Rensis Likert (1903-1981) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar

Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
ANTRENMAN Bedensel ve psikolojik gücün, teknik ve taktik becerilerin, fizyolojik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltilmesi ve en üst düzeye getirilmesi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Yönetim ve Organizasyon Yrd.Doç. Dr. Özlem BALABAN İşletme Fakültesi B.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Motivasyon ve Örgütsel Motivasyon
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Ekip Çalışması Yaklaşımlarına Sosyal Hizmet Perspektifinden Bakış
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
Tanımlar ETKİLEME; Bir bireyin başka birine belli bir eylemi yaptırma yeteneğidir. Genellikle ikna, arkadaş baskısı ya da itaat teknikleri gibi informal.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
MOTİVASYON 1. KONULAR... 2  Genel olarak Motivasyon teorileri  Kapsam teorileri.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
KIRSAL ALANDA İNSAN KAYNAKLARINI GELİŞTİRMENİN TEMEL AMACI NELERDİR?
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Performans Değerlendirme
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Neoklasiklerin ortaya çıkışı
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
Olgu Yönetimi Standartları
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
İŞ TATMİNİ.
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Liderlik Lider Nedir? Lider Nereden gelir? Yönetici? Lider? Etkileme
TUTUM VE ALGILAR.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GÜÇ MESAFESİ VE YÖNETİME ETKİSİ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Geliştirme Genel Müdürlüğü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
Rastgele Nesneler Dersi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici» sorumluluğuna girme eğiliminde Taylor’un görüşlerine dayanıyor (standartlar) – Başarılı yöneticiler «çalışana eğilimli yönetici» Görev işle ilgili olmaktan çok çalışanla ilgili; çalışma grubunun etkinliği önemli; ayrıntılara değil bütüne odaklanan yönetici, astların katılımını önemsiyor, araçlardan çok hedefleri önemsiyor

– Dört yönetim yaklaşımı tanımlıyor Sistem 1: çalışanları sömüren, otoriter işletme yönetimi – Korku, gözdağı, dikey (yukarıdan aşağıya) iletişim, katılımcılık yok. Sistem 2: iyilikçi, otoriter işletme yönetimi – Ödüllendirme, hizmetçi ruhlu çalışan, sınırlı yukarıya iletişim, kararlar yukarıda alınıyor, sınırlı yetki devri Sistem 3: astlarına danışmaya önem veren işletme y. – Ödüllendirme, arada cezalandırma, arada katılım, iki yönlü iletişim (aşağıdan sınırlı), politikalar yukarıda belirleniyor, işlerle doğrudan ilgili kararlarda alt yöneticiler olabilir Sistem 4: katılımcı, grup yönetimi – Parasal özendirme, yüksek katılım, iki yönlü- sınırsız iletişim, ast-üstlerin yakınlaşması, grup kararları, ortak grup üyeleri ve çakışan kararların gruplar-arası değerlendirmesi

Projeksiyon olarak: – Sistem 4T: toplam örgüt modeli, yöneticilerin bilgi düzeyi çok önemli, sorun çözme odaklı yaklaşım, çalışma grupları arasında kalıcı ilişkiler, çatışmanın ortadan kaldırılması, eğitim düzeyi yüksek çalışma grupları – Sistem 5: hiyerarşi ve otoritenin tümüyle ortadan kalktığı örgüt modeli, otorite gruplararası bağlantılar için üstlenilen rollerden ve birden fazla grup üyeliğinden geliyor

Chris Argyris – Yönetim Bilimi, Örgütsel Davranış, Yale, Harvard – Bireyin kişisel gelişimi çalıştığı ortamdan nasıl etkileniyor? – Yeteneklerin bilinmesi önemli, herkes yetenekli olduğu işte çalışmalı (kendisi için de, örgüt için de) – Örgütlerde buna genelde uymuyor. Sorunların kaynakları: Bireyin olgunluğa yönelik gelişimi Çalışma arkadaşlarına göre yeterlilik düzeyi Çalıştığı örgütle ilgili sorunlar

– Bireyin iş yerindeki davranışının anlaşılmasında çocukluğundan başlayan olgunlaşma sürecindeki aşaması önemlidir: Çocuk edilgenliğinden, yetişkin etkenliğine Bağımlılıktan göreli bağımsızlığa Sınırlı davranış kalıplarından çok çeşitli davranış kalıplarına Kararsız, yüzeysel, süreksiz ilgiden daha kararlı, derin ilgi düzeyine Yüzeysel bakış açısından, kapsamlı bakış açısına İkincil sosyal konumdan eşit ya da üstün sosyal konuma Kendini bilmemeden kendini bilme ve özdenetime

– Astlar, yöneticiler tarafından olgunlaşmamış bir birey olarak kalmaya zorlanmaktadırlar. – Çalışanlar açısından değişime direnç, yaptıkları işle bütünün ilgisine dikkat etmeme vb. – Denetimi arttıran ilkeler çalışanları olgun olmayan davranışlara iter; çalışanların çocuksu davranışları yönetimi daha da otoriterleştirir.

Frederick Herzberg – Psikoloji, Utah Üniversitesi – Motivasyon – Ücret sistemleri, iş güvencesi, çalışma koşullarının bireysel tatmin sağlayıp sağlamadığı – Sonuç: iş tatmininin nedenleri iş tatminsizliğinden oldukça farklı. – Tatmin nedenleri: kusursuzluk arayışı Başarı, tanınma, işin içeriği, sorumluluk, yükselme – Tatminsizlik nedenleri: sosyal, fiziksel yoksunluktan kaçınma İş güvencesi, adil ücret sistemi, uygun çalışma koşulları, ast- üst ilişkileri vb.

– Tatmin nedenleri mevcut olmadığında illa ki tatminsizlik ortaya çıkmıyor (tatmin ile tatminsizlik birbirinin karşıtı değil) – Sağlıklı çalışma ortamını sağlayan unsurların yokluğu, tatminsizlik nedenleri: «hijyen faktörler» – Ancak tatmin için hijyen faktörler yeterli değil. – Tatminsizlik nedenleri artık hak olarak görülüyor. Önce bunlar sağlanmalı, sonra iş zenginleştirilerek tatmin nedenleri sağlanmalı