1 EĞİTİMİN DİNSELLEŞTİRİLMESİ VE LAİK EĞİTİM MÜCADELESİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
Advertisements

REHBERLİK VE VE KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ MERKEZİ. ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
EN İ Y İ LER HEP B İ Z İ MLE BÖLGEN İ N BEŞ OKUL B İ R İ NC İ S İ.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BİLİNÇLİ AİLE UYUMLU ÇOCUK PROJESİ.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
%68 % 32 ANADOLU İMAM HATİP LİSELERİ İMAM HATİP ORTAOKULLARI EĞİTİM İÇERİĞİ.
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
EĞİTİMDE DRAMA.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Kişisel-Sosyal Rehberlik
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Soyadı Kanunu’nun Kabulü
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ESENLİ BİLAL ŞAHİN İMAM HATİP ORTAOKULU
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
Program Tasarım Modelleri
2018 Yükseköğretim Kurumları Sınavı Tanıtım Sunumu
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
ÇUMRA İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
1- İmam Hatip Okulları nedir?
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
MEDYA OKUR YAZARLIĞI EĞİTİMİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ABİDE (Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi)
Sunum transkripti:

1 EĞİTİMİN DİNSELLEŞTİRİLMESİ VE LAİK EĞİTİM MÜCADELESİ

22 Eğitimin ve toplumsal yaşam kurallarının hem içerik, hem de biçimsel olarak dini kural ve referanslara göre belirlenmesi, siyasi iktidarın siyasal-ideolojik ihtiyaçları ve hedefleri doğrultusunda düzenlenmesine yönelik politika ve uygulamalar bütünü… EĞİTİMİN DİNSELLEŞTİRİLMESİ

3 Bir ülkede insanlar, hangi bilgiler ve değerler üzerinden biçimlendirilecekse, eğitim politikaları da ona uygun olarak oluşturulur…

4 12 EYLÜL AKP DÖNEMİ 12 EYLÜL AKP DÖNEMİ Türk Müslüman Sünni (Hanefi) Erkek Muhafazakar TEMEL DİNSELLEŞTİRME ARAÇLARI ZORUNLU DİN DERSLERİ + KUR’AN KURSLARI + İMAM HATİPLER UYGULAYICILARI MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI + DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI + DİNİ VAKIF VE CEMAATLER HEDEFLERİ DİNDAR, İTAATKAR, SORGULAMAYAN, İTİRAZ ETMEYEN NESİLLER YETİŞTİRMEK! TÜRKİYE’DE EĞİTİMİ DİNSELLEŞTİRME SÜRECİ TÜRK - İSLAM SENTEZİ

5  Müfredat değişiklikleri, öğretim programlarında yoğun dinsel referanslar, ders kitapları ve yardımcı kitaplara dini ifadelerin yerleştirilmesi…  Felsefe, bilim, sanat derslerinin sayısının azaltılması, din dersleri sayısının katlanarak artması…  Otizmli çocuklara 2010’da itibaren zorunlu din dersi getirilmesi…  Okul öncesinde, kreşlerde, fiilen dini eğitim verilmeye başlanması…  Zorunlu din dersi ve “Zorunlu seçmeli” din dersleri dayatması…  Okullara “mescit” zorunluluğu getirilmesi…  Reşit olmayan kız çocuklarına başörtüsü uygulaması…  İmam hatiplere ayrıcalık, normal okullarda imam hatip sınıflarının açılması…  MEB-Diyanet-Dini vakıf ve derneklerle imzalanan protokoller, birlikte uygulanan projeler…  Okulöncesi ve ilkokul öğrencilerinin dini kıyafetlerle camilere götürülmesi…  Okullarda farklı inanç ve mezheplere yönelik baskı ve ayrımcı uygulamaların artması…  ‘Kutlu Doğum Haftası’ ve okullarda dini içerikli yarışmaların hızla artması…  Karma eğitimin hedef haline getirilmesi, sınıfların cinsiyete göre bölünmesi …  Değerler eğitimi adı altında ‘dini değerler eğitimi’ verilmesi… EĞİTİMDE YAŞANAN BAŞLICA DİNSELLEŞTİRME UYGULAMALARI

6 Öncelikli Hedef: Okulöncesi Eğitim

7 Öğretim Programları ve Ders Kitaplarında Dini İçerikli Değişiklikler

 O. Wilde’ın Mutlu Prens’inde Miller ve Hans “Hayırlı sabahlar” diyerek selamlaşıyor…  Pinokyo “Allah rızası” için ekmek istiyor…  Tolstoy’un “İnsan Ne ile Yaşar” adlı kitabında “Bana acıdınız, Allah sizden razı olsun”...  La Fontaine’den Seçmeler’de balıkçı, “Ya nasip”; tilki ise, “Allah yolunuzu açık etsin”…  Anton Cehov’dan Seçmeler; “Çok günah işlemeye başladık. Allah’ı büsbütün unuttuk (…) Aklımızı başımıza toplamanın zamanı şimdi.”  Andersen Masalları’ndaki Bülbül masalı, “Bir varmış bir yokmuş, Allah’ın kulları çokmuş”…  Pinokyo’dan tekerleme: “Benim elim değil, Fadime ananın eli. El benden sebebi Allah’tan, Okumak benden şifa Allah’tan. Elemtere fiş, kem gözlere şiş Bir daha nazar değmez inşallah” Temel Eser Kitap Çevirilerinde Uydurulan Dinsel Söylemler

9 Otizmli Çocuklara Zorunlu Din Dersi! Milli Eğitim Bakanlığı, otizmli çocuklar için kurulan özel eğitim merkezlerinin ders programlarında beden eğitimi dersinin saatini azaltıp, zorunlu dersi getirdi.

10 Eğitimde ile “Tek Tip” Okul, “Tek Tip” Öğrenci!

11 Karma Eğitim Karşıtlığı  Kız ve erkek öğrencilerin küçük yaşlardan itibaren bir arada okutulması, farklı cinslerin birbirini tanıması, farklılıklarına saygı göstermesi ve kadın erkek eşitliğinin okul çağlarından itibaren bilince çıkarılması açısından önemlidir…  Karma eğitim sadece eğitim alanı ile ilgili olmayan, toplumsal, sosyolojik ve pedagojik açıdan çok yönlü özellikleri olan bir uygulamadır…  Kız ve erkek öğrencilerin önce ayrı sınıflarda, daha sonra ayrı ayrı okullarda öğrenim görmesinin arkasında yatan asıl unsur güçlü olan karşısında itaat edecek, iktidara her koşulda biat edecek “dindar nesiller” yetiştirmektir.

12 Okulöncesi ve İlkokullarda Dini Eğitim  Çocuklar, somut düşünme evresinde somut bilgileri düzenli ve mantıklı olarak işleyebilir. Somut düşünce evresi yaşlarında tamamlanır…  Yetişkinliğin düşünüş biçimi olan soyut düşünebilme, çocuklar için oldukça önemli bir gelişim aşamasını ifade eder…  Somut ve soyut düşünce evresini tamamlamamış çocuklara dini eğitim verilmesi, çocukların yaşamının sonraki evrelerini olumsuz etkileyebilir…  Henüz oyun çağında olan, somut ve soyut düşünce yetileri gelişmemiş olan okulöncesi ve ilkokul öğrencilerine dini eğitim verilmesi, çocukların zihinsel gelişimi açısından sakıncalıdır…

13 Okulöncesinde Dini Değerler Eğitimi  Çocukların sosyal gelişimlerinde oldukça önemli bir yere sahip olan; sosyal beceri, sosyal gelişim ve problem çözme becerilerini kazanmada kritik ve duyarlı oldukları dönem 5-6 yaş arasıdır…  “Tek din, tek mezhep” üzerinden tüm topluma dayatılan zorunlu din dersleri gibi, dini değerler temel alınarak yapılacak bir değerler eğitiminin ne eğitim sistemine ne de çocuklara somut bir faydasının olması mümkün değildir…  Okulda “dini değerler” eğitimi çocukların gelişimi ve pedagojik açıdan sakıncalı bir durumdur…

14 Çocukları Cehennem Ateşi ile Korkutmak!

15 Osmanlıca Dersi Dayatması  Osmanlıca üç dilden (Arapça, Farsça, Türkçe) oluşan karma bir yazı dilidir. Bu anlamda bilinen şekliyle Osmanlıca diye ayrı bir dil yoktur…  Osmanlıca ile Türkçe konuşma açısından benzerdir. Sadece kullanılan alfabe farklıdır.  Osmanlıca, Osmanlı Sarayında kullanılmıştır. Halk evde, sokakta, günlük yaşamında hangi dili konuşuyorsa onu kullanmıştır.  21. yüzyılda öğrencilere sırf mezar taşlarını okusunlar diye Arapça ve Farsça karışımı olan bir alfabe üzerinden eski harfleri yazmayı zorla öğretmenin hiçbir faydası yoktur…

16 Eğitimde MEB - Diyanet - Dini Vakıf ve Derneklerle İşbirliği

Milli Eğitim Şurası Kararları

18

19

20 Zikirmatik, Mezuniyet Kınası, Mezuniyet Mevlidi…

21 Duayla Yetişen Fasulye Deneyine TÜBİTAK Ödülü!  Ses geçirmeyen yalıtımlı üç kaba üçer adet fasulye tohumu ekildi.  Birinci kapta bulunan fasulyelere bir hafta süresince dünyaca ünlü hafızların sesinden Kur’an-ı Kerim okudu…  İkinci kaba kulakları rahatsız eden müzik sesi verilirken, üçüncü kaptaki fasulyeye hiçbir ses verilmedi.  Bir hafta sonra Kur’an-ı Kerim dinletilen fasulyenin boyunun 33 cm, sessiz ortamda büyüyen fasulyenin 11 cm ve kulağa rahatsızlık veren ve içinde karamsar sözler bulunan şarkılar dinletilen fasulyede ise çimlenme gözlemlenmediği…  Kur’an ayetlerinin bitkiler üzerinde pozitif etkisi olduğunu laboratuar ortamında kanıtlayan projeye TÜBİTAK bilim ödülü verildi!!!…

TEOG DİN SORUSU…

23

24

LAİK EĞİTİMDEVLET ELİYLE DİNSEL EĞİTİM Demokratik, katılımcı, eşitlikçi, özgürlükçü ve insan hakları odaklıdır. Türk-İslam sentezine dayalı, mezhepçi, sağcı, cinsiyetçi, tekçi ve otoriterdir. Laik ve bilimsel referanslara dayalıdır. Büyük ölçüde dinsel karakterlidir ve dini referanslara dayalıdır. Herkese eşit, parasız ve nitelikli eğitim hakkını temel alır. Paralı, piyasa merkezli ve rekabetçi eğitim anlayışına dayanır. Sorgulayan, eleştiren ve itiraz etmeyi öğreten nesiller yetiştirmeyi hedefler. Sorgulamayan, itaat eden, biat eden, itiraz etmeyen “dindar nesil” hedeflenir. Çocukların yüksek yararına, çıkarına dayanır.Çocukları nesneleştirir, pasifleştirir. Çokinançlı, çokkültürlü ve çokdilli toplum yapısına uygundur. Tek din, tek mezhep, tek dil, tek millet anlayışına dayalıdır. Bilimsel ve eleştirel eğitimi savunur. Eleştiri ve sorgulamaya kapalı, dogmatik bilgilere dayalı eğitimden yanadır. Eşit haklara ve eşit yurttaşlık bilincine uygun, çoğulcu eğitim söz konusudur. Ayrıştırmaya, kutuplaştırmaya ve eşitsizlikleri yeniden üretmeye dayalıdır.

26 LAİKLİK VE LAİK EĞİTİM MÜCADELESİNİN ÖNEMİ  Laiklik; dinsel etkinliklerin, devlet ve ekonomik yaşamdan ayrı olarak ele alınması, devletin dinsel esaslara ve dini güce dayanmaması, devletin bütün din ve inançlar karşısında tarafsız olmasını ifade eder…  Laikliğin temel ilkesi başkalarının inançlarına, düşüncelerine saygılı olmak, aklı ve bilimi rehber edinmek, hangi din ve inançtan olursa olsun her insanın değerli olduğunu savunmak, farklı inançlara ve inanmayanlara saygı göstermektir…  Laik eğitim, “dinsizlik eğitimi” demek değildir. Eğitim sisteminin bilimsel esaslara göre demokratik bir içerikte düzenlenmesinin önkoşuludur…  Laik olmayan bir eğitim sistemi bilimsel olamayacağı gibi, ne demokrasiye hizmet etmesi, ne de bireylerin inançlarını serbestçe yaşaması mümkündür…  Türkiye gibi ülkelerde laiklik ve laik eğitim mücadelesi, okulda ve toplumda yürütülen demokrasi, barış ve özgürlük mücadelelerinden bağımsız ya da ayrı değildir…  Eğitimin gerçek anlamda demokratik, laik ve bilimsel bir içerikte olması, herkesin kendi anadilinde eğitim alma hakkının sağlanabilmesi için faklı inanç, mezhep ve kimlikler başta olmak üzere, toplumun en geniş kesimlerinin ortak hedeflere doğru birleşmesi ve birlikte mücadele etmesi gerekmektedir...

27 NE YAPILMALI?  Hiçbir toplum tamamen aynı inancı paylaşan insanlardan oluşmadığına göre, tüm inançlara aynı mesafede bulunması gereken devletin ağırlıklı olarak bir dinin ya da mezhebin eğitimini zorunlu ya da seçmeli olarak vermesi doğru bir uygulama değildir …  Devlet sosyal yaşamı ve eğitimi örgütlerken bunu asla dini referanslara göre yapmamalı, hiç kimseyi çoğunluk da olsa, belli bir inanç grubunun eğitimini almaya zorlamamalıdır…  Din dersi, devletin bütün din ve inançlar karşısında tarafsız kalmamasına, ağırlıklı olarak tek bir dinin tek mezhebini öğreterek, diğer dinsel inançlara karşı açık bir ayrımcılık ve adaletsizlik yaratılmasına yol açıyor…  Eğitimde dini referans ve kurallar değil, herkes için geçerli olan bilimsel gerçekler ve referanslar temel alınmalıdır…  Zorunlu ve “zorunlu seçmeli” din dersleri kaldırılmalı, dinin siyasallaşması ve siyasal çıkarlara alet edilmesini engellemek için devlet, kişisel bir alan olan inanç alanından elini tamamen çekmelidir…  Eğitim sistemi ve okullar ya tamamen egemen ideolojiye teslim edilecek ya da çocuk ve gençlerin nasıl bir eğitim alması, nasıl bir toplumda yaşaması isteniyorsa, onun için mücadele edilmelidir…

28

29 NASIL BİR EĞİTİM İSTİYORUZ?  Eğitim sistemi ırkçı, etnik ayrımcı, dışlayıcı, cins ayrımcı, farklı kültürleri yok sayan ve piyasacı öğelerden tamamen arındırılmalıdır.  Eğitim bütün insanlar için cinsiyeti, etnik kimliği, dili, inancı ne olursa olsun temel bir insan hakkı olarak görülmeli, herkes eğitim hakkından eşit koşullarda ve parasız olarak yararlanmalıdır…  Zorunlu ve “zorunlu seçmeli” din dersi uygulamasına son verilmeli, devlet din eğitiminden tamamen çekilmeli, bütün inançlar karşısında eşit ve tarafsız olmalıdır…  Eğitim süreci egemen ideolojinin değil, özgür düşüncenin önünü açacak, çocukların zihinsel gelişimlerine yardımcı olacak biçimde yeniden düzenlenmeli, demokratik, laik, bilimsel ve evrensel ilke ve değerler referans alınmalıdır…  Eğitim politikaları sermayenin istek ve ihtiyaçlarına göre değil, eğitim biliminin gerekleri ve halkın ihtiyaçları gözetilerek sunulmalıdır…  Eğitimin Türk-İslam sentezci ve piyasacı temelde şekillenmiş, sormayan, sorgulamayan, bencil bireyler yetiştiren yapısı tamamen değiştirilmeli, eleştiren, sorgulayan ve kendi geleceğine sahip çıkacak sağlıklı nesiller yetiştirmek hedeflenmelidir…

30