KONAKLAMA İŞLETMECİLİĞİ Öğr. Gör. Dr. Didar sarı çallı
TURİZM VE İLGİLİ KAVRAMLAR İnsanların sürekli yaşadıkları yer dışına yaptıkları seyahat ve gittikleri yerlerde geçici konaklamalarından doğan ihtiyaçların karşılanmasına ilişkin faaliyetler
TURİZM… Kazanç sağlama amacı olmaksızın Yerleşmemek koşuluyla, geçici konaklama ile Tüketici olarak yapılan seyahatler
TURİZM VE İLGİLİ KAVRAMLAR TURİST Belirli bir gelire ve boş zamana sahip konaklama, yeme-içme gibi somut, dinlenme, eğlenme, merak, kültür ve eğitim, spor vb. gibi soyut amaçlarla sürekli yaşanılan bölgeden başka bölgeye seyahat eden ve en az 24 saat konaklayan, ekonomik anlamda tüketici olan kişiler
GÜNÜBİRLİKÇİ Turist ile benzer amaçlarla seyahat eder Turistin taşıdığı özellikleri taşır Gittiği bölgede 24 saatin altında kalır
TURİZM ENDÜSTRİSİNİN GELİŞİMİNİ TETİKLEYENLER Sanayinin gelişmesi Kişi başı düşen gelirin artması Refah düzeyinin yükselmesi Boş zamanın artması…vs.
TURİZM ENDÜSTRİSİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ Ekonominin tarım, sanayi gibi diğer endüstrilerinden girdi alan ve çeşitli sektörlere girdi veren bir endüstridir, Bu yönüyle yatırım ve gelir çoğaltanları vasıtasıyla ekonominin diğer sektörlerini uyarır ve sürükler Gelişmekte olan ülke ekonomileri için ödemeler dengesinde önemli döviz kaynaklarındandır İstihdam yaratıcı etkisi yüksektir Ülkeler ve bölgeler arası ekonomik ve kültürel değişime aracılık yapan bir hizmet ve konukseverlik endüstrisidir Kendi kaynaklarını korurken, aynı zamanda tahrip edebilecek bir karakteri vardır
Kaynak: Mcinttosh ve Goldner (1986:208)
TURİZM NEDEN ÖNEMLİ??? Küresel bazda GSMH’nin %10’u İstihdamın 1/11’i 1,5 trilyon $ ihracat geliri İhracatın %6’sı Hizmet ihracatının %30’u 1950-25 milyon turist 2014- 1,133 milyar 2030- 1,8 milyar 2014- 1, 245 milyar $ turizm geliri (%3,7 artışla)
TURİZM İŞLETMELERİ VE TEMEL ÖZELLİKLERİ Turizm endüstrisi için ihtiyaç duyulan mal ve hizmetleri üreten veya pazarlayan ticari kuruluşlardır
Turizm İşletmelerinin Temel Özellikleri Emek yoğundur (Büyük ölçüde insan gücüne dayanır) Alt sektörler arasındaki ilişki çok yoğun ve uyumludur Hizmet endüstrisidir, satılan ürün hizmettir, ürün stoklanamaz, üretildiği anda tüketilir, ikame edilemez, tüketici ürünü almaya gelir 7/24 hizmet verir Kuruluşu ve faaliyeti yüksek miktarda sabit sermaye yatırımı gerektirir, yatırımın geri dönüşünü hızlandıracak, karlılık oranlarını yükseltecek devlet desteğine gereksinim duyabilir Talep ekonomik ve politik koşullara bağlı olduğundan önceden kesin biçimde belirlenmesi güçtür, dalgalanma çoktur, risk yüksektir (Barutçugil, 1989)
Kaynak: Batman, Orhan. (2008). Otel İşletmelerinin Yönetimi Kaynak: Batman, Orhan.(2008). Otel İşletmelerinin Yönetimi. Değişim Yayınları, İstanbul. Halis, Muhsin. (2009). Turizm İşletmeleri. Ed. Demirkol, Ş. Ve B. Zengin. Değişim Yaynları, İstanbul. Teşekkürler