım geçirir? Yumurtada yeterli besin olmadığı için yavru canlı gelişmesini tamamlayamadan dışarı çıkar. Yumurtadan çıkan yavrunun bazı yapısal değişiklikler geçirerek ana canlıya benzer hâle gelmesine başkalaşım denir.

Sürüngenler, genellikle karada yaşayan hayvanlardır Sürüngenler, genellikle karada yaşayan hayvanlardır. Sürüngenlerde döllenme anne vücudu içinde oluşur. Döllenmiş yumurta, belli bir süreden sonra kabuklu olarak anne vücudundan çıkar. Anne, yumurtaları korumak için uygun bulduğu yere yumurtalarını gömer ve bırakır. Yavrular yumurtanın içindeki yeterli besin ile gelişimlerini tamamlar. Zaman geldiğinde yumurtadan çıkarak yaşam mücadelesine başlar.

Kuşlarda yumurta ve sperm dişi canlının vücudunda birleşir Kuşlarda yumurta ve sperm dişi canlının vücudunda birleşir. Dişi kuşun vücudunda döllenme sonucunda yumurta oluşur. Oluşan yumurta, yumurtlama olayıyla dışarı çıkar. Kuşlar, üreme dönemlerinde ürettikleri yumurtaların üzerine kuluçkaya yatar. Kuluçkaya yatma, yumurta içindeki embriyonun gelişmesi için uygun sıcaklığın oluşmasını sağlar.

Kuşlarda, yavru bakımı vardır Kuşlarda, yavru bakımı vardır. Kuşlar yumurtadan çıkan yavruların kendi başlarına yaşayabilecekleri sürece kadar besler ve onları korurlar. Kuşlar dışarıdan buldukları besinlerle yavruların beslenmesini sağlarlar. Kuş yavruları bazı yaşam ve beslenme özelliklerini ebeveynlerinden öğrenirler. Uçabilen kuşlar yumurtadan çıktıklarında hemen uçamazlar. Kanatları bunun için yeterli değildir. Anne ve babasının bakımı ile güçlenir ,tüyleri çıkar ve artık uçabilir.

Memelilerde, yumurta ve spermin birleşmesi dişi canlının vücudunda gerçekleşir. Döllenme sonucu zigot oluşur ve zigottan embriyo meydana gelir. Embriyo, dişi canlının döl yatağında gelişmesini sürdürür. Anne karnında gelişimini tamamlayan yavru doğar. Yavru, anne veya babasına benzer. Yavrular kendilerine bakamadıkları için ebeveynleri tarafından kendilerine yetebilecek süreye kadar beslenir ve korunur. Yavrunun beslenmesi anne sütü ile sağlanır.

Etkinlik / Bitki Günlüğü Evde bitki yetiştirmeye ne dersiniz? Şifalı bitki-lerden maydanoz, nane ya da kekik yetiştire-bilirsiniz. Bitkinizi tohumdan yetiştirebilirsiniz ya da isterseniz bir fidanlığa giderek bir fide demeti satın alabilirsiniz. Bitkinizi koymak için saksınız da olmalıdır. Bitki yetiştirmek için uygun miktarda ışık alan bir yer seçmelisiniz. Her bitki aynı miktar ışığa ihtiyaç duymaz. Bitki için en önemli şeylerden biri topraktır. Bitkiyi iyi besleyen ve suyu emen bir toprak türü seçmelisiniz. Saksınızın altında bir delik olmalıdır. Bitkinizi suladığınızda süzü-len su, bu delikten çıkıp saksı altındaki tabakta toplanmalıdır. Hazırlıklarınız bittiğinde bitkinizi yetiştirmeye başlayabilirsiniz. Bitkinizde, tohumdan bitki olana kadar geçen sürede meydana gelen değişimleri bir günlükte toplayınız. İsterseniz bitki yerine bir tırtıl besleyebilir, tırtılın nasıl önce kozaya sonra da kelebeğe dönüştüğünü gözlemleyebilirsiniz.

Konu Sonu Değerlendirme Soruları A. Aşağıdaki tabloda verilen kavramları, boş bırakılan uygun yerlere yazınız. eşeyli üreme meyve hücreleri hava döllenme başkalaşım dış polen sperm tomurcuklanma eşeysiz meyve • Tohumun etrafında besin biriktirmesi ile ……………… oluşur. • Bitkilerin çimlenmesi için…………, su ve sıcaklık gereklidir. • Yavru canlıların ana canlıya benzemek için geçirdiği değişime …………………… denir. • Balıklar, sperm ve yumurtaları canlı vücudu dışında birleştiği için ……………. döllenme yaparlar. hava başkalaşım dış

B. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanlarının başına “D” yanlış olanların başına “Y” harfini yazınız. ( ) Çiçeğin polenlerinin yumurtayla birleşmesi sonucu tozlaşma olayı gerçekleşir. ( ) Bitkilerin dal, yaprak gibi kısımlarından yeni bitki meydana getirmesine yenilenme denir. ( ) Tek hücreli canlılarda üreme bölünerek olur. ( ) Bitkilerde üreme olayı, döllenme, tozlaşma, embriyo, tohum, yeni bitki sırasıyla gerçekleşir. ( ) Yumurtlayarak çoğalan canlılarda iç döllenme dış gelişim görülür. ( ) Balina ve yunus suda yaşadığı hâlde doğurarak ürerler. ( ) Bütün kuşlar doğurarak ürerler. ( ) Yılanlar iç döllenme, dış gelişme yapar. Y Y D D D D Y D

1. Aşağıda verilen canlılardan hangisi başkalaşım geçirir? C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız. 1. Aşağıda verilen canlılardan hangisi başkalaşım geçirir? D

2. I. tozlaşma II. döllenme III. çimlenme IV. genç ve olgun bitki V. tohum ve meyve Bitkinin hayat döngüsü ile ilgili yukarıda verilenler aşağıdakilerden hangisinde doğru sıralanmıştır? A) II – I – III – V – IV B) II – I – V – III – IV C) I – II – V – III – IV D) IV – I – III – II – V D

3. Kurbağa, yılan, güvercin, balina, tavuk, koyun Yukarıda verilen canlılardan kaç tanesi iç gelişme geçirir? A) 2 B) 3 C) 4 D) 5 D 4. Aşağıdaki canlılardan hangisi, diğerlerinden farklı bir döllenme şekline sahiptir? A) Balina B) Yarasa C) Hamsi D) Kedi D 5. Aşağıdakilerden hangisi, kurbağanın başkalaşım evrelerinden değildir? A) Pupa B) Larva C) İribaş D) Ergin kurbağa D

Fen ve Teknoloji Öğretmeni Hidayet GÜNEŞ Fen ve Teknoloji Öğretmeni Beşeylül Ortaokulu Nazilli/AYDIN