FOTOĞRAF VE RENK Renk Nedir? Renk, ışığın değişik dalga boylarının gözün retinasına ulaşması ile ortaya çıkan bir algılamadır. Bu algılama, ışığın maddeler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
 zihinlerdeki çağrışımlar,  hisler, tutumlar, izlenimler  olumlu/olumsuz değerlendirmeler  akla gelen özet-resim  genel görünüş  sembolik anlam.
IŞIĞIN KIRILMASI.
GİRİŞ ETKİNLİĞİ Aşağıdaki sorularla ilgili düşünceleriniz nelerdir? Yağmur niçin yağar? Sıcak havalarda yağmur yağarken, soğuk havalarda kar yağmasının.
Türkiyedeki Giyim,Kuşam ve Süslenme Kültürü Çocuk, Kadın, Erkek Giyim-Kuşamı Giyim insanın var oluşuyla, öncelikle doğa koşullarından korunmak amacıyla.
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
HERON & ZEPLİN İbrahim KURU SİVAS.
Altı Uygulama Ayakkabısı
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
DİRENÇ. Cisimlerin elektrik akımını geçirirken gösterdiği zorluğa direnç denir. Birimi ohm olup kısaca R ile gösterilir. Devredeki her elemanın direnci.
GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY BİLMECESİ. GÖK CİSİMLERİNİ TANIYALIM Bulutsuz bir gecede gökyüzünü gözlemlediğimizde irili ufaklı pek çok cisim görürüz.
RENKLER Bülent ÇAM.
EQUIZSHOW.
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
IŞIĞIN SOĞURULMASI TANER BULUT. S OĞURULMA Işığın cisimler tarafında tutulmasına soğurulma denir.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
YILDIZLAR VE GEZEGENLER
RENK.
Metinlerin Sınıflandırması
FOTOSENTEZ HIZINA ETKİ EDEN FAKTÖRLER
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Renk, ışığın gözün retinasına  değişik biçimde ulaşması ile ortaya çıkan bir algılamadır.
Işık Işık kaynakları Işık ve madde Işığın yayılması Işığın yansıması
IR SPEKTROKOPİSİ.
AY.
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
AST203 Gözlem Araçları Tayf ve Tayfçekerler.
HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları.
a) Burada gördüğünüz eserler sizde hangi duyguları uyandırdı
YAĞMURUN KARIN OLUŞUMU YERYÜZÜNDE SUYUN UĞRADIĞI DEĞİŞİKLİKLER
Kırınım, Girişim ve Müzik
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Fotoğraf Terimleri- Diyafram
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
Maddeler doğada karışık halde bulunur
IŞIK VE GÖLGE.
SES NEDİR? Titreşen maddelerin bulunduğu ortama yaydığı enerjiye ses denir.
Paralel Yüzeylerden Kırılma Görünür Uzaklık
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Arş. Gör. Dilber DEMİRTAŞ Arş.Gör. Belkıs GARİP
ÖĞRENME STİLLERİ.
POLARİZAN MİKROSKOP.
Düzlem Yüzeyler ve Prizmalar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
RENK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Canlıların Büyüme ve Yaşamasına Etki Eden Faktörler
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HARİTANIN DİLİ.
1.4. RENK OLGUSU İnsan gözü beyaz ışığın farklı dalga boylarını algılama yeteneğine sahiptir. Dalga boyu 660 nm olan ışığı kırmızı, dalga boyu 600 nm olan.
Işığın Kırılması.
OLASILIK Uygulamada karşılaşılan olayların birçoğu kesin olmayan diğer bir ifadeyle belirsizlik içeren bir yapıya sahiptir. Olasılık kavramı kesin olmayan.
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
FEN BİLİMLERİ-6 5.ÜNİTE SES VE ÖZELLİKLERİ 3.Sesin Sürati HALİM GÜNEŞ.
Sunum transkripti:

FOTOĞRAF VE RENK Renk Nedir? Renk, ışığın değişik dalga boylarının gözün retinasına ulaşması ile ortaya çıkan bir algılamadır. Bu algılama, ışığın maddeler üzerine çarpması ve kısmen soğurulup kısmen yansıması nedeniyle çeşitlilik gösterir ki bunlar renk tonu veya renk olarak adlandırılır. Tüm dalga boyları birden aynı anda gözümüze ulaşırsa bunu beyaz, hiç ışık ulaşmazsa siyah olarak algılarız. İnsan gözü 380nm ile 780nm arasındaki dalga boylarını algılayabilir, bu sebepten elektromanyetik spektrumun bu bölümüne görünen ışık denir. İki ana rengin karışımıyla ortaya çıkan ara renk, karışıma katılmayan ana rengin tamamlayıcısı olur. Kırmızı için yeşil, mavi için turuncu, sarı içinse mor tamamlayıcı renk işlevi görür. Aynı zamanda birbirlerine karşıt olan bu renkler birlikte kullanıldıklarında da denge oluştururlar.

İki yüzyıl kadar önce Isaac Newton gökkuşağı dediğimiz bu doğa olayını kendi evinde gerçekleştirmiştir. Karanlık bir odaya tek bir güneş ışığına eş ışığı bir prizmadan geçirerek güneş tayfı renklerine ayrıştırmayı başarmıştır. Bu renkler: macenta, kırmızı,sarı,yeşil, siyan mavisi, koyu mavidir. Yıllar sonra fizikçi Young da Newton’un yaptığı deneyin tersini yaparak ışığı yeniden oluşturmuştur. Tayfın altı renginin birer ışığını bir perdede birbiri üzerine düşürerek beyaz ışığı elde etmiştir.

Renk ile ilgili kavramlar: Tayf: Rengin parlaklık ve saflık derecesidir. Renk açıldıkça parlaklığı ve ışık değeri artar, Koyulaştıkça da karanlıklığı ve ışık değeri düşük olur. Armoni: Renkler arsındaki ahenk ve uyum. Kontrast: Karşıtlık. Açıklık-koyuluk gibi… Ton: Rengin parlaklık derecesidir. Kromatik:. Radyoaktif spektrum da insan gözünün algılayabildiği, 380nm – 780nm dalga boyu arasında bulunan ve ışık ismi verilen bölümdür. Akromatik: Beyaz ve siyah, bu iki rengin aralarında oluşturdukları ara renkler akromatik renklerdir. Beyaz ve siyah radyoaktif spektrumda bulunmadığı için fizik tarafından renk olarak kabul edilmemektedir. Doygunluk: Doygunluk rengin ışığı yeterince yansıtması ve parlaklığıyla ilgilidir. O rengin, aynı ışık ortamında renksiz bir gri tonuna oranıyla hesaplanır. Doygunluk azaldıkça renk, rengini yitirir ve siyaha yaklaşır. Doygunluk sıfır olduğunda, renk siyahtır. Bir rengin en saf ve en kuvvetli hali de denilebilir.

Fotoğrafçılıkta Renk Işık kaynaklarına göre renk dağılımı şu şekildedir; Gün  ışığı %33 mavi, %34 yeşil, %33 kırmızı Renksiz flaş ampulü %24 mavi, %36 yeşil, %40 kırmızı Normal elektrik ampulü %12 mavi, %32 yeşil, %56 kırmızı Mum ışığı %6 mavi, %18 yeşil, %76 kırmızı  Işık ve renkle ilgili olarak sık sık karşımıza çıkabilecek bir terim de ‘Kelvin’dir. Kelvin, bahsedeceğimiz konuyla ilişkili olarak araştırma yapan bir fizikçinin adı olmakla birlikte, fotoğrafta kullanılan anlamıyla renk sıcaklığını ifade eder. Fotoğraf çekerken kullandığımız ışık kaynağının renk sıcaklığı, fotoğrafımızdaki renkleri ve kalitelerini belirler. Işığın Kelvin derecesi düştükçe renk kırmızıya, yükseldikçe maviye döner. Mavi ışığın soğuk, kırmızı ışığın ise sıcak bir etkisi vardır. Örneğin gün ışığı 5500 – 5600 Kelvin değerinde beyaz ışık verir. 500 Watt’lık bir stüdyo ampulü 3200 Kelvin değerinde, 200 Watt’lık bir ev ampulü 2900 Kelvin değerinde kırmızı ışık verirler.  Bu değerler ışığın geliş açısına göre değişirler.

Sıcak renkler, konuyu ön plana çıkarırken soğuk renkler, uzaklaştırır Sıcak renkler, konuyu ön plana çıkarırken soğuk renkler, uzaklaştırır. Gün ışığının rengi sabahların erken saatlerinde sarıdır, akşama doğru kırmızılaşır. Kışın gün ışığında yaza göre daha çok mavi vardır. Deniz seviyesinden yükseldikçe mavilik ve ultra-viole ışınların etkisi artar. Doğrudan gelen güneş ışığı gölgelere göre daha sıcak olur tonlu olur. Bulutlu ve puslu havalar mavi tonlu renkleri vermek eğilimindedir.

Tamamlayıcı renkler dinamik ve hareket izlenimi verir, tahrik edicidir Tamamlayıcı renkler dinamik ve hareket izlenimi verir, tahrik edicidir. Buna karşın bağlantılı (uyumlu)renkler sakin ve dinlendiricidir. Bir fotoğraf düşününki masmavi, berrak bir gökyüzü, yemyeşil bir kır, ağaçlar ve bir ağaca dayandırılmış mor bir bisiklet, insana huzur veren, insanı dinlendiren, durgunlaştıran bir görüntü ama o bisiklet kırmızı ya da turuncu olsa(maviye ve yeşile kontrast bir renk) daha dikkat çekici ve heyecan verici bir görüntü oluşurdu. Renkleri kullanarak verilmek istenen mesajın etkisini arttırılabiliriz ya da azaltabiliriz. Reklâm veya tanıtım fotoğrafçıları, pasif düzenlemeyle renkleri doğru kullanarak, mesajı en etkili şekilde verirler. Sanat, doğa, basın fotoğrafçılığında bunu başarmak daha zordur; ancak rengin sırrını bilen fotoğrafçılar bunu da kolaylıkla başarır. Çoğu fotoğraf sanatçısı kırmızı bir şapkayı veya çekim alanlarında kırmızı montlu, kırmızı ayakkabılı, kırmızı çiçeği,  bir şekilde kompozisyonlarına dahil etmek isterler.

Sarı: En parlak renk. Uyarı ışıklarında sarı tercih edilir Sarı: En parlak renk. Uyarı ışıklarında sarı tercih edilir. Ayrıca dikkat çekiciliğinden dolayı dünyada taksiler sarıdır. Sonbaharın da baskın renkleri sarı ve sarı-turuncu, duygularımızı yakalayan, güçlü bir çekiciliğe sahiptir. Neşeyi anlatır. Sarı zeka ,incelik ve pratiklikle de ilgilidir. Toplumsal yaşamı ve birlikte çalışmayı yansıtan bir anlamı vardır. Geçiciliğin sembolüdür.Sarı ayrıca hüzün ve özlemin rengidir. Sonbaharın tüm hüzünlü güzelliğinde onun her rengini izlemek mümkündür.

Kırmızı: En uzun dalga boyuna sahip olan kırmızı renk, özellikle de koyu bir arka plan ile birlikte kullanıldığında öyle şiddetlidir ki, bir görüntüde yer alan küçücük kırmızı bir leke bile görüntünün her yerini etkiler

Kırmızı: En uzun dalga boyuna sahip olan kırmızı renk, özellikle de koyu bir arka plan ile birlikte kullanıldığında öyle şiddetlidir ki, bir görüntüde yer alan küçücük kırmızı bir leke bile görüntünün her yerini etkiler

Mavi: Dünyanın hakim rengi olan mavi çekingen bir renk; dinlendiriciliği ve edilgenliği anlatır. Koyu tonlarda ya da yoğun olarak kullanıldığında moral bozan, kasvet veren, açık tonlarda ya da beyazla karışık kullanıldığında, yatıştırıcı ve güven veren bir etki yaratır. Mavi renk gökyüzünün ve geniş ufukların, denizin simgesidir. Sınırsızlığı ve uzak bakışlılığı simgeler. Huzuru temsil eder ve sakinleştirir.

Yeşil: Sessizliği anlatır. Doğanın ve baharın rengidir Yeşil: Sessizliği anlatır. Doğanın ve baharın rengidir. Güven veren renktir. Yeşil yaratıcılığı körükler. Bu yüzden büyük lokanta mutfaklarında yeşil tercih edilir. Hastanelerde de yeşil rahatlatıcı özelliği nedeniyle kullanılır.

Birkaç Öneri: Özel bir tercihiniz yoksa iki güçlü rengi aynı oranda bir arada kullanmayın. Yani fotoğrafınızda renk hiyerarşisi oluşturun. Rengin psikolojik etkilerini göz önünde bulundurun. İnsanlara fotoğraflarınızdaki renkler hakkında sorular sorun. Tamamlayıcı renkleri kullanmaya özen gösterin. Günün hangi saatinde yılın hangi mevsiminde ne tür renklerin ortaya çıktığını gözlemleyin. Zıt renkleri de fotoğraflamayı deneyin. Fotoğrafınızın mesajı ile renkler arasında bir uyum olmasına dikkat edin. Örneğin romantik bir etki için pastel renkler kullanılabilir. Tek rengin farklı tonlarıyla deneyler yapın. ( En kolay ve ekonomik yolu photoshop kullanmaktır. ) Fotoğraf çekmeden önce makinenizin Kelvin ayarını yapmayı ustaca öğrenin. ( Beyaz ayarı) Doğru renk için doğru ışığı beklemekten çekinmeyin. Photoshop gibi düzenleme programlarını iyi derecede biliyorsanız RAW formatında fotoğraf çekin.