HADİSLERİN BİZLERE ULAŞMA MACERASİ. حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، مِنْ وَلَدِ عُمَرَ بْنِ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
Advertisements

Rivayet Dönemi 2. Ders.
Diyadin İmam Hatip Lisesi Eğitim Öğretim yılında toplamda 4 sınıf ve 146 dokuzuncu sınıf öğrencisi ile eğitim ve öğretime başlamıştır. İmam.
1.Ebû Leheb'in iki eli kurusun! Kurudu zaten. 2.Ona ne malı fayda verdi ne de kazandığı başka şeyler. 3.0, alev alev yanan ateşe atılacak! 4.Dedikodu.
Özgürlük nedir? Nasıl anlaşılmalıdır?
CÜMLE ÖGELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi veya olayı anlatan sözcük ya da sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Cümlede görevli.
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
ÖĞRETMEN KILAVUZ SLAYTLARI. Konuya Giriş İyi dersler… Konumuz başlıyor…
Yıl Ocak gece yarısı. Mustafa Kemal’in özel treni Eskişehir’e doğru gidiyor. Bu yolculuk bir kamuoyu yolculuğu olacak ve Gazi, savaş sonrası.
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
(Ravi Modelleri) Sunum 2 Doç. Dr. Halis AYDEMİR. Rivayet, bir aktarıcının kaynak ile muhatabı arasında oluşturduğu bilgi akışının yahut başka bir ifadeyle,
 5. Hafta: İç ve Dış Borç  Kamu harcamaları, kamu gelirleri tarafından finanse edilemediğinde; 1.Para basılabilir (emisyon), 2.İç borçlanma yapılabilir,
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
MED İ NEL İ LERLE GÖRÜ Ş ME VE AKABE ANLA Ş MALARI.
EYÜP SULTAN. Medineli müslümanlardan ve hicret sırasında Hz. Peygamber'i evinde misafir eden sahâbidir... Bütün Müslümanlar Peygamber efendimizi kendi.
Bunu,bu ülkenin her vatandaşı DİKKATLE OKUMALI. VERGİDE BAGIŞ SİSTEMİ SADAKA VE FİTRE DİYEREK ÜLKEMİZ NASIL SOYULUYOR?
EMEVİLER DÖNEMİNDE DİNİ İLİMLER
GÜNLÜK HAYATTA HZ. MUHAMMED 2. ÜNİTE: GİYİM KUŞAM 1
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Ek ÖRNEK OLAY 2. ÖRNEK OLAY 3. ÖRNEK OLAY 4. ÖRNEK OLAY 5.
Kur’an-ı Kerim’i Anlama Yolları
K-4 Kelam ilminin doğuşu ve Mutezile kelamı
PEYGAMBERİMİZ HZ.MUHAMMED (sav)’İN HAYATI BİLGİ YARIŞMASI
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İBADETİ OLARAK ZEKAT
Hikmet SIRMA.
RAMAZAN. ÖYLE BİR AY Kİ O !!! RAMAZAN.
ASR SURESİ MEALİ VE TEFSİRİ
FİİLDE MASTAR VE KİP.
M Ü ŞRİKLERİN BOYKOT İLÂNI. Mekke m ü şrikleri, İslâm n û runun s ö nmesi i ç in, ellerinden gelen her şeyi yaptılar. Alay, hakaret ve işkencenin her.
 BAKARA SÛRESİ Ey iman edenler! Allah’a karşı gelmekten sakınmanız için oruç, sizden öncekilere farz kılındığı gibi, size de farz kılındı. (Bakara.
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
ÜNİTE 2: SAĞLIK.
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
NİYAZİ MEMUR KIZ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ 10. SINIFLAR ARASI SİYER YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
SON PEYGAMBER HZ. MUHAMMED. HZ. MUHAMMED’IN DOĞUMU Hz. Muhammed; 571 yılında fil yılında fil olayından gün sonra Rebiul-evvel ayının 12. günü Pazartesi.
İSLAMDA EVLİLİK VE DÜĞÜNLERİMİZ; İbrahim SUCUOĞLU HAZIRLAYAN;
VATAN SEVGİSİ VE ŞEHİTLİK
İLK EMRİ ‘OKU’ OLAN BİR DİNİN MENSUPLARIYIZ
Sabreden Zafere Ulaşır
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
FİİLLERDE ÇATI.
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
DİN VE DİN ANLAYIŞI.
DÜRÜSTLÜK ÜZERİNE BİR HİKAYE
Bireysel Konularda İstişare
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
İSLAM TARİHİ I.
Kimsesizlere Yardım Hz. Muhammed (s.a.v), hayatının her aşamasında fakir ve kimsesizlerle yakından ilgilenmişti. Onun bu güzel tavrı başta sevgili eşi.
TÜRK VALİLERİNCE KURULAN DEVLETLER TOLUNOĞULLARI
KÜTÜB-İ SİTTE MUSANNİFLERİ
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
Tarih: Saat:10.00/ Yer:Bilal-i Habeşi K.K.K
Hz. Muhammed’in Sözleri
KİPER’İN DOĞUM GÜNÜ.
6. Sınıf 2. Ünite: Namaz ÜNİTE KONULARI Namaz İbadeti ve Önemi
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİGİSİ Peygamber ve Peygamberlere İman
ENİSE ERKOÇ- AYDIN İL MÜFTÜ YARDIMCISI
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
KOMŞULUK.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
7. Sınıf 2. Ünite: HAC VE KURBAN
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
Hicret Olayı.
Oyunda kargaşa olur. Oyunda anlaşmazlıklar olur
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Sunum transkripti:

HADİSLERİN BİZLERE ULAŞMA MACERASİ

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، مِنْ وَلَدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبَانَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ، قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: « نَضَّرَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ مِنَّا حَدِيثًا، فَحَفِظَهُ حَتَّى يُبَلِّغَهُ، Ebu Davut, Sünen, K.İlim Bab.10 Hadis no:3660 c:4 s:67

MUSEDDED, YAHYA, ŞU’BE, ÖMER B. SÜLEYMAN, HZ.ÖMER’İN OGLU, ABDURRRAHMAN, ABDURRAHMANIN BABASI, ZEYD B. SABİT VE HZ. PEYGAMBER ŞÖYLE BUYURDULAR: "Allah, benden bir hadisi işitip de onu (güzelce) ezberleyip başkasına (eksiksizce) aktaran kimsenin yüzünü ak etsin.

حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ، حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ عُبَيْدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ رَبِيعَةَ، عَنِ المُغِيرَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ : سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : « إِنَّ كَذِبًا عَلَيَّ لَيْسَ كَكَذِبٍ عَلَى أَحَدٍ، مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا، فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ » BUHARİ, SAHİH, K.CENAİZ B.34 C.2 S.81 K.İLİM B:38 C.1 S.38

Bize Şu'be, Cami' ibn Şeddâd (118)'dan; o da Âmir ibn Abdillah ibn Zubeyr(124)'den; o da babası Abdullah ibn Zubeyr(72)'den tahdîs etti. Abdullah (R) dedi ki: Ben Zubeyr ibn Avvâm(36)'a: Ben senden, fulân ve fulân kimselerin tahdîs eder olduğu gibi, Rasûlullah(S)'tan hadîs söylerken işitmiyorum, dedim. Zubeyr: Bana gelince, ben Rasûlullah'tan hiç ayrılmadım. Lâkin ben Rasûlullah'tan işittim ki, O: "Her kim benim ağzımdan yalan söylerse, cehennemdeki yerine hazırlansın" buyuruyordu, dedi

ومن كان في بيته هذا الكتاب فكأنما في بيته نبي يتكلم. KİMİN EVİNDE BU KİTAP VAR İSE (TİRMİZİ’NİN SÜNENİ) SANKİ EVİNDE KONUŞAN PEYGAMBER VARDIR.

SAHABE KİMDİR? Sahabî: "Hz. Peygamber (Sallallâhu Aleyhi ve Sellem)'e iman ederek onunla karşılaşan ve Müslüman olarak ölen kimsedir."

SAHABELER HZ. PEYGAMBERİN YANINDA KALMA DURUMLARINA GÖRE HADİSLERİ EZBERLEMİŞLER VE NAKLETMİŞLERDİR. 1) Ebu Hureyre (R.A.) 5374 hadis 2) Abdullah ibni Ömer (R.A.) 2630 hadis 3) Enes bin Malik (R.A.) 2286 hadis 4) Aişe binti Ebu Bekir (R.A) 2210 hadis 5) Abdullah ibni Abbas (R.A) 1660 hadis 6) Cabir bin Abdullah (R.A) 1540 hadis 7) Ebu Said el-Hudri (R.A.) 1170 hadis

HIFZ (EBERLEME) DÖNEMİ Ashab Hz. Peygamberden duyarak veya görerek aldığı hadisleri saklayıp nakletmesine hifz yani koruma denir İlk dönemde hadisler çeşitli nedenlerden dolayı yazı geçirilememiştir. Bunun çesitli nedenleri vardır.

Kitabet Dönemi Sahabe hadis yazım yasağının yasagı ortadan kalktıktan sonra kendilerine ait sayfalar olusturmaya başlamışlardır. Sahabeden Sa’d b. Ubade, Muaz b. Cebel, Abdullah b. Mes’ud daha bir çok sahabe hadis yazmıştır.

Ebu Hureyre (Ö.58) öğrencisi Hemmam b. Münebbihe (Ö.132) yazdırdığı 138 hadis bugün elimizde mevcuttur

Hadisler ilk dört halife dönemin de toplanamamıştır. Raviler hadislerin bazılarını ezberden, bazılarını ise yazılı metinlerden naklederek bir sonraki nesle ulaştırılmaya çalışmışlardır.

ALİMLER HADİS ALMAK İÇİN UZUN YOLCULUKLAR YAPMAK ZORUNDA KALMIŞLAR.BUNA ER-RİHLE Fİ TALEBİ’L İLİM (HADİS) DENMİŞTİR.

TEDVİN DÖNEMİ HAFIZLARDA VEYA DEĞİŞİK YAZI MALZEMELERİ ÜZERİNDE BULUNAN HADİS METİNLERİNİN BELLİ BİR TASNİFE TABİ TUTMAKSIZIN YAZIYA GEÇİRİLMEYİ İFADE EDER.

hicri I. asrın sonlarında Emevî halife Ömer b. Abdülaziz valilere, tanınmış âlimlere, Medine halkına ve Medine valisi Ebu Bekir b. Hazm (öl. 120/738)’a hadislerin tedvini için bir emir (Mektup) göndermiştir. Medine

MEKTUP ŞÖYLEDİR: “Beldende Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselam) 'le ilgili rivayetleri araştır, topla ve yaz. Ben ilmin (hadîslerin) yok olmasından ve âlimlerin tükenmesinden korkuyorum. Bu iş yapılırken sâdece Resûlullah (aleyhissalâtu vesselam)'in sünneti kabul edilsin. Âlimler mescid gibi herkese açık ve malum yerlerde oturup tedrisatta bulunarak ilmi yaysınlar, bilmeyenlere öğretsinler. Zira ilim gizli kalmadıkça yok olmaz.''

İbn Şihab ez-Zührî (öl. 124/742) ve başka âlimler ulaşabildikleri hadisler derleyerek mecmualar oluşturmuşlar ve bunları Ömer b. Abdülaziz’e sunmuşlardır. Ömer b.Abdulaziz’in bizzat kendisinin elinde bir defterle tedvin faaliyetine katıldığı ve yürütülen faaliyetleri kontrol ettiği bildirilmektedir.

Tedvin döneminin asıl amacı, hadislerin yok olmaktan ve kaybolmaktan korumaktır. Hadisleri yok olmaktan kurtarmak için sağlam ve zayıf her türlü hadisi sıhhat durumları hakkında hiçbir bilgi vermeden bir araya getirdiler.

TASNİF DÖNEMİ Bu nedenle hadisleri tasnif edenlerin çoğunluğu, sağlam çürük demeden bütün hadisleri kitaplarına almışlardır. Hadis kitabı yazanlar kitaplarına aldıkları hadisleri kendi görüşlerine göre eleyip sadece sağlam olanları alsalardı başka alimlerce sağlam sayılabilecek hadisler kaybolmuş olacaktı.

1- Konularına göre düzenlenmiş olanlar. Bunlara Arapça’da Ale’lebvâb kitaplar denir. Ebvâb, bâb kelimesinin çoğuludur 2- Râvîlerine göre düzenlenmiş olanlar. Bunlara Arapça’da Ale’r-ricâl kitaplar denir. Ricâl, racül kelimesinin çoğuludur. Burada adamdan maksat hadis râvîleridir.

Konularına Göre (Ale’l-Ebvâb) CAMİİ SÜNEN MUSANNEFLER TEK BİR KONUYA AİT HADİSLERİ TOPLAYAN KİTAPLAR SİYER VE MEGAZİ KİTAPLARI FADAİL(FAZİLETLE İLGİLİ HADİSLER)

Ravilere Göre (Ale’r-ricâl) Düzenlenmiş Kitap Türleri 1- Müsnedler 2- Mu‘cemler 3-Etrâf Kitapları 4-Râvî Biyografileri (Tabakat)

KÜTÜBİ SİTTE 1-BUHARİ:EL-CAMİU’S-SAHİH(SAHİHİ BUHARİ) 2-MÜSLİM:EL-CAMİU’S-SAHİH(SAHİHİ MUSLİM) 3-EBU DAVUT:SÜNEN (SÜNENİ EBU DAVUT) 4-TİRMİZİ:SÜNEN (SÜNENİ TİRMİZİ) 5-NESAİ:SÜNEN (SÜNENİ NESAİ) 6-İBN MACE:SÜNEN (SÜNENİ İBN MACE)

İYİLİK Okulda öğretmen çocuklardan hafta sonu bir iyilik yapıp gelmelerini ister..Sınıftada 3 afacan çocuk vardır.. Hafta başı gelince öğretmen sırayla herkese ne tür iyilikler yaptıklarını sormaya başlar.. Sıra bizim afacanlara gelmiştir.. Ali'ye sorar: Ali söyle bakalım sen nasıl bir iyilik yaptın..? Ali övünerek: Hocam yaşlı bir bayanın karsiya geçmesine yardım ettim der. Öğretmen: Aferin der.. Sıra Veli'ye gelir: Onada aynı soruyu sorar.. Veli'de: Hocam bende Ali'ye yardım ettim..Yaşlı bayanı karşıya geçirdik.. Öğretmen : Peki hala der.. Sıra Osman'a gelir.. Aynı soruyu onada sorar.. Osman'da: Hocam bende Ali ile Veli'ye yardım ettim, Yaşlı bayanı karşıya geçirdik.. Hoca biraz düşünür ve sorar: -Neden üçünüzde aynı kişiye yardım ettiniz peki? Çocuklar hep bir ağızdan: -Hocam, yaşlı kadın karşıya geçmek istemeyince üçümüz bile az geldik, ne diyonuz siz?