Www.edebiyatogretmeni.org GAR İ P DI Ş INDA YEN İ L İĞİ SÜRDÜREN Şİİ R.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ATT İ LA İ LHAN’ın HAYATI VE MAV İ C İ L İ K AKIMI.
Advertisements

Fakir Baykurt 1929’da Burdur’un Yeşiloca ilçesi Akçaköy’de doğdu. Az topraklı köylü bir ailenin çocuğu. 1948’de Gönen Köy Enstitüsü’nü bitirdi, 5 yıl köy.
FAZıL HÜSNÜ DAĞLARCA. Doğum Tarihi:29 Ağustos 1914 Doğum Yeri: İstanbul, Osmanlı İmparatorluğu Ölüm Tarihi:15 Ekim 2008 Ölüm Yeri: İstanbul, Türkiye Meslek:
İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ DERS:EDEBİYAT KONU:AHMET HAŞİM’İN HAYATI, EDEBİ KİŞİLİĞİ VE ESERLERİ HÜSEYİN AYDOĞAN 11/G 902.
DESTAN.
ROMAN TANIMI  Olmuş ya da olabilir nitelikteki olayları ve konuları ele alan uzun edebî türlere roman denir. Di ğ er türlerden ayrılan en önemli özelli.
YAZIM KURALLARI.
Cihan Aydoğdu Kayseri Atatürk Anadolu Lisei
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
GARİPÇİLER.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
iki Başlıkta İncelenir Yıllar arası Türk Edebiyatı ve sonrası Türk Edebiyatı.
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
YUNUSELİ HACI NACİYE KANALICI İLKÖĞRETİM OKULU
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
Varoluşçuluk (Egzistansiyalizm) Nedir, Ne Demektir?
KÖK  Kök bitkinin toprağın altında kalan kısmıdır.Aynı zamanda bitkinin toprağa bağlanmasını ve toprakta ki su ve mineralleri alarak bitkinin yaşamasını.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU Mevlana’nın beyitlik mesnevisinin asıl adı nedir?
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Nurullah Ataç.  21 Ağustos 1898’de İstanbul Beylerbeyi’de doğdu. 1957’de Ankara’da yaşamını yitirdi. Türk edebiyatında modern anlamda deneme türünde.
HAZIRLAYANLAR GÖZDENUR KAHRAMAN BETÜL SOLAKOĞLU MÜJGAN DİLEK.
Metinlerin Sınıflandırması
KÖROĞLU KAYNAKÇA; HAZIRLAYAN; Miraç öksüz 10rdtvtkn-91.
AHMET HAŞİM ( ).
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
II.BALKAN SAVAŞI (29-30 HAZİRAN 1913).
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
GÖKTÜRK KİTABELERİ.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİNDE ROMAN
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
23 NİSAN ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI
TEVFİK FİKRET (
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Kedi, köpek, tarak, çekiç, anne, dayı, ayak,
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
GARİP ŞİİR. Garip Hareketi’nin etkisinin sürdüğü yıllarda şiiri onlar kadar bayağılaştırmak istemeyen, her biri kendine özgü şiir tarzını oluşturmuş aşağıdaki.
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Erguvan ağacı İstanbul’un bir simgesidir. En azından geçmişte öyleydi Erguvan ağacı İstanbul’un bir simgesidir. En azından geçmişte öyleydi. Beton.
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
Sözcük Türleri İsimler(Adlar)
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
<<<<<<>>>>>>
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Sunum transkripti:

GAR İ P DI Ş INDA YEN İ L İĞİ SÜRDÜREN Şİİ R

 Garip Hareketi’nin etkisinin sürdü ğ ü yıllarda ş iiri onlar kadar baya ğ ıla ş tırmak istemeyen sanatçıların olu ş turdu ğ u bir akımdır.  Her biri kendine özgü ş iir tarzını olu ş turmu ş olan bu ş airler, ş iirdeki lirizmi kaybetmeden yenili ğ i sürdürmü ş lerdir.  Bu ş airler ş unlardır:

Fazıl Hüsnü DAĞLARCA (1914 – 2008)

 Cumhuriyet döneminin önemli ş airlerinden olan sanatçı, iç ve dı ş gerçeklere bakarak, bilinçaltına yönelerek ş iire yeni ürperi ş ler getirir.  Ş iirleri devamlı geli ş me gösterir.  Her ş iirinde bir “yeni”yi dener gibidir.  Genellikle epik – dramatik, lirik – didaktik ve toplumsal gerçekçi anlayı ş tadır.  Ş iir dili en son türetilen Türkçe sözcüklerle doludur.

Eserleri Ş iir: Havaya Çizilen Dünya, Çocuk ve Allah, Çakırın Destanı, Üç Ş ehitler Destanı, Türk Olmak, Yedi Memetler Düzyazı: İ stiklal Sava ş ı - Samsun’dan Ankara’ya, İ stiklal Sava ş ı - İ nönüler, Sivaslı Karınca, İ stanbul - Fetih Destanı, Anıtkabir, Asu, Delice Böcek, Batı Acısı, Çanakkale Destanı, Kubilay Destanı, 19 Mayıs Destanı, Hiro ş ima

Behçet NECATİGİL (1916 – 1979)

 Cumhuriyet döneminin kendine özgü bir çizgisi olan ş airlerindendir.  Önce Garipçi çizgide yürüyen Necatigil, sonra onlardan ayrılmı ş tır.  Ş iirlerinde kendi evinden ba ş layarak öteki evleri, soka ğ ı, çevreyi, giderek dı ş dünyayı ve toplumu sorunlarıyla anlatmı ş tır.  Hem hece ölçüsüyle hem de serbest ölçüyle yazmı ş tır.  İ lk ş iirleri anlamca açık, sonrakiler kapalıdır.

Eserleri Ş iir: Kapalı Çar ş ı, Evler, Arada, İ ki Ba ş ına Yürümek, Çevre, Eski Toprak, Divançe İ nceleme: Edebiyatımızda İ simler Sözlü ğ ü, Edebiyatımızda Yazarlar Sözlü ğ ü

Cahit KÜLEBİ (1917 – 1997)

 Memleketçi ş iirimize yeni bir ses getirmi ş tir.  Ş iirlerinde derin bir Anadolu sevgisi vardır; İ yimser, açık ve gerçekçi bir bakı ş la Anadolu’ya e ğ ilmi ş tir.  Ş iirlerinde temiz bir Türkçe, Karacao ğ lan’ı andıran bir içtenlik görülür.  Hayale pek yer vermez, gerçekçi bir anlayı ş la yazmı ş tır. Onu “gerçekçi – romantik” bir ş air olarak niteleyebiliriz.

Eserleri Ş iir: Adamın Biri, Rüzgâr, Atatürk Kurtulu ş Sava ş ı’nda, Ye ş eren Otlar

Sabahattin Kudret AKSAL (1920 – 1993)

 Ş iir ve öyküleriyle tanınır.  Biçimi oldukça önemser.  Garipçilerden etkilendi ğ i ilk ş iirlerinden sonra, insanın evrendeki yerini, de ğ erini aramaya çabaladı ğ ı felsefi dü ş ünceleri içinde barındıran bir ş iire yönelmi ş tir. Eserleri Ş iir: Ş arkılı Kahve, Gün I ş ı ğ ı, Duru Gök, E ş ik Öykü: Gazoz A ğ acı

Cahit ZARİFOĞLU (1940 – 1987)

 İ lk ş iirlerinde İ kinci Yeni akımının etkileri görülür.  Madde-ruh çatı ş ması, “Batı diktasına kar ş ı Do ğ u protestosu” temalarını i ş ledi.  Ş iirlerinde dinsel inançları çerçevesinde ele aldı ğ ı Anadolu insanlarının acı, umut ve sevgilerini yansıttı.  Son ş iirlerinde ise İ slamcı dü ş üncedeki insan sevgisi, toplumsal mutluluk anlayı ş ını i ş ledi.

Eserleri Ş iir: İş aret Çocukları, Yedi Güzel Adam, Menziller, Korku ve Yakarı ş

Erdem BAYAZIT (1939 – 2008)

 Tok, kavgacı, destana yatkın bir üslûpta söylenmi ş olan ş iirlerinde ayrıca ince duyarlılıklar i ş lenmi ş tir.  İ slâmî ton bir “leit-motif (sıkça i ş lenen tema)” halinde bütün ş iirlerine yayılmı ş tır. Eserleri Ş iir: Sebeb Ey, Risaleler, Ş iirler Gezi: İ pek Yolundan Afganistan’a

Hilmi YAVUZ (1936 – …)

 Ba ş langıçta daha çok İ kinci Yeni akımının etkisinde imgeci ş iirler yazan sanatçı, sonraki yıllarda gelenekçilikle ça ğ da ş bir bakı ş ı kayna ş tıran, biçim ve özün dengelendi ğ i bir düzey sergiledi.  İ slam mistisizmi, özellikle de tasavvuftan yararlanarak kendine özgü bir sözcük da ğ arcı ğ ı geli ş tirdi. Eserleri Ş iir: Bakı ş Ku ş u, Bedreddin Üzerine Ş iirler, Do ğ u Ş iirleri, Yaz Ş iirleri

MAVİCİLER AAtilla İ lhan’ın 1952 – 1956 yıllarında çıkardı ğ ı derginin adı olan “Mavi”nin etrafında toplanan Orhan Duru, Ferit Edgü gibi sanatçıların olu ş turdu ğ u bir edebi topluluktur. BBu sanatçılar, ş airane bir sanat anlayı ş ının temsilcisi olmu ş lardır. Daha sonra Mavi dergisi Özdemir Nutku’nun yönetimine geçer ve Atilla İ lhan’ın savundu ğ u toplumsal gerçekçili ğ in (sosyal realizm) sözcüsü olur. Dergi, Nisan 1956’da çıkan 36. sayıdan sonra (Son Mavi) kapatılır.

MAV İ C İ LER  Temsilcileri; Attila İ lhan, Ferit Edgü, Orhan Duru, Özdemir Nutku, Yılmaz Gruda, Ahmet Oktay, Demirta ş Ceyhun, Demir Özlü ve Tahsin Yücel’dir.  Garip akımına kar ş ı bir duru ş sergilemeleri ve yenilikçi ş iiri savunmaları, onları "Garip Dı ş ında Yenili ğ i Sürdüren Ş iir" akımına dâhil eder.

MAV İ C İ LER Özellikleri:  Garip akımına tepki olarak çıkmı ş tır.  Bu toplulu ğ un hedefinde Garip Akımı ve Orhan Veli vardır. Garipçilerin savundu ğ u birçok görü ş e kar ş ı çıkmı ş lardır.  Özellikle ş iirin açık olması gerekti ğ i anlayı ş ı Maviciler tarafından tamamen reddedilmi ş tir.  Maviciler ş iirin bütünüyle açık olamayaca ğ ını, anlam kapalılı ğ ının ş iiri düzyazıdan ayıran önemli bir faktör oldu ğ u görü ş ündedirler.  Ş iirin basit olamayaca ğ ını zengin benzetmeli, içli, derin olması gerekti ğ ini savunmu ş lardır.

Attila İLHAN (1925 – 2005)

 Adını 1946 CHP ş iir yarı ş masında ikinci olan “Cebbaro ğ lu Mehemmed” duyurmu ş tur.  Ş iir, roman, ele ş tiri alanında eserler vermi ş tir.  Ş iirlerinde romantik bir duyarlıkla toplumsal gerçekçilik açısından ça ğ ımıza, ya ş adı ğ ımız günlere bakar. İ nançlarında ayak direyen, sert çıkı ş lar yapan, gerçeklerden çok anılara sı ğ ınan bir karakter yapısı vardır.  “Serüven tutkunu” bir ş air olan Attila İ lhan en çok a ş k, intihar, içki, ölüm, kavga, kahramanlık… temalarını i ş ler.

 1952 ′ de çıkan Mavi dergisiyle birlikte Türk ş iirinde yeni bir e ğ ilim ortaya çıktı.  Attilâ İ lhan, yazılarıyla bu e ğ ilimi metot hareketine dönü ş türmeye çalı ş tı.  Mavi, hürriyet ve barı ş ı temsil eden bir renktir. En büyük tepkisi de Garipçiler’edir.  Ş iirlerinde Divan ş iirinin biçim özelliklerinden, imgelerinden de yararlanır.  Canlı konu ş ma diline, argoya, halk deyimlerine geni ş ölçüde yer vermi ş tir.

Eserleri Ş iir: Duvar, Sisler Bulvarı, Ya ğ mur Kaça ğ ı, Ben Sana Mecburum, Bela Çiçe ğ i, Yasak Sevi ş mek, Elde Var Hüzün. Roman: Sokaktaki Adam, Zenciler Birbirine Benzemez, Kurtlar Sofrası, Bıça ğ ın Ucu, Sırtlan Payı, Fena Halde Leman, Dersaadet’te Sabah Ezanları.