Fecr-i Âtî. Fecr-i Âtî ..“Bireyci sanat anlayışı, bize Edebiyat-ı Cedide’den miras kalmıştı ve biz bunu söylemekle ortaya yeni bir görüş getirmiyorduk.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

ÜNİTE : 8 HEPİMİZİN DÜNYASI. ÇOCUKLARIN ORTAK YÖNLERİ VE İLGİ ALANLARI Çocuklar; Sevmeye,Sevmeye, Korunmaya,Korunmaya, Bakılıp büyütülmeye muhtaçtır.Bakılıp.
Fakir Baykurt 1929’da Burdur’un Yeşiloca ilçesi Akçaköy’de doğdu. Az topraklı köylü bir ailenin çocuğu. 1948’de Gönen Köy Enstitüsü’nü bitirdi, 5 yıl köy.
ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ DERS:EDEBİYAT KONU:AHMET HAŞİM’İN HAYATI, EDEBİ KİŞİLİĞİ VE ESERLERİ HÜSEYİN AYDOĞAN 11/G 902.
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Can AKIN ŞAİR VE FOTOĞRAF SANATÇISI Müslüm ÖZCAN tarafından yapılan Külliyenin kurucusu Sultan II. Bayezid büstünün açılışı.
 ARUZA VEDA  İlk hasretiyle gençliğimin ilk elemleri Ey paslı tellerinde gülen, ağlayan aruz, Ey eski dost yad edelim eski demleri, Madem ki son.
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BUKET BOZ.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
Çoşku ve Heyecanı Dile Getiren Metin : Şiir
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF PROJE ÖDEVİ
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BORA KAYAOĞLU KONU: FECR-İ ATİ VE AHMET HAŞİM.
FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI)
İstiklâl Marşı şâiri yılında İstanbul'da doğdu. Annesi Emine Şerife Hanım, babası Temiz Tahir Efendidir. İlk tahsiline Emir Buhâri Mahalle Mektebinde.
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
iki Başlıkta İncelenir Yıllar arası Türk Edebiyatı ve sonrası Türk Edebiyatı.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
EYÜP SULTAN. Medineli müslümanlardan ve hicret sırasında Hz. Peygamber'i evinde misafir eden sahâbidir... Bütün Müslümanlar Peygamber efendimizi kendi.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU
TAMLAMALAR.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
ZILLULLAH FRANSIZ İHTİLALİ(1789) TAKVİM-İ VEKAİ(1831) TANZİMAT FERMANI(1839) TERCÜMAN-I AHVAL(1860) 1. MEŞRUTİYET (1876)
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Bir milletin şiiri, devirler aşırı elden ele gezen bir meş’aledir
ANLATIMIN VE ANLATICININ TAVRI
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU Mevlana’nın beyitlik mesnevisinin asıl adı nedir?
İSİM TAMLAMALARI  Tanımlı kavram haritası  Cevaplı test soruları (17 soru)
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
Gezi Yazısı. Gezi yazısı bir yazarın gezdiği, gördüğü yerleri edebi bir üslûpla anlattığı bir yazı türü. Gezi yazılarından oluşan esere seyâhatnâme denir.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Nurullah Ataç.  21 Ağustos 1898’de İstanbul Beylerbeyi’de doğdu. 1957’de Ankara’da yaşamını yitirdi. Türk edebiyatında modern anlamda deneme türünde.
HAZIRLAYANLAR GÖZDENUR KAHRAMAN BETÜL SOLAKOĞLU MÜJGAN DİLEK.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU’NUN EDEBİ ŞAHSİYETİ
MEKTUP.
B E D İ A C E Y L A N G Ü Z E L C E "Devrim, kadınların gözlerinde başlar. Bir kadın gözlerini deviriyorsa, bir şeyler değişecektir.’’
Metinlerin Sınıflandırması
AHMET HAŞİM ( ).
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİNDE ROMAN
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
ANLATIM TÜRLERİ.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Şinasi Şair Evlenmesi.
İstiklâl Marşı şairi. Asıl adı Mehmet Ragif olan Mehmet Akif 1873 yılında İstanbul'da doğdu. Annesi Emine Şerife Hanım, babası Temiz Tahir Efendidir. İlk.
TEVFİK FİKRET (
ANONİM HALK ŞİİRİ.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Fecr-i Ati Topluluğu.
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
7.Sınıflar Aralık Ayı Bilgi Yarışmasına Hoş Geldiniz
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
BİTOLA veya MANASTIR Evet, yurtdışı seyahatimden sunum için bu şehri neden seçtiğimi bu resimlerde göreceksiniz. Şehir merkezindeki yayaların kullandığı.
<<<<<<>>>>>>
SAHAFLAR DÜNYASINA YOLCULUK
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
Günlük (Günce).
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Sunum transkripti:

Fecr-i Âtî

..“Bireyci sanat anlayışı, bize Edebiyat-ı Cedide’den miras kalmıştı ve biz bunu söylemekle ortaya yeni bir görüş getirmiyorduk. Öyle ya, Edebiyat-ı Cedidecilerin, özellikle Hüseyin Cahit’le Mehmet Raufun, Dr. Rıza Tevfik’le estetik konusu üzerinde tartışılırken ter ter tepinircesine “Güzellik görecelidir, güzellik görecedir.” deyişlerinin, bizim “Sanat kişisel ve saygıya değerdir.” sözünden farkı neydi” Bu parçada, yazarın “biz” dediği kimler olabilir? A) Garipçiler B) Servet-i Fünûncular C) Yeni Lisancılar D) Yedi Meşaleciler E) Fecr-i Aticiler

Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur. Türkiye’de 1908 Meşrutiyet İnkılabı ardından yapılan ilk edebi hareket, Fecr-i Âtî toplantısıdır. Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur.

(sonra sırasıyla, Fazıl Ahmet, Hamdullah Suphi ve Celal Sahir) Ahmet Samim, Ahmet Haşim, Emin Bülent Serdaroğlu, Emin Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir, Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi Tanrıöver, Refik Halit Karay, Şahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, İzzet Melih Devrim, Ali Canip Yöntem, Ali Süha Delibaşı, Faik Ali Ozansoy, Fazıl Ahmet Aykaç, Mehmet Behçet Yazar, Mehmet Rüştü, Fuat Köprülü, Müfit Ratip, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, İbrahim Alaettin Gövsa. 20 Mart 1909, Hilal Matbaası Faik Ali ilk başkan. (sonra sırasıyla, Fazıl Ahmet, Hamdullah Suphi ve Celal Sahir) İsim babası Faik Ali Uzlaşılan bazı kararlar: “Sanat şahsi ve muhteremdir.” Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır. Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak esastır. Seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; Değerli ve önemli yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak;

24 Şubat 1910, Servet-i Fünûn Edebiyatımızda ilk edebi bildiri (beyanname)

Ne yaptılar? Şiirde sembolizm, öykü ve romanda Maupassant, tiyatroda İbsen örnek alınır. Fransız edebiyatını örnek aldılar. Eserlerinde aşk ve tabiat konusunu işlediler. Duygulu ve romantik bir aşkı dile getirdiler. Gerçekten uzak tabiat tasvirleri yaptılar. Aruz veznini kullandılar. Serbest müstezatı geliştirerek kullandılar. Ağır bir dil kullandılar. Herhangi bir yenilik getirememişlerdir. Serveti Fünûn edebiyatının devamından öteye gidememişlerdir.

Servet-i Fünûn şiiri ile Fecr-i Âtî şiirinin başlıca özellikleri arasında ilk olarak, kullanılan malzemedeki birlik dikkati çeker.  (I)Fecr-i Âtî şiirinin başlıca temaları, Servet-i Fünûn şiirinde olduğu gibi, aşk ve doğadır. (II)Aşk kadar doğa betimlemeleri de tümüyle özneldir. (III)Dilde Servet-i Fünûncuların tuttuğu yol benimsenerek şiir diline Arapça ve Farsçadan yeni sözcükler alınmış, konuşma dilinden uzaklaşılmıştır. (IV)Vezin, yine aruzdur. (V)Ancak Fecr-i Âtîciler de Servet-i Fünûncular gibi sembolik şiirden uzak durmuştur. 2010- Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisinde bilgi yanlışı vardır? A)I.  B) II.   C) III.   D) IV.  E) V.

D) Faruk Nafiz Çamlıbel E) Yahya Kemal Beyatlı 1909’da Fecr-i Âtî topluluğuna katıldı. Bu topluluğun dağılmasından sonra da şiirler yazmayı sürdürdü. Şiirlerinin hepsi de aruzla yazılmıştır. Aşk ve doğa temalarını işlediği, sembolizm akımı anlayışına uygun olarak yazdığı şiirlerde hayale ve müziğe büyük önem verdi. Güçlü şiirleri yanında, değişik konuları yoğun bir dille anlatan fıkraları da vardır. Burada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Ahmet Haşim B) Cenap Şehabettin C) Süleyman Nazif D) Faruk Nafiz Çamlıbel E) Yahya Kemal Beyatlı

AHMET HAŞİM (1884 – 1933) Bağdat'ta doğdu. Annesinin ölümü ve 12 yaşında İstanbul‘da Mektebe-i Sultani yatılısı. Çanakkale ve İzmir'de yedek subay. 1928’de sıhhat için Frankfurt seyahati.

Şiir bir hikâye değil, sessiz bir şarkıdır.

Piyale adlı şiir kitabının önsözünde şiir hakkındaki düşüncelerini “Şiir Hakkında Bazı Mülazahalar” başlığı altında toplamıştır. Saf şiirin manifestosudur. Şiir duyulmak, hissedilmek için yazılmıştır. Şiirde musiki anlamdan önce gelmelidir. Şiirin dili musiki ile söz arasındadır, sözden ziyade musikiye yakındır. Şiir, muhtelif tefsîrâta müsâit bir vüs’at ve şümûlü hâiz olmalı. Şiir nesre çevrilemeyen nazımdır. Şiirin kaynağı şuuraltıdır. Şiirlerinde dış dünya iç dünyasıyla birleşir ve iç dünyası, ruhunda aldığı şekillerle yansır.

Eserleri Şiir: Göl Saatleri, Piyale           Düzyazı: Bize Göre (deneme - fıkra - sohbet), Gurabâhâne-i Lâklâkan (deneme-fıkra-sohbet) Frankfurt Seyahatnamesi (gezi)

2011-LYS) Ahmet Haşim’in şiirleriyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? A)Şiirlerine dış dünyaya ait gözlemlerinin, iç dünyasında yarattığı izlenimleri yansıtmıştır. B)Yaşanılan hayattan uzak, tamamen hayali bir aleme sığınma isteği, birçok şiirinde görülür. C)Vezin olarak yalnızca ‘’aruz’’u kullanmıştır. D)Türk şiirini Batılılaştırma konusunda ‘’düşünen’’den çok ‘’uygulayan’’ kişidir. E)Şiirlerinde kullandığı tabiat manzaraları genellikle akşam, gurup, şafak, gece, göller ve ormanlar gibi duygulanmaya hayal kurmaya elverişli olanlıdır.

Ağır, ağır çıkacaksın bu merdivenlerden Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak Ve bir zaman bakacaksın semaya ağlayarak. Sular sarardı... Yüzün perde perde solmakta Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta. Eğilmiş arza, kanar, muttasıl kanar güller Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller Sular mı yandı? Neden tunca benziyor mermer? Bu bir lisan-ı hafidir ki ruha dolmakta Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta

Yorgun gözümün halklarında Güller gibi fecr oldu nümayan, Güller gibi Yorgun gözümün halklarında Güller gibi fecr oldu nümayan, Güller gibi...sonsuz, iri güller Güller ki kamıştan daha nalan; Gün doğdu yazık arkalarında! Altın kulelerden yine kuşlar Tekrarını ömrün eder ilan. Kuşlar mıdır onlar ki her akşam Alemlerimizden sefer eyler? Akşam, yine akşam, yine akşam Bir sırma kemerdir suya baksam; Üstümde sema: Kavs-i mutalsam! Akşam, yine akşam, yine akşam Göllerde bu dem bir kamış olsam! ramazan dolaşık Bir Günün Sonunda Arzu

Denizlerden Esen bu ince havâ saçlarınla eğlensin. Bilsen Melâl-i hasret ü gurbetle ufk-i şâma bakan Bu gözlerinle, bu hüznünle sen ne dilbersin! Ne sen, Ne ben, Ne de hüsnünde toplanan bu mesâ, Ne de âlâm-i fikre bir mersâ Olan bu mâi deniz, Melâli anlamayan nesle âşinâ değiliz. Denizlerden Esen bu ince havâ saçlarınla eğlensin. Bilsen Melâl-i hasret ü gurbetle ufk-i şâma bakan Bu gözlerinle, bu hüznünle sen ne dilbersin! Ne sen, Ne ben, Ne de hüsnünde toplanan bu mesâ, Ne de âlâm-i fikre bir mersâ Olan bu mâi deniz, Melâli anlamayan nesle âşinâ değiliz.

TAHSİN NAHİT (1887 – 1919) Mina Urgan'ın babasıdır. Adalar Şairi" olarak tanınır. İlk şiirleri Selanik’te Çocuk Bahçesi dergisinde “T. Nahide” adıyla (1905). Genellikle aşk üzerine şiirler yazdı. Ruhsan Nevvare’yle üç perdelik Jön Türk oyunu (1908) Ruhsan Nevvare ile Aşkımız (1907) ve Sanatkârlar isimli basılmamış iki komedi Şahabettin Süleyman ile birlikte yazdığı Kösem Sultan piyes (1910). Rakibe adlı oyun Henry Kıstemaeckers ve Eugene Delard’ın La Rivale adlı dört perdelik oyunundan adapte edilmiştir. Diğer Oyunları: Yakarım Bu Şehri Evlendiğin Gün, Hicranlar, Sanatkârlar, Firar, Kırk Muhafaza, Osman-ı Sani, Talak

Şiirlerinde aşk ve tabiat öne çıkan önemli iki temadır Şiirlerinde aşk ve tabiat öne çıkan önemli iki temadır. Türk şiirinin en dikkate değer empresyonist şairi kabul edilir.“Köylü vezni” dediği hece veznini kullanmamış, şiirlerini aruz vezniyle yazmıştır. Serbest müstezat, en çok tercih ettiği nazım biçimidir. (2013LYS) Aşağıdaki şiirlerden hangisi bu parçada sözü edilen şaire aittir? A)Sis B)Hürriyet Kasidesi C)O Belde D)Kar Musikileri E)Makber

Fecr-i Âtî beyannamesini imzalayan bazı sanatçılar Millî Edebiyata dahil oldu. Ali Canip Yöntem, Mehmet Fuat Köprülü, Yakup Kadri Hamdullah Suphi Celal Sahir, Refik Halit Karay, Faik Ali Ozansoy, İbrahim Alaettin Gövsa. Mehmet Behçet Yazar, Mehmet Rüştü, Müfit Ratip, Emin Bülent Serdaroğlu, Fazıl Ahmet Aykaç, Ali Süha Delibaşı,

Önce Fecr-i Ati‘ye girip onun sanat anlayışına uygun şiirler yazmış olan ---------,1911’den sonra, şiirlerini ‘’Yeni Lisan’’ anlayışı ile yazmaya başladı Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp ile birlikte ‘’Yeni Lisan’’ı açıklamaya çalıştı. Kısa bir süre içinde heceyle yazmaya başladı. Şiirlerinin bir kısmını Geçtiğim Yol adlı kitapta topladıktan sonra, şiiri de bırakarak edebi incelemelerle uğraştı (2010 LYS)Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? A)Faruk Nafiz Çamlıbel B)Yusuf Ziya Ortaç C)Ali Canip Yöntem D)Orhan Seyfi Orhon E)Hamdullah Suphi Tanrıöver