Çocuklarınıza kitap okumanız için gereken herhangi bir yaş, belirli bir zaman dilimi yok. Belki de kitap okumak, her yaşta, her zaman, her yerde yapılabilen.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
ÖZEL ENVAR ilköğretim okulu
NASIL ÖĞRENİYORUM?.
Kitap Okumanın Önemi....
Evde Olumlu Öğrenme Ortamı Oluşturmak
Hazrlayan: Sebiha Şafak
EĞİTİM SETİ TANITIMI.
SELAMLAŞMA Amaç : Görgü kurallarını geliştirme.
KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ
Tatilde Yapılacaklar.
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Çocuğunuza kitap okuma alışkanlığı kazandırmada altın öneriler...
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
PARMAK OYUNLARI.
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
Bilgisayarla tanışmak ya da bilgisayar eğitimine başlamak için okulöncesi yıllar, çoğu eğitimci tarafından uygun dönem olarak değerlendirilmektedir. Öğrenmeyi.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
ETKİLİ OKUMA.
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
3-4 Yaş Gelişim Özellikleri
Aileler için bir kültür kaynağıdır Çocukların düşünce alanını genişletir Çocukları düşünmeye teşvik eder Çocukların estetik zevklerini geliştirir Çocukların.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Önce Dil Öğrenmeyi Öğrenin Önce Dil Öğrenmeyi Öğrenin Gerekli Zamanı Ayırın Gerekli Zamanı Ayırın Kullanacağınız Materyalleri Edinin Kullanacağınız Materyalleri.
B OŞ Z AMANLARı D EĞERLENDIRME. Çaba, enerji ve zamanı en ekonomik şekilde kullanmak istiyorsak bir programa bağlanmalıyız. Zamanı boşa geçirmek,yaşamı.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE DİL BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK VELİLERE ÖNERİLER (KİTAP KULLANIMI) Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
İLÇEMİZ S.B.S BAŞARISI. TÜRKİYE ORTALAMASI İLÇEMİZ ORTALAMASI TÜRKÇEMATEMATİK FEN BİLİMLERİ SOSYAL BİLİMLERİNGİLİZCE
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
Rehberlik Servisi Veli Bilgilendirme Semineri
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
ALIŞKANLIĞI VE sitesinin KULLANIMI
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
AİLEYE VERİLECEK GENEL ÖNERİLER 1.Çocuğunuzla normal çocuklarla nasıl iletişime giriyorsanız aynı şekilde sözlü iletişime girin. 2.Çocuğunuzla sözlü iletişime.
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
GÜNDEM: 1. Toplantının açılışı, oklama kağıdının imzalanması. 2. Birinci dönem çalışmalarının değerlendirilmesi. 3. Okuma – yazma öğreniminde sınıfın.
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
Okumayı Sevmeyen Çocuklar OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
 AKŞEMSEDDİN BİLİM VE SANAT MERKEZİ.  YAŞAMINIZIN HER ALANINDA VE HER YAŞ GRUBUNDA ÖZEL YETENEKLİ BİREYLERLE KARŞILAŞMA OLASILIĞINIZ DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ.
KİTAP OKUMA ÜZERİNE ….
Bir kavramın uygulama düzeyinde kazandırılması ile ilgili kuralın “eğitim” kavramına uygulanması İçerik Türü: Kavram İçerik Türü: Kavram Davranış Düzeyi:
Son Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
ÇOCUĞUM NASIL ÖĞRENİYOR?. “Geleceğin Cahili,okumayan kişi olmayacaktır. Nasıl öğreneceğini bilmeyen kişi olacaktır. Alvin Toffler.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Çİzgİ Romanlar.
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
FARKLI YAŞ GRUPLARINDAKİ ÇOCUK KİTaPLARININ İNCELENMESİ
HAZIRLAYAN ERTUĞRUL KAÇMAZ
OKUMA.
Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
Sunum transkripti:

Çocuklarınıza kitap okumanız için gereken herhangi bir yaş, belirli bir zaman dilimi yok. Belki de kitap okumak, her yaşta, her zaman, her yerde yapılabilen en kolay ve eğlenceli bir aktivite olabilir.

Çocuklara küçük yaştan itibaren, hatta bebeklikten başlayarak kitap okumak, onların dil gelişimini ve öğrenme kabiliyetlerini olumlu etkiliyor. Okunanlardan hiçbir şey anlamasa bile bir bebeğe 6 aylıktan itibaren kitap okunmasının anne ile ilişkisinin gelişmesi, göz kontağının kurulması ve duygu paylaşımı açısından çok faydalı olduğu uzmanlar tarafından ortaya konuluyor. Çocuk, annenin hikaye okurken çıkardığı farklı ses ve tiyatral mimiklerini görüp etkileniyor. Yaşı büyüdükçe kelime hazinesi genişliyor, duygu dünyası zenginleşiyor ve anlama kapasitesi artıyor.

 Çocuğun zihinsel, duygusal ve sosyal gelişiminde kitabın rolü çok büyüktür. Özellikle de çocuğunuz konuşmayı öğrenirken ona kitap okumak çok önemlidir. Bir çocuğun kitapla ilişkisi çocuk okumayı öğrenince başlamamalıdır. Zira çocuklarla kitapların ilişkileri bebeklik döneminde başlar. Anne ve babası kendisine masal okurken tanır çocuk kitabı. Daha sonra renkli ve resimli kitaplara yönelir çocuklar. Çocuğa kitap okumanın, çocuğun gelişimi için faydaları saymakla bitmeyecek kadar çoktur.

 Dil gelişimini hızlandırır. Zihinsel gelişimi destekler. Gerçek dünyayı tanıtır. Anne-babayla sıcak bir ilişki gelişmesini destekler. Çocuğun hayal gücünü genişletir.

 Okuma becerisi ve yaşam boyu sürecek okuma sevgisinin temelini oluşturur. Kelime hazinesini geliştirdiği için çocuğun duygu ve düşüncelerini iyi ifade etmesine imkan sağlar. Sevme, anlama, saygılı olma, hediye etme ve paylaşma gibi birçok kavramları öğretir. Kendisine kitap okunan çocuklar hem farklı cümle kurulumlarını tanımış, hem de görsel olarak birçok kez harfleri tanıma imkânına sahip olmuş olacakları için ilköğretime geçtikleri dönemde dilbilgisi öğreniminde diğer çocuklara oranla daha rahat olurlar.

 Kitap okunurken, çocuk rahatlar ve hoş vakit geçirir.  Çocuklar, kitap okumanın keyfine varırlar, böylece ileri yaşlarında kitap okumaya daha eğilimli olurlar. Yapılan araştırmalarda, araştırmacılar, kitap okumaya ne kadar erken başlanırsa o kadar etkili gelişimsel sonuçlar elde edileceğini vurguluyorlar.

 Sesli, çıngıraklı, dokusu olan, yani miniğinizin elini değdirdiğinde hışırtı sesi duyabildiği, bezden yapılmış ama içerisinde farklı malzemelerle çeşitli yüzeyleri tanıyabildiği kitapları tercih edebilirsiniz. Ayna görevi gören sayfaları olanlar kendisini tanıması için de faydalı olacaktır 0-1 YAŞ İÇİN:

 Bunları unutmayın: Bebekler iri resimli kitaplardan hoşlanır. Bebekler bebek resimlerinden hoşlanır. Bebekler tekerlemelerden ve şarkılardan hoşlanır. Bebekler aynı kitabın tekrar tekrar okunmasından hoşlanır. Resimlerin adını söylerken parmağınızla o resmi gösterin. Bebekler böyle öğrenir. Kitap okurken bebeği kucağınızda tutun. Okurken ses tonunuz ve yüzünüzde ifadeler oluşturun, ancak abartılı ifadelerden kaçının.

 Çocukların en hızla geliştikleri bu dönemde, tek tip kitap yeterli olmayacak tabii ki. Bu dönem tanışmanın devamı, keşif dönemi.  Büyük, renkli, kartondan yapılma, dayanıklı ve temel konularda bilgi veren kitaplar seçilmeli. Ağızlarına götürme, sayfaları çekiştirme durumunda panik olmamanız için dayanıklı kitaplarla işe başlamakta fayda var.  Temel konular derken, hayvanlar, taşıtlar, aileler, yiyecekler, doğa gibi konuların anlatıldığı, büyük harflerle ilgili resmin altına ne olduğunun yazıldığı kitaplar, hareketli, içerisinden ayrı bölümler çıkan (pop-up tarzı), altı tekerlekli, sesli kitaplar özellikle bir ve iki yaş için çok uygun. 1-3 YAŞ İÇİN:

Bunları unutmayın:  Küçük çocuklar aynı kitabın tekrar tekrar okunmasından hoşlanır.  Küçük çocuklar uyumadan önce kitap okunmasından hoşlanır.  Küçük çocuklar okunacak kitabı seçmekten ve kendisi tutmaktan hoşlanır.  Küçük çocuklar yiyecekler, vasıtalar, hayvanlar ve çocuklarla ilgili kitaplardan hoşlanır.

 Küçük çocuklar yazısı çok fazla olmayan kitaplardan hoşlanır.  Siz okurken çocuğunuzun hareket etmesine izin verin.  Resimlerin isimlerini belirtin. Küçük çocuklar bu şekilde yeni kelimeler öğrenirler.  Çeşitli nedenlerle beklemeniz gerektiği zamanlarda birlikte kitaplara bakın.  Gittiğiniz her yerde tabelaları ve levhaları okuyun.

 Artık seçenekleriniz daha da artıyor. Hem masalsı anlatımlı kitaplar içerisinden seçebilirsiniz, hem de eğitici kaynaklara yönlenebilirsiniz. Yeni yeni okumayı öğrenen bıdığınıza rahat okuyabileceği, büyük puntolu yazılar olan kitaplardan alabilirsiniz.  Kendi yaşamlarını anlamalarına yardımcı olacak fikirler ya da konular içeren  Belirgin bir konusu ya da kahramanı olan  Bir ya da birkaç kahramanın karşılıklı ilişkisini anlatan öyküler içeren (üç küçük domuzcuk gibi) 3-5 YAŞ İÇİN:

Bunları unutmayın:  Okul öncesi dönemdeki çocuklar çeşitli öykülerin yer aldığı kitaplardan hoşlanır.  Okul öncesi dönemdeki çocuklar alfabe ve rakamların olduğu kitaplardan hoşlanır.  Okul öncesi dönemdeki çocuklar aile, arkadaşlar ve okula gitmekle ilgili kitaplardan hoşlanır.  Okul öncesi dönemdeki çocuklar uyumadan önce kitap okunmasından hoşlanır.

 Okul öncesi dönemdeki çocuklar kitap okunurken yanınıza veya kucağınıza otururlar.  Okul öncesi dönemdeki çocuklar öykü hakkında sorular sorarlar.  Çocuğunuzun öyküler anlatmasına izin verin.  Çocuğunuzla birlikte çocuk kütüphanesine ve kitapçıya giderek kendisi için daha fazla kitap seçme fırsatı sağlayın. Televizyonu kapatın!

 Anne ve babasını kitap okurken görüp model alan çocuklar kitap okuma alışkanlığını daha kolay edinebilirler. Bir anne ya da baba olarak çocuğunuzun önünde kitap okuyarak örnek olmalısınız.  Evinize günlük gazete ya da dergi almak ve çocuğunuzun önünde gazetenizi ya da derginizi okumak onu okumaya teşvik etmenize yardımcı olacaktır. Bununla birlikte gazete ve derginizdeki, çocukları ilgilendiren yazıları onlarla paylaşmalı ve onların dikkatini çekmelisiniz.

 Çocuklar uyumadan sizinle vakit geçirmek isterler. Yataklarındayken dikkatlerini sadece size yöneltmiş durumda olan çocuğunuza keyifli bir hikâye okuyarak onun okumanın tadına varmasını sağlayabilirsiniz. Önemli olan kitaptaki konuya çocuğunuzun ilgisini çekebilmektedir.  Kitap okumak görev ya da zorunluluktan ziyade zevk alınan bir aktivite haline getirilmelidir. Çocuğunuza kitap okumaktan zevk aldığınızı belli etmelisiniz. Bunun için okuduğunuz bir kitaptaki olayları kendi aranızda canlandırabilirsiniz. Çocuğunuzun kitaptaki kahramanların rollerini paylaştırmasını sağlayıp olayları canlandırabilirsiniz.

 Kitaplardaki hikâyeleri resmetmek ya da resimlere bakarak hikâyeler yaratmak da çocuklarınıza ilginç gelebilir.  Evde okuma ortamı yaratacak bir sessizlik olması ve kitaplarla dolu kitaplıklar da çocuğun okumayı sevmesine yardımcı olur. Hatta mümkünse kitaplıktan bir bölüm çocuğa ayrılabilir ya da ona özel kitapların olduğu yeni bir kitaplık oluşturulabilir.  Çocukla aynı kitabı okuyup daha sonra tartışmak da kitaba olan ilgiyi pekiştirir. Tartışırken çocuklara; “Kitap sence neyi anlatıyor?”, “Kitapta senin için en etkileyici bölüm neresiydi?”, “Kitaptan çıkarılabilecek sonuç nedir?”, “En çok hangi karakteri sevdin?” ve “Kitabın sonu sence nasıl daha farklı bitebilirdi?” gibi sorular sorulabilir.

 Çocukla birlikte kitapçılarda vakit geçirilmesi, kitap alışverişleri yapılması, kitap fuarlarının gezilip son çıkan kitapların incelenmesi, yazarlarla küçük söyleşiler yapılması ve çocuğun adına kitap imzalatılması da çocuğun kitapla ve yazarla olan ilişkisinde önemli bir yer tutar.  Çocuğu kütüphane üyesi yapmak ve hatta onunla kütüphaneye gitmek ve ödünç kitap almasını sağlamak kitapla ve kütüphaneyle olan bağının güçlenmesini sağlar.  Kitap seçerken çocuğun gelişimine uygun içerik ve dilde yazılmış olmasına, nasihat verme kaygısı gütmemesine, sürükleyici ve eğlenceli kitaplar olmasına dikkat edilmelidir.

Çocuk kitapları, çocukların çeşitli konularda deneyim edinmelerine de katkı sağlar. Belki de onlara hiç anlatamayacağımız durum, olay ve yer konusunda bilgi edinirler. Hem kendi kültürlerini hem de değişik kültürleri bu yolla tanıyabilirler. En önemlisi ise kendini sevmeyi, yaşamdan zevk almayı öğrenirler.

HAZIRLAYAN ÇİĞDEM KARATOPRAK YÖRÜK