Fiyat ve Fiyatlandırma
Fiyat nedir? Mal ve hizmetler için talep edilen (alınan) parasal bedel Fiyat, tüketicilerin bir malı almak için ödemek zorunda oldukları para miktarıdır. Bir mal veya hizmete sahip olma veya kullanmaktan kaynaklanan fayda karşılığında tüketicilerin ödediği değerler toplamıdır Okul taksiti Vizite ücreti Bilet fiyatı Faiz Komisyon Aidat Maaş Vergi Rüşvet Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Ödeme Araçları/yöntemleri Para (Nakit) Çek Senet Kredi kartı EFT Havale Taksit Mail order Takas Paypal … Cepten, temassız ödeme, 8 milyar Dolar'ı buldu 23:10 - Cep telefonu ile yakın alan ödeme sistemlerinden 2009 yılında 8 milyar dolarlık ödeme yapıldı. Juniper araştırma şirketinin raporundan derlenen bilgiye göre, temassız yakın alan ödeme sistemleri (Contactless NFC - Near Field Communication) kullanımı her geçen gün artıyor. NFC, yaklaşık 10 cm mesafeli ve yüksek frekanslı ve iki elektronik cihaz arasında data transferine imkan tanıyan teknolojiye verilen ad. Türkiye'de de uygulanan yaygın kullanımda, bazı büyük marketlerdeki alışverişte nakit ödeme yerine cep telefonu, ödemeyi alacak cihaza yaklaştırılarak para transferi gerçekleştiriliyor. Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırma önemlidir çünkü; Bir ürünün fiyat seviyesi bir işletme için başarı veya başarısızlığı belirler Fiyat, tüketiciye mesajlar verir Fiyat, aracılara motivasyon kaynağıdır Rekabet silahıdır Mübadelede standart veya ölçüt görevi görür Fiyatlandırma ile talep yönetilebilir Fiyat, işletme karlılığının en önemli belirleyicisidir Fiyatın satışlar üzerindeki etkisi büyük ve hızlıdır Rakiplerin pazara girişine engel olarak kullanılabilir Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırma Göz Önüne Alınması Gerekenler Ürünün maliyeti Rakip fiyatlar ve diğer iç ve dış etkenler Tüketicinin algıladığı değer Düşük fiyat Bu fiyatta kâr mümkün değil Yüksek fiyat Bu fiyat seviyesinde talep yok Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırmayı Etkileyen Faktörler İÇSEL FAKTÖRLER DIŞSAL FAKTÖRLER Fiyatlandırma amaçları Yasal ve politik düzenlemeler Fiyat karar mekanizması FİYATLANDIRMA KARARLARI Fiyatlandırma amaçları Fiyatlandırma yöntemini Yeni ürün fiyatlandırması Başlangıç fiyatlandırması Fiyatta değişiklikler Dağıtım kanalları Tedarikçiler Müşteriler Akaryakıtta tavan fiyat uygulaması başlatıldı. Motorin 2.49 TL, benzin ise... Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK) akaryakıt dağıtım ve bayi satışlarına yönelik "tavan fiyat" uygulamasına karar verdi. EPDK'nın internet sitesinde yayınlanan duyuruda, Kurulun 28 Mayıs 2009 tarihinde yapılan toplantısında Petrol Piyasasında faaliyet gösteren dağıtıcı lisansı sahiplerinin fiyat uygulamalarında en yakın erişilebilir dünya serbest piyasa oluşumu dikkate alınmadığı anlaşıldığından, lisans sahiplerinin fiyat uygulamalarını söz konusu aykırılıkları giderecek şekilde düzenlemeleri için 20 Haziran 2009 tarihine kadar süre verildiği hatırlatıldı. Daha sonra bu süre 25 Ağustosa uzatıldı. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından onaylanan, GSM şirketlerinin cep telefonu ve haberleşme hizmetleri ücretlerine uygulayacağı yeni Azami Ücret Tarifesi yarından itibaren uygulanmaya başlayacak. Yeni tarifede, GSM şirketlerince uygulanacak ücretlerin üst sınırı yüzde 5,7 oranında artırıldı. GSM şirketleri, ücretleri belirlerken, tarifedeki tavan fiyatları aşamıyorlar. Yeni Azami Ücret Tarifesi'ne göre, cep telefonlarından sabit hatlara ve cepten cebe aramalarda ücret tavanı 41,54 kuruştan 43,89 kuruşa, yurt dışını arama ücreti de 4,38 liradan 4,63 liraya çıkarıldı. Öte yandan, 16,63 lira olan isim/unvan değişikliği tavan ücreti 17,57 lira olarak belirlenirken, hat devir ücreti 8,31 liradan 8,78 liraya, numara değişikliği 49,87 liradan 52,69 liraya, garanti kapsamında sim kart değişikliği tavan ücreti de 8,31 liradan 8,78 liraya yükseltildi. 41,55 lira olarak uygulanan kayıp, çalıntı, kullanıcı hatası nedeniyle değişim tavan ücreti de 43,90 lira olarak belirlendi. Mesaj başına 41,54 kuruş olan yurt içi ve 83,08 kuruş olan yurt dışı kısa mesaj (SMS) tavan ücret tarifesi ise değişmedi. Elektronik ortamda iletilen ayrıntılı faturalar için fatura başına 9,44 kuruş olan tavan ücretinde de bir değişiklik öngörülmezken, postayla iletilen ayrıntılı fatura tavan ücreti ise 57,71 kuruştan 60,97 kuruşa çıkarıldı. Maliyet yapısı Rakiplerin maliyetleri ve fiyatları Pazarlama karması stratejileri Pazar ve talep yapısı Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen İçsel Faktörler -1- Fiyatlandırma Amaçları Varolabilme Masrafları karşılayabilme Fiyatlandırma Amaçları Finansal Amaçlar Maksimum kâr Yatırımın geri dönüşü Nakit akışı Pazarlama Amaçları Pazar payı ve konumu Satış hacmi Statükoyu koruma Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen İç Faktörler -2- Pazarlama Karması Stratejileri Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen İçsel Faktörler -3- Maliyet Yapısı Sabit maliyetler Değişken maliyetler Toplam maliyet Birim maliyet Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Üretim Miktarına Bağlı Olarak Birim Fiyattaki Değişim Birim Birim 1 Maliyet Maliyet 2 3 4 Kısa dönem ortalama Uzun dönem ortalama birim birim maliyet eğrisi maliyet eğrisi 1000 1000 2000 3000 4000 Üretim miktarı Üretim miktarı a) Sabit üretim miktarında birim maliyet b) Farklı üretim seviyelerinde birim maliyetteki değişim Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen İçsel Faktörler -4- Fiyat Belirleme Mekanizması Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen Dışsal Faktörler -1- Pazar ve Talep Yapısı Tekelci piyasa Oligopol piyasa Eksik rekabet Tam rekabet piyasaları Fiyat-Talep İlişkisi Tüketicilerin Fiyat ve Değeri Algılaması Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Talebin Fiyat Esnekliği Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Talebin Fiyat Esnekliği Fiyat indirme de ve yükseltmede talebin fiyat esnekliği önemlidir Tüketicilerin fiyat değişikliklerine tepkileri talebin fiyat esnekliği ile ölçülür Talepteki nispi değişmenin buna sebep olan fiyattaki nispi değişmeye oranlanması ile hesaplanır Etkin fiyat politika ve stratejileri için bu oranın hesaplanması gerekir Talebin fiyat esnekliğini bir çok faktör belirler ikame mallarının varlığı tüketici ihtiyaçlarının tatmin olma derecesi malın dayanıklılığı tüketici ihtiyacının şiddeti fiyat düzeyi Gelir Tutundurma Nüfus Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Muhtemel tüketici tepkisi Talebin Fiyat Esnekliğini Etkileyen Faktörler ve Olası Tüketici Tepkileri Faktör Muhtemel tüketici tepkisi Ürünün farklı/özel olması Ürün farklılaşması arttıkça, fiyat hassasiyeti düşer İkame ürünlerin bilinirliği İkame ürün sayısı arttıkça, fiyat hassasiyeti artar Ürün maliyetinin toplam aile harcamaları içindeki payı Toplam harcamalar içinde ürünün payı artarsa, fiyat hassasiyeti artar Ürünün tüketici için önemi Tüketici için ürünün önemi ve değeri arttıkça, fiyat hassasiyeti azalır Fiyat-kalite ilişkisi Ürün kalitesi ve imajı arttıkça, fiyat hassasiyeti azalır Ürünler arası karşılaştırma zorluğu Karşılaştırma zorlaştıkça, fiyat hassasiyeti azalır Pazarlama iletişim çabaları arttıkça Fiyat hassasiyeti azalır Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen Dışsal Faktörler -2- Rakiplerin Maliyet ve Fiyatları Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen Dışsal Faktörler -3- Dağıtım Kanalları Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Yasaklanmış fiyat uygulamalarından Aldatıcı fiyatlandırma Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen Dışsal Faktörler -4- Yasal ve Politik Düzenlemeler Yasaklanmış fiyat uygulamalarından Aldatıcı fiyatlandırma Rekabet kırıcı fiyatlama Fiyat anlaşması Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri
Fiyat Belirleme Süreci Fiyatlandırma amacının seçimi Talebin incelenmesi Maliyetlerin incelenmesi Rakip tekliflerin incelenmesi Fiyatlandırma metodunun seçimi Nihaî fiyatın belirlenmesi Nihaî fiyatta ayarlamalar Fiyat ve Fiyatlandırma Pazarlama İlkeleri