Eğitimde Stratejik Planlamanın Önemi
Günümüzde eğitim planlaması anlayışı değişmektedir. Bu değişim, gereksinimlerin değişmesi ile paralellik göstermektedir. Eğitime duyulan talep ve arzın nitel ve nicel boyutu değiştikçe, merkezi ya da merkezi olmayan ulusal planlamanın rolü de değişmektedir.
Çünkü geleneksel eğitim sisteminde belirleyici rolü olan planlamanın hem anlamı hem de kapsamı değişmiştir. Bununla birlikte stratejiler de değişmiştir. Değişen stratejilerle birlikte eğitim planlaması artık yalnızca tümdengelim yöntemine dayalı teorik ve analitik temelli modellere dayanmamaktadır.
Ulusal planlamanın bir eksikliği de örgütün çevresinde gelişen olayları ve eğilimleri tam olarak değerlendirememesidir. Bu eksiklikleri giderebilecek olan stratejik planlama, tüm kurum ve kuruluşlarda tam olarak anlaşılamamakta ya da uygulanamamaktadır.
Bunun nedeni planlama yapılırken, stratejik planlamanın bir gereği olan an alt birimlere kadar inilmemesi ve geleneksel planlama anlayışı ile hareket edilerek kağıt üzerinde planlama yapılmaya çalışılması olarak gösterilmektedir.
Bu amaçla kullanılması istenen stratejik planlama, eğitim öğretim sisteminin ürünleriyle, onun kullanıcıları ve üreticiler arasındaki uçurumu küçültecek gibi görünmektedir. Eğitimde stratejik planlamanın gerçekleşebilmesi için “ÜÇ” koşulun yerine getirilmesi gerekmektedir. Bu koşullar:
1.Kolektif bakış açısının oluşturulabilmesi. 2.Yüksek düzeyde gelişmiş bilgi ve iletişim ağının kurulabilmesi. 3.Harekete geçirilen kaynakların, stratejilerin ve içeriğin devamlı analiz edilebilmesi ve değerlendirilebilmesi.
TEŞEKKÜRLER… Erdal BAYHAN Stratejik Planlama ve Yönetimi Formatörü Eğt.Yön.ve Den.Bilim Uzmanı GSM: