Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
Advertisements

İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
DİNLEYİN ! GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN ! DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN !
ARAŞTIRMA KONUSUNU BELİRLEME
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
İçerik Analizi.
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
Nitel Araştırma Teknikleri
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nitel Araştırma Desenleri
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik
TEKRAR DERSİ Öğr.Gör. Türkan ÖZBAY.
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
UZEM TANITIM.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
İZLEME ve DEĞERLENDİRME
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Eğitim bilimlerinde yeni araştırma araçları ve katkıları: Niteliksel (kalitatif) analiz yazılımları ve ATLAS.ti örneği Mehmet Cüneyt Birkök - Sakarya Üniversitesi.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
Analiz süreci Verilerin işlenmesi görsel hale getirilmesi sonuç çıkarma ve onaylama Strauss ve Corbin nitel analizi Betimsel analiz İçerik analizi olmak.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Sosyal Hizmet Mesleğine İlişkin Etik Sorumluluklar
Mehmet ÖZŞAVLI. Nitel Araştırma Nedir? Nitel Araştırma gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
Bilimsel araştırma türleri
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması (Bilime ve Uygulamaya Katkısı)

Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması Nitel araştırma şişkin ve kabarık bir veri setiyle sonuçlanır. Bu tür bir veri setinden genellikle uzun ve zor bir süreçten sonra anlamlı bütünler veya sonuçlar çıkaran araştırmacıyı bekleyen diğer bir sorun, çalışmasını nasıl raporlaştıracağıdır. Rapor hem araştırmanın başlangıcında oluşturulmuş olan problem ve alt problemlere doyurucu yanıtlar vermeli, hem de bunu yaparken gereksiz bilgi ve betimlemelerden kaçınmalıdır.

Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması Raporlarını zenginleştirecek, sunumu ve araştırmanın başkaları tarafından okunmasını cazip hale getirecek bazı önlemlerin alınması gereklidir. Bu önlemler şu dört alanı kapsamalıdır:

Rapor Hazırlamada Dikkat Edilecek Hususlar-1 Araştırma raporunun belirli bir düzende oluşmasına olanak sağlamak için, araştırmanın başında verilen problem ve alt problemler, verinin analizi ve sunumunda başlıklar olarak kullanılabilir. Bu yolla okuyucu, her alt probleme ilişkin bulgu ve yorumları nerede bulabileceğini rapor içinde kolay bir biçimde saptayabilir.

Rapor Hazırlamada Dikkat Edilecek Hususlar-2 Raporun içinde her bölümün veya alt bölümün başlangıcında, takip eden bölüm veya alt bölümde nelerin kapsandığına ilişkin bir özet verilebilir. Bu şekilde okuyucu, aradığı ve istediği bilgiyi ilgili bölümün neresinde bulabileceğini daha rahat keşfedebilir.

Rapor Hazırlamada Dikkat Edilecek Hususlar-3 Raporda kullanılan başlıkların, başlık altında sözü edilen konuları en iyi tanımlayabilecek şekilde oluşturulmasına özen gösterilebilir. Bir başlığa bakan bir okuyucu, bu başlık altında hangi tür konulardan söz edilebileceğini kestirebilmelidir.

Rapor Hazırlamada Dikkat Edilecek Hususlar-4 Raporu yazarken ve özellikle verinin ve sonuçların sunumunda, tablo ve grafiklere yaygın olarak yer verilmelidir.

Bilimsel Araştırma Sonuçlarının Bilimsel Alanyazına Katkısı Nitel Araştırma Sonuçlarının Uygulamada Kullanılması

1. Nitel Araştırma Sonuçlarından Genelleme Yapma ve Kuram Oluşturma Nicel geçerli, güvenilir ve genellenebilir ölçüm; Nitel sınırlı olgu ve olayları olabildiğince derinliğine ve betimsel şekilde çözümleme Nitel araştırma sonuçlarında da ‘analitik genelleneme’ yapılabilir. Nicel ‘tümdengelim’; nitel ‘tümevarım’ ilkeleri Nitel araştırma verilerinin en önemli artısı analitik genellemeye bağlı olarak model geliştirme ve kuram oluşturmaya olanak tanımasıdır.

Benzer şekilde nicel araştırma da nitel araştırmayı yönlendirebilir. 2.Nitel Araştırma Sonuçlarının, Nicel Verilere Derinlik, Ayrıntı ve Anlam Kazandırmak Amacıyla Kullanılması Nicel veri, odaklanma alanlarını saptamada kullanılırken, nitel veri ortaya çıkan bu alanlara anlam kazandırmak için kullanılır. Benzer şekilde nicel araştırma da nitel araştırmayı yönlendirebilir.

3.Bilimde Değer Yargıları ve İdeolojilerin Nitel Araştırma Sonuçları Üzerindeki Etkisi Pozitivist gelenek içinde yetişmiş bazı bilim adamları, nitel araştırma yöntemlerini, pozitivist tanım çerçevesinde ‘bilimsel’ bulmazlar. Kuhn’un deyimiyle, bir bilim adamının ait olduğu bilimsel paradigmadan başka bir paradigmaya geçmesi, neredeyse din değiştirmek kadar zordur! Nitel araştırmanın bilime olan katkısı tartışılırken, nitel araştırmanın temel varsayımları, özellikleri ve nicel araştırmaya göre varolan güçlü yönleri dikkate alınmalı ve bilimde ‘açık görüşlü’ ve ‘yaratıcı’ olmanın önemi göz önünde tutulmalıdır.

1. Uygulayıcılar İçin ‘Eylem Araştırmasına’ Zemin Oluşturma Nitel araştırmanın uygulamaya getirdiği temel katkı; uygulayıcılara yeni deneyimler kazandırmak ve hâlihazırda yapmakta olduğu işe ilişkin çeşitli düzeylerde örnekler ortaya koymaktır. Nitel araştırma sonuçları, uygulayıcılar için uygulama konusunda önemli örnekler ortaya koyabilir; anlayışının ve deneyimlerinin gelişmesine katkıda bulunarak, bireyin yaptığı iş ile ilgili daha etkili karalar vermesine yardımcı olabilir. Nitel araştırmanın ortaya koyduğu betimlemeler, açıklamalar ve yorumlamalar uygulayıcıların mesleki donanımını zenginleştirebilir.

2.Uygulayıcıların Yaptıkları İşi Daha İyi Anlamalarına ve Geliştirmelerine Katkıda Bulunma Nitel araştırma sonuçları ve bunların uygulamada kullanılması, uygulayıcıların işlerine ve çalıştıkları ortamlara yönelik daha esnek, eleştirel ve yapıcı bir tavır geliştirmelerine olanak verebilir. Önemli olan, uyarıcılar tarafından nitel araştırmanın şu temel özelliklerinin anlaşılmasıdır: ‘Ben etkenlerden biriyim, olay ve olgular açık uçlu ve sürekli değişmektedir; dikkatli ve sistematik bakabilirsem, çevremde olup bitenlere daha iyi anlamlar verebilirim.

3.Kurumsal ve Örgütsel Gelişmeye Katkıda Bulunma Nitel araştırma sonuçları, kurumsal ve örgütsel geliştirme etkinliklerinde mutlaka kullanılması gereken ve kurumların ve örgütlerin kendileri hakkında zengin, çoğulcu ve bütüncül bir bakış açısı geliştirmelerinde rol oynayabilecek bir değere sahiptir.

4.Program Değerlendirme ve Nitelik Yükseltme Amacıyla Kullanma Nitel araştırma sonuçları; Programa katılan bireylerin elde ettiği yararlara Program uygulamasının değerlendirilmesine Program niteliğinin arttırılmasın katkıda bulunabilir.