ADDIE
ADDIE MODEL İ (JENER İ K MODELLEME) 2 Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) De ğ erlendirme (Evaluation)
3
4 Analiz (Çözümleme) ihtiyaçları belirleme Ö ğ renen analizi Kurumsal analiz Öncelikleri belirlemeTasarım (Tasarımlama) Ö ğ retim amaçları içerik seçme ve düzenleme Strateji geliştirme Ölçme araçlarını hazırlamaGeliştirme Uygulama planı Ö ğ renci kitabı E ğ itimci kılavuzunu geliştirme Materyalleri üretmeUygulama Zaman çizelgesi Bütçe Ortam Ö ğ retmenlerin e ğ itimi De ğ erlendirme Ara de ğ erlendirme Düzeltme Son de ğ erlendirme Gelece ğ e yönelik kestirimler De ğ erlendirme - Düzeltme
AşamaGerekenler Analiz Hedef kitle kimdir? Neyi öğrenmeye ihtiyaçları var? Bütçe nedir? Ulaştırma olanakları nedir? Ne gibi sınırlılıklar vardır? Proje ne zaman tamamlanacak? Öğrenciler yetenekleri konusunda ne söylüyor? Tasarım Bilişsel becerilerin kazandırılmasına en uygun (web) ortamını seçin (Driscoll, 1998). Öğretimsel hedefleri yazın, ders planına ve modüllere göre bir yöntem seçin (Hall, 1997). Dersin içeriğine uygun etkileşimli bir (elektronik) ortam tasarlayın (Porter,1997). Geliştirme Gereken ortamı yaratın (İnternetin güçlü yanlarını kullanarak) öğrenenlerin tercihleri ile örtüşecek farklı çoklu ortam bileşenleri kullanarak bilgileri sunun (Porter, 1997). Uygun etkileşim yöntemlerini belirleyin. Bunlar, öğrenenleri yaratıcı, yenilikçi ve geleceği araştırmaya istekli kılsın (Porter,1997). Sosyal bir ortam yaratacak ve öğrenenlerin işbirliği yapmasını sağlayacak etkinlikler planlayın (Simonson ve diğerleri, 2000). Uygulama Gereken materyalleri çoğaltıp dağıtın. Teknik aksaklıklardan kaynaklanabilecek problemlere karşı yedek bir plan hazırlayın (Simonson ve diğerleri, 2000). Değerlendirme Öğrenenleri hedefler doğrultusunda sınayın. Süreci öğretimsel standartlara göre test edin.
A Analiz (Analysis) ihtiyaç Analizi (Needs Analysis) Problem nedir? Problemi nasıl çözeriz? Görev Analizi (Tasks Analysis) içerik nedir? Yapılacak görev nedir? Öğretim Analizi (Instructional Analysis) Ne öğrenilmelidir? D Tasarım (Design) Hedefler nelerdir? Hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını nasıl anlarız? Hedefleri başarabilmek için öğretim stratejileri ne olmalıdır? Hangi öğretim ortamı (media) ve yöntemler (method) etkilidir? D Geliştirme (Development) Taslak Materyaller (Draft materials) Materyallerin mesajı nedir? Öğretim Ortamının Üretimi (Media Production) Materyallerin görünümü ve sesleri nasıldır? Süreç Değerlendirme (Formative Evaluation) Materyaller kalite standartlarını karşılıyor mu? Öğrenciler materyallerden öğreniyorlar mı? Materyaller nasıl iyileştirilebilir? I Uygulama (Implementation) Öğrenen, öğretim (ders için) sorumluluğunu almaya hazır mı? E Değerlendirme (Evaluation) Problem çözüldü mü? Etkileri nelerdir? Hangi değişikliklere ihtiyaç vardır? 6
A Analiz Ne öğretileceğini tanımlama süreci ihtiyaç analizi Görev analizi Öğretim analizi Problem durumu Davranışsal görev durumları Öğrenenin giriş özellikleri D Tasarım Öğrenmenin nasıl oluşacağını belirleme süreci Hedeflerin yazılması Testlerin geliştirilmesi Öğretimin planlanması Ölçülebilir hedefler Ölçüt (kriter) odaklı testler Tasarım özellikleri D Geliştirme Materyal üretme süreci Öğretim ortamını oluşturan ekiple çalışılması Öğretim materyallerinin geliştirilmesi Materyallerin denenmesi ilan tahtası Senaryo Alıştırmalar (uygulamalar) Öğrenci performansına dayalı gözden geçirme I Uygulama Gerçek dünya bağlamında projeyi uygulama (kullanma) süreci Öğretmenlere ve yöneticilere eğitim verilmesi Kaynakların dağıtımını planlama Bakım (sürdürme) sisteminin geliştirilmesi Öğretmen ve öğrenci rehberi Öğrenci ilerlemelerini izlemek için sistemler Kaynak kullanımını izlemek için işlemler E Değerlendirme Öğretimin etkisini belirleme süreci Mezunların izlenmesi (araştırılması) Yönetim, sürdürme (bakım) ve maliyetin izlenmesi Değişiklik için öneriler Proje raporu 7
A Analiz Problem nedir? Problemi çözmek için ne yapmalıyız? Görev veya içerik nedir? Ne öğretilmelidir? D Tasarım Hedefler nelerdir? Hedefler ulaşabilmek için ne yapmalıyız? Hedefleri başarabilecek öğretim stratejileri nelerdir? Uygun maliyetli medya ve metotlar nelerdir? D Geliştirme Taslak materyaller Materyaller ne söyleyecek? Öğrenme ortamı (medya) üretimi Materyallerin görünümü ve sesleri nasıldır? Öğrenciler materyallerden öğreniyorlar mı? Materyaller nasıl iyileştirilebilir? I Uygulama Öğrenen, öğretim (ders için) sorumluluğunu almaya hazır mı? E Sonuç Değerlendirme Problem çözüldü mü? Etkileri nelerdir? Hangi değişikliklere ihtiyaç vardır? Görev Analizi ihtiyaç Analizi Hedefler ve De ğ erlendirme Ö ğ retim Stratejisi Da ğ ıtım Sisteminin Seçimi Ö ğ retim Ortamının Üretimi Süreç De ğ erlendirme Uygulama Sonuç De ğ erlendirme Materyallerin Tasla ğ ının Hazırlanması Ö ğ retim Analizi 8
TEŞEKKÜRLER.