DOSTLUK KAVRAMI VE ÖNEMİ.  Özellikle ilkokul dönemindeki öğrencilerin kazanması gereken en önemli özelliklerden biri ‘arkadaş edinme’dir.  Dönem itibari.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELİŞTİRME BECERİLERİ
Advertisements

GELİŞTİRME BECERİLERİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
7. BASAMAK İlişki Yönetimi
Teknolojiden Yararlanmak İçin…. Keloğlan’ın düşünde, Kaf Dağı’nın ötesinde, korkunç devler ülkesinde gezinmeyen biri mi var? Saklambaç, köşe kapmaca,
AKRAN İLİŞKİLERİNDE SOSYAL STATÜ
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
EQUIZSHOW.
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
Sayfalar için ENTER tuşuna basın veya tıklayın MUTLULUK ELİNDEKİ SAHİP OLDUĞUN DEĞERLERLE HAYALLERİNİN ÇAKIŞMASIDIR. EĞER MUTSUZSAN, EMİN OL Kİ; ELİNDEKİ.
1. Aşağıdakilerin hangisinde yanıt cümlesi, dönüşlülük zamiridir? A) Hangilerinin durumu iyi? Bazılarının. B) Kimin saçları daha uzun? Bunun. C) Kaçının.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
SAYILAR ve RAKAMLAR.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU “VELİ UYUM” PROJESİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖRGÜT KÜLTÜRÜ Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Şahin
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
REHBERLİK SERVİSİ.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
Aile Atölyeleri Projesi
ELİ ÖPÜLESİ CAN ÖĞRETMENLERİM KAÇ ALIŞKANLIĞIMIZ VAR DERSİNİZ?
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Bugün neler öğreneceğiz?
Kırınım, Girişim ve Müzik
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ TANITIM SUNUSU
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
BAŞARIDA VERİMLİ ÇALIŞMA YOLLARI
Bilinçli Tercih Seminerine
Çocuklarımız İçin Düşünün
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
GELİŞTİRME BECERİLERİ
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
10. SINIF: 3. ÜNİTE: DALGALAR-1
KABUL DİLİ.
KİPER’İN DOĞUM GÜNÜ.
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ GELİŞTİRME BECERİLERİ; İyimser Bakış, Uyumlu Oynayabilme, Farklılıklara Saygı Duyma
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Annesini Arayan Kardan Adam
Sunum transkripti:

DOSTLUK KAVRAMI VE ÖNEMİ

 Özellikle ilkokul dönemindeki öğrencilerin kazanması gereken en önemli özelliklerden biri ‘arkadaş edinme’dir.  Dönem itibari ile arkadaşlık kurma ve bunu yürütebilme becerisi kazanan birey sonraki gelişim dönemlerinde daha sağlıklı ilişkiler sürdürebilir.

Arkadaş edinme becerisine sahip bireylerin özellikleri şunlardır: İyimser Bakış Uyumlu Oynayabilme Farklılıklara Saygı Duyma Arkadaş Olma İltifat Etme ve İltifata Yanıt Oluşturma Olumlu İtibar Sağlama Alay ve Kızdırma ile Başaçıkma İşbirliği Kurma Becerileri

FARKLILIKLARA SAYGI DUYMA Özellikle okul çağı öğrencilerinde her bireyin farklı özellikleri olduğunu kavramaları olumlu arkadaşlık yürütebilmeleri açısından çok önemlidir. Bireylerin ırkları, dinleri, maddi düzeyleri, fiziksel görünüşleri, cinsiyetleri, zeka düzeyleri ve öğrenme stilleri birbirinden farklı olabilir. Bütün insanlar önemlidir ve özel eşsiz güçleri vardır. Önyargısız olarak farklılıklara, YANLIŞLARA değil, saygılı olmalıyız.

FARKLILIKLARA SAYGI DUYMA Her birey birbirinden farklıdır. İnsanların içindekiler önemlidir. Dış görünüşleri değil. Herbirine nasıl saygı gösterebilirim?

FARKLILIKLAR Dış görünüşteki farklılıklar İçimizdeki farklılıklar Herkes aynı olsaydı ne olurdu? Herbirimizin farklılıklarına nasıl saygı göstermeliyiz? Farklılıklar bir kişiyi bir diğerinden üstün kılar mı? İlk tanıştığımızda dış görünüş bizi etkiler, fakat tanıyınca düşüncelerimiz değişebilir. Yan taraftaki soruların cevaplarını irdeleyerek farklılıklar konusunda neler düşündüğümüzü öğrenebiliriz.

Nasıl GözükürNasıl Konuşur Uygun beden dili kullanarak İnsanlara gülümseyin Dış görünüşlerine aldırmadan oynayınız. Sizden farklı olana dik dik bakmak yerine göz teması kurun Sizden farklı olanla ilişkiden kaçınmayın Arkadaşça ses tonu ile konuşarak Nezaketli ifade ile: “Merhaba, Nasılsın?” SAYGI İnsanlarla iyi bir arkadaşlık ilişkisi kurmak için yapılması gereken bazı davranışlar yukarıda yazılı olanlardır.

ARKADAŞ OLMA Arkadaş olmak için bir kişiye nasıl sözcük ve davranışlar ile yaklaşırsınız? Amaç: Arkadaşlık geliştirme becerilerini artırmak Arkadaş edinmek için ipuçları vermek En iyi arkadaşın diğer arkadaşlardan farkı nedir?

ARKADAŞLIK KURMA Ayşe, bu hafta sonu sinemaya gideceğiz, Arkadaşlarından birini davet etmek istermisin? Mükemmel Aslı’yı davet edebilir miyim? Siz ikiniz mükemmel arkadaş olabilrsiniz! Aslı en iyi arkadaşım. Onunla birlikteyken eğleniyorum. Ben konuşurken dinliyor.

1. Birkaç arkadaşım var.EvetHayır 2. Arkadaşlık kurmak benim için kolaydır.EvetHayır 3. Keşke daha çok arkadaşım olsaydı.EvetHayır 4. Bir tane en iyi arkadaşım var.EvetHayır 5. Bu sınıfta arkadaşlarım var.EvetHayır 6. Oturduğumuz mahallede, apartmanda arkadaşlarım var. EvetHayır 7. Arkadaşlık kurmak benim için zordur.EvetHayır 8. Arkadaşlığın nasıl kurulacağını bilirimEvetHayır 9. Bir arkadaşa sahip olmak benim için önemlidir. Çünkü………………………………………………………………… Bir arkadaşla en çok yapmak istediğim şey ……………………………………………………………………… Arkadaşım …………………………………………..yapınca hoşlanırım. 12. Arkadaşım ………………………………………….yapınca hoşlanmam. 13. Yeni bir arkadaş edinmenin bir yolu…………………………………… ………………………………………….isimli bir arkadaşım var. 15. Sınıfta iyi arkadaş olmak isteğim kişiler ……………………………… Arka sayfaya sizin ve arkadaşınızın eğlenceli geçirdiğiz bir resim çiziniz. ARKADAŞLIK KURMA BECERİLERİNİ İNCELEME

OYUN İLE İPUÇLARI ÖĞRETME Oyunbahçesinde tek başına ayakta duran birisini gördün. Ondan grubunuza katılmasını istedin. Bir çocuk gördünüz, çevresinde sizden başka oynayacak kimse yok. Bir arkadaşınız size bir sırrını söyledi, siz bunu başkalarına söylediniz. Sizle iyi olmayan arkadaşlarınıza karşı nazik davranırsınız. A B C D Kutularda yer alan davranışları olumlu ya da olumsuz olmasına göre değerlendirelim.

OYUN İLE İPUÇLARI ÖĞRETME Arkadaşınız ve siz birbirinize karşı kabasınız, sen asla özür dilemezsin. Arkadaşınızı üzgün gördünüz ve onu neşelendirmek için birşeyler yaptınız. Arkadaşlarınıza karşı dürüstsünüz. Arkadaşınız oyuna dahil olmak sitedi, sen oyuna girmelerine müsaade etmedin E F GH Kutularda yer alan davranışları olumlu ya da olumsuz olmasına göre değerlendirelim.

OYUN İLE İPUÇLARI ÖĞRETME Başka çocukların senin arkadaşınla alay ettiklerini gördün, sen de güldün Apartmanıza taşınan yeni bir çocukla arkadaş olmak için birşeyler yaptın. Arkadaşlarınla birlikte iken, oyuna katılırım ancak ilk ben başlayacağım dedin. En yakın arakadaşını başka biriyle oynarken gördün ve kızdın. I J KL Kutularda yer alan davranışları olumlu ya da olumsuz olmasına göre değerlendirelim.

OYUN İLE İPUÇLARI ÖĞRETME Başka çocukların senin arkadaşınla alay ettiklerini gördün, sen de güldün Arkadaşın yanında yokken, onun hakkında anlamlı şeyler söyledin Elindeki oyuncakları arkadaşınla paylaştın İyi arkadaşın olmayan biriyle çalışman gerekiyor, bu durumdan yakınmadın M N OP Kutularda yer alan davranışları olumlu ya da olumsuz olmasına göre değerlendirelim.

Nasıl GözükürNasıl Konuşur Uygun beden dili kullanarak Arkadaşınıza bakın. Gülümseyin. Arkadaşınıza yakın oturun. Yakın arkadaşınız başka birisiyle oynadığında kıskanç olmayın. Arkadaşınız kendini kötü hissettiğinde destek olun. Arkadaşınıza olumlu şeyler söyleyin. “İster misin …..? “Ne yapmak istersin?” Uygun bir ses tonu ile Arkadaşça bir ses tonu ile Birlikte Gülün

İLTİFAT ETME VE İLTİFATA YANIT OLUŞTURMA İltifat Teşekkür ederim ! İltifat etmek: Samimi bir şekilde bir başka birisi hakkında güzel şeyler söylemektir. İltifat ettiğinizde arkadaşınıza onun hakkında iyi şeyler hissettiğinizi iletmiş olursunuz. İltifat almak: başkalarının sizin hakkınızda samimi bir şekilde güzel şeyler söylemesidir.

Bu iltifatlara siz nasıl yanıt oluşturursunuz ? KART A: KART B: KART C: Ali, yaptığın kahve Muhteşem! Ahmet, çok yardımsever ve enerjiksin! Becerikli bir öğretmen olduğunuzun farkındasınız değilmi?

Nasıl GözükürNasıl Konuşur Uygun beden dili kullanarak İltifat ettiğiniz kişiye bakın. Gülümseyin. Omuzuna dokun veya yakın dur. Samimi bir ses tonu ile “Saçların çok güzel olmuş?” “Çok iyi bir dinleyicisin!” Mutlu bir ses tonu ile “Teşekkür Ederim!”

OLUMLU İTİBAR SAĞLAMA Başkalarının sizin hakkınızda olumlu düşünceleri olmasını sağlama anlamına gelir. Olumlu itibarınız olduğunda insanlar daha iyi davranır ve kendisinizle daha fazla övünç duyarsınız. Ali asla kimseyle alay etmez. Kimseye takılarak kızdırmaz. Genellikle mutlu görünümlüdür ve herkese saygıyla davranır. Emre bazen arakdaşlarını kızdırır. Onları incitecek şeyler söyler. Sıklıkla aksidir ve herşeyden yakınır.

ALAY VE KIZDIRMA İLE BAŞAÇIKMA Kızdırma ve alay etme ile baş etme stratejilerini kullanmayı öğretmek. Oyun bahçesinde bazı çocuklar, küçük bir çocuğu kızdırıyorlardı. Ayşe bunu görünce üzüldü. Diğer çocuklar Ayşe’den de çocuğu kızdırmalarını istedi. Ayşe böyle bir şeyi yapmak istemedi. Ayşe sonrasında, Ali ve Fatma’yı buldu ve meseleyi anlattı. Birlikte giderek küçük çocuğun kızdırılmasını engellemeye karar verdiler. Sonrasında küçük çocuğu alarak oynamaya başladılar.

Alay etme davranışı ile ilgili olarak; Birisini kızdırdıklarını veya alay ettiklerini gördün… - Onlara katılma - Bu olumsuz davranışı durdurmak için yardım iste - Kızdırılan çocuğa destek ver

Bak, Ayşe’nin ayakkabıları ne kadar çirkin. Hey, Ayşe ayakkabıları hangi çöplükten buldun? Hey, Ali Ayşe’nin ayakkabılarına bak Kimbilir kimin eskilerini giyiyor. Bu kızdırma ve alay çok acımasızca. Ayşe kendini çok kötü hissediyordur. Bunu bir yoluyla durdurmalıyım.

Hey Arda, topun nasıl yakalandığını ne zaman öğreneceksin? Arda bütün gün çabalasan da topu Yakalayamazsın. Arda’nın iki sol eli var. Beni kızdırmaya çalışıyorlar. Keyfim kaçtı. Nasıl bir yol izlemeliyim?

Nasıl GözükürNasıl Konuşur Uygun beden dili kullanarak Konuştuğunuz kişiye bakın. Arkadaşça veya ciddi yüz ifadesi kullanarak (duruma göre) Girişken veya arkadaşça beden duruşu kullanarak (duruma göre) Başkalarından yardım alın Umursamayın ve ortamdan uzaklaşın. Hiçbir söylemezsiniz (Umursamazlık göstererek) Ciddi veya arkadaşça ses tonu ile (duruma göre) Söyleyin…. “Niçin çirkinleşiyorsun? Daha doğru dürüst davranabilirsin” “Ben insanlarla acımasızca alay etmem’ ‘ Ali ile alay ediyorlar, gidip bu durumu engelleyelim’ Bu alaylarınızdan hoşlanmadım. Kesmenizi istiyorum!’ ‘ Ahmet\Ayşe teyze, Ali ile diğer çocuklar dalga geçiyorlar. Ali bu duruma üzülüyor. Bilmeniz gerektiğini düşündüm’

o Duygularımızı, düşüncelerimizi paylaşmak için dostluklara ihtiyaç duyarız. Dostluğu devam ettirmek için yapmamız gereken davranışların bir kısmını önceli slaytlarda ifade ettik. o Bundan sonra ilişkilerinizde bu davranışlara uygun hareket etmeniz daha güzel dostluklar kurmanızı sağlayacaktır.