Dr. Serçin KARATAŞ UZAKTAN EĞİTİMİN TEMELLERİ Teknolojiler ve Ortamlar
Dr. Serçin KARATAŞ Öğrenci Uygulayıcı Çalışma prensibi (Uzman) Tamir edebilme (Uzman) Teknolojiler ve Ortamlar
Dr. Serçin KARATAŞ Neden ve ne kadar bilmeli –Akıllı sorular sorabilme; –Öneride bulunabilme; –Doğru çalışmadığında fark edebilme; –Her teknolojinin sınırlarını ve potansiyelini bilme. Teknolojiler ve Ortamlar
Dr. Serçin KARATAŞ Sorulması gerekenler; –Farklı iletişim teknolojilerinin ve ortamların özellikleri nelerdir ve U.E’de nasıl kullanılabilirler? –Hangi iletişim ortamları ve teknolojileri verilen bir konu ya da öğrenci grubu için en iyidir? –En yüksek etkililik için bir araya getirilebilecek ortam ve teknolojiler neler olabilir? Teknolojiler ve Ortamlar
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Kitaplar; Ders kitapları; Makaleler; Kılavuz kitaplar; Ders notları; Çalışma kılavuzları vb. Basılı Materyaller
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Basılması, Dağıtılması, Çoğaltılması, Kullanımının bilinmesi Basılı Materyaller Kolay
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Mektupla öğretim el yazısı –İletişim: bireysel ve özel –Kendi hızında Tüm U.E. derslerinde basılı materyal vardır Basılı Materyaller
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar En önemlisi: Çalışma Kılavuzları –Video ve diğer teknolojiler: öğrenci ve öğretmen için çal.reh. –Diğer teknolojiler için bağlam oluşturur. –Konu alanı + talimat ve rehber Basılı Materyaller
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Gazete ve dergiler –Örn.: Connecticut Üniversitesi’nin Eğitim Okulu: Technology & Education dergisi – dersler makaleler etrafında Basılı Materyaller
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Hazırlama Zamanı –Kalite x zaman –Açık üniversitelerin sunduğu geniş çaplı U.E dersleri ve teleders üreticileri geniş tasarım ekibi geliştirilmesi aylar hatta yıllar –Konu alanı uzmanı yazmalı; editör taslakları kontrol etmeli,grafikler çizilmeli, haklar saklanmalı ©; tasarımlar kontrol edilmeli vb. Basılı Materyaller
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Hazırlama Zamanı –Elektronik yayıncılık ile hız + –Ekonomiklik + –Bilgisayar masaüstü yayıncılık –Web Basılı Materyaller
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Sınırlılıklar –Okuyucu önceden okunmalı –Kendinden güdülenmeye ihtiyaç –Eğitimcilerin kullanım şekilleri Basılı Materyaller
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar 1970 ve 1980’lerde gündemde Ses ve video kasetleri her yerde Posta ve dağıtım servisleri ile dağıtımı kolay 1990’larda CD ve DVD’ler CD-ROM ile BDE Problem: yaratıcılık ve profesyonel deneyim zaman ve para Ses ve Video Ortamları
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Kayıtlı Ses : –Materyalin belli bir kısmı, örn. Metni analiz, formül ve eşitlikleri açıklama –Gerçek nesneler hakkında konuşma, örn. Öğrencinin elinde tuttuğu kaya örneği –Bilgisayar ile ilgili bir işte olduğu gibi öğrencinin bir şeyi çalıştırması hakkında Ses ve Video Ortamları
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Kayıtlı Ses : –İnsan etkileşimlerini dinleme –Uzmanların, vb. deneyimlerini dinleme –Öğrenme nesnelerinin içinde yer alan sesleri sağlama –Doğal fenomenlerin seslerine erişim –Tarihi olayların dramatizasyonu Ses ve Video Ortamları
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Video : –=kayıtlı ses + –İzlenimleri aktarır, hareketlerin sırasını gösterir –Yakın, yavaş, hızlı, farklı açı, vb. Ses ve Video Ortamları
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Üretim : –Daha pahalı –Özel uzmanlık Ses ve Video Ortamları
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Uydu TV ile öğretim popüler Halka açık ya da paralı Radyo ve Televizyon
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Sınırlılıkları ve Kullanımı –Anındalık –U.E. öğrencisine aidiyet hissi kazandırır –TV, U.E.’e olumlu bir imaj kazandırır –Radyo, TV’ye göre ucuz. Radyo ve Televizyon
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Sınırlılıkları ve Kullanımı –TV kararı için Entegrasyon Özel olması Kalite Maliyet etkililiği Radyo ve Televizyon
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar ITFS (Instructional Television Fixed Services) –Mikrodalga yayım –Nispeten ucuz CATV (Kablo TV) –Koaksiyel kablo –Fiber optik kablo Direct Broadcat Satellites (DBS)- Uydu Akışkan (Streaming Video) –web Radyo ve Televizyon
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Türleri –Ses –Ses-grafik –Video –Bilgisayar Bilgisayar Temelli Eğitim
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Ses –telefon kabloları ile Telekonferans
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Ses-grafik –telefon kabloları ile –Elektronik kara tahtalar kul. –Kamera –Web konferansı Telekonferans
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Video –Bazen etkileşimli TV (ITV) olarak adlandırılır. –İki yönlü iletişim –Uydu ya da kablo –12 kişilik küçük grup, büyük grup, Pc’lerle bire-bir Telekonferans
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Bilgisayar Telekonferans
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Öğrencinin kendi kontrolü – dezavantaj ? Hipermetin ve hiperortam Bilgisayar Temelli Eğitim
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Bilgisayar Konferansı –Eşzamansız ya da gerçek zamanlı –Metin, ses, görseller, paylaşımlı uygulamalar, video –En eski ve en basit formu: e-sohbet –Ses etkileşimi –Görseller genellikle PowerPoint –Paylaşımlı beyaztahta Bilgisayar Temelli Eğitim
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Web-Temelli Öğrenme Sistemleri –1990’lar web –Öğrenme sistemleri BlackBoard, WebCT, FirstClass, eClassroom, Web-4M, Groupware –Eşzamansız – haber bültenleri Bilgisayar Temelli Eğitim
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Öğrenme Yönetim Sistemleri –Tescilli teknolojiler: Knowledge Portal, Lotus Knowledge Discovery System, Text Analysis, Knowledge Mining Bilgisayar Temelli Eğitim
Dr. Serçin KARATAŞ Teknolojiler ve Ortamlar Internet2 – –205 üniversiteli bir konsorsiyum Bilgisayar Temelli Eğitim
Dr. Serçin KARATAŞ Kaynaklar Moore, M.G. ve Kearsley, G. (2005). Distance Education A Systems View. Thomson Wadsworth.