B İ L İ M FELSEFES İ Tanımı: Felsefeye özgü düşünme ve çözümleme yönteminden yararlanarak bilimin yapı ve işleyişini aydınlatmayı amaçlayan felsefe dalıdır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Advertisements

KONUMUZ BİLİM FELSEFESİ.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
SIFIRIN TAR İ HÇES İ NESL İ HAN KAPLAN Haluk Bingöl CMPE 220-Fall 2010/ /11.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
TARİHİ RİSK! TARİH BİLİMİ. Osmanlı Devletinde tarihi olayları kaydetmekle görevlendirilen kimselere verilen ad? Vakanüvis.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Makro İktisat.
Metinlerin Sınıflandırması
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Tarih Felsefesi.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Program Tasarım Modelleri
ANLAMA.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
BİLİM TARİHİNE GENEL BİR BAKIŞ
ESKİ ZAMANLARDA TEKNOLOJİ Buse Beren Eğrilmez
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Küreselleşme tartışmaları
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
İŞ ve Meslek Sosyolojisi
SOSYOLOJİYE GİRİŞ SOS Hafta Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı, Tarihçe, Kuramsal Yaklaşımlar, İlk Kuramcılar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİLGİ,BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
M.S 2. YÜZYIL-M.S 15. YÜZYIL FELSEFESİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
ÇAĞDAŞ VARLIK GÖRÜŞLERİ VE BİR VARLIK OLARAK İNSAN
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
İş ve Meslek Sosyolojisi
Sunum transkripti:

B İ L İ M FELSEFES İ Tanımı: Felsefeye özgü düşünme ve çözümleme yönteminden yararlanarak bilimin yapı ve işleyişini aydınlatmayı amaçlayan felsefe dalıdır. Ortaya çıkmasında “mantıkçı empirizm” etkili olmuştur. Mantıkçı Empirizm: metafizi ğ i reddederek anlamlı bilginin do ğ ru ve yanlışlı ğ ı gösterilebilen bilgi oldu ğ unu, felsefenin sadece bilimin temel kavramlarını ve düşünme yollarını açıklı ğ a kavuşturma işlevini yerine getirmesi gerekti ğ ini savunan görüştür.

Bilimin Tarih İ çindeki Gelişimi İ lk Uygarlıklarda Bilim: İ lk uygarlıklar Fırat- Dicel, Nil, İ ndus gibi büyük nehir vadilerinde belirmiştir. Buralarda bilimin do ğ uşu için elverişli sosyal ve ekonomik koşullar vardı. Bu gün birçok farklı alanda çalışan farklı bilim adamı vardır. Yaklaşık iki yüzyıl öncesine kadar bilimde uzmanlık lanaları yoktu. Filozoflar aynı zamanda bir çok alanda uzman bilim insanıydılar.

B İ L İ M İ N TAR İ H İ Ç İ NDEK İ GEL İ Ş İ M İ M.Ö.3000 yıllarında Mezopotomyada sümer uygarlı ğ ı tarım ve hayvancılıkta ve teknolojide dönemin yüksek bir düzyindedir. Çarpım tablosu, alan ve hacim hesaplamaları yapıyorlardı. Babilliler matematik ve astronomide ileriydi. Dairenin 360 derece, saatin 60 dakika, dakikanın 60 saniyeye bölünmesini onlara borçluyuz. Mısırlılar: mumyalama nedeniyle tıp alanında, Bu dönemde bilim pratik ilgi ve ihtiyaçlara yöneliktir. Teorik bilim yunan dönemiyle başlar.

İ LK ÇA Ğ DA B İ L İ M: Eski Yunanlılar özellikle matematik alanında bilme katkı sa ğ lamışlardır. Pythagoras( Pisagor) teoremi, Euclides( Öklid) teoremi. Aristotelesin bilimleri sınıflamasıyla bilimler felsefeden ayrılmaya başladı. Batlamyus astornomide dünyanın yuvarlak oldu ğ unu söyleyerk, Galenos ve Harvey ( küçük kan dolaşımını bulmuştur) tıp alanında katkı sa ğ lamışlardır.

ORTA ÇA Ğ DA B İ L İ M Galenostan sonra hekimlik durmadı oysa bilim bin yıllık tam bir duraklama dönemine girdi. Karanlık dönemi yaşayan avrupaya karşılık. Bu dönemde bilim ve felsefeye İ slam dünyası öncülük etmiştir. Bu dönemde Harezmi yeni bir rakam sistemini bulmuş (“0” sıfır). Astronomide “muhammed El Battani, İ bn-i Yunus. Beyruni matematik ve tirigonometride, İ bnül Haysem fizikte, Cabir İ bn-i Hayyam, Geber kimyada, İ bn-i Sina tıp alanında, ibni Haldun sosyolojide önemli katkılar sa ğ lamışlardır.

Rönesanstan Sonra Bilim 12. Y.Y. Dan sonra avrupada bilime karşı ilginin uyanmasında çeviri faaliyetleri etkili olmuştur. Kopernik, w.Harvey tıp alanında, Descartes analitik geometriyi kurmuş, Galileo Galile astronomi alanında, İ saac Newton fizik alanında Francis Bacon Yöntem konusunda, 18 y.y da bilimde bir yavaşlama olsada bu dönemde Lavoisier modern kimyanın kurulmasına ve Galvani ile wolta nın çalışmaları elektiri ğ in bulunmasını sa ğ lamıştır.

19. Yüzyıl ve Sonrasında Bilim Bilimsel bilgilerin teknoloji aracılı ğ ıyla endüstriye geçişi bu yüzyıldan sonra başlamıştır. Maxvel ve Hertz modern elektirik teorisini ortaya koyarlar. Darvinin evrim teorisi atılır. Pastör kuduz mikrobunu bulur. Mendel genetikle ilgili çalışmalar yapar 19. y.y. Bilimlerin felsefeden tamamıyla ayrıldıkları yıl olmuştur. Son olarak; Claude Bernard’ın çalışmalarıyla Biyoloji ve Aguste Comte un çalışmalarıyla sosyoloji felsefeden ayrılmıştır.

20. Yüz Yılda 20. y. y.da uzay çalışmaları ön plandadır. 20. Y. Y. Daki çalışmalar sonrası hızla gelişen bilimlerin etkisiyle bilimi konu edinen Bilim Felsefesinin ortaya çıkmasına zemin hazırlanmıştır.

ÖZETLERSEK Felsefenin de bilimde amacı do ğ rulara ulaşmaktır. Bilimler do ğ ruyu arar, ama do ğ runun ne oldu ğ u felsefenin konusudur. Bilimlerin gelişmesiyle felsefenin alanı darlmış, onun görevinin sadece bilimi oluşturan kavram ve önermelerin, dolayısıyla dilin kuruluş ve yapısını incelemek oldu ğ u düşünülmüştür. Bu durum, felsefenin sadece bilim felsefesi halini almasına yol açmıştır. Günümüzde felsefe bilimden de yararlanarak yine bir bütünün bilgisi, özgür araştırma alanı olma özelli ğ ini korumaktadır. Bu durum da bilim ve felsefe arasıdanki ilişkinin felsefeyi geliştirme yönündeki etkisi göstermektedir. Felsefe böylece bilim felsefesi gibi yeni bir alana kavuşmuştur.

B İ L İ ME FARKLI YAKLAŞIMLAR Bilim bir bilgiler toplulu ğ umudur? Bilim statik bir yapıya mı sahiptir? Bilimde her şey olup bitmiş midir? Soruları bilime farklı yaklaşımların ortaya çıkmasına yol açmıştır. İ ki farklı yaklaşım vardır.  Birincisi bilimi; bilim adamlarının ortaya koydu ğ u, olup bitmiş bir ürün olarak görür.  İ kincisi bilimi, bir etkinlik olarak görür ve bu etkinli ğ e katılan psikolojik ve sosyolojik tüm ö ğ eleri dikkate alır.

ÜRÜN OLARAK B İ L İ M Bu yaklaşım, mantıkçı pozitivizm yada Klasik görüş olarak adlandırılır. Bilimi bilim adamlarının ortaya koydu ğ u olmuş bitmiş bir ürün olarak görürler. Bilimi teoloji, sanat gibi etkinliklerden ayırmak isterler. Bilimsel önermeleri di ğ er önermelerden ayırabilmek için “do ğ rulanabilirlik” ve “yanlışlanabilirlik” ilkelerini ölçüt olarak alırlar.

Do ğ rulanabilirli ğ i, önermelerin olgusal do ğ rulanabilirli ğ i olarak kabul ederler ve do ğ rulanabilirlik do ğ rulanabilen önermelerin anlamlı oldu ğ unu savunurlar. Yanlışlanabilirli ğ i ise anlamlılı ğ ın de ğ il, bilimselli ğ in ölçütü olarak kabul ederler ve olgusal olarak yoklanabilirli ğ i dile getirdi ğ ini vurgularlar. Önermelerin tüm evrende olgusal olarak do ğ rulanamayaca ğ ını ama yanlışlaşmadı ğ ı sürece do ğ ru kabul edilece ğ ini iddia ederler. Felsefenin sadece mantık, bilim kuramı ve temel dil araştırmalarıyla u ğ raşmasını isterler. Felsefenin bilimlerin genel kavramlarını ve düşünme yollarını açıklı ğ a kavuşturması gerekti ğ ini savunurlar..

Bilimin günlük dilin çok anlamllılık ve belirsizli ğ inden kurtarılmasını isterler. Simgelerden oluşan bir dil sisteminin kurulması ve tüm bilimlerde dil birli ğ i sa ğ lanması için çaba harcalar. Dil çözümlemelerine gidilmesi gerekti ğ ini savunurlar. Çünkü, onlara göre, bilim bir ürün, bir sonuçtur. Onun ortaya koydu ğ u sistemli bilgileri taşıyan önermeler açıklanmalı, eleştirilmeli, ve çözümlenmelidir. Böylece felsefe, sadece bilim felsefesi halini alır ve bilim felsefesi de bilimlerin dil yapısını çözümleme aydınlatma çabasıdır. Bilimi ürün olarak gören ( mantıkçı pozitivist) filozoflar: Rudolf Carnap, Hans Reichenbach, Carl Gustave Hempel, dir.

ETK İ NL İ K OLARAK B İ L İ M Bilim bir etkinlik bir süreç midir? Bilim adamlarının bilimde rolü nedir? Soruları düşünürlerin temel sorularını oluşturur. Bir etkinlik bir süreç olarak ele alındı ğ ında bilim, eyleme dayalı ve zihinsel oluşumların toplamıdır ve dinamiktir. Bu etkinlik, bilim adamlarının etkinli ğ idir ve onların yşadı ğ ı toplumun yapısı, kültürü ve özellikleri bilimi anlamakta dikkate alınması gerekli unsurlardır. Kuhn, araştırmaların, başarılı bilimsel çalışmalar çerçevesinde yapıldı ğ ına dikkati çeker. Bu başarılı çalışma örneklerine “paradigma” adını verir ve yeniliklerin eski geleneklere karşı çıkılarak yapıldı ğ ını savunur.

Bilimsel devrimler, bir kuramdan başka bir kurama dönüşü ifade eder. Dolayısıyla önemli olan faaliyet biçimleri de ğ il, yarışan kuramlardır. Kuramların seçimi, bilim adamlarının psikolojik ve sosyolojik tercihlerine ba ğ lıdır. Toulmin, paradigmalara ba ğ lı olmadan da bilimsel çalışma yapılabilece ğ ini ve temel aalınması gerekenin paradigmalar de ğ il, evrensel olan bilimin kuralları oldu ğ unu savunur. Toulmin, Darvinin biyolojiye getirdi ğ i güçlülerin hayatta kalması fikrini, sistemine gemel alır ve başarılı kuramların yaşayıp di ğ erlerinin elendi ğ ini savunur. Bilimi etkinlik olarak olan filozoflar: Thomas Khun ve Stephen Toulmin.

Bilim Felsefesinde Klasik Görüş ve Eleştirisi Klasik görüş, Aguste Comte’un kurdu ğ u pozitivizmin bilim anlayışına dayanır. Bu anlayış 20. Yüz yıl boyunca geçerlili ğ ini korumuştur. Klasik görüşe göre bilim sadece gözlenebilen olgularla ilgilenir. Bir do ğ ru boyunca ilerler ve zaman içinde gelişir. Tüm bilimlerinin amaçlarının ortak olmasından dolayı fizik temeli üzerinde oluşacak tek bir bilimin gere ğ ini savunurlar. Bilim toplumsal çevrenin etkilerinden sıyrılmalıdır. Bilimin do ğ rusal olarak ilerlemesiyle çözülemeyecek hiçbir problemin kalmayaca ğ ını savunurlar. Böylece kusursuz bir bilim ortaya çıkacaktır. Bilim üzerinde bilim adamının ve toplumun kültürünün etkisi yoktur. Bilimler genel olarak bilimsel yöntemden yararlanır. Bilime göre niceliksel olarak olarak ifade edilemeyen hiçbir şey bilimsel olmaz. Bunu sa ğ layan ise tüm bilimlerin yararlandı ğ ı bilimsel yöntemdir.

Bilimi niteleyen özellikler Bilim olgulara dayanır. Bilim mantıksaldır. Bilimsel bilgi nesneldir. Bilimsel bilgi bilim adamlarının eleştirici tavrının bir sonucudur. Genel sonuçlara ulaşmak istenir. Bilimsel Bilgi nedensellik ilkesine dayanır.

Klasik Görüşe Yapılan Eleştiriler Klasik görüş, bilimlerin tek bir bilime indirgenebilece ğ ini söylerken yanılmıştır. Çünkü çeşitli bilimler dış dünyayı farklı yönlerden, farklı biçimlerde ele alır. Bilim sadece adım adım ilerlemez, sıçrama ve duraklama dönemleri de gösterir. Bilim, tüm sorulara zamanla cevap getirmez. Bilim bir ürün olarak ele alındı ğ ında, onun toplumsal boyutu göz ardı edilmektedir. Bilimin sadece do ğ rulama ve yanlışlaşma yanları de ğ il, ikna yanı da dikkate alınmalıdır. Dil, bilim için önemlidir; ama bilimin konusu olguların kendisi olmalıdır. Olguları ifade eden önermeler bilimin konusu olamaz. Klasik görüş, matematik ve mantık alanına fazla önem vermiş, sosyal bilimleri yeterince de ğ erlendirememiştir.

B İ L İ M İ N DE Ğ ER İ -HAYATLA İ Ç İ ÇEL İĞİ Uygulama sonuçları yaşamımızı giderek artan ölçülerde etkilemektedir. Bilimsel düşünme günümüz aydını için bir zorunluluktur. Bilim insan yaşamında olumlu yada olumsuz önemli yer tutar. Kimilerine göre bilim, insanın güvenli yaşamasını sa ğ lamakta, kimilerine göreyse insanlı ğ ı yok olma tehlikesiyle karşı karşıya getirmektedir. Bilimsel bilgi zamanla de ğ işme ve gelişme özelli ğ ine sahiptir. Birikimli olarak ilerleyen bilim, sürekli gelişerek mutlak do ğ rular ortaya koymaktadır. Bilimde ölmez eserler yaratılamaz; çünkü her yeni ça ğ ın bilimi bir öncekinden daha ilerdedir.