Veri Tabanı Yönetim Sistemleri Hafta 1. 2 Temel Kavramlar Veri Olguların, kavramların, veya talimatların, insan tarafından veya otomatik yolla iletişim,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

YAYIN TARAMA VE VERI TABANLARI Tacettin İnandı. Kapsam Veri tabanı Sınıflandırmalar İndeksler Atıflar.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Veri Tabanı Yönetim Sistemleri Hafta 2 İlişkisel VTYS Temel Kavramlar.
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
Beşinci hafta. Müfredat programı Ödev teslim Projelerini teslim edenler; Belediye Projesi -> Tamam Ulaşım Projesi -> Geldi ama kavramsal tasarım yerine.
Donanım Birimleri.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
ROBOT.
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Ümit ATİLA.  1980’li yıllardan günümüze geldikçe, bilgi toplumuna yönelişte teknolojik rota, telekomünikasyon ve iletişim.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DONANIM VE YAZILIM.
Kamu Mali Yönetimine İlişkin Sorunlar. Türkiye’de kamu yönetiminin karşılaştığı en önemli sorun alanlarının başında mali konular gelmektedir. Mali disiplinin.
TLS/SSL BILGI İŞLEM ORGANIZASYONU BERKE ÖMEROĞLU
İŞLETİM SİSTEMLERİ ISE 206 DR. TUĞRUL TAŞCI. Dersin Amacı Bilgisayar sistemlerinin temel organizasyonunu tanımak İşletim sistemlerinin ana bileşenlerini.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO BÜRO YÖNETİMİ Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
ERP YAZILIMLARI ERKAN KARATAŞ
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İŞLETİM SİSTEMLERİ ISE 206 Dr. Tuğrul TAŞCI.
GENEL MUHASEBE.
Varlık-İlişki Modeli Örneği
BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ.
Ağ İşletim Sistemleri Öğr. Gör. Arif DAŞ.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Program Tasarım Modelleri
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
STORAGE BÜŞRA KARADENİZ
5. HAFTA Öğr. Gör. Yunus KÖKVER
Ofis Yazılımları – Veritabanı Programları
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
İŞLETİM SİSTEMLERİ Bilişim Teknolojileri Araçlarında
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
ÖĞRENME STİLLERİ.
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 3-Normalizasyon
Bilgi Teknolojileri Hafta 01
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
İcat, Buluş, Keşif, Endüstri ve Endüstri 4.0 Kavramlarını tanıyalım
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Sanal ve Şebeke Örgütleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Açıköğretim e-Destek Hizmeti
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Bellek içi raporlama sistemleri için denormalizasyon uygulaması
Sunum transkripti:

Veri Tabanı Yönetim Sistemleri Hafta 1

2 Temel Kavramlar Veri Olguların, kavramların, veya talimatların, insan tarafından veya otomatik yolla iletişim, yorumlama ve işleme amacına uygun bir biçimde ifadesidir. Genellikle, biz veri veya veri birimleri üzerindeki işlemlerimizi varlık hakkında her hangi bilgi elde etmek için gerçekleştiririz. Veri kaydedilebilir bilinen gerçeklerdir. Örneğin bir kişinin ismi, adresi, telefon numarası gibi.

3 Dosyalama Sistemleri  Geleneksel dosyalama sisteminde depolanacak veri grupları bağımsız olarak oluşturulmak zorundadır. Örneğin; kasa, banka, satış ve fatura verilerinin tutulması gerektiğinde ayrı ayrı dosyalarda tutulması gerekmektedir  Sıralı Erişimli Dosyalar  Doğrudan Erişimli Dosyalar

4 Dosyalama Sistemlerinin Dezavantajları  Veri tekrarı: Aynı veri çeşitli dosyalarda birden fazla yer alabilmektedir buda sistemin hantallaşmasına neden olur. Mesela bir stok dosyasında stok numarası verisinin malzeme dosyasında,fatura dosyasında ve ambar girişi dosyasında yer alması gibi.  Verinin birkaç dosyada güncellemesi: Veri birden fazla dosyada tekrar edilebildiği için, verinin bir dosyada güncellenip diğerlerinde güncellenmemesi Veri Bütünlüğünün (Data Integrity) bozulmasına neden olabilir. Buna bağlı olarak birbiri ile çelişen raporlar üretilebilir.  Belleğin tekrarlı bilgi nedeniyle israfı: Aynı verinin birden fazla dosya içinde bulunması nedeniyle kullanılan veri hard diskte fazla yer işgal edecek. Yani hard disk tekrarlı veriler için kullanılmış olacaktır.  Sadece belirli bir dilin kullanılması :Verilerin dosya sisteminde saklandığı ortamlar için değişik programlama dillerinden bir tanesi kullanılır. Kullanılan bu programlama dili ise SQL dili gibi esnek değildir.

5 Veri Tabanı Kavramı  Veri tabanı; bir amaç için toplanmış veri topluluğudur.  Herhangi bir konuda birbirleriyle ilişkili ve düzenli veriler topluluğudur.  Herhangi bir şekilde gruplanmış ve düzenli bir şekilde saklanan veri bütününe genelde veri tabanı denmektedir.  Günlük hayatta pek çok alanda veri tabanlarına rastlarız  Bir kurumun personeline ait bilgileri sakladığı sistemde  Bir alışveriş sitesinin ürünlerini, müşterilerini, satışlarını takip ettiği sistemde  Üniversite öğrencilerinin bilgilerinin tutulduğu otomasyon sisteminde

6 Veri Tabanı Yönetim Sistemi  Veri tabanı Yönetim Sistemi nedir ?  Verileri depolayan ve Veri tabanlarını organize eden  Veriler üzerinde program tarafından gönderilen ekleme/silme/güncelleme gibi istekleri yerine getiren  Verilerin güvenliğini sağlayan …..BİR YAZILIMDIR

7 VTYS ve VT iki farklı kavramdır  VTYS bir yazılımdır, VT ise bir veri topluluğudur, yani fiziksel olarak dosyalarda tutulan bir bilgi kümesidir  VTYS veri tabanlarını yönetir, depolar, siler, ekler v.b. işlemleri yapar. VT ise üzerinde işlem yapılan bir veri grubundan ibarettir (bu işlemleri kendisi yapamaz)  Programcı verileri depolamak için veri tabanına doğrudan ulaşmaz, bunun yerine VTYS sistemine erişir ve ona talebini iletir  Dolayısıyla sistemde her zaman bir VTYS bulunmak zorundadır

8 Veri Tabanı Sistemleri Türleri  PC Veri tabanları  Merkezi Veri tabanları  İstemci/Sunucu Veri tabanları  Dağıtık Veri tabanları  Veri tabanı modelleri

9 Veri Modeli (Data Model)  Veri modeli, verileri mantıksal düzeyde düzenlemek için kullanılan yapılar, kavramlar ve işlemler topluluğudur.  Her VTYS belirli bir veri modeli kullanır.  Veri tabanını tasarlayan kişi, veri modelinin yapılarını ve kavramlarını kullanarak mantıksal düzeydeki düzenlemeleri oluşturur. Daha sonra o veri modelini kullanan bir VTYS üzerinde bu düzenlemelere göre veri tabanı yaratılır.  Günümüzde en çok kullanılan veri modeli “ilişkisel veri modeli” dir.

10 VTYS Veri Modelleri  Her VTYS belirli bir veri modeli kullanır. Günümüzde en çok;  Hiyerarşik VTYS: Veriler alt-üst ilişkisi şeklinde tutulur li yıllarda çok kullanılmıştır.  Ağ VTYS: Veriler birbirlerine yine alt-üst ilişkisi ile bağlıdır ama her verinin birden fazla üstü bulunabilir. 1970’li yıllarda ve 1980’li yılların ilk yarısında kullanılmıştır.  İlişkisel VTYS: Günümüzde en çok kullanılan VTYS türüdür. Veriler tablolar şeklinde gruplanır ve her tablo başka tablolar ile mantıksal olarak ilişkilendirilir. ilk kez 1969 yılında ortaya atılmış, 1970’li yılların sonunda kullanılmaya başlanmış ve 1985 yılından sonra yaygınlaşmış bir yaklaşımdır.  Nesne Tabanlı VTYS: Veriler nesneler halinde tutulur. Son on yılı aşkın süredir gündemde olan, günümüzde çok yaygın kullanılmasa bile, kullanımı giderek yaygınlaşan bir yaklaşımdır.

11 VTYS Veri Modelleri  Geçmişe baktığımızda, ilişkisel yaklaşımın kullanılmaya başlanması ile sıradüzensel ve ağ yaklaşımlarının terk edildiği görülmektedir.  Buna karşılık nesneye-yönelik yaklaşımın kullanılmaya başlanması ile ilişkisel yaklaşım terk edilmemiştir.  Günümüzde hem ilişkisel hem de nesneye-yönelik yaklaşımı birlikte kullanan VTYS'lerinin yaygınlaştığı görülmektedir (ORDBMS).

12 Sıradüzensel (Hiyerarşik) Model  1960’lar ve 1970’ler  Programlama dillerindeki veri yapılarına benziyor. Bir kaydın 1 ebeveyn kaydı, 1’den çok çocuk kaydı var. Okul (Okul Bilgileri) Öğrenciler (öğrenci bilg) Bölümler (bölüm bilgileri) Notlar (not bilgileri) Sınıflar (sınıf bilgileri) Dersler (ders bilgileri)

13 Ağ Modeli  1970’ler  Her kaydın birçok ebeveyn ve birçok çocuk kaydı bulunabilir. Ders 2Ders 1Ders 3 Öğr. El. 1Öğr. El. 2Öğr. El. 3Öğr. El. 4Öğr. El. 5 Öğrenci 1

14 İlişkisel Model  1980’ler  Veriler için kavramsal olarak basit bir model; veriler ve ilişkiler “tablolar” üzerinde tanımlanır ve tüm bilgiler görülebilecek şekildedir. Okul Personel Dersler Öğrenci Bölümler Sınıf

15 Nesneye-Yönelik Model  1990’lar  Veriler nesne olarak modellenir ve yaratılır.  Nesneye-Yönelik Programlama (OOP) da olan sınıf ve miras kavramlarına sahiptir.  Karmaşık veriler üzerinde işlem yaparken yüksek performans sunan bir yaklaşımdır.  Veri tabanlarında veri pasif durumda kalmaktadır. Nesneye dayalı veri tabanı modelinde ise veriler sınıflar halinde toplanmıştır. Sınıflar ise bir nesneler topluluğudur ve aynı sınıftaki diğer nesneler gibi davranmaktadır. Sınıfların özellikleri ve davranışları veri tabanı nesne isminin tanımında yapılır. Bu tür veri tabanlarında nesneler kullanılarak, veri tabanı nesnelerinin yapısı ve davranışları saklanabilir ve planlanabilir.

Microsoft SQL Server Express Kurulumu

(localdb)\v11.0(localdb)\v12.0

27 KAYNAKÇA  Turgut ÖZSEVEN, Veritabanı Yönetim Sistemleri 1, Murathan Yayınevi,  Prof. Dr. Yaşar Tonta, Veri Tabanı Yönetimi,  Yrd. Doç. Dr. Altan Mesut, Veri Tabanı Yönetimi,  Öğr.Gör. Cüneyt ÖZDEMİR Veri Tabanı Yönetim Sistemleri,  Dr. Tarık KIŞLA, Veritabanı Yönetim Sistemleri, ders.egitim.ege.edu.tr/~tkisla/