KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BUKET BOZ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YE Şİ M ÖZDEM İ R BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ MANZUME VE ŞİİR.
Advertisements

DESTAN.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
BU SUNUMUN İÇERİĞİ OLDUKÇA YETERSİZDİR. SAYFADA YAYINLANAN KRİTERLERE VE DERSTE KONUŞTUKLARIMIZA GÖRE BU SUNUM İÇERİKLERİNİ UYGUN BAŞLIKLAR ALTINDA DETAYLI.
Cihan Aydoğdu Kayseri Atatürk Anadolu Lisei
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Çoşku ve Heyecanı Dile Getiren Metin : Şiir
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF PROJE ÖDEVİ
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
EK FİİL (EK EYLEM). İsim soylu sözcüklere eklenerek onları cümle içinde yüklem yapan; basit zamanlı fiillere gelerek de onları birleşik zamanlı olmasını.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat.
MORFEMLER. MORFEM TÜRLERİ Şu örneklere bir göz atalım: Boyacının elleri beyaz. Öğrencilerde hefer olmalı.
KABAK KEMANE.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
KÖK  Kök bitkinin toprağın altında kalan kısmıdır.Aynı zamanda bitkinin toprağa bağlanmasını ve toprakta ki su ve mineralleri alarak bitkinin yaşamasını.
TAMLAMALAR.
DEDE KORKUT HİKAYELERİ
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Bir milletin şiiri, devirler aşırı elden ele gezen bir meş’aledir
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
TARIM ALANI. Okulumuz serası Çukurova Kalkınma ajansı projesi kapsamında 2013 yılında yapılmıştır. Seralarımız toplam 1.5 dönüm olmak üzere iki seradan.
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Nurullah Ataç.  21 Ağustos 1898’de İstanbul Beylerbeyi’de doğdu. 1957’de Ankara’da yaşamını yitirdi. Türk edebiyatında modern anlamda deneme türünde.
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Metinlerin Sınıflandırması
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
10. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ l.
klasik mantik önermeler
ANONİM HALK ŞİİRİ.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
Anlamlarına göre sözcük çeşitleri
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Orta Asya, İslamiyet, Anadolu ve
MEHMET EMİN YURDAKUL ( )
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
Yazı Sistemleri.
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
DESTAN 1. Deniz Hoca Youtube Kanalı ⇒
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Çevribilim Açısından Metin Türü Metin türlerini kendi aralarında toplumsal iletişim işlevlerine göre bölümlemek, çevirinin hem öğretimi hem de uygulaması.
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Sunum transkripti:

KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BUKET BOZ

ANONİM’İN ÖZELLİKLERİ o Yazanı söyleyeni belli olmayan türlerdir. o Dili sade ve yalındır. o Nazım birimi dörtlük, nazım ölçüsü hecedir. o İşlenen temalar ; aşk, doğa, savaş, kahramanlık, özlem vb. T. Halkının işleyişlerini yansıtırlar. o Genellikle yarım uyak kullanılır. o Ürünler sözlü gelenekle günümüze kadar gelmiştir. o Nazım türleri ; mani, türkü, ninni, bilmece, atasözleri, tekerlemeler, T. Halk hikayeleri ve masalları, destandır.

a-)Mani o Türk halk edebiyatının en çok kullanılan nazım türüdür. o Tek dörtlükten oluşur. o Yedili hece ölçüsü ile yazılır. o Uyak şeması ‘’a, a, b, a ‘’ şeklindedir. İşlenen temalar ; aşk, ayrılık, özlem vb. T. Halkının duyuş ve düşüncelerini yansıtır. o İlk iki dizeye doldurma dizesi denir. Asıl tema son iki dizededir.

MANİ TÜRLERİ 1-)DÜZ MANİ a………………...7 a…………………7 b…………………7 a…………………7 o Her dizesi 7’li hece ölçüsü olan manilerdir.

Almadan Kokun aldım almadan Bir de yüzün göreyim Tanrı canım almadan 2-)KESİK MANİ a………………..6 a………………..7 b………………..7 a………………..7 o İlk dizesi 7 heceden az olan manilerdir.

3-)CİNASLI MANİ a………………… b……………….. a……………….. o Yazılışları aynı anlamları farklı olan kelimelerle yapılan manilerdir. Niçin kondun a bülbül Kapımdaki asmaya Ben yârimden ayrılmam Götürseler asmaya

-Adilem sen naçarsın Lal ü gevher saçarsın Ben Azrail olunca Kuzum nere kaçarsın -Ağam derim naçarım İnci mercan saçarım Sen Azrail olunca Ben cennete kaçarım 4-)KARŞILIKLI MANİ a………………… b………………... a…………………. o Bir kız ve bir erkeğin karşılıklı düşüncelerini anlatmak için kullanılan manilerdir.

5-)YEDEKLİ (ARTIK ) MANİ a…………………7 b…………………7 a…………………7 a………………… b………………… a………………… o Düz maninin peşi sıra gelen iki veya daha fazla dizelerden oluşan manilerdir. İlkbahara yaz derler Şirin söze naz derler Kime derdim söylesem Bu dert sana az derler Kendin ettin kendine Yana yana gez derler

o Anonim T. Halk edebiyatının en çok kullanılan nazım türüdür. o 8 ‘ li, 11’ li hece ölçüsü ile yazılır. o Özel ezgileri vardır.(Kayabaşı, Oturak) o Uyak şeması ‘’a, a, b, a, b, b, c, b’’ veya ‘’a, a, a, a, b, b, b, a ‘’ şeklindedir. o Türküler ya dörtlükle yazılır ya da bentler halinde yazılır. o Her dörtlük ya da bent arasında kavuştak (nakarat) kısmı yer alır. o Genellikle yarım uyak kullanılır. o İşlenen temalar; ayrılık, özlem, aşk gibi T. Halkının duyuş ve düşünüşlerini yansıtır.

Çocuğun uyumasının sağlanması ya da ağlamasının durması için, sade bir dille ve hece ölçüsüne göre ezgili olarak söylenen ezgili şiirlerdir. o Söyleyeni belli olmayan ürünlerdir. Bu ürünler dörtlüklerden ve nakarat bölümlerinden oluşur. o Özel bir beste ile söylenir. Bu sözler annenin o andaki ruh durumunu yansıtır. o Ninniler genellikle mani türünde, bir dörtlükten meydana gelen bir çeşit türküdür.7’ li, 8’ li ve 9’lu hece ölçüsü ile söylenir.

o Bir şeyi üstü örtülü sözcüklerle betimleyerek, dinleyeni ne olduğunu bilmeye davet eden küçük şiirlerdir. o Bilmecelerin bir bölümü manzumdur. Beyit, mani gibi biçimlerde de olabilir.

o Atalarımızın uzun denemelere dayanan yargılarını, tecrübelerini, bilgece düşünce ya da öğüt olarak ifade eden ve kalıplaşmış biçimleri bulunan kamuca benimsenmiş özlü sözleridir.

f-)Tekerlemeler o Uyaklarla elde edilen ses ve söz oyunlarıyla ve çeşitli çağrışımlarla birbirine bağlanmış, çoğunlukla iç ahenk olarak şiir, şekil olarak düzyazı görünümlü, birbirini tutmaz gerçek dışı düşüncelerin sıralanmasıyla meydana getirilmiş sözlü bir halk edebiyatı ürünüdür.

g-) T. Halk hikayeleri ve masalları Hikaye : Yaşanmış ya da yaşanabilir olayların yer, zaman, olay verilerek aktarılan kısa yazılardır. Hikayede Plan 1-Serim:Olay mekanı ve kahramanların kısaca betimlendiği bölümdür. 2-Düğüm:Olayların başladığı, olayların karmaşık hale getirildiği bölümdür. 3-Çözüm:Okuyucunun beklemediği bir şekilde hikayenin ilginç halde tamamlandığı bölümdür.

Hikaye Çeşitleri 1- Olay Hikayesi :Olayların ön planda olduğu hikaye türüdür. Bizdeki en önemli temsilcisi Ömer Seyfettin.

2-Durum Hikayesi : Olayların geri planda olduğu, olayların insanlar üzerindeki izlenimleri, ruhsal çözümlemelerinin ön planda olduğu hikaye türüdür. Bizdeki en önemli temsilcisi Sait Faik Abasıyanık ve Memduh Şevket Esendal.

T. Halk Hikayelerinin Özellikleri o Olağanüstülükler vardır. o Plan yoktur. Mantık akışı vardır. o Nazım nesir karışıktır. o Yer, zaman, kişi ve olay belli değildir. o Anonimdir.

Masal : Çok geçmişe dayanan, nesilden nesile aktarılarak gelen, olağan üstü olay ve kişilerin olduğu yazı türüdür. Masalların Özellikleri o Yer, zaman ve kişiler belli değildir. o Kalıplaşmış söz ve tekerlemeler vardır.(Bir varmış bir yokmuş) o Duyulan geçmiş zaman kullanılır. o Öğretici metinlerdir, mesajları vardır.(İyilik, doğruluk, çalışkanlık) o Zıtlıklar vardır.(İyi-kötü, zengin-fakir, güçlü-güçsüz) o Üç bölümden oluşur. 1-Döşeme:Tekerlemelerin olduğu bölümdür. 2-Olay:Olayların olduğu bölümdür. 3-Dilek: Masalcının iyi dilek ve temennilerinin bulunduğu bölümdür.

T. Halk Masalları 1-Helvacı Güzeli 2-Ali Cengiz Hikayesi 3- Billur Köşk 4-Zümrüdüanka Kuşu 5- Üç Elma 6-Saka Güzeli

h-)Destanlar Destan : Toplum üzerinde derin izler bırakmış olayların (savaş, göç, kahramanlık vs.)nesilden nesile aktarılarak, olağan üstü özellikler kazanarak söylenen ölçülü uyaklı uzun şiirlerdir.  Destanlar ikiye ayrılır. 1-Doğal Destan : Yazanı söyleyeni belli olmayan ve halka mal olan destanlardır. Örneğin ; Oğuz Destanı, Şu Destanı, Ergenekon Destanı, Bozkurt Destanı.

2-Yapma Destan : Yazanı söyleyeni belli olan destanlardır. Örneğin; Mehmet Akif Ersoy : Çanakkale Destanı Nazım Hikmet : Kuvay-ı Milliye Kayıkçı Kul Mustafa : Genç Osman Destanı Fazıl Hüsnü Dağlarca : Üç Şehitler Destanı