KLİNİK BECERİ EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Endoürolojide eğitim: hangi çalışma koşulunda, nasıl ve nerede?
Advertisements

Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ADAY ÖĞRENCİLER TANITIM KATALOĞU.
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
İyi Bir Eğiticinin Özellikleri
ÜNİTE PLANI ÖZETİ Öğrencilerin, Denizli ve çevresindeki tarihi yerleri, coğrafi özelliklerini ve bugünkü durumlarını öğrenerek; tarihi ve doğal çevrelere.
Klinikte öğrenme ve öğretmenin doğası
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
ÇEP KODLAMALARI VE BECERİ DÜZEYLERİ f. s. gurel. ÇEP KODLAMALARI-B B BİGLİ SAHİBİDİRGÖZ ÖNÜNE ALIR RİSKLERİNİ BELİRLER SEMPTOMLARINI BELİRLER BULGULARINI.
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
İşletmelerde Beceri Eğititimi (İBE) Koordinasyonu Geliştirilmiş Model
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM; AKILCI İLAÇ KULLANIMI Doç. Dr. Hanefi Özbek
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
Klinik Yetiştiricilik
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
EĞİTİM, GİRİŞİMCİLİK Prof.Dr. Ünsal Özgen İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi.
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Müfredatı Yeniden Yapılandırma Çalışmaları Berna Musal, Cahit Taşkıran, Sevgi Tımbıl, Serpil Velipaşaoğlu, Yücel.
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
NEDEN Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ? .
Rejyonal Anestezide Eğitim Problemleri Prof Dr Fuat GÜLDOĞUŞ Ondokuzmayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı Algoloji.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
26 Kullanım yönetimi. Niçin kullanım yönetimi AraştırmacılarTemel Bulgular Van Dyke (1963)Genel hastanelerde uzun süre yatan hastaların % 40’ının hastane.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TÜMGED. Kuruluş ………….……… Federasyon Üyeliği……… Genel Kurul ……….……… Merkez ……………….. İst. ( Tems. Ank. ) Üye.
Portfolyo Nedir ? İş başvurularında çoğu zaman cv yeterli olmaktadır. Ama bazı işler vardır ki Portfolyo sunmanız gerekebilir. Peki nedir bu Portfolyo?
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Akran destekli öğrenme
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Yönetim ve Organizasyonu
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ’NDE ÖLÇME DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Öğrenci İş Yüküne Dayalı AKTS Kredisi Hesaplama. Giriş Üniversitemiz senatosunun 3 Mayıs 2013 tarihinde aldığı karar gereği eğitim öğretim yılından.
İstanbul Tıp Fakültesi İlkyardım Eğitimcisi Eğitimi Deneyimi
“Ideal” eÖğrenme Ortamı… Ulaşmak için Neler yapılabilir?
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
Dünya Çocuk Bilim Derneği
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
HASTA BAŞI EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
AKRAN EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 181.
Simüle Hasta ile Eğitim
İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ Yrd.Doç.Dr. Ü.Zeynep Avşar Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı /25 1.
Klinik Yetiştiricilik ve COACH’luk Modeli Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 221.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Standardize / Simüle Hasta Temelli Tıp Eğitimi Doç. Dr. Muharrem Ak Zirve Üniversitesi Emine-Bahaeddin Nakıbo ğ lu Tıp Fakültesi 1.
Prof Dr Süheyla ÜNAL. Hedefler Bu sunumun sonunda katılımcılar yakın geleceğin gerektirdiği öğrenme ortamı ve koşulları konusunda değişimin gerekliliğini.
DİYARBAKIR EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ GENEL BİLGİLER
Hastaneler ve Bina Yönetimi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
DÖNEM IV Dr. Özgür Mehtap.
Hülya Aybek*, Nural Cevahir**
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Portfolyo çocuğun kişisel başarılarını, ilgi ve yeteneklerini, çaba ve ilerlemelerini çoklu ve çeşitli araçlar kullanarak oluşturduğumuz bir dokümantasyon.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
GÜVENLİ CERRAHİ KONTROL LİSTESİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2018 Yılı Performans Sunumu
Sunum transkripti:

KLİNİK BECERİ EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri 17.11.2015 / 22

GİRİŞ Son 15 yılda klinik pratikteki “istenmeyen durumlar” giderek daha da önem kazanmıştır. 2000 yılında Kohn ve arkadaşlarının araştırması, “An Organization with Memory” raporu bu hususu daha da gündeme taşımıştır. DSÖ 2010’da Hasta güvenliği müfredatını yayınladı. http://www.csen.com/err.pdf https://www.aagbi.org/sites/default/files/An%20organisation%20with%20a%20memory.pdf http://www.who.int/patientsafety/education/curriculum/PSP_Eval_Study_Report-2011_March-2012.pdf / 22

[Tıbbi Hata Araştırmaları] Utah ve New York’ta yapılan iki büyük araştırma yatışların %2,9 ve 3,7’sinde tıbbi hataların yapıldığını göstermiştir. İstenmeyen olayların %6,6’sı ve %13,6’sı ölümle sonuçlanmaktadır; bunların yarısı önlenebilir ölümlerdir. Sonuçta ABD’de her yıl 100 bin insan tıbbi hatalardan ölmektedir. http://www.csen.com/err.pdf American Hospital Association. Hospital Statistics. Chicago. 1999. See also: Brennan, Troyen A.; Leape, Lucian L.; Laird, Nan M., et al. Incidence of adverse events and negligence in hospitalized patients: Results of the Harvard Medical Practice Study I. N Engl J Med.324:370-376, 1991. See also: Leape, Lucian L.; Brennan, Troyen A.; Laird, Nan M., et al. The Nature of Adverse Events in Hospitalized Patients: Results of the Harvard Medical Practice Study II. N Engl J Med. 324(6):377-384, 1991 Brennan, Troyen A.; Leape, Lucian L.; Laird, Nan M., et al. Incidence of adverse events and negligence in hospitalized patients: Results of the Harvard Medical Practice Study I. N Engl J Med. 324:370-376, 1991. See also: Leape, Lucian L.; Brennan, Troyen A.; Laird, Nan M., et al. The Nature of Adverse Events in Hospitalized Patients: Results of the Harvard Medical Practice Study II. N Engl J Med. 324(6):377-384, 1991. See also: Thomas, Eric J.; Studdert, David M.; Burstin, Helen R., et al. Incidence and Types of Adverse Events and Negligent Care in Utah and Colorado. Med Care forthcoming Spring 2000 http://www.csen.com/err.pdf#%9A%20%A9%90%EA%C9UC%12%FC%DD@_%B7N%FEFOOT4 / 22

[DSÖ Hasta Güvenliği Müfredatı] Tüm dünyada tıp eğitimi müfredat kaynaklarını üretmek ve yaymak suretiyle hasta güvenliği eğitimini desteklemek; Tıp öğrencileri ve eğitimcilerinin ihtiyaçlarını karşılayacak, kolayca adapte edilebilir müfredat rehberi hazırlamak; Tıp fakülteleri ve üniversiteleri hasta güvenliği eğitimi konusunda kapasite geliştirmek için güçlendirmek; Müfredat rehberinin farklı sağlık eğitimi sistemlerine ve tüm ülkelerin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde her zaman kültürel olarak duyarlı olmasını sağlamak; Hasta güvenliği eğitimi ve öğrenmesi ihtiyacı için duyarlılığı ve bilinci artırmak. American Hospital Association. Hospital Statistics. Chicago. 1999. See also: Brennan, Troyen A.; Leape, Lucian L.; Laird, Nan M., et al. Incidence of adverse events and negligence in hospitalized patients: Results of the Harvard Medical Practice Study I. N Engl J Med.324:370-376, 1991. See also: Leape, Lucian L.; Brennan, Troyen A.; Laird, Nan M., et al. The Nature of Adverse Events in Hospitalized Patients: Results of the Harvard Medical Practice Study II. N Engl J Med. 324(6):377-384, 1991 Brennan, Troyen A.; Leape, Lucian L.; Laird, Nan M., et al. Incidence of adverse events and negligence in hospitalized patients: Results of the Harvard Medical Practice Study I. N Engl J Med. 324:370-376, 1991. See also: Leape, Lucian L.; Brennan, Troyen A.; Laird, Nan M., et al. The Nature of Adverse Events in Hospitalized Patients: Results of the Harvard Medical Practice Study II. N Engl J Med. 324(6):377-384, 1991. See also: Thomas, Eric J.; Studdert, David M.; Burstin, Helen R., et al. Incidence and Types of Adverse Events and Negligent Care in Utah and Colorado. Med Care forthcoming Spring 2000 support patient safety education by creating and disseminating Curriculum resources worldwide, to facilitate training of medical students and prepare them for safe practice in the workplace; provide a Curriculum Guide that can be easily adapted to suit the educational needs in patient safety of medical students and educators; empower medical schools and universities to build capacity in teaching patient safety; ensure the Curriculum Guide is at all times culturally sensitive to the needs of all countries and applicable to different health education systems; raise awareness and engage commitment of the need for patient safety teaching and learning. http://www.who.int/patientsafety/education/curriculum/PSP_Eval_Study_Report-2011_March-2012.pdf / 22

KLİNİK BECERİ NEDİR? Klinik beceri eğitimi, sağlık hizmeti sunucularına uzmanlaşmış yetkinlik kazandırır. Bir klinik beceri merkezi şu maddelerle tanımlanır. Alt yapı Uzman malzeme Uzman ekip http://journals.lww.com/simulationinhealthcare/Fulltext/2010/12000/Design_Considerations_for_Healthcare_Simulation.5.aspx?WT.mc_id=HPxADx20100319xMP / 22

Alt Yapı Binanın yapısı küçük ve büyük grupları bir arada almaya uygun olmalı. Birbiriyle bağlantılı odalar olabilir. Poliklinik, yataklı servis, ameliyathane, laboratuvar ortamları olmalı. Ortamlarda her şey gerçeğe yakın olmalı. http://journals.lww.com/simulationinhealthcare/Fulltext/2010/12000/Design_Considerations_for_Healthcare_Simulation.5.aspx?WT.mc_id=HPxADx20100319xMP / 22

[Bazı Merkez Örnekleri] / 22

Uygun Malzeme Malzemeler olabildiğince gerçeğe yakın olmalı Düşük teknoloji ürünlerinden robotik cerrahi eğitim ürünlerine ve simülatörlere kadar geniş bir yelpazede eğitim malzemesi kullanılmaktadır. / 22

[Simülasyon Ürünleri] I. Yüksek teknoloji içermeyen simülasyonlar (Low-tech simulations) 1. Üç boyutlu organ modelleri 2. Temel plastik mankenler 3. Hayvan modelleri 4. İnsan kadavraları 5. Simüle hasta karşılaşmaları II. İleri teknoloji içeren simülasyonlar (Hightech simulations) 1. Görüntüye dayalı simülatörler (Screenbased simulations) 2. Gerçekçi, aslına uygunluğu yüksek girişimsel simülatörler (Realistic, high-fidelity procedural simulators [part task trainers] ) 3. Gerçekçi üst teknolojili interaktif hasta simülatörü (Realistic high-tech interactive human simulator) 4. Sanal Gerçeklik ve Dokunmatik Sistemler (Virtual Reality and Haptic Systems) Hamit Acemoğlu. Tıp Eğitiminde Sorunlar ve Güncel Yaklaşımlar Sempozyumu. 5-6 Aralık 2015, Diyarbakır. http://www.tipdek.org/pdf/dicleuniv/beceriegitim.pdf / 22

Uzman Eğiticiler Farklı kategoride eğiticiler olabilir: Simülasyonda usta olanlar İletişim becerilerinde usta olanlar Eğitim becerileri iyi olanlar. Eğiticilerin beceri eğitiminde usta olmaları elzemdir. / 22

Beceri Eğitimi Neden Gerekli? Eğitimle ilgili sebepler Beceri eğitimi istenmeyen sonuçları önlemektedir. Maket/simülasyonda başarılı öğrenci genelde klinikte de iyi olmaktadır Politik sebepler Hasta beklentileri Standartlar Hizmetle ilgili sebepler Hizmet sunumu eksisi gibi değil Hastalar daha kısa süreli yatırılıyor Hastalar sağlam ve güvenilir sağlık hizmeti talep ediyor Politik: NEC 2007 http://www.gov.scot/Resource/Doc/47032/0013897.pdf / 22

NELER ÖĞRETİLMELİ? Beceri eğitimi şu amaçlarla yapılır: Yeni becerileri deneme Damara girmeyi maket üzerinde öğrenme ve tecrübe etme Pekiştirme e-öğrenme ile damara girme bilgilerini pekiştirme Yenileme İğne batması gibi komplikasyonların önemini tartışma Yeniden tasarım Yeni bir damara girme eğitimi geliştirme Risk azaltma Herkesin aynı standart eğitimi almasını sağlama Düzenleme Yeterlilik standartları belirleme ve değerlendirme Araştırma En etkili yöntemi bulmak için araştırma yapma / 22

http://www.tipdek.org/pdf/ulusalcep2014.pdf Sayfa 84 [ÇEP] Temel Hekimlik Uygulamaları Listesi Öykü alma: 3 Genel ve soruna yönelik fizik muayene: 20 Kayıt tutma, raporlama ve bildirim: 9 Laboratuvar testleri ve ilgili diğer işlemler: 21 Girişimsel ve girişimsel olmayan uygulamalar: 68 Koruyucu hekimlik ve toplum hekimliği uygulamaları: 15 http://www.tipdek.org/pdf/ulusalcep2014.pdf Sayfa 84 / 22

NASIL ÖĞRETİLMELİ? Ker ve Bradley (2007): Amaç: Deneme, pekiştirme, araştırma, düzenleme Süreç: Simüle olayın gerçeğe uygunluğu Katılımcılar: Bireyler, ekipler, kurum / 22

Öğrenme Teorileriyle İlişkisi Davranışçı teori: CPR eğitimi. Tekrar ettikçe öğrenilir. Bilişsel yapılandırmacı teori: Anamnez alma Önceki bilgiyle bağ kurulur Refleksiyon Yatan hasta simülasyonu Kısa simülasyon ardından debriefing ve geribildirim / 22

PRATİK YAKLAŞIMLAR Teknik Beceri STEPS yaklaşımı: Önceki bilgiyle bağlantı kur Yorum yapmadan demonstrasyon Açıklayarak tekrar demonstrasyon Eğitici ve akran geribildirimleri eşliğinde uygulama Ustalaşana kadar uygulama / 22

Teknik Olmayan Beceriler SIS-FR yaklaşımı: Ortamı hazırla ve rolleri ve çıktıları belirle Rolleri ver ve yeterli süre uygula Özetle Geribildirim ver Düzeltmeleri yap ve yeniden uygula / 22

/ 22

/ 22

GÜNCEL GELİŞMELER Kanıt gelişimi Mesleklerarası ekip eğitimi Akran eğitimi Teknoloji Performans değerlendirmesi Performansın belirleyicileri / 22

SINIRLILIKLAR Klinik beceri eğitimi gerçek klinik uygulamanın yerini tutmaz. Sadece ilk uygulama için güvenli bir ortam oluşturur. Klinik beceri laboratuvarında başarılı olmak gerçek ortamdaki başarıyı garanti ettirmez. Klinik beceri eğitimi, gerçek ortam olarak algılanmadığından, katılımcıların gereksiz risk almalarına da neden olabilir. Beceri eğitimi ortamında yeni öğrenen öğrenciler hastanedeki abi/ablalarının becerileri tam olarak aynı uygulanmadığını görünce çelişki oluşması mümkündür. Klinik beceri eğitiminin yüksek maliyetler gerektirmesi de diğer bir sorundur. / 22

ÖZET Klinik beceri uygulamaları sağlık çalışanlarına kendilerini iş hayatının gerçeklerine hazırlama imkanı sağlar. Hem öğrencilerin, hem de öğretim elemanlarının klinik beceri eğitimi konusunda bilgili olmaları gerekir. Teknik ve teknik olmayan becerilerin öğrenilmesi için birçok yaklaşım vardır. Klinik beceri eğitiminin deneme, pekiştirme, araştırma, düzenleme yoluyla istenmeyen olayları önleyebileceğine dair kanıtlar giderek artmaktadır. / 22