DİKKAT ve KONSANTRASYON BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BURSA TEMEL EĞİTİM SONRASI KARİYER DANIŞMANLIĞI PROJESİ MODÜL 3 DESTEK SÜREÇLERİ “Geleceğiniz, geleceğimizdir…” SUNU 3
Bursa temel eğitim sonrası kariyer danışmanlığı projesi; Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından “Geleceğiniz, geleceğimizdir…” fikrinden hareketle temel eğitimden ortaöğretime uzanan bu süreçlere ilişkin tanıtım, bilgilendirme, ilişkilendirme iş ve işlemlerine genişlik kazandırmak, birliktelik sağlamak, bilgi dağınıklığını ortadan kaldırmak, kılavuzluk ve kaynaklık etmek amacıyla geliştirilmiştir. Bu bağlamda Bursa Temel Eğitim Sonrası Kariyer Danışmanlığı Projesinin hedef kitlesi ortaokullardır. Proje yapı olarak dört temel modülden oluşmaktadır: Merkezi ortak sınav temel bilgiler modülü Ortaöğretim kurumları tanıtım modülü Destek süreçleri modülü Tercih süreçleri modülü Modüller içerik ve zamanlama olarak birbirini izleyen, tamamlayan ve kapsayan bir yapı içermektedir. Bu bağlamda her modül için içeriğine ve amacına ilişkin kaynaklar (Kitapçık, sunu, yazılım v.b.) geliştirilmiştir. PROJE TANITIMI
1.TEOG Genel Esasları 2.TEOG Değerlendirmesine İlişkin Esaslar 3.Özel Eğitime İhtiyacı Olan Öğrencilere İlişkin Esaslar Modül 1 Merkezi Ortak Sınav Temel Bilgiler Modülü 1.Temel Eğitim Sonrası Ortaöğretim Eğitim Seçenekleri 2.Fen Liseleri Tanıtımı 3.Sosyal Bilimler Liseleri Tanıtımı 4.Anadolu İmam Hatip Liseleri Tanıtımı 5.Anadolu Liseleri Tanıtımı Kitabı 6.Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Tanıtımı 7.Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Tanıtımı 8.Özel Eğitim Okul ve Kurumları Tanıtımı 9.Mesleki Eğitim Merkezleri Tanıtımı 10.Açık Öğretim Kurumları Tanıtımı 11.Temel ve özel liseler Tanıtımı 12.Mesleki ve Teknik Eğitim Alanları Modül 2 Ortaöğretim Kurumları Tanıtım Modülü 1.Öğrenme Nedir Ve Nasıl Gerçekleşir? 2.Bellek Sistemi ve Geliştirme Yolları 3.Dikkat ve Konsantrasyon 4.Verimli Ders Çalışmayı Etkileyen Faktörler 5.Verimli Ders Çalışmayı Kolaylaştıran Yöntemler 6.Amaç Belirleme ve Motivasyon 7.Zaman Yönetimi ve Planlı Çalışma 8.Sınav Stratejileri ve Test Çözme Teknikleri 9.Sınav Kaygısı ve Başetme Yolları 10.Nefes ve Gevşeme Egzersizleri 11.Meslek Seçimi Ve Önemi Modül 3 Destek Süreçleri Modülü 1.Tercih Süreçleri Genel Tanıtım Modül 4 Tercih Süreçleri Modülü ŞUAN PROJENİN NERESİNDESİNİZ ?
Bursa Temel Eğitim Sonrası Kariyer Danışmanlığı Projesi aşağıda belirtilen komisyon tarafından Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü adına yazılmıştır… VELİ SARIKAYAARZU AYYILDIZ Bursa İl Milli Eğitim Müdürü Bursa İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı MEHMET KÖYLÜKEMAL AKARZAFER AĞAOĞLUHÜSEYİN İCALY. FIRAT ERKEKİLHAN SARIGÜLERHAN AĞBABA Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü Temel Eğitim Şubesi Proje Koordinatörü Bursa İl Milli Eğitim Fatih Projesi İl Eğitmeni Nilüfer Zekai Gümüşdiş Ortaokulu Müdürü Osmangazi Şehit Deniz Piyade Er Tahsin Şen Ortaokulu Müdürü Yıldırım Şehit Piyade Er Rahim Keskin Ortaokulu Müdürü Nilüfer Abdurrahman Vardar Ortaokulu Müdürü Osmangazi Hamitler Adnan Türkay Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı ENİSE CANTAŞGÖKAY MUTLUİBRAHİM İBRAMGÜLŞAH ER SEVAL ULVİYE AKYOL SERAP ÖZÜDOĞRU Yıldırım Rehberlik Araştırma Merkezi Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Zekai Gümüşdiş Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Abdurrahman Vardar Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Karamehmet Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Dilek Özer Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Süleyman Cura Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı
1.Dikkat nedir? 2.Dikkati dağıtan unsurlar 3.Seçici dikkat A. DİKKAT NEDİR? Bu bölümde aşağıdaki başlıklara ilişkin bilgiler bulacaksınız…
1. DİKKAT NEDİR? Düşünce, algılama ve kavrama gibi zihinsel yetileri, başka uyaranları dışlayarak yalnızca belirli uyaranlar üzerinde yoğunlaştırma gücüne dikkat denilmektedir. Dikkat zihinsel enerjinin beynimiz içinde dağılışını kontrol eder.
1. DİKKAT NEDİR? Dikkat aşağıda sıralanan bileşenleri kullanarak sonuca ulaşmaya çalışır. ▲ Uyanık kalma, aktif olma, ▲ Belirli bir işe başlayabilme, ▲ Belirli bir işi sürdürme konusunda kontrol, ▲ Öncelik belirleme, ▲ Önemli olanı seçebilme, ▲ Sıraya koyma, ▲ Planlama, düzenleme yapabilme, ▲ Zamanı ayarlama.
1. DİKKAT NEDİR? Dikkat, öğrencinin öğrenme sürecinin yanında; ▲ Davranışlarının şekillenmesinde, ▲ Algılamasında, ▲ Hatırlamasında, ▲ İletişim kurmasında, ▲ Problem çözmesinde ve diğer bilişsel alanlarında da önemli bir role sahiptir.
2. DİKKATİ DAĞITAN UNSURLAR a. Dışsal Sebepler Çalışma ortamında telefon, tablet, TV, bilgisayar, afiş, poster, müzik, düşük ve yüksek oda sıcaklığı, ses vb. uyaranlar dikkat dağıtan dışsal sebeplerdir.
2. DİKKATİ DAĞITAN UNSURLAR b. İçsel Sebepler 1. Açlık, yorgunluk ve uykudan kaynaklanan sebepler
2. DİKKATİ DAĞITAN UNSURLAR b. İçsel Sebepler 2. Sıkılma veya çalışılacak konunun ilgi çekici olmamasından kaynaklanan sebepler
2. DİKKATİ DAĞITAN UNSURLAR b. İçsel Sebepler 3. Kişisel kaygılar
2. DİKKATİ DAĞITAN UNSURLAR b. İçsel Sebepler 4. Hayal kurma
2. DİKKATİ DAĞITAN UNSURLAR b. İçsel Sebepler 5. Farklı çağrışımlar
2. DİKKATİ DAĞITAN UNSURLAR b. İçsel Sebepler 6. Çalışılacak konunun zor olduğu düşüncesi ve çalışmaya başlayamama
3. SEÇİCİ DİKKAT Seçici dikkat, algının birçok uyaran arasından belli bir uyarana yönelirken, diğer uyaranları ihmal etmesi durumudur.
3. SEÇİCİ DİKKAT Sınıfta öğretmen bir konuyu anlatırken çevremizdeki pek çok uyaran tarafından kuşatılırız. Örneğin; arka sıradan silgi isteyen arkadaşımızın sesi, kantinden gelen tost kokusu, okul bahçesinden gelen çocuk sesleri gibi…
3. SEÇİCİ DİKKAT Seçici dikkat olarak isimlendirilen bu süreçte bize gelen tüm uyaranlar arasından filtreleme yaparak bizim için önemli olan uyaranları merkeze alır ve asıl istediğimiz konuya odaklanırız.
1.Dikkat ve Konsantrasyonu Güçlendirmek İçin Öğrencilere Öneriler 2.Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler 3.Dikkat ve Konsantrasyonu Artırma Konusunda Ebeveynlere Öneriler B. DİKKATİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK TEKNİKLER VE ÖNERİLER Bu bölümde aşağıdaki başlıklara ilişkin bilgiler bulacaksınız…
1. Öğrencilere Öneriler a.Geleceğinize ilişkin amaç ve hedefler oluşturun b.Kendinizle konuşun (İçsel Konuşma) c.Ölçme ve değerlendirmeyi doğru yapın d.Ders esnasındaki kopmaları önlemek için derse ön hazırlık yapın e.Başladığınız işi bitirin f.Yeterli ve dengeli uyuyun
1. Öğrencilere Öneriler g.Çalışma ortamını çeldiricilerden arındırın h.Konuyu öğrenirken, test çözerken önemli yerlerin altını çizin, fosforlu kalemler kullanarak üstünden geçin, not alın ve özet çıkarın i.Öğrendiğiniz konu ile ilgili kendinize soru sorun
1. Öğrencilere Öneriler j.Dikkatinizi etkili kullanmak için zaman planı yapın k.Dikkat sürenizi geliştirmek için antrenmanlar yapın l.Doğru dinlenme aralıkları ile çalışın
1. Öğrencilere Öneriler m.Enerjinizi doğru zamanda ve doğru dozajlarda kullanın n.Aktif dinleme becerinizi geliştirin o.Kişisel sorunlarınıza çözüm arayın
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler “Gitme, Buraya Gel” Tekniği
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Tek Noktaya Odaklanma Etkinliği
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Kelime Arama Çalışması
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Benzerlik ve Farklılıkların Bulunması Etkinlikleri
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Düşünmeyi Düşünmeme Tekniği
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Sonsuzluk İşareti Tekniği
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Tek İş Kuralı
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler İlk ve Son kez Tekniği
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler “5 Tane Daha” Yöntemi
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Not Alma ve Özel Zaman Yöntemi
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Ödüllendirme Yöntemi
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Gerçeklik Kuralı
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Ortam Kontrolü Kuralı
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Nerede Kalmıştık Tekniği
2. Dikkat ve Konsantrasyonu Geliştiren Teknikler Kontrol Çizelgesi Tekniği
3. Ebeveynlere Öneriler a.Çocuğunuz için ev ortamını düzenleyin b.Çocuğunuz için çocuğunuzla birlikte plan yapın c.Çocuğunuzun hedef belirlemesine yardımcı olun d.Çocuğunuzun kontrol listesi oluşturmasına yardımcı olun e.Çocuğunuzun eksikliklerine kulak verin
3. Ebeveynlere Öneriler f.Çocuğunuzun çalışma planı yapmasına yardımcı olun g.Çocuğunuzun dikkatini geliştirebilecek etkinlilere katılımına olanak sağlayın h.Spor yapması için motive edin i.Rol model olun j.Çocuğunuza farklı araştırma ve çalışma ortamlarını tanıtın
3. Ebeveynlere Öneriler k.Dikkati geliştirici oyunlar oynayın l. Dergi, gazete ve gazetelerin eklerinde “farklılıkların bulunması”, “kelime avcılığı”, “sayı avcılığı” gibi bulmacalarla ilgilenmesi için özendirin m.Sınav dönemlerinde hayatınızı çocuğunuza göre planlayın
3. Ebeveynlere Öneriler n.Aile içi iletişim çatışmalarını kontrol altına alın o.Çocuğunuzla ilgili değerlendirmelerde gerçekçi olun p.Tıbbi ve psikolojik değerlendirme konusunda profesyonellerden destek alın
BAŞARILAR… BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ