TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE TÜKETİCİ HAKLARINA İLİŞKİN BİLİNÇ DÜZEYİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE TÜKETİCİ HAKLARINA İLİŞKİN BİLİNÇ DÜZEYİ
Advertisements

İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Özel Hastane Web Sitelerinin Sağlık Turizmi Kapsamında Analizi
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM ve GİRİŞİMCİLİK EĞİTİM PROGRAMI TÜRKİYE İŞ KURUMU.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK YÖNETİMİ BECERİLERİ Ali DOĞAN ST Uzmanı 2016 Yılı Verimlilik Projeleri Değerlendirme.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Tüketicinin ihtiyacı; Eğitim Örgütlenme (Tüketici Dernek ve Vakıflarına üye olma) Bilgilendirilme.
PAZARLAMA MEVZUATI Paket Tur Sözleşmeleri. ulaştırma, konaklama ve bunlara yardımcı sayılmayan di ğ er turistik hizmetlerin en az ikisinin birlikte, her.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
©McGraw-Hill Education, 2014
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Tüketici kavramı Ürün çeşitliliği ve bilgisizlik Alış verişte karar verme yetisi Tüketicinin eğitilmesi ihtiyacı Tüketici koruma yolları, Tüketici örgütlerine.
Fiyat ve Fiyatlandırma
 HİZMETİN AYIPLI OLDUĞUNUN KABUL EDİLMESİ KOŞULLARI  HİZMETİN AYIPLI OLDUĞUNUN KABUL EDİLMESİ KOŞULLARI TÜKETİCİNİN HAKLARI AYIPLI HİZMETTE SORUMLULUK.
GRUNDTVIG Yetişkin Eğitimi ve Yaşam Boyu Öğrenme.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Pazarlama Çevresi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Uluslararası Pazarlama Araştırması
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
“ekonomik, sosyal ve kültürel gereksinmelerini karşılayabilmek için
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
6569 Sayılı Kanunla değiştirilen 2547 Sayılı Kanunun 44
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE TÜKETİCİ HAKLARINA İLİŞKİN BİLİNÇ DÜZEYİ

ALO 175 ALO 175

Tüketici; “ ekonomik, sosyal ve kültürel gereksinmelerini karşılayabilmek için nihai bir mal ve hizmeti satın alıp kullanan ya da kendi kendine üretip kendisi kullanan ve hiçbir mübadeleye sokmayan kişi, kurum ve aile ”

SİZİ YASA KORUR ! SİZİ YASA KORUR !

Küreselleşmeyle birlikte;  hızla gelişen, bilim ve teknoloji sonucu piyasaya/tüketiciye daha önce hiç sunulmayan mallar sunulmakta,  sunulan mallar da eskisine göre daha kompleks yapıda olmaktadır

SİZİ YASA KORUR ! SİZİ YASA KORUR !

SİZİ YASA KORUR !

Tüketiciyi Güçsüz kılanlar  Dünya markalarının çoğalması,  giderek yaygınlaşan elektronik ticaretin sınır tanımaması,  departmanlı mağazaların artması,  mal ve hizmetlerin çeşitlenmesi,  aldatıcı ve yanıltıcı reklamlar gibi satış tekniklerinin yaygınlaşması ile tüketici piyasadaki mal ve hizmetlerin kalitesini, niteliğini ve niceliğini bilemez duruma gelmiş güçsüz duruma düşmüştür

KARAR VERMEDE ZORLUKLAR  Artan tüketici ihtiyaçları yaşamı karmaşık bir hale getirmiş,  Yoğun tutundurma çabaları ihtiyaçlar açısından öncelikleri değiştirmiş,  Tüketim kalıpları değişerek tüketimde dengeleri bozmuştur

SİZİ YASA KORUR ! SİZİ YASA KORUR !

SİZİ YASA KORUR !

Tüketici; etki altında kalabilen, fikir değiştiren, sürekli tatmin arayan, davranışları zor çözümlenebilen bir birey haline gelmiştir.

SİZİ YASA KORUR ! SİZİ YASA KORUR !

Tüketici Eğitimi ve Korunması Tüketicinin modern tüketim bilgilerini anlamasının gerekliliği ön plana çıkmakta, buna bağlı olarak adil bir rekabet için tüketicinin eğitilmesi ve korunması ihtiyacı da artmaktadır.

Ülkemizde Tüketicinin korunması;  Mevzuatın temeli 1982 Anayasasının 172 nci maddesi  1993 yılında Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’nün kurulması  1995 yılında 4077 Sayılı “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” un çıkarılması 2013 Yılanda 6502 Sayılı yasa ile Tüketicinin Korunması Hakkındaki kanunun yenilenmesi  Tüketici Mahkemeleri, Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri, Reklam Kurulu, Tüketici Konseyi gibi yeni kurumların göreve başlaması

Tüketiciyi korumanın yolları Tüketiciyi tek başına kanunla ve kurumlarla korumak mümkün değildir.  kanunların topluma aktarılması, toplumsal bilincin artırılması, tüketiciye rehberlik etmesi, tüketicilerin örgütlenerek haklarını yüksek sesle talep etmesinin en önemli koşulu kuşkusuz tüketici eğitimi ve örgütlenmesidir.

Tüketici örgütleri;  Tüketicilerin haklarını korumak ve geliştirmek,  Tüketici bilincini oluşturmak ve yerleştirmek,  Tüketicinin kendi kendisini koruyabilmesi için gerekli girişimlerde bulunmak,  Yasal haklarının korunabileceği bir ortamı hazırlamak için kişilerin kendi rızalarıyla bir araya gelerek oluşturdukları tüzel kişiliğe sahip kuruluşlardır. (Yasaların üstünlüğünü savunmak)

Ülkemizde durum;  örgütlenme bilincinin oldukça zayıf olması  finansal zorluklar  yasal kısıtlamalar nedeniyle, tüm çabalara karşın; yeterince etkili değiller

Tüketicinin ihtiyacı;  Eğitim  Örgütlenme  Bilgilendirilme

BUNLAR SİZİKORUMAZ SİZİ KORUMAZ BUNLAR SİZİ K KK KORUMAZ SİZİ YASA KORUR ! KORUR ! SİZİ YASA KORUR !

Tüketicinin eğitimi ; “ bireyin ekonomik faaliyetlerini yönlendirme, ihtiyaçlarını karşılama ve pazarı etkileme gücünü artırmayı hedef alan eğitim ve bilgilendirme yatırımı”

Ülkemizde tüketicilerin eğitim ve bilinç düzeyi ??? Yapılan araştırmalar ülkemizde tüketicilerin çoğunun sahip olduğu hakların farkında olmadığını ve bilinç düzeylerinin çok düşük olduğunu göstermektedir.

ARAŞTIRMA BULGULARI Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Hacettepe Üniversitesi ile yaptığı 2008 yılı araştırma Tüketicilerin tüketici hakları ile ilgili bilgi düzeylerini ölçümlemek için toplam 9 kritere verilen cevaplardan alınan en düşük puan 0, en yüksek puan ise 90’ dır. Tüketicilerin aldıkları puanların ortalamaları 46,3’ dür.

Tüketici bilinç düzeyleri

Tüketiciyi Koruma Amaçlı Kamu Kuruluşlarının Tanınma Durumu

Evrensel 8 Temel Tüketici Hakkı’nın Bilinme Durumu

Tüketicinin Korunması İle İlgili Ayrı Bir Yasanın Olduğunu Bilme Durumu

Tüketicinin Korunması İle İlgili Yasanın Uygulamasından Sorumlu Bakanlığın Bilinme Durumu

Hakem Heyetlerine Başvurma Usulü ile İlgili Bilgi Düzeyi

Hakem Heyetlerinin Nerede Görev Yaptığını Bilme Durumu

Ülkemizde Tüketici Haklarının Korunduğunu Düşünüyor musunuz?

Tüketici Haklarının Korunmamasının Nedenleri

Tüketici Haklarını Daha İyi Öğrenmek Adına Herhangi Bir Eğitim Verilmesi Gerektiğini Düşünüyor musunuz?

Verilmesi Gereken Eğitim Nasıl Olmalı

Özetle;  Tüketicilerin % 37,8’ i yasal haklarından haberdar değildir.  Tüketicilerin %84,8’ i ayıplı mal veya hizmetle karşılaştığında çözüm için başvuracağı yerleri bilmemektedir.  Tüketicilerin %2,8’ i “Evrensel 8 Temel Tüketici Hakkı’ nı bildiklerini belirtmişlerdir.  Tüketicilerin % 77,3’ ü Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri’ ni hiç duymamıştır.  Tüketicilerin %75,8’ i tüketiciyi koruma amaçlı sivil toplum kuruluşlarını bilmemektedir.

Ülkemizdeki vahim sonu?  Tüketicilerin %90,4’ ü “Alo Tüketici Danışma Hattı ” telefon numarasını bilmemektedir. Tüketicilerin 54,2 si Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’ u bilmemektedir. Tüketicilerin %42,1’ i haklarının korunmadığını düşünmektedir. Tüketicilerin sadece % 0,5’ i tüketici (Dernek, Vakıf) örgütlerine üyedir. (Ağlamayana Biberon, sağlıklı yaşam Yok)

Sonuç olarak; Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun çıkışından bugüne kadar geçen sürede Türk tüketicisi “ beklenen ve olması gereken” bilgi ve bilinç düzeyine ulaşamamıştır.

“Tüketici eğitimi” Bilgilendirme ve eğitim çabaları ile toplum bireylerine “daha iyi bir tüketici” olma yollarının öğretilmesiyle tüketici bilinç düzeyinin artırılması yönünde daha iyi sonuçlar alınacaktır.

Tüketicinin bilgilendirilmesinde ve eğitiminde; devlete, üniversitelere, özel kuruluşlara ve tüketici örgütlerine önemli görevler düşmektedir. “uyumlu bir iş birliğinin yaratılması” “bilimsel çalışmaların desteklenmesi ”

- İstek ve ihtiyaçlarını ayırt eder -İhtiyaçlarından hareket ederek insanların temel ihtiyaçları hakkında çıkarımlarda bulunur. -Mevcut kaynaklarla ihtiyaçlarını ilişkilendirir Ürün-Kalite -Satın alacağı ürünleri belirlenen standartlara göre değerlendirir BİLİNÇLİ TÜKETİCİ

Tüketici Hakları -Tüketici olarak hakları ihlal edildiğinde yasal yollardan haklarını arar Telif-Patent -Telif ve patent hakları saklı ürünlerin yasal yollardan temin edilmesinin gerekliliğini savunur -Kitap, CD, kaset gibi materyalleri yasalara uygun şekilde üreten ve satan yerlerden almaya özen gösterir

Vatandaşlık bilinci -Bir soruna getirilen çözümlerin hak, sorumluluk ve özgürlükler temelinde olması gerektiğini savunur -Sosyal bilgilerin, Türkiye Cumhuriyeti’nin etkin bir vatandaşı olarak gelişimine katkısını fark eder -Vatandaş olmanın getirdiği sorumlulukları fark eder -Hakların ihlal edildiği durumlar karşısında yetkili kurumlara başvurmanın bir vatandaşlık görevi olduğunu bilir -Hakları ihlal edilenlere karşı yardımcı olmanın insani bir davranış olduğunu belirtir

TÜKETİCİ EĞİTİMİNİN KAPSAMI Gıda ve beslenme Alışveriş Reklamlar Sağlık ve güvenlik Ekolojik tüketim Tüketici Hakları ve tüketicinin korunması Tüketici Örgütleri rehberlik edecektir Bu kavramlara ilgi; Bireylere tüketici olarak günlük yaşamlarında karşılaşacakları olayların çözümünde rehberlik edecektir.

Hak arama ve kullanma, sorumuluk sahibi olma, Piyasa araştırması yapma  Tüketicilere hak ve sorumluluklarının tanıtılması, öğretilmeli ve böylece bilinçlendirilerek umursamazlıktan kurtarılmalı,  Haklarını arama ve kullanma yolları öğretilmeli  Ürün ve hizmet seçimi, satın alımı, kullanımı, tamiri ve bakımı, elden çıkarma yolları gibi konularda yol gösterici bilgiler veya bu bilgilerin nerelerden bulunabileceği öğretilmeli,  Piyasa araştırması yoluyla fiyatların, markaların karşılaştırılması öğretilmeli ve karar verme becerileri geliştirilmeli

TEŞEKKÜRLER PAZARLAMA BÖLÜMÜ PAZARLAMA MEVZUATI ÖĞRENCİLERİ MUHASEBE BÖLÜMÜ TİCARET HUKUK ÖĞRENCİLERİ ÖĞRETİM GÖREV. BEKİR ÖZTÜRK