Vergi Mükellefinin Haklarını Koruma Derneği ("MÜHAK") Türkiye XIII. Vergi Kongresi (8-9 Nisan 2016) Sunumu "Ülkemizde Mükellef Hukukunun Gelişmesi İçin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KALİTE ETİKETLERİ VE ÖDÜLLER Ayşe SAYLIK TR Ulusal Destek Servisi.
Advertisements

DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
GÖREVİ KÖTÜYE KULLANMA SUÇU (TCK 257. MADDE).
FARABİ KURUM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖZÜRLÜ KİŞİLERİN HAKLARI SÖZLEŞMESİ.
Avukatlık sözleşmesi. Sözleşmenin tarafları Bu sözleşmenin tarafları; baro levhasına kayıtlı ve işten yasaklanmamış avukat ile ondan hukuksal yardım talep.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Konu: 12 Çiftçiyi Topraklandırma Yasası. İÇİNDEKİLER Yasanın Amacı Kamulaştırma Kamulaştırma Bedeli Toprak Dağıtımı Çiftçiyi Topraklandırma Yasasının.
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 7-Ö ğ retim Üyesi Yeti ş tirme Programı YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Birincil ikincil Genel Yardımcı (devletler tarafından tanınan hukukun genel ilkeleri)
Ceza Muhakeme hukukunun kavramı Ceza usul hukuku diğer Hukuk dalları ile ilişkisi Ceza Muhakeme hukukunun kaynaklari.
D. Sibel BALKAN YILMAZ Peyzaj Yük. Mimarı. KIYILAR;  Deniz ve karaların birleştikleri, değişik hayvan ve bitki türleri içeren eko sistemlerdir.  Hızlı.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
GRUNDTVIG Yetişkin Eğitimi ve Yaşam Boyu Öğrenme.
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
Ar-Ge Ödeneği Talep Edilen Araştırma ve Geliştirme Projeleri Hakkında Genelge.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
KARAMAN ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
Avrupa Birliği ile Müzakereler Kapsamında Fikri Mülkiyet Hukuku Faslı
ÖZEL EĞİTİMDE YÖNETSEL DÜZENLEMELER
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
6745 SAYILI “YATIRIMLARIN PROJE BAZINDA DESTEKLENMESİ İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN”DA YER ALAN ÖNEMLİ.
“ekonomik, sosyal ve kültürel gereksinmelerini karşılayabilmek için
Güncel Vergi Yapılanması ve Sorunlar
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Bu sorunlar neden çözülmeli?
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Düsseldorf - Köln.
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Görev ve Sorumluluklar
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
Terör Suçları ve Türkiye
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
KADASTRO MAHKEMESİ Öğr.Gör.İdil yıldırım arı
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ege Uzlaştırmacılar Derneği (EGE-UZ-DER) 2. Tanışma Toplantısı
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Müracaat ve Şikayetler
HUKUK BAŞLANGICI 4.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İş Hukukunun Kapsamı İSTİSNALAR.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Vergi Mükellefinin Haklarını Koruma Derneği ("MÜHAK") Türkiye XIII. Vergi Kongresi (8-9 Nisan 2016) Sunumu "Ülkemizde Mükellef Hukukunun Gelişmesi İçin 10 Öneri"

MÜHAK Hakkında Vergi Mükellefinin Haklarını Koruma Derneği (MÜHAK), 2010 yılında, ülkemizde vergi ödeyenlerin hukukunun modern toplumlar seviyesinde korunmasına dönük çalışmalar yapmak amacıyla kuruldu.

MÜHAK Faaliyetleri Dernek faaliyetlerimiz, şu aşamada; Derneğimizin adresinde yer alan web sitesi üzerinden mükellefleri bilgilendirici yayın yapmak, Kongre, Panel, Seminer ve benzeri etkinliklere katılarak dernek faaliyetleri hakkında topluma bilgi sunmak, öneriler geliştirmek, çalışmalarından ibarettir.

Ülkemizde Mükellef Hukukunun Gelişmesi İçin 10 Öneri Derneğimizin çalışmaları sırasında karşılaştığımız ihtiyaçları ve aynı zamanda mükelleflerin derneğimize ilettikleri talep ve beklentilerini dikkate alarak, ülkemizde mükellef hukukunun gelişmesi için 10 öneri belirledik

Öneri 1 Mükellef Hakları kavramı ile Mükellef Hizmetleri kavramları birbiriyle karıştırılmamalıdır: Mükellef hizmetleri, gelir idaresince mükellefe sunulan hizmetleri ifade eder, mükellef hakları ise mükelleflerin doğrudan kanundan (hukuktan) aldıkları hukuki korumadır

Öneri 2 VUK Tasarısının Mükellef Hakları maddesi geliştirilmelidir: (a) VUK Tasarısının 122 maddesi geliştirilmeli, ayrıca Mükellef Hizmetleri ile ilgili ifadeler maddeden çıkarılarak ayrı bir maddede düzenlenmelidir

Öneri 2 (b) Tasarının 122 maddesi geliştirilmesinde, mehaz ABD Gelir İdaresine (IRS) ait Mükellef Hakları Bildirgesi’nin yasalaşmış hali olan Mükellef Hakları Yasasından yararlanılabilir * Önerimizin geliştirilmesinde Vergi Başmüfettişi Sn. Mehmet ABANOZ’un bir makalesinden yararlanılmıştır, kendisine teşekkür ederiz

Öneri 2 (c) Tasarının 122. maddesinde yer alan ve VUK’ta mükelleflere ait sair hak ve imkânları hatırlatan, tekrar eden ve atıfta bulunan bölümler metinden çıkarılmalıdır

Öneri 2 (d) Tasarının, 122 ve 123. maddesinde sayılan mükellef haklarına riayet edilmemesinin idarece tesis edilen işlemlerin iptalini gerektirmeyeceği düzenlemesini içeren 124. maddesi metinden çıkarılmalıdır

Öneri 3 Yürürlükteki VUK Md. 112/4 ve VUK tasarısı Md. 76/7 hükümlerinde yer alan iade faizi ödenmesi kurumuna işlerlik kazandırılmalıdır

Öneri 4 Vergi aflarında, vergisini zamanında ve eksiksiz ödeyen mükellefi rencide eden düzenlemelerden özenle kaçınılmalıdır: (a) Vergi aflarında matrah artırımlarına ve bunun yerine kaim benzer aflara yer verilmemelidir

Öneri 4 (b) Vergi aflarında VUK Md. 359 hükmü kapsamında kalan vergi kaçıranlara dönük aflar getirilmemelidir

Öneri 5 Uzlaşma kurumunun işleyişi konusunda kamuoyu vicdanını yaralayan uygulamalardan kaçınılmalı, bu türden haberlerin kamuoyunun bilgisine girmesi durumunda tatminkâr bir açıklama yapılmasına özen gösterilmelidir

Öneri 6 Ülkemizde neden (a)Gerçek usul yanında bir de götürü usul vergilemenin bulunduğu, (b)Bazı kazanç türlerinden neden hiç vergi alınmadığı veya az vergi alındığı, (c)Bazı ekonomik faaliyetlerde neden vergi teşviki bulunduğu,

Öneri 6 (d) Kayıt dışı ekonomi ile mücadelenin hangi sosyal ve iktisadi hususlara özen gösterilmek suretiyle yürütülmek durumunda olunduğu, Keza, (e) Vergi kaçıranların ve bunlara yardım edenlerin nasıl cezalandırıldığı,

Öneri 6 (f) Temel tüketim ürün ve hizmetlerinde neden yüksek vergiler olduğu, (g) Vergi gelirlerinden tüm vatandaşlarımızın adil ve eşit olarak yararlanmalarının nasıl sağlandığı,

Öneri 6 (h) Sahte veya yanıltıcı belge düzenleme veya kullanımı suçlarında her bir hesap dönemi için neden ayrı ceza verildiği, konuları* kamuoyuna herkesin anlayabileceği şekilde anlatılmalıdır * Bu konularda kamu spotu da hazırlanabilir

Öneri 7 Yeni Anayasada, mükellef hukuku özel olarak gözetilmeli, Anayasanın mevcut 73. maddesi içeriğine, mükellef hukukunu geliştiren düzenlemeler ilave edilmelidir * Derneğimizce bu konuda yapılan çalışmalar için bkz: haklari/anayasa_calistayi/

Öneri 8 Vergileme ile ilgili tüm kamusal işlem ve eylemlerde, hukukun öngördüğü şekilde adil ve eşitlikçi davranıldığı, özellikle kamuda siyasi kayırma ve israfın olmadığı konularında kamuoyu tatmin edilmelidir

Öneri 9 VUK Tasarısı bir an evvel yasalaştırılmalı, bu yapılırken STK’ların önerileri de dikkate alınmalıdır GVK tasarısı 2017 yılı başından itibaren hüküm ifade edecek şekilde yasalaştırılmalı, bu yapılırken KVK ile birleştirilmemelidir

Öneri 10 Mükellef Hakları; Anayasamızın 2, 125/1, 125/7, 90 ve Avrupa İnsan Haklarının ve Temel Özgürlüklerinin Korunmasına İlişkin Sözleşmeye ekli 1 No.lu Ek Protokol'ün 1'inci maddeleri uyarınca bir İnsan Hakları konusudur.

Öneri 10 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, mükellef haklarını mülkiyet hakkı kapsamında kabul etmektedir. Bu yönüyle, mükellef hakları, mülkiyet hakkına gösterilen saygıyı hak etmektedir. Her bireyin, ya vergi mükellefi ya da potansiyel vergi mükellefi olduğu ve mükellef haklarının herkese lazım olduğu bilinci ile hareket edilmelidir.

Öneri 10 Mükellef haklarını hâkim kılmak konusunda yapılabilecek yegâne şey, mükelleflere kendi haklarını savunabilecekleri hukuki imkânlar tanımaktır. Buna ilaveten, bir Mükellef Haklarını Koruma Kurulu kurulması veya Mükellef Haklarını Koruma Kanunu çıkarılması veya bu imkânların mevcut mevzuata işlenmesi yararlı olacaktır.

Öneri 10 Uzun yıllar tecrübesinden sonra beklentileri karşılamadığı görülen çözüm; mükelleflerin hukukunun korunmasının, idarenin takdir ve inisiyatifine bırakılmasıdır. Her ne kadar idarenin eylem ve işlemleri kural itibariyle kanun ve hukuka uygun olmak durumunda ise de, hak ve özgürlükler gerçek manasıyla ancak sahiplerince korunur.

Öneri 10 Hak ve özgürlüklerin, en iyi şekilde hak sahiplerince korunacağı anlayışından hareketle, mükellefler kendi haklarını koruyabilecekleri hukuki imkânlarla teçhiz edilmelidirler. Ülkemizde, dünyada artık çağını doldurmuş olan organik devlet anlayışının terk edilerek liberal demokratik devlet anlayışına geçilmesi sürecinde alınan mesafenin somut göstergelerinden biri mükellef haklarında sağlanan ilerleme olacaktır.