Öğretim Strateji, Yöntem ve Teknikleri Doç.Dr. Mehmet Erdoğan Öğretim İlke ve Yöntemleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
DİYARBAKIR 2008.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Öğretimin Uyarlanması
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
İçerik Türlerinin Öğretiminde Kullanılan İçerik Ögeleri
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
Program Tasarım Modelleri
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
İSTASYON YÖNTEMİ.
Öğrenme Kuramları Piaget Bruner Gagne Ausubel Çoklu zeka
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Ausubel’in Öğrenme Kuramı
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Öğretim Yöntemleri ve Yaklaşımları
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Öğretim Strateji, Yöntem ve Teknikleri Doç.Dr. Mehmet Erdoğan Öğretim İlke ve Yöntemleri

Strateji, Yöntem & Teknik İlişkisi... Strateji: hedefe ulaşmak için seçilen en genel yol yada yollar bütünü Yöntem: bir konuyu öğrenmek veya öğretmek için “bilinçli olarak seçilen ve izlenen düzenli en kısa yol” Teknik: bir “öğretim etkinliği için başvurulması gereken beceri, işlem ya da yol” Teknik Yöntem Strateji

Öğretim Stratejileri...ö ğ renme hedeflerine ulaşmak üzere belirlenen konunun sunulması için izlenen yollar bütünü veya hedefe ulaşmak için seçilen genel yoldur. 1. Sunuş yoluyla ö ğ retme 2. Buluş yoluyla ö ğ retme 3. Araştırma - İ nceleme yoluyla ö ğ retme

Öğretim stratejileri tek başına eğitim durumlarını belirlemez. Kullanacak olduğumuz stratejiyi belirlerken; STRATEJ İ Ö ğ renci Özellikleri Kazanım Özellikleri İ çerik Özellikleri

1. Sunuş yolu ile öğretme (Ausubel) Ö ğ renci kendisine sunulan bilgiyi alma yolu ile kazanır (Savaş, 2007) Ö ğ retmen ve ö ğ renciler arasında yo ğ un bir etkileşim yaşanır. Ö ğ retmenin görevi; ▫ e ğ itim ortamlarını düzenlemek (en uygun aracı seçilmek) ▫ Konuyu genelden özele sistemli ve anlamlı bir şekilde planlayıp sunmak Daha çok bilişsel nitelikteki, anlamlı ö ğ renmelerin oluşturulması geliştirilmesini amaçlar

Ausubel’e göre ö ğ renci, her zaman hangi bilginin önemli, hangi ipuçlarının problem çözümü için uygun oldu ğ unu bilmeyebilir. Bu nedenle birey,özellikle herhangi bir konu alanıyla ilgili ö ğ renmesi gereken kavramları,ilkeleri, fikirleri buluş yoluyla de ğ il, kendine sunulanı alma yoluyla kazanabilir.

Ö ğ rencilerin ön ö ğ renmeleri & yaşantıları ile yeni ö ğ renmeleri ilişkilendirilmelidir. Bu stratejide ö ğ rencilere bol miktarda örnek verilmelidir. Genel ilke ve kavramlardan işe başlanır ve giderek daha ayrıntılı bilgilere yer verilir. Genelden özele giden aşamalı bilgiler verilmelidir. Ders ön düzenleyiciler (advance organizer) ile başlatılmalıdır.  Ö ğ rencilerin yeni ö ğ renecekleri ile eski bilgilerini ilişkilendirmelerini sa ğ layacak başlangıç anlatımları (şemalar, grafikler, modeller...vb)  Ön bilgiler ile yeni ö ğ renilecek bilgiler arasında kavramsal bir köprü oluşturur GENEL ÖZEL Genelden özele & tümdengelim

Özet olarak;  Ö ğ retmen-ö ğ renci arasında yo ğ un bir etkileşim gerektirir  Ö ğ retmen ö ğ rencilerin aktif katılımını sa ğ lamalıdır  Başlangıç sunuşlarını ö ğ retmen yapmalı, hemen arkasından ö ğ renciler fikirlerini, örneklerini, tepkilerini açıklamalıdır  Bol örnek vermeyi gerektirir.  a ğ ırlık sözel ö ğ renmede olmakla birlikte, resimler, örnekler, posterler önemli yer tutar  Ö ğ retim genelden özele do ğ ru hiyerarşik bir yapı izler.  Daha genel kapsamlı kavramlar önce, bu kavramların kapsamındaki daha özel konular daha sonra sunulur  Ö ğ retim adım adım ilerler.  Ö ğ retim ön organize ediciler ile başlar  Önce ve yeni ö ğ renilenler arasında yatay ve dikey ilişki kurulur.

Aşamaları 1. Ön organize edicilerinÖn organize edicilerin sunulması (başlangıçsunulması (başlangıç) 2. Ö ğ renilecek yeni konunun, materyalin sunulması (gelişme) 3. Bilişsel yapının güçlendirilmesi 1. Dersin amacının açıklanması 2. Organize edicinin sunumu 3. Organize ediciyi tanımlanması 4. Uygun olan yerlerde örnekler verilmesi veya şekillerle anlatılması 5. Ö ğ rencilere tekrar ettirilmesi 1. Bilgi biriminin sunumu (genelden - özele) 2. Bilgi biriminin özelliklerinin sıralanması 3. Bilgi biriminin organize edicilerle ilişkilendirilmesi 1. Farklı tanımlama ve düşüncelerin açıklanması 2. Ö ğ rencilerden örnek durumlar istenmesi 3. Ö ğ rencilerden örnek olmayan durumlar istenmesi 4. Örneklenen ve tanımlanan bilgi birimini cümle, parça gibi bütün bir yapıda kullandırarak tekrar ettirilmesi 1. Ön organize edicilerin sunulması (başlangıç)

Organize Edici – Ön düzenleyici (Advance Organizer) - Yeni bilginin çerçevesini çizer. - Yeni bilgi ile ö ğ rencinin önceden kazanmış oldu ğ u bilgi ile ilişkilendirme yapar - Dersin başlangıcında kullanılır Örn: Sözel ifadeler, şemalar, somut modeller, grafikler…vb Temel fonksiyonu; 1. Yeni bilgi için bir yapı iskeleti oluşturur ve sunulacak ayrıntının içine yerleştirilmesini sa ğ lar. Bilgiler arasındaki ilişki kurmak ve kodlamak. 2. Sunulacak bilginin hangi kısmının önemli oldu ğ una dikkat çeker 3. Sunulacak yeni bilgi ile ö ğ rencinin hali hazırda sahip oldu ğ u bilgi arasında köprü kurar. Örn: * Ünite başlarında bulunan hazırlık çalışmaları, * Ders kitaplarının başında verilen kazanım ifadeleri * Dersin başında verilecek bir kavram haritasi…vb

Nakipoğlu vd., (2010)’un çalışmasından alınmıştır

Konunun ve Materyalin Sunulması - Yeni ö ğ renilecek bilgi genelden özele do ğ ru, örneklendirilerek ve tartışılarak sunulur - Ö ğ renci basamak basamak genel kavramlardan özel bilgilere, somut örneklere do ğ ru ilerler - Eski ve yeni kavramlar arasında benzerlik ve farklılıklar karşılaştırılır

Ne zaman Sunuş Yolu ile Öğretim Stratejisini kullanmalıyız? Ö ğ rencilerin ön ö ğ renmeleri yeterli olmadı ğ ında Ezberleme, hatırlama ve tanıma yönelik bir ö ğ retim amaçlandı ğ ında Birçok kavram arasında İ lişkilerin kurulması gerekti ğ inde ve kavramlarla ilgili yeterli bilgi sahibi olunmadı ğ ında

Ö ğ rencinin kendi etkinlik ve gözlemlerine dayalı olarak yargıya varmasını teşvik eden bir ö ğ retim stratejisidir. 2. Buluş Yoluyla Öğretme (Jerome Bruner) “ Biz bir konuyu ö ğ renciye, o alanda yaşayan küçük kütüphane oluşturmak için ö ğ retmiyoruz. Ö ğ rencinin, kendi kendine matematiksel olarak düşünmesi, olayları bir tarihçi gibi irdeleyebilmesi, bilgiyi kazanma sürecinin bir parçası haline gelmesini amaçlıyoruz. Bilmek bir ürün de ğ il, bir süreçtir ” (Bruner, 1966)

Ö ğ renciler: kendi etkinliklerine ve gözlemlerine dayalı olarak yargıya varırlar Ö ğ retmen: ▫ Bilgiyi ö ğ renciye sunmak yerine, ö ğ rencinin bilgiye kendisinin ulaşmasına yardımcı olacak bir ortam oluşturur ▫ Ö ğ rencinin merak etmesini sa ğ lar ve konuya güdüler Ö ğ rencinin ba ğ ımsız olarak sorun çözmesi teşvik edilmeli Bilgiyi özümsemekten çok, bilgiyi araştırması, analiz ve sentez etmesi teşvik edilmelidir.

Ö ğ retmen sınıfa yeterince örnek getirmelidir. Ö ğ renci,  Bu örnekler üzerinde kafa yorabilmeli,  Konunun yapısını çözümlemeli  Görüş ve düşünceler arasındaki temel ilişkileri, ilkeleri keşfedebilmeli  Benzer soruları çözebilmek için güdülenmelidir. Ö ğ retmen ders sunuşu yapan bilgi aktarıcısı de ğ il, bir kılavuz ve yol göstericidir.

Bu strateji ile ö ğ renciler aktif araştırmacılar haline gelebilir. Bruner’e göre  ö ğ retmen; ö ğ rencilere kavramları ilkeleri vermek yerine, ö ğ rencileri deney yapmaya, ilkeleri, kavramları bulmaya teşvik etmelidir.  ö ğ renci; problem çözen, bilgiyi analiz eden, uygulayan ve sentez edendir. Bruner’in temel amacı, ö ğ rencilerin öz yeterlili ğ e sahip ve ba ğ ımsız olarak ö ğ renebilen bireyler olarak yetiştirmektir. Bunu yapmak için de;  Ö ğ renciler do ğ al ilgilerine uygun etkinliklere yöneltilmeli  Buluş yapmaları teşvik edilmeli  Merakları arttırılmalıdır

Problem durumlarını verir Soru sorar, deney yapar, keşfeder Ö Ğ RETMENÖ Ğ RENC İ Örnekler sunar; Özel örnekler sunularak, genel ilkeler formüle edilir. Konunun yapısını, fikirler arasındaki temel ilişkileri, İ lkeleri, özellikleri keşfedinceye kadar örneklerle çalışır. Öğrenme; Tümevarım yolu ile öğrenme teşvik edilir. Örn: yeterince dörtgen örnekleri ve dörtgen olmayan örnekler verilerek öğrencilerin dörtgenlerin özelliklerini bulmaları sağlanabilir.

Yapılandırılmamış Buluş; * Ö ğ renci kendi çalışmalarını kendi yönlendirir * Planlanmamış, do ğ al bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulmasıdır. * Bir proje üzerinde çalışırken, tesadüfen herhangi bir ilkeyi veya kavramı bulmak. * Bireyin günlük yaşamda karşı karşıya oldu ğ u bir soruna kendi kendi kendine çözüm bulmasıdır. Yapılandırılmış Buluş; *Ö ğ retmen, ö ğ renciye bazı yönergeler ve ipuçları verir *Hedef ve davranışların açıkça belirlenip, gerekli örnek olan – olmayan durumların hazırlanıp örneklerin basitten karmaşı ğ a sıralandı ğ ı ve zamanın dikkatlice planlandı ğ ı ö ğ retim stratejisidir.

Buluş yolu ile ö ğ renciye kazandırılacak hedef ve davranışlar açıkça belirlenmelidir Somut örnek durumlar Ve örnek olmayan durumlar saptanmalıdır Örnekler basitten karmaşı ğ a ve ö ğ rencinin merakını arttıracak şekilde verilmelidir.

Ö ğ retmenin örnekleri sunması Ö ğ rencinin örnekleri betimlemesi Ö ğ retmenin ek örnekler vermesi Ö ğ rencilerin ek örnekleri betimlemesi ve öncekilerle karşılaştırması Ö ğ retmenin ek örnekleri ve örnek olmayan durumları sunması Ö ğ rencilerin zıt örnekleri karşılaştırmaları Ö ğ retmenin, ö ğ rencilerin teşhis etti ğ i özellikleri ilişkileri ya da ilkeleri vurgulaması Ö ğ rencilerin tanımlamaları, ilişkileri, özellikleri ifade etmeleri Ö ğ retmenin ö ğ rencilerden ek örnekler istemesi Jacobsen ve di ğ erleri (1985)’ne göre, Buluş Yolu ile Ö ğ retme adımları

3. Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim Ö ğ renme-ö ğ retme etkinliklerinde sorun (problem) çözme yöntemi izlenir. Ö ğ renciler kendi çabaları ile bilimsel bilgi edinirler Ö ğ retmen, yol gösterici ve gerekti ğ inde yönlendiricidir; ve ö ğ retmen ö ğ rencileri araştırma ve incelemeye yönlendirir. Ö ğ renci araştırma ve inceleme yaparak bir sorunun nasıl çözüldü ğ ünü ö ğ retir. Aşçılık okulu

Araştırma-inceleme yoluyla işlenen dersin aşamaları: 1. Problemin ö ğ renciler tarafından fark edilmesi, hissedilmesi. 2. Problem durumunun tanımlanması ve netleştirilmesi. 3. Problemle ilgili hipotezlerin kurulması. 4. Problemin çözümü için yöntem geliştirme ve verilerin, kanıtların toplanması. 5. Toplanan veri ve kanıtların analizi, analiz sonuçlarının karşılaştırılması, yorumlanması, hipotezlerin test edilmesi ve sonuca ulaşılması.

Ö ğ renci, çevredeki problemleri algılar, tanımlar, verileri toplar, geçici çözüm yolları geliştirir ve bunların mümkün olup olmadı ğ ını test eder. Bu şekilde yetişen ö ğ renciler, gelecekte karşılaşacakları problemleri de bilimsel yöntemlerle çözmeyi ö ğ renmiş olurlar. Bu stratejiyi uygulayan ö ğ retmenler hem yöntem hem de araç-gereç yönünden ö ğ rencilere yardım etmelidirler. Bu stratejide örnek olay, laboratuar, problem çözme gibi metotlar kullanılabilir.

Kendi öğretiminizi planlarken hangi stratejiyi kullanmayı tercih edersiniz? Neden??

Yöntem ve Teknikleri Belirlerken Dersin hedeflerini veya öğrencilere kazandırmak istediğimiz niteliklerin düzeyi, 2. Sınıftaki öğrenci sayısı 3. Öğrencilerin yeteneği 4. Dersin öğretimine ayrılan zaman 5. Öğrencileri güdüleyebilme 6. Öğretmenin yeterliliği.