ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ KAPANIŞ ve DEĞERLENDİRME TOPLANTISI 16 HAZİRAN 2009,ANKARA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
2 ÖĞRENCİ KATILIMI Karar süreçlerinde (Kurumsal- Ulusal- Avrupa) öğrencilerin “eşit paydaş” “eşit paydaş” olarak yer alması Şeffaf ve katılımcı üniversiteler Üniversiteye aidiyet ve sorumluluk bilinci Türkiye: Ulusal Öğrenci Konseyi (2005) Avrupa: ESU (European Students Union) (1982)
3 ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ Bologna Faaliyet Alanlarının Öğrencilere Getirisi Kalite Yeterlilikler Tanınma ve AKTS-DE
4 KALİTE GÜVENCESİ Kalite süreci öncelikle öğrenciye kaliteli bir yükseköğretim imkanı getirir. Yükseköğretim kurumları arasında kalite farklılığı azalacağından fırsat eşitliği sağlanmış olur. Öğrenci gelişimine ve mezunların istihdam edilebilirliğine fayda sağlayacak bir uygulamadır. Öğrencilerin ilerlemesini ve başarısının izlenmesini sağlar.
5 YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ-1 Öğrencilerin eğitim programlarını ve derslerini bilinçli seçmelerine yardımcı olur. Derslerini başarı ile tamamladıklarında neleri bileceklerine, uygulayabileceklerine ve hangi sosyal ve iletişim yetkinliklerine sahip olacaklarını önceden bilmelerine yardımcı olur. Öğrencilerin öğrenim programları dışındaki aktivitelerinde de öğreneceklerinin anlaşılır olmasına yardım eder.
6 YETERLİKLER ÇERÇEVESİ-2 Öğrenci hareketliliği için engelleri azaltır ve yaşam boyu öğrenimi teşvik eder. Eğitim-Öğretim düzeyleri arasında yatay ve dikey geçişleri anlaşılabilir hale getirir ve kolaylaştırır. Yükseköğretim yeterliklerinin ve kredi aralıklarının belirlenmesiyle öğrencilere yardım eder, onları destekler ve onlara yönelik bütün eğitim fırsatlarını açıklar.
7 TANINMA VE AKTS/DE-1 Diploma Eki (DE), öğrencilerin beceri ve yeteneklerini daha iyi anlatabilmelerine yardımcı olmak amacıyla oluşturulmuş bir belgedir. Diplomaya ek olarak mezuniyette İngilizce, Almanca, Fransızca dillerinden birinde verilir. Transkript değildir! Diplomaların ve öğrenim sürelerinin ülkelerarası tanınabilir olmasını sağlar. Böylelikle eğitimini başka bir ülke ve kurumda devam ettireceklerinden süre kaybetmelerinin önüne geçilmiş olur.
8 TANINMA VE AKTS/DE-2 Öğrenciler üniversite yıllarında ders çalışmanın dışında kişisel gelişimlerine katkıda bulunacak faaliyetler gerçekleştirmeye zaman bulabilecekler Üniversiteler öğrencilere yalnızca meslek kazandırma kurumu değildir! Öğrencilerin sosyal boyutta desteklemesi gerekmektedir.
9 HAREKETLİLİK Bologna Süreci temelde hareketliliğe katkı sağlar. Hareketlilik ise; Öğrencilerin özgüven duygusunu geliştirir. Yeni kültürler tanımasına olanak sağlar. Öğrencilerin ekonomik durumlarını gözetmeksizin aynı eğitimi almasını hedefler.
10 BOLOGNA SÜRECİNİN ÖĞRENCİLERE SUNDUĞU FIRSATLAR Özet olarak Bologna süreci öğrencilere, İstihdam edilebilirlik Akademik tanınma ve hareketlilik Karar alma süreçlerinde eşit paydaşlar olarak yer almak Üye ülkelerdeki akademik ve kültürel ortamı tanımak Öğretilen değil; öğrenen birey olmak konularında önemli fırsatlar sunar.
11 BOLOGNA SÜRECİNİN ÖĞRENCİLERE SUNDUĞU FIRSATLAR Bizler de öğrenciler olarak yükseköğretim sistemimizin süreçlerine daha fazla katılmak konusunda istekli ve hevesliyiz.
TEŞEKKÜR EDERİM