EĞİTİMDE KOÇLUK VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ. 2 KAYNAKLAR Başar, Mustafa Aydın. (2015). Eğitim Koçluğu ve Danışmanlık. (Ders notları) Çanakkale. Aydın, İnayet.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
Pazarlama İlkeleri.
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
EĞİTİMDE DRAMA.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BAŞVURU SAĞLAMA VE SEÇME
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Aile Atölyeleri Projesi
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘r’
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
Eğitsel Rehberlik.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

EĞİTİMDE KOÇLUK VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ

2 KAYNAKLAR Başar, Mustafa Aydın. (2015). Eğitim Koçluğu ve Danışmanlık. (Ders notları) Çanakkale. Aydın, İnayet. (2009). Öğretimde Denetim. Ankara: PEGEM-A Yayınları. Barkley, Stephan, G. (2014). Öğretim Koçluğu. İstanbul: LEAD Türkiye Yayınları. Tiryaki, Timur. (2014). Koçluk Okulu. Optimist Yayım ve Dağıtım

3 Eğitim Uzmanları (10. Milli Eğitim Şurası): a) Yönetici, b) denetici, c) eğitim planlaması uzmanı d) okul danışmanı e) program geliştirme uzmanı, f) özel eğitim uzmanı, g) eğitim teknoloğu, h) beslenme eğitimi uzmanı, ı) halk eğitim uzmanı, i) ölçme ve değerlendirme uzmanı.

K O Ç L U K N E D İ R? Bir kişinin, başka bir kişinin yaşamında çok güçlü bir fark yaratmasını sağlayan, çözüm odaklı eylemler ve sonuçlar üreten özel bir iletişim alanıdır. Koçluk, kişinin içindeki sınırsız gücü, onur duyacağı bir doğruluk ve dürüstlük ile ortaya çıkarma sanatıdır.

“Herkesin hayatında, bir an gelir içindeki ateş söner. Sonra, öyle bir insanla karşılaşırız ki, içimizdeki ateş yeniden alevlenir. Hepimiz, ruhumuzu yeniden tutuşturan bu insana müteşekkir olmalıyız” Albert SCHWEITZER…

EĞİTİM KOÇLUĞU Koçluk beceri ve ilkeleri doğrultusunda, çocuklarının çok yönlü gelişimlerini desteklemelerini amaçlayan bir yaklaşımdır. Koç, ebeveynlik stresini önemli ölçüde azaltan bu koçluk yöntemini kullanarak, anne–baba, öğretmen ve çocuklarla ilişki içinde olan herkese koçluk yapar. Koç, bu süreç içerisinde, bir takım oyuncusu gibi davranır. Aile üyeleriyle gerçek bir bağ kurar ve bunu yaparken, tarafsız bakış açısını korur.

EĞİTİMDE DANIŞMANLIK

Her hangi bir konu hakkında verilen bilgi hizmetidir. (Müşavirlik Hizmeti) Eğitim danışmanlığıPsikolojik ve tıbbi danışmanlık, hukuk danışmanlığı, iletişim danışmanlığı, yönetim danışmanlığı, kariyer ( personel, eleman, iş bulma ) danışmanlık firmaları ( insan kaynakları danışmanlığı ), kalite (ISO-9001) danışmanlık firmaları …….

Uzmanlık konusuyla ilgili kişi ve kuruluşlara yön ve bilgi veren kurumlar danışmanlık firmaları olarak nitelendirilebilir.

Okul Danışmanı Okul ve okulun geliştirilmesinde stratejiler belirleme, okulun çevre ile ilişkilerini geliştirme, eğitim işgörenlerinin seçiminde izlenecek politikaları saptama, yönetsel sorunların çözümüne yardımcı olma gibi daha çok örgütün ve yönetimin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapan, uzman işgörenlerdir.

Koçluk Programın Hedefi Kazanılacak becerileri, çocuklarla olan iletişimlerine yansıtarak mutlu, huzurlu, sağlıklı birliktelikler yaşamalarını sağlamak; Ailelerde ve çocuklarda farklı bakış açıları oluşturmak, çocukların gelecek yaşantılarına daha fazla olumlu katkılarda bulunabilmek, Fark yaratan öğrenciler ve ebeveynler yetiştiren koçlar olarak yeterliklerini daha da geliştirmek.

ÇOCUĞUN; İçindeki dehayı uyandırmak, Kendi yaşamının lideri olmasını, Yüksek irade ve iç disiplin geliştirmesini, Sorumlu, öz güvenli, cesaretli olmasını, Mutlu, doyumlu ve başarılı olmasını, Öğrenmeyi sevmesini ve pozitif davranışlar geliştirmesini, Dış dünyanın her çeşit tehlikesine rağmen; siz olmadan da kendisini koruyabilmesini sağlamada yoldaş olmaktır!

K O Ç L U K * Performansı geliştirmenin en hızlı yöntemi olup, kişilerin kendi potansiyellerini ortaya koymalarına yardımcı olur. * Kişinin içindeki pozitif güçleri ortaya çıkaran ve ÖĞRENCİYİ yüreklendiren zengin bir kaynaktır. * İnsanların kendini tanıma sürecini harekete geçirerek, onların enerjisini arttırır. * Kişilerin amaçlarına ulaşması için kararlar almasına, stratejiler geliştirmesine ve bunları eyleme dönüştürmesine yardımcı olur. * Kişinin yaşamak istediği hayatı yaşaması; bulunduğu nokta ile bulunması gereken nokta arasındaki boşluğu kapatır.

K O Ç L U K * Kişilerin güçlü yönlerini kendisine fark ettirerek, bunları avantaja çevirmesini, güçlenmesini sağlar. * Kişileri konuşmak düşünmek yerine, sonuç yaratan eylemlere götürür. * Kişilerin cevapları kendilerinin bulmasına yardımcı olur; önerilerde bulunmaz, öğüt vermez, açık uçlu-güçlü sorular sorar ve teknikler uygular. * Herkesin değişimi gerçekleştirecek güce sahip olduğuna inanır ve onların güçlü yanlarının keşfeder, kişiyi onurlandırır.

Koçlar Şu anda neredesiniz? Ne olmak istiyorsunuz? Orada olmak için ne yapmalısınız? ile ilgilenir.” Daima “geleceğe” ve “şimdiye” odaklanır. NEDEN NİÇİN NASIL

KOÇLUK Koçluk; birini, bir yerden bir yere götürme İstenen performansa ulaşmak için, koç ve danışan – koçi – arasında kurulan planlı bir iletişim ve gelişim ilişkisidir. Kişilerin var olan potansiyellerini ortaya çıkararak, ulaşılabilir hedeflere ve olasılıklara odaklanan bir öğrenme ve gelişim sürecidir.

Koçluk ; doğru sorular ile kişilerde farkındalık yaratma sanatıdır. Danışanın (koçi) kendi belirlediği hedeflere, koçun desteğiyle ulaşması ve sorunlarının üstesinden tek başına gelmeyi öğrenmesidir. KOÇLUK BİR GELİŞİM SÜRECİDİR. Süreç boyunca danışan, kendisini daha iyi tanır, potansiyelini keşfeder ve hatalarından ders alarak yetkinliklerini geliştirir.

Koçluk; mevcut durumundan, daha iyi bir duruma ulaşmak isteyen sağlıklı bireylerle yapılan bir çalışmadır. Koçluk; bu hizmeti alan danışanın, özel ve profesyonel yaşamında, gelişimi hedefleyen ve tümüyle güven ve gizlilik esasına dayanan bir süreçtir.

Koçluk Süreci Koçluk, daha iyi sonuçlar elde etmesi için danışana (Koçi) yardımcı olunan destekleyici bir ilişki biçimidir. Koçluk potansiyeli ve olasılıkları değerlendirmek üzerine kuruludur; danışanın amacına ve hedeflerine odaklıdır. Koçun her daim yalnızca süreçten, danışanın ise sonuçlardan sorumlu olması çok kritik bir ilkedir. SONUÇLARIN ELDE EDİLMESİ DANIŞANIN SORUMLULUĞUDUR.

KOÇLUK NE DEĞİLDİR? Terapi değildir Danışmalık değildir Mentorlük değildir Eğitim vermek değildir Felsefe veya öğreti değildir

OLUŞUMUYGULAMADEĞERLEN- DİRME GÖREV ALANI YETERLİL İK ALANI SÜREÇ ALANI

Koçluk Görev Alanı Danışanının psikiyatri tedavisine ihtiyacı olduğunu tespit ettiğinde, kişiyi ilgili alanlara yönlendirmek. Danışanın özelliklerini, potansiyelini keşfetmek, belirginleştirerek ortaya çıkarmak. Danışanın hedeflerini belirlemek ve içinde bulunduğu durumdan olmak istediği duruma gelmesinde destek olmak. Danışanı içinde bulunduğu düşük enerjili duygu durumundan, hedefe odaklı yüksek enerjili duygu durumuna taşımak. Danışanın isteklerine saygı duymak, kendi doğrularına ve yargılarına göre yönlendirmek yerine danışanın arzularına göre yol izlemek.

Koçluk Görev Alanı Danışanın kendini keşfetmesini sağlamak ve cesaretlendirmek. Danışanın kendi çözüm ve stratejilerini bulmasını sağlamak. Danışanın kendi iç gücüne ve yaşam sorumluluğuna sahip çıkmasını sağlamak. Danışana zihinsel potansiyelini kullanabilmenin yöntemlerini öğretmek. Danışana asla yapacaklarını söylememek onun yerine seçim yapmamak. Danışana çeşitli olasılıkların olduğu potansiyelleri göstermek. Danışanın vizyonunu, danışanın isteği doğrultusunda oluşturmak. Vizyon kaymasının saptandığı durumlarda danışana farkındalık yaratacak sorular sorarak kendisine vizyonunu sorgulatmak.

Koçluk Görev Alanı Danışanın misyonunu, danışanın isteği doğrultusunda oluşturmak. Danışana “Başarı”nın bir kimlik olmadığını sadece bir sonuç olduğunu açıklamak. Danışana önemli olanın “Yaşamda Başarı’yı yakalamak olduğunu aktarmak.

Nitelikli Bir Koçluk Özellikleri Daima araştırır ve kendini geliştirir, bunun için seminerlere ve eğitimlere katılır. Daima yargısız bir bakış açısına sahiptir. Genellemelerden, çarpıtmalardan uzak durur. Hiçbir konuda “bu budur” demez ve kesip atmaz. Deneyimlere geniş perspektiften bakabilir. Empati yeteneği yüksektir, karşısındakinin hislerini algılar ama bu duygulan kendine yaşatmaz. Esnek bir yapıya sahiptir. Yaşamda her şeyin olabilirliğine ve sonsuz olasılıklara inanır.

Danışanına sürekli seçimler sunarak, danışanına seçme ve karar verme yeteneği sağlar. Bu sayede danışanına kendi yaşam sorumluluğunu fark ettirir. Yaşamının her alanında iletişim konusunda yeteneklidir. İyi bir dinleyicidir, dinlerken analiz yapar ve karşısındakine güven sağlar. Danışanına ayak uydurmada yeteneklidir. Dikkatini toplama konusunda yeteneklidir. Yüksek yaşam enerjisine sahiptir ve görüştüğü kişileri etkiler. Danışanının farkındalığmı artırma konusunda yeteneklidir. Nitelikli Bir Koçluk Özellikleri

Konuşmaları daima pozitif yönde ve seçtiği kelimeler olumlu anlam içeren kelimelerdir. Kelimeleri avlayan iyi bir “Kelebek Avcısı”dır. Kendisine danışan kişilere güç, cesaret ve güven verir. Danışanının içinde bulunduğu durumu olumlu olarak değerlendirmesini sağlar. Ne zaman dinleyeceğini, ne zaman konuşacağını ve hangi sözlerle konuşacağını iyi bilir. Danışanıyla mükemmel uyum sağlar. Telkin yeteneği yüksektir. Daima “akıllıca sorular” sorar. Nitelikli Bir Koçluk Özellikleri

Kaos anlarında daima sakin kalabilir. Daima deneyimlere üçüncü bakış açısından ya da kuşbakışı açıdan bakar. Daima içten davranan ve yapmacıklık göstermeyen bir tavır sergiler. Snob davranışlardan uzak durur. Güler yüzlü, huzurlu, neşeli, esprili ve sabırlıdır. Danışanlar kendilerini yanında huzurlu hissederler. Samimi olmakla beraber saygı mesafesini korurlar. Zamanını iyi değerlendirir, ne kendi ne de danışanın zamanından çalmazlar. Randevularına sadıktırlar ve mümkün olduğunca randevu zamanını değiştirmezler. Tüm bu becerileri kendi yaşamlarında uygulayabilen kişilerdir. Nitelikli Bir Koçluk Özellikleri

29 Koçun Yeterlilik Alanları İletişim yeterliliği Güdüleme yeterliliği Araştırma (veri toplama) yeterliliği İzleme-Süreç yeterliliği Davranış bilimleri yeterliliği Sorun çözme (karar verme) yeterliliği Eğitim bilimleri yeterliliği

OLUŞUM 1. Tanışma Kurulma Aşaması (Forming) 2. Beklentiler Fırtına Aşaması (Storming) 3. Olanaklar / öğrenci yeterlilikleri, ilgi ve ihtiyaçlar 4. Uzlaşma / Karar verme 5. Amaç belirleme 6. Çalışma ilkelerini belirleme Düzgüleştirme Aşaması (Norming)

UYGULAMA VERİ TOPLAMA Derse katılım Derse devam Ödev takibi Belge inceleme Derse devam Not / Sınavlar GÖRÜŞMEKAYIT TUTMA Öğrenci Veli Öğretmenler Yönetim Edim Elde Etme Aşaması (Performing)

DEĞERLENDİRME Veri Analizi Sonuç Çıkarma Yargıda Bulunma Ürüne yönelik Sürece Yönelik

34 Koçun Yeterlilik Alanları İletişim yeterliliği Güdüleme yeterliliği Araştırma (veri toplama) yeterliliği İzleme-Süreç yeterliliği Davranış bilimleri yeterliliği Sorun çözme (karar verme) yeterliliği Eğitim bilimleri yeterliliği