YÖNETİMİN KANUNLARI Klasik Organizasyon Teorileri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
6. BÖLÜM OKUL ÖRGÜTÜ VE YÖNETİMİ
Advertisements

MÜCAHİD ÖZEL TEFENNİ MYO
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
Liderlik ve Örgütsel Adalet
İşletmelerde Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
ERK İSG&İK – –
SINAV dergisi DERSHANELERİ
MOTİVASYON MUCİZE DEĞİLDİR
OLİGARŞİNİN TUNÇ KANUNU
PERFORMANS DEĞERLENDİRME
YÖNETİM İŞLEVLERİ: ORGANİZE ETME
TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ MOZAİK PERSONEL PERFORMANSINI GELİŞTİRME VE İYİLEŞTİRME TAKIMI MOZAİK PERSONEL.
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
ERK İSG&İK – –
YÖNETİCİLİK VE MOTİVASYON
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Yönetici Kimdir Yönetici bir işi yapmak için insanları ve kaynakları yöneten kimsedir. Yöneticilerin bir çok özelliği olması gerekir.
ETKİLİ CV HAZIRLAMA FATMA ÖZGE KOÇAK.
Hazırlayan: Tuba TEMUR 4/B Öğretim görevlisi: Süleyman Tıraş
Performans Değerlendirme
Şirketlerde Yönetişim Biçimleri
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Öğretim Yılı Bahar Dönemi
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK
YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Kariyer Yönetimi Araçları
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
PERFORMANS GÖRÜŞMELERİ
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
Kariyer Yönetimi ile ilişkili Kavramsal Çerçeve
BÖLÜM 12 Etkileme Güç ve Politika. BÖLÜM 12 Etkileme Güç ve Politika.
Örgütsel Kariyer Planlaması
“Zor iş, zamanında yapmamız gerekip de, yapmadığımız kolay şeylerin birikmesiyle meydana gelir.” J.J.Rousseau İKİNCİ KUŞAĞIN GELECEĞE HAZIRLANMASI VE VARİS.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
KARİYER GELİŞTİRME.
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
Yönetim ve Organizasyon
PERFORMANS DEĞERLENDİRME 2016-KOCAELİ Erdoğan TALİ
YÖNETİCİ BULMA ve YERLEŞTİRME
Performans Değerlendirme Hataları
örgütlenmesi ve performansı
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ KLASİK EKOL: Max Weber
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
1. içindekiler DUYGUSAL ZEKA DUYGUSAL ZEKANIN NİTELİKLERİ DUYGUSAL ZEKANIN ETKİLERİ DUYGUSAL ZEKAYI NASIL YÜKSELTEBİLİRİZ DUYGUSAL ZEKANIN YÜKSEK OLMASI.
SİCİL PERFORMANS.
KURUM KÜLTÜRÜ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KURUMSAL İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ortaokul Öğretmenlerinin Okul Kültürü Profili ve
SOSYOLOJİK TAHAYYÜL VE WRIGHT MILLS
Sunum transkripti:

YÖNETİMİN KANUNLARI Klasik Organizasyon Teorileri

Yöneticinin başarısı, çalışanlarına, kurumun amaçlara ulaşma derecesine ve kurumsal amaçlara ulaşmada sahip olduğu yönetim bilgi ve becerisine bağlıdır.

Yöneticinin yönetimle ilgili eğitim alması, bu konuda kitaplar okuması yönetimle ilgili her şeyi doğru ve kitabına uygun yapılacağı anlamına gelmez. 

Yönetimde bazı şeylerin yerinde ve zamanında yapılabilmesi için yönetimle ilgili okunan bilginin idrak edilmesi, yönetsel bilincin gelişmesi,  çalışma ortamında olan olayların farkında olunması gerekir. 

Yöneticiler bilinçli ya da bilinçsizce yönetimi hatalı kullanarak kurumsal performansı düşürebilir, toxic çalışma ortamı yaratabilir.  

1. Oligarşinin Değişmez (Tunç) Kanunu Oligarşinin tunç(veya demir) yasası kuramı Alman sosyolog Robert Michels tarafından 1900’lerin başlarında ortaya atılmıştır.

Bu kurama göre, amacı veya yöntemleri ne olursa olsun,bir sistemdeki birey sayısı belli bir miktarın üzerine çıktığında, bireyler arasında iletişim sorunları yaşanmaya başlayacak, bu sorunun üstesinden gelinmek üzere gruplar oluşturulduğunda ise grupların kendi arasındaki iletişim mekanizması, bürokrasiyi doğuracak,bürokrasinin güçlenmesi de oligarşiyi getirecektir.

Oligarşi, sadece belirli bir grubun bir ülkeyi yönetmesi biçimidir. Bu grup genellikle askeri, siyasi ya da ülkenin önde gelenlerinden oluşur.

Robert Michels’a göre, bürokratik yapının ağır bastığı kurumlarda yöneticilik pozisyonları elit bir grubun eline ve kontrolüne geçmektedir. Bu durumda yöneticiler kendi iktidarlıklarını sürdürmek için çalışırken, yapılan çalışmaların yönetilenlerin çoğunluğu tarafından denetlenmesinin olanaksız olduğunu belirtmektedir.  

Sonuç olarak; Bürokratik yapıların oligarşik eğilimler içerdiği görülmektedir. Michel’e göre, demokrasi ve bürokrasi bir arada bulunamaz. (Sağır 2010; Ekici 2016).

2. Peter İlkesi Laurence Peter ve Raymond Hull’a göre herkes kişisel yetmezlik düzeyine ulaşma eğilimindedir. 

Yeterince çalışma süresi olduğu ve yeterince hiyerarşik basamak bulunduğu sürece her görevli, kendi yeteneksizlik düzeyine ulaşır ve orada kalır. Her görev, onu gerçekleştiren yeteneksiz insanlar ile doldurulma eğilimindedir.

Bir işte başarılı olan kişi, bir üst görevde de başarılı olacağı varsayılmaz.

Bir görevdeki başarısının ödülü olarak bir üst göreve atanan kişi, yeni pozisyonun farklı bilgi, beceri ve yeterlilik gerektirmesi nedeniyle atama sonrasında eli ayağına dolaşan, yarardan çok zarar veren, beceriksiz biri olabilir. 

Kurumlar, bir üst pozisyon için sahip olunması gereken bilgi ve beceriye sahip olana kadar çalışanları bir üst pozisyona atamayarak, bu terfi sorunundan kaçınabilirler.

Diğer taraftan yeteneksiz kişiler tarafından yönetilen kurumda kişiler kendi yeteneksizliklerinin farkına varamadıkları gibi, bu konuda yaşanan sorunların ve olumsuz söylemlerin nedenlerini kendilerine duyulan kıskançlıkla ilgili olduğuna inanırlar.

Bu durumda yetenekli, çalışkan ve başarılı çalışanlar kurumu terk ederken, diğerleri kurumda çalışmaya ve hiyerarşiyi korumaya devam ederler.

3. Parkinson Yasası 1957’de Northcote Parkinson, kurumlarda bürokrasinin yarattığı durumları Parkinson Kanunu adlı kitapta toplamıştır. 

Buna göre; bürokratik kurumlarda çalışanların sayısı ile yapılacak işler arasında ters orantı bulunmaktadır.

Kendi yetmezlik düzeyine ulaşan yöneticiler, yetersizliklerini göstermemek için yeni kişiler istihdam ederler. 

Böylece çalışanların sayısı iş hacmine bağlı olmadan artar, mevcut işler giderek daha fazla kişi tarafından yapılmaya başlar. O işi yapacak çalışan sayısı arttıkça iş miktarı azalır fakat yine de çalışan sayısı artmaya devam eder. 

Kurumların Parkinson hastalığı ise, birçok işe girişilip hiçbir işin başarı ile sonlandırılamadığı, üst düzey yöneticilerin beceriksiz, orta düzeyin birbirine komplo kurduğu, en gençlerin ne yapacaklarını bilmeden ortalıkta dolaştığı kurumlarda, kurumsal felç ya da Parkinson hastalığı meydana gelir.

4. Büropatoloji Victor Thompson’a göre herkes zamanla kendisini, kendi çalıştığı bölümün vazgeçilmez, önemli bir elemanı olarak görmesi fikrine sahip olur. 

Büropatoloji özelliği gösteren yöneticiler, uygulamalarında otoriter ve katı bir tutum sergiler.

Bu tür yöneticiler, çalışanlarını rutin işleri yapan, az performans gösteren amaca ulaşmada önemli rolü olmayan kişi olarak görürler.

ÖNERİLEN KAYNAKLAR Adnan Çelik (2003).Yönetimin işleyiş Kanunlarından parkınson kanunu ve peter ilkesi açısından bürokratik örgütlerde örgütsel fonksiyon bozuklukları ve Tümosan AŞ’ndeki Uygulama,YL tezi. Dilek Ekici (2016) Yönetimin hatalı Kullanımı.www.dilekekici.net/index.php/yönetim ve organizasyon.

İYİ DERSLER SAĞLIKLA KALIN TEŞEKKÜRLER