Doç. Dr. Gülten HERGÜNER. Oyun; çeşitli anlamlarıyla folklorun en zengin alanlarından birisidir. Türkçe' de oyun ve oynamak sözcüğünün pek çok anlamı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

ULUSLARARASI GENÇLİK ÖDÜLÜNÜN 10 TEMEL PRENSİBİ. Uluslararası Gençlik Ödülünün dayandığı 10 temel prensip vardır.
Eğitim İçeriğinin Sunumu
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
DİKKAT SÜRESİNİ UZATMA
Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler
Uluslararası Gençlik Ödülü yaş arasındaki gençlerin katılabilece ğ i, onların bireysel ve sosyal gelişimlerine katkıda bulunmayı hedefleyen gönüllülük.
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
ROL OYNAMA.
HOBİLERİMİZ VE BİZ Kazanım: Hobilerin insan hayatındaki önemini belirtir. 11. Sınıf 26 nolu kazanım etkinliği.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
REHBERLİK.
Prof.Dr. Mustafa Ergün Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
MULTI-PLAYER Damla KIZILTAŞ. Overview  “No one on their death bed ever said, ‘I wish I’d spent more time alone with my computer.’” — Dani Bunten Berry.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
KLASİK DÖNEM BESTECİLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK NEDİR?
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
KİŞİLİK SAHİBİ OLMAK A. Salih TAŞDELEN.
BTÖ521-Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Çocuklarda zeka gelişiminin en yoğun olduğu dönem 3–11 yaş aralığı olup bu dönemlerde beyin gelişimine çok dikkat edilmelidir..
Oyunun Özellikleri ve Önemi
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
OYUN KAVRAMI. Oyun; çeşitli anlamlarıyla folklorun en zengin alanlarından birisidir. Türkçe' de oyun ve oynamak sözcüğünün pek çok anlamı vardır. (Çocukların.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
REKREASYON FAALİYETLERİNİN SPORTİF UYGULAMALAR YÖNÜNDEN ÖNEMİ
Doç. Dr. Gülten HERGÜNER. EĞİTİMDE OYUNUN KULLANILMASI  Oyun, bir eğitim aracıdır. Öncelikle temel eğitimin bütün dallarında ve beden eğitimi ve sporda.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
OYUN VE OYUNUN ÖNEMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
OYUN ve OYUNCAKLAR.
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
HAREKET EĞİTİMİ Temel hareket becerileri ve
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 7
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
DRAMA UYGULAMALARI, DRAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
BİREYSEL FARKLILIKLAR
AİLEDE İLETİŞİM.
Spor hareketleri dönemi
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Oyun; çeşitli anlamlarıyla folklorun en zengin alanlarından birisidir. Türkçe' de oyun ve oynamak sözcüğünün pek çok anlamı vardır. (Çocukların oyunu, dans, tiyatro gösterisi, kağıt, zar gibi şans oyunları, sporla ilgili eylemler…) Aristo'nun oyunu çalışmanın doğurduğu yorgunluğu ve gerilimi ortadan kaldıran bir öğe olarak değerlendirmesine karşılık, Huizinga'ya göre oyun, insanın diğer bütün etkinliklerinden tamamıyla farklı bir davranış biçimi değildir. Oyun daha çok, her çeşit insan ilgisini takip edebileceğimiz bir yoldur; sanat, müzik, iş, politika, din, bilim, sevgi ve hatta savaş... Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Huizinga'nın sıraladığı nitelikleri incelediğimizde şu sonuçlara varabiliriz: 1) Oyun özgür bir eylemdir. Bilinçli olarak günlük hayatın da dışında kalır. Ciddi bir iş olarak benimsenmemekle birlikte oyuncu, yoğun olarak kendini oyuna verir. 2) Bu eylemle maddi bir kazanç, bir kâr, bir çıkar beklenmez. 3) Oluşumu, kendi yer ve zaman sınırlaması, belirlenmiş kuralları ve düzeni içindedir. 4) Toplumsal öbekleşmeyi kolaylaştırır. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

OYUNUN TANIMI Oyun çok çeşitli şekillerde tanımlanmıştır. Yapılan tanımların bazılarını, genel oyun kavramı içerisinde, beden eğitimi ve spor ağırlıklı olmak üzere şu şekilde sıralayabiliriz: Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Oyun: Oyun, daha çok çocukların ve daha az ölçüde de büyüklerin, günlük geçim uğraşlarından ayırabildikleri boş zamanlarında, herhangi bir üretim çabası ya da başka çeşit hizmetleri zorunlu kılmadan, sadece eğlenme yolu ile dinlenmelerini sağlayan eylemlerdir. Oyun: Oyun, insanların bedensel ve zihinsel yeteneklerini geliştirme amacını güden, hesap, dikkat, rastlantı ve beceriye dayanan, aynı zamanda da tat veren bir tür yarıştır. Oyun: Oyun, fiziksel ve zihinsel yeteneklerle sosyal uyum ve duygusal olgunluğu geliştirmek amacıyla, gerçek hayattan farklı bir ortamda yapılan, sonunda maddi bir çıkar sağlamayan, kendine özgü belirli kurallara sahip, sınırlandırılmış yer ve zaman içinde süren, gönüllü katılım yoluyla toplumsal grup oluşturan ve katılanları tümü ile etkisi altında tutan eğlenceli bir etkinliktir. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

OYUNUN YAPISAL TEMELLERİ Lieberman; Oyunun fiziksellik, sosyallik, kavramsallık, isteklilik ve keyiflilik gibi 5 temel özellikten oluştuğunu öne sürer. 1. Fiziksellik 2. Sosyallik 3. Kavramsallık 4. İsteklilik 5. Keyiflilik Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Fiziksellik: Kişinin oyundaki motor hareketlerinin ve koordinasyonunun durumudur. Sosyallik: Bireyin, oyunda yardımlaşma, paylaşma, sürükleyicilik ve diğer insanlara gösterdiği yakınlık gibi, oyun arkadaşları ile kurduğu ilişkilerin tümüdür. Kavramsallık: Oyuna katılanların beceri ve kabiliyetlerine yöneliktir. Yani, oyuncunun oyundaki farklı karakterdeki rolleri üstlenmesi, oyun taktiği üretmesi, yada geleneksel oyun usulünü kullanıp kullanmamasıdır. İsteklilik: Oyuna katılımdaki isteklilik ve arzudur. Keyiflilik: Oyunda şaka, kızgınlık ve değişik hareket tarzlarına girmesi, oyundan zevk almasıdır. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

OYUNLARIN SINIFLANDIRILMASI Oyun aktivitelerinin sınıflandırılması çeşitli şekillerde yapılmıştır. Bu sınıflandırmalar bakış açılarına göre bazı farklılık göstermektedir veya sınıflandırmanın kapsamları farklıdır. Oyun olarak adlandırılan çalışmaların tamamına yakınını kapsaması ve daha objektif olmaları açısından, Avedon-Simith'in sınıflaması ve Roger Caillois'in sınıflaması daha doğrudur. Avedon ve Caillois'in oyunları gruplandırmasında da bazı farklılıklar olmasına rağmen ortak noktaları çoğunluktadır. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Caillois, oyun çalışmalarının alanını daha geniş tutarak, oyuncuların tatmak istedikleri başarı ve coşku duygularını sağlamak amacıyla davranışları, " oynamayı" sağlayan ilkeleri dört ana başlık altında toplamıştır: 1. Şans Oyunları (Alea) 2. Gösteri-Rol Oyunları (Mimicr) 3. Macera-Heyecan Oyunları (Vertigo-İlinx) 4. Mücadele-Yarışma Oyunları (Agon) Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Avedon-Simitti, oyunları üç gruba ayırmıştır. Bu gruplandırma Caillois'in gruplandırmasına göre daha dar kapsamlıdır. 1. Fiziksel beceri oyunları 2. Strateji oyunları 3. Şans oyunları Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Bu iki sınıflamaya göre oyun olarak adlandırılan çalışmalar genel hatlarıyla şu şekilde sınıflandırılabilir Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Şans Oyunları (Alea) Oyuncu, bu grup oyunlarda enerji toplamak ve harcamak yerine, oyunun gidişini oluruna bırakır. Kadere, talihe, rastlantıya dayanan oyunlardır. Gösteri-Rol Oyunları (Mimicr) Bu tür oyunlarda oyuncular kendi kişiliklerinin dışında bir rol üstlenirler ve onu oynamaya çalışırlar. Macera-Heyecan Oyunları (Vertigo-İlinx) İnsanın başını döndüren ve bu yoldan onu sevindiren, coşturan, heyecan veren, ona ürpertili zevk tattıran eğlenceleri kapsar. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Mücadele-Yarışma Oyunları (Agon) Yarışma, çekişme, mücadele, savaşma gerektiren oyunları kapsar. Zeka gücüne dayanır. Oyuncu sadece kendine güvenir ve elinden gelenin en iyisini yapar. Mücadele oyunlarının tamamında bir yarışma, kazanma ve kaybetme vardır. Bu oyunlar içerisinde fiziksel becerinin yanında şans ve strateji (taktik-zeka gücü) barındırıp barındırmamasıyla dört gruba ayrılır: a) Fiziksel Beceri Oyunları b) Fiziksel Beceri ve Strateji Oyunları c) Strateji Oyunları d) Strateji ve Şans İçeren Fiziksel Beceri Oyunları Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

a) Fiziksel Beceri Oyunları Sadece motorik özellikler söz konusudur. Kazanma ve kaybetme, fiziksel yeteneklere bağlıdır. (bowling, halter, koşu oyunları…) b) Fiziksel Beceri ve Strateji Oyunları Bu tür oyunlarda fiziksel becerinin yanında oyuncunun, oyun kurallarının avantajlarını, rakip oyuncuların dezavantajlarını keşfedip bir oyun stratejisi geliştirerek avantaj yakalayabilmesi ve sonucu lehine çevirebilmesi söz konusudur. Yani zihinsel kapasite de etkilidir. (mendil kapmaca, voleybol…) Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

c) Strateji Oyunları Caillois, stratejiyi yani zekâyı, fiziksel bir özellik olarak değerlendirmiş ve bu oyunları "mücadele- yarışma oyunları" grubuna dahil etmiştir. (dama, satranç…) d) Strateji ve Şans İçeren Fiziksel Beceri Oyunları Bu tür oyunlarda fiziksel becerinin yanında strateji ve şans (tesadüf) faktörleri de oyunun sonucunu etkiler. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

Oyunların sınıflandırılması, oynamayı sağlayan ilkeler ve oyunlarda ön planda olan özellikler yanında, oyuncu grubuna göre de yapılmıştır. Corbin, oyunları ferdî oyunlar ve grup oyunları olarak ikiye ayırmıştır. 1. Düşük organizasyonlu oyunlar Bütün oyunlar şahısların üzerinde yoğunlaşır, fertler ön plandadır. Oyuncular arasında çok az iletişim vardır. 2. Yüksek organizasyonlu oyunlar Grup oyunları, gruplar arası mücadele esastır. Oyuncular arası çok iletişim gerektirir. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER