İSTATİSTİK VE İSTATİSTİĞİN ÖNEMİ Dr. Selin Hanife ERYÜRÜK 20.09.2011.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Türkiye İstatistik Kurumu Faaliyetleri Nilgün DORSAN Strateji Geliştirme Daire Başkanı.
Advertisements

YAYIN TARAMA VE VERI TABANLARI Tacettin İnandı. Kapsam Veri tabanı Sınıflandırmalar İndeksler Atıflar.
ÖNCÜ SALÇA yılında Gaziantep'in yerli halkından rahmetli İbrahim Halil Kozlu ve 5 oğlunun (Fahrettin, Hasan, Mustafa, M. Hanifi ve Bilal Kozlu)
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Önem Testleri. Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir farklılık.
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
SAĞLIK TURİZMİNDE ÖNEMLİ TIBBİ DESTİNASYONLAR 1. Sağlık Turizminde Öne Çıkan Destinasyonlar Global ölçekte değerlendirildiğinde son yılda bazı ülkelerin.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
COĞRAFYA PERFORMANS ÖDEVİ
Pazarlama İlkeleri.
TOBİN VERGİSİ.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ERP YAZILIMLARI ERKAN KARATAŞ
Istatistik I Fırat Emir.
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
ÖRNEKLEME.
1. Bernoulli Dağılımı Bernoulli dağılımı rassal bir deneyin sadece iyi- kötü, olumlu-olumsuz, başarılı-başarısız, kusurlu-kusursuz gibi sadece iki sonucu.
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri - 2.
Kesikli Olasılık Dağılımları
Parametrik Olmayan (Non-parametrik) Testler
FOTOGRAMETRİ - I Doç. Dr. Eminnur AYHAN KTÜ GÜZ dönemi
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
Ünite 8: Olasılığa Giriş ve Temel Olasılık Hesaplamaları
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
TARIM EKONOMİSİ İSTATİSTİĞİ
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
EPİDEMİYOLOJİ GİRİŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRENME STİLLERİ.
İŞ ve Meslek Sosyolojisi
Bir etnobotanik çalışma, çalışmayı yapacak olan her farklı disiplin için (antropoloji, arkeoloji, ekoloji, farmasötik botanik, farmakognozi, halk bilimi,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEŞHİSLE İLİŞKİLİ GRUPLAR (TİG) TÜRKİYE UYGULAMASI
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
OLASILIK Uygulamada karşılaşılan olayların birçoğu kesin olmayan diğer bir ifadeyle belirsizlik içeren bir yapıya sahiptir. Olasılık kavramı kesin olmayan.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Sunum transkripti:

İSTATİSTİK VE İSTATİSTİĞİN ÖNEMİ Dr. Selin Hanife ERYÜRÜK

DÖNEM-DERS PLANI

1.D.C. Monthgomery and G.C. Runger, Applied Statistics and Probability for Engineers, John Wiley and Sons, Inc., 1999, ISBN J. Neter, W. Wasserman and G.A. Whitmore, Applied Statistics, Ally and Bacon, 1993, ISBN Mario Bona, Statistical Methods for the Textile Industry, Nuova Oflito, 1993, ISBN Güler, Fazıl, Temel İstatistik, 2007, ISBN Sheldon Ross, 1998, A First Course in Probability, Prentice-Hall International. 6.Murray R. Spiegel, 1961, Theory and Problems of Statistics, McGraw- Hill Book Company. Ders Kitabı ve Yararlanılacak Diğer Kaynaklar:

HaftaKonular 1İstatistik nedir, istatistiğin önemi ve günlük hayatta istatistik. 2Veri tipleri, veri toplama. Veri desenleri: sıra, kök-yaprak gösterimleri, nokta grafikler, kümülatif dağılışlar. 3Veri modelleri: frekans dağılımları. Veri özetleme ölçüleri: yer ölçüleri, dağılış ölçüleri, çarpıklık, basıklık. 4Özetleme ölçülerinin frekans dağılışlarından hesaplanması, geometrik ve harmonik ortalama, Olasılık: Temel kavramlar ve işlem kuralları. 5Şartlı olasılık ve istatistiksel bağımsızlık, Baye’s teoremi, Sayma metodları, Şans değişkenleri ve olasılık dağılışları. 6Kesikli değişmeyen olasılık dağılışları 7Bernoulli dağılışı 8BAYRAM TATİLİ 9Binom dağılışı, VİZE 10Poisson dağılışı 11Normal dağılış 12Normal dağılış, SPSS Uygulaması 13İstatistiksel örnekleme ve örnek dağılışları, t testi 14Hipotez testleri 15Korelasyon HAFTALIK DERS PROGRAMI

SayıYüzde Vize1%30 Quiz1%5 Kısa Ödev2%10 Devam %5 Dönem Ödevi1%10 Final1%40 Derse Devam Zorunluluğu %70

İSTATİSTİK NEDİR? İstatistik temelini matematikten alan bir bilim dalına verilen isimdir. Verilerin toplanması, sınıflandırılması ve özetlenmesi işlemlerini içine alan ve bu tip verilerden yorumlama yapma yollarını araştıran bir bilim dalı olarak tanımlanır.

İSTATİSTİĞİN TARİHÇESİ İstatistik sözcüğü İtalyan kökenlidir. İtalyancada devlet işleriyle uğraşan kişi anlamına gelen ’’statista’’ ile devlet ve durum anlamına gelen ’’stato’’ sözcüklerinden türetilmiştir. İstatistiğin orijinal anlamı, devlet adamının ilgilendiği durumlarla ilgili toplanan bilgidir. İstatistik bu anlamda 16. yüzyılda İtalya’da kullanıldı. Buradan Fransa, Hollanda ve Almanya’ya yayıldı. İstatistik, 17. ve 18. yüzyıllarda üniversitelerde öğretilmeye başlandı. İstatistikler, devletlerin coğrafya, ekonomi ve nüfus gibi önemli belirleyici niteliklerinin, aslına uygun olarak sunumunda etkin olarak 19. yüzyılın başlarına kadar kullanılmıştır.

İstatistik başlangıçta teknik bir disiplin olarak ele alınırken günümüzde bir bilim dalı olarak kendini kabul ettirmiş, ulusal ve uluslararası boyutta gelişmelerin temelini oluşturmuştur. Son 30 yıla damgasını vuran ve çağımızda bilgi çağı olarak adlandırılan gelişmeler istatistiği evrensel bir konuşma dili konumuna getirmiştir.

Günümüzde ulusal ve uluslararası sosyal ve ekonomik gelişme hedeflerinin belirlenmesi ve bu hedeflerin başarısı güncel, güvenilir istatistiklerle sağlanmaktadır. Doğru bilgi, doğru yorum ve doğru karar sürecinde araştırmacılar, politikacılar, karar alıcılar ve tüm bireyler çalışmalarında istatistiki bilgileri etkin olarak kullanmaktadırlar.

İstatistik, 17. yüzyıla kadar sadece bilgi kaydetme şeklinde gerçekleşiyordu. Ancak 18. ve 19. yüzyıllarda J. Bernoulli ( ) ve K. Gauss’un ( ) katkılarıyla matematik temelleri üzerine oturtulmuş, ihtimal teorisi geliştirilmiştir. Sosyal ve antropolojik olaylara istatistiği kapsamlı bir şekilde uygulayan ilk matematikçi olan Adolphe Quetelet ( ) ise modern istatistiğin kurucusu olarak kabul edilmiştir. 20. yüzyılın başında R. A. Fisher, W. S. Gosset’in katkılarıyla tahmin yapma ve karar verme konuları ön plana çıkarak istatistik artık sayısal verilerin yorum ve değerlendirmesini yapan bir bilimsel metotlar topluluğu haline gelmiştir. İstatistik ilmi zaman içinde geliştikçe günlük hayatımızda hemen hemen her konuda kullanılır hale gelmiştir.

Endüstriyel alanlarda istatistik geniş çapta kullanılmaktadır.

Kalite kontrol metodlarının yaygın olarak kullanılmaya başlanması ile büyük tasarruflar sağlanmış ve benzer metodların işletmelerin diğer faaliyetlerinde de başarı ile kullanılmasına vesile olmuştur.

Örneğin, bir fabrikanın bir gün içinde imal ettiği mamullerin hepsini teste tabi tutmak mümkün değilse, kalite hakkında bir sonuca varabilmek için mamuller arasından sınırlı bir miktar seçerek imalata devam veya imalatı durdurma kararı verilebilir.

Benzer bir şekilde, yeni bir mamulün piyasaya çıkarılıp çıkarılmaması ile ilgili bir karar sözkonusu ise, muhtemel alıcılar arasından bir örnek seçerek, bulunan verilerle mamulün satılabilirliği hakkında bir sonuca varılabilir.

Satınalma ile ilgili kararlar, Geçmiş performansın değerlendirilmesi, Geleceğe yönelik plan ve tahminler İstatistik metodları yardımıyla önemli ölçüde kolaylaşmıştır.

Kamuoyu anketleri, Meteorolojik tahminler, Verimliliğin denetlenmesi, İlaçların ve tedavi yöntemlerinin etkinliklerinin araştırılması.

Gerekli şartlar bulunduğu takdirde birbirlerinin aynı olarak tekrar eden olaylara “tipik olaylar” denir. Örneğin, belirli şartlar altında H ve O’nun biraraya gelmesi ile H2O nun elde edilişinde olduğu gibi tipik olaylarda tek bir olay kitleyi temsil edebilmek için yeterlidir.

Diğer bir kısım olaylar ise tesadüfi etkilerin altında geliştikleri için tek bir olay ele alarak kitleye ait bir genelleme yapmak mümkün değildir. Bu gibi durumlarda çok sayıda olayın incelenmesi ile bir sonuca varmak zorunluluğu ortaya çıkmaktadır (kollektif olaylar).

Bu günkü istatistik örnek değerlerden hareket ederek, bu örneklerin çekildiği populasyonlar hakkında çeşitli yorumların yapılması esasına dayanır.

Tesadüfi etkenler kollektif olayları gerek yön gerekse şiddet bakımından farklı şekillerde etkilemektedirler. Örnek olarak para atışını gösterebiliriz. Eğer bir madeni para 6 defa atılmışsa, yazı veya tura gelme olasılığı esasen ½ olduğu halde, 3 yazı, 3 tura gelmesinden farklı sonuçlarla karşılaşılabilir. Buna karşılık eğer parayı 100 veya 1000 defa atacak olursak, yarı yarıya daha yakın sonuçlar elde edilir.