HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY 369 HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY 369 2. Sosyal Bilimler ve yayın özellikleri Nazan Özenç Uçak 2015-2016 Güz.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ankara Yenilikçi Kütüphane Girişimleri Grubu
Advertisements

MATHSCINET KULLANIM KILAVUZU
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Kurumsal Arşivi Açık Erişim Kaynakları
GAZİ ÜNİVERSİTESİ Açıkarşiv Sistemi. Açıkerişim nedir?  Bilimsel içerikli çalışmalara internet ortamında serbest erişimin sağlanmasıdır.
Nuray Demirkol Ziraat Yüksek Mühendisi Başuzman 13 Ekim 2009 Ankara TÜBİTAK-ULAKBİM CAHİT ARF BİLGİ MERKEZİ.
Erciyes Üniversitesi Vakfınca 1 Ocak 2006 Tarihinden İtibaren Yurtiçi ve Yurtdışı Bilimsel Çalışmalara Verilecek Maddi Desteklerle İlgili İlkeler Doç.
Yapabildiklerimiz Yapabildiklerimiz
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Sosyal Bilimler Yayınlarının Görünürlüğü ve Değerlendirilmesinde Yaşanan Sorunlar Doç. Dr. Nazan Özenç Uçak.
T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Turizm Stratejisi &
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
Sosyal Bilimlerde Türkçe Yayınlar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Doç. Dr. Feyzan Erkip Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
İstanbul Medipol Üniversitesi
Doç. Dr. Doğan Atılgan Ankara üniversitesi
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
American Mathematical Society MathSciNet Mathematical Reviews
ULAKBİM Veri Tabanlarında Dizinleme Uzm. A. Nuray DEMİRKOL TÜBİTAK-ULAKBİM 10 Kasım 2007 İnet-Tr Ankara.
KOÇ ÜNİVERSİTESİ SUNA KIRAÇ KÜTÜPHANESİ
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
“Sosyal Bilimler ve Internet” 18 Nisan 2000, Hacettepe Üniversitesi, Beytepe Y.T. Sosyal Bilim Araştırmalarında Elektronik Yayınların Kullanımı Yaşar Tonta.
ULUSAL AKADEMİK LİSANS TOPLANTISI 6 Kasım 2006, İstanbul.
TÜBİTAK ULAKBİM Cahit Arf Bilgi Merkezi Araştırma Faaliyetleri ve Bilimsel İçeriğe Erişimde Cahit Arf Bilgi Merkezi & Dünden Bugüne TÜBİTAK EKUAL.
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
Tarım Politikası Dersi-Uygulama Yayın Arama/Tarama
SOSYAL BİLİMLER VERİ TABANI Uzm. A. Nuray DEMİRKOL 2-3 Kasım 2006.
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
İYİ UYGULAMALAR: SİNOP ÜNİVERSİTESİ Hazırlayan Müslüm Yurtseven 3. Ulusal Açık Erişim Çalıştayı Yüksek Öğrenim Kurulu Başkanlığı Ekim 2014, ANKARA.
BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
KAYITLI BİLGİ KAVRAMI VE BİLGİNİN ORGANİZASYONU
Kongrede Sunulan Bildirilerin Kaderi Nedir?
A. Nuray DEMİRKOL Başuzman 12 Nisan 2013 Ankara ULAKBİM VERİ TABANLARINDA İNDEKSLEME.
Trans Tech Publications (TTP) 1967 yılında ünlü bir Avrupalı bilim adamı ve eğitimci tarafından kurulmuştur. Malzeme bilimi ve mühendisliği alanlarında.
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
BBY 156 Bilgi Erişim Dizinleme Dizinleme İrem Soydal ~ Yurdagül Ünal
BBY606: Araştırma Yöntemleri
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Veri Tabanları (Uluslararası) Nazan Özenç Uçak Güz.
Muaz Ayhan IŞIK Türkiye Büyük Millet Meclisi
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Giriş: Ders tanımı ve içeriği
MESLEK SEÇİMİ ve MESLEKLERİ TANITMA
Akademik disiplinin BAD etkisi Nazan Uçak Özenç. BİLGİNİN İLETİLMESİ  Bilginin en önemli özelliği iletilebilmesidir.  Bilginin aktarılmasında iletişim.
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
Haziran 2014, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, BİLKENT - ANKARA Ebru KAYA İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ.
BBY 368 Bilimsel ve Teknik Bilgiye Erişim 2. Mühendislik ve Sanayi Genel veri tabanları Nazan Özenç Uçak.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
BBY 368 Bilimsel ve Teknik Bilgiye Erişim 2: Mühendislik ve Sanayi Nazan Özenç Uçak.
Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) GÖLCÜK RAM REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA BÖLÜMÜ 2016.
İNSANİ VE SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ.
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
Araştırmacıların konu ve kaynak taraması için harcadıkları zaman sorunlarına, ulusal düzeyde, hızlı, tek merkezden ve kolay arama ile çözüm. Ulusal dergilerin,
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
KÜTÜPHANELER YURT İÇİ KÜTÜPHANELER Üniversite Kütüphaneleri
ULUSAL AKADEMİK AĞ ve BİLGİ MERKEZİ
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
Bilimsel Bilgiye Erişim
Bilimsel Çıktıları ve Performans Analizi
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Bibliyometrik Analiz Örneği: Bilgi Dünyası Dergisi
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
Y ÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI AKSARAY REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Dspace Kurumsal Arşİv KullanIm kILAVUZU
Kaynak Gösterme Teknikleri
Uluslararası Üniversite Sıralama Sistemleri Genel Bir Değerlendirme
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Çukurova Üniversitesi Kurumsal Açık Erişim Arşivi Çalışması
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Sunum transkripti:

HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY 369 HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Sosyal Bilimler ve yayın özellikleri Nazan Özenç Uçak Güz

Okuma Listesi-1 Nederhof,A. J. ve Noyons,E. C. M. (1990). Trends in Publication and International Co- Publication Activity in the Social and Behavioral Sciences and the Humanities ( ). Leiden: report CWTS Nederhof, A. J. (2006). Bibliometric monitoring of research performance in the social science and the humanities. Scientometrics, 66, 1, Hicks, D. (2004). The four literatures of social sciences. H. F. Moed ve diğerleri, Handbook of Quantitative Science and Technology Research içinde (ss ) tarihinde adresinden erişildi. Huang, M. ve Chang, Y. (2008). Characteristics of research output in social sciences and humanities: From a research evaluation perspective. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59, 11, Leeuwen, T.V. (2006). The application of bibliometric analysis in the evaluation of social science research. Who benefits from it, and why it is still feasible. Scientometrics, 66, 1,

Okuma listesi devam... Skelton, B. (1973). Scientists and social scientists as information users: A comparison of results of science user studies with the investigation into information requirements of the social sciences. Journal of Librarianship, 5, 2, Slater, M. (1988). Social scientists’ information needs in the 1980s. Journal of Documentation, 44(3): Uçak, N. Ö. (1999). Sosyal ve insan bilimleri alanlarında bilgi gereksinimi ve kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16 (1), Uçak, N.Ö. (2005). Sosyal bilimlerde bilginin üretimi, erişimi ve kullanımı. O. Horata (Ed.) Sosyal Bilimlerde Süreli Yayınlar ve Bilgi Teknolojileri Sempozyumu, Bildiriler içinde (ss ). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı. Uçak, N. ve Al,U. (2008) Sosyal bilimler tezlerinin atıf özelliği. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 25, 2,

SOSYAL BİLİMLER Sosyal bilim nedir? Sosyal bilimleri diğer bilimlerden ayıran özellikler nelerdir?

Sosyal bilimlerin tanımı Sosyal bilimler bireylerin birbirleriyle ve toplumla ilişkilerini inceleyen bir alandır. Bu alanın çalışma konusu insan ve insan toplum ilişkileridir.

Sosyal bilimlerde bilgi Sosyal bilimlerde bilginin özellikleri? Sosyal bilimlerde bilgi üretimi ve paylaşımı nasıldır? Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemleri nelerdir?

Sosyal Bilimler Kapsamına Giren Bilim Dalları Antropoloji Ekonomi Eğitim Siyasal bilimler Psikoloji Sosyoloji Tarih Coğrafya Hukuk

Sosyal Bilimler Alan Özellikleri Kuramlar ispatlanabilir değildir. Evrensel değildir. Bulgular çalışılan ülke ve ortama göre değişir. Olaylara yaklaşım içinde bulunulan koşullardan etkilenebilir. Fen bilimlerindeki kadar yansız değildir. Araştırma yöntemleri farklıdır. Yapılan çalışmalar zaman içinde tekrar gerektirir. Sonuçlar genellenemez. Kesin sonuca ulaşılması zordur. Dil ve kültür farklılıkları bulguları etkiler. Alanın özelliği sürekli değişimdir. Üretilen bilginin geçerliliği zaman ve bölgeye göre değişir.

Bilgi Kullanım Özellikleri Resmi iletişim önemlidir. Bilgi gereksinimi büyük ölçüde basılı kaynaklardan karşılanmaktadır. Daha çok monograflara atıf yapıldığı gözlenir. Kitap ve dergi kullanım oranları alanlara göre farklılık gösterir. Çekirdek koleksiyon önemlidir, yoğun kullanılır. Review kullanımı azdır. Yayın taramaları geriye dönük yapılmaktadır. Konferans ve toplantılara katılımdan amaç meslektaşlarla iletişimdir. Bildirileri basılı olarak elde etmek isterler. Kişilerarası iletişim önemlidir ancak resmi iletişimin yerini tutmaz. Yerel kültürün etkisi altındadır. Sistematik bilgi arayışı zayıftır.

Sosyal bilimlerde bilgi ve bilgi erişim Farklı disiplinlerin farklı yayın kullanım özellikleri var Yayın türü tercihi ile gereksinim duyulan bilginin niteliği arasında ilişki vardır. Güncel ve evrensel bilgi ihtiyacı süreli yayın, veri tabanı, elektronik ortam kullanımını; yerel, geriye dönük bilgi ihtiyacı kitap, bibliyografya ve basılı kaynak kullanım ihtiyacını yaratmaktadır. Sosyal bilimler içinde yer alan tüm disiplinlerde kaynak kullanım özellikleri aynı değil.

Sosyal bilimlerde yerellik Çalışma alanı içinde bulunulan toplumla yakından ilgilidir Üretilen bilgi yerel; bilgi üretiminin ve tüketiminin büyük ölçüde ulusal düzeyde gerçekleşmektedir. Araştırmacılar öncelikle ulusal ve kendi dillerindeki yayınlara atıf yapmaktadır. Kendi kültür ve düşüncesini en iyi kendi dilinde anlatabilme özelliği Uluslararası dergilerde yayın yapma olanağının fen bilimlerine oranla daha az olması (Huang ve Chang, 2008). Bu durum özellikle sosyoloji, hukuk, kamu yönetimi, halk bilimi gibi alanlarda daha belirgin Sosyal bilimciler fen bilimcilere oranla daha az yabancı yayın kullanmakta ve yabancı dergilere daha az yazı göndermektedir (Brittain,1984; Yitzhaki, 1998).

Yayın türü Sosyal bilimler ve fen bilimleri arasında özellikle kitap ve süreli yayın tercihleri arasındaki farklılıklar var. Sosyal bilimlerin alan özellikleri, bütüncül bakış açısı kitap ve kitap içi bölümlerin yoğun kullanılmasında etkendir. Dergi kullanımı ikinci sırada gelmektedir. Sosyal bilimlerde zaman baskısının az olması bu alanda kitaba olan ilgiyi de artırmaktadır (Cronin, Synder ve Atkins, 1997; Lindholm-Romantschunk ve Warner,1996; Uçak, 1997; Kyvik, 2003).

Atıf özellikleri Atıflar bu alanda kullanılan yayınların özelliklerini görmek açısından önemlidir. Konuyla ilgili yapılan araştırma sonuçlarına göre: kitaplara yapılan atıflar sosyolojide %62 iken kimyada %5 dir (Broadus, 1971). Atıf dizinleri temel alınarak yapılan bir araştırmaya göre dergilere yapılan atıflar tarihte %35, sosyolojide %40 iken ekonomide bu oran %49, işletmede %56 ve psikolojide %64’e çıkmaktadır. Aynı araştırmaya göre dergi kullanım oranı fizikte %85, kimyada %84 olarak saptanmıştır (Glänzel ve Schoepflin, 1999).

Atıf özellikleri Felsefe alanında yapılan bir araştırmada ise monograflara %70, kitap içi bölümlere %15 oranında atıf yapıldığı saptanırken, bu oran dergiler için %13 olarak bulunmuştur (Cullars, 1998). Sosyal bilimcileri genel olarak değerlendiriren bir araştırmaya göre sosyal bilimcilerin %67 oranında kitaba, %7 oranında kitap içi bölümlere ve %26 oranında dergilere atıf yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır (Nederhof, 2006). Bir araştırmaya göre dergi kullanımı fizikte %99’a çıkarken bu oran müzikte %11dir. Aynı rapora göre fen bilimlerinin tüm bölümlerinde dergi kullanımı ilk sırada önemli olurken, kitap ve kitap içi bölümlere atıf oranı sosyal bilimler alanında öncelikli bulunmuştur (Huang ve Chang, 2008).

Atıf Özellikleri Sosyal bilimler alanında kuramsal gelişme fen bilimlerine göre daha yavaş olmaktadır. Bunun sonucu olarak yayın eskimesi de daha yavaş gerçekleşmektedir. Bireysel çalışma alışkanlığı tek yazarlı yayın sayısının fazla olmasına neden olmaktadır. Bir araştırmaya göre sosyal bilimler alanında çok yazarlı yayın oranı %14’dür. Bu oran dil ve edebiyat çalışmalarında %3’e kadar düşmektedir.

Atıf özellikleri Uçak ve Al, yılları arasında psikoloji, sosyoloji, tarih, ekonomi, felsefe ve İngiliz dili edebiyatı bölümlerinde hazırlanan yüksek lisans ve doktora tezlerinde yer alan atıfı incelenmişlerdir. Sonuçlar: Genelde sosyal bilimler için kitap bilimsel iletişimde en önemli kaynaktır. Kitabı ikinci sırada dergiler izlemektedir. Kitap ve dergi dışında kaynak kullanım oranı çok düşüktür. Sosyal bilimler içinde yer alan tüm disiplinlerde elektronik kaynakların yeterince kullanılmadığı; kaynak kullanım özelliklerinin zaman içinde önemli bir değişiklik göstermediği anlaşılmaktadır. Yayın dili genelde Türkçedir ve zaman içinde azalma göstermemektedir. Genel olarak atıf yapılan kaynakların yarı yaşam süresi 14 yıldır. Tek yazarlı kaynak kullanım oranı çok yazarlı kaynak kullanımına göre çok fazladır. Sosyal bilimler alanında disiplinler arasında bilgi kullanım özellikleri açısından farklılıklar vardır. Ör. Psikoloji (2008).

Yayınlar... Fen ve sosyal bilimler alanlarında yayın tercihleri arasındaki farklılık atıf indeksi kapsamında yer alan dergi sayılarını da etkilemektedir. Fen bilimlerinde yayımlanan dergi sayısı sosyal bilimlerinden daha fazladır. Psikoloji, ekonomi ve işletme gibi güncel bilginin daha önemli olduğu alanlarda daha fazladır. Bu durum indekslerde temsil edilen yayın sayılarını ve konu bazlı hazırlanan veri tabanlarını da etkilemektedir.

Yayın çeşitliliği Sosyal bilimlerde araştırma ürünleri farklı yayın türlerinde yayımlanmaktadır. Toplumu bilgilendirme amacıyla yapılan ve akademik olmayan pek çok yayın vardır ve bunların izlenmesi problemdir. Bilimsel literatür dışında yayın yapma alışkanlığı dil, edebiyat ve kamu yönetimi gibi alanlarda daha fazladır. Bu nedenle yayınlara erişimde sorun olabilmekte, yayın tarama kapsamı geniş tutulmalıdır.

Yayın dili Yayının dilini belirleyen en önemli unsur yayının kimin için olduğudur. Bilgiye erişimde dil engeli önemlidir. Ana dilde yayın yapma oranı fazladır. Yerel konuların ana dilde anlatımının önemi pek çok sosyal bilimcinin ana dilde yayın yapmasında etkendir. Uluslararası literatürde yer almanın araştırma konusu kadar yayın diliyle de ilgisi vardır. Son yıllarda ABD dışında kalan ülkelerden atıf indeksine giren yayın sayısının bir miktar artış göstermesine rağmen yayın dili açısından önemli bir fark olmadığı İngilizcenin %95 ile ilk sırada geldiği, bunu sırasıyla Almanca, Fransızca ve İtalyancanın izlediği, kalan dillerin temsil oranının ise %1 olduğu anlaşılmaktadır (Leeuwen,2006).

Dil ve görünürlük Yayın dili yayın kalitesini etkilemese de görünebilirliğini ve atıf alma oranını etkilemektedir (Huang ve Chang, 2008). Amerikalı ve İngiliz sosyal bilimciler %99 oranında kendi dillerindeki yazılara atıf vermektedirler. Dünya literatürünün %10’unu oluşturmasına rağmen Alman ve Fransız sosyal bilimciler %60 dan fazla kendi dillerindeki yayınları kullanmaktadırlar. Hacettepe Üniversitesi’nde sosyal bilimler alanında yapılan tezlerdeTürkçe literatüre atıf oranı %60’ın üzerindedir (Uçak ve Al, 2008).

Yayınların eskime oranı ve etki faktörü Sosyal bilimlerde gereksinim duyulan bilgi fen bilimlerinde olduğu kadar güncel değildir. Bu alanda kuramsal gelişim fen bilimlerine göre daha yavaş Bu durum yayınların eskime oranlarını etkilemektedir. Sosyal bilimlerde atıf yapılan kaynakların yarı yaşamları ve bunun sonucunda etki süresi daha uzundur. Yayın üretme hızı yine aynı şekilde fen bilimlerine göre daha düşük düzeydedir. On ile on beş yıl önce basılmış kaynakların yoğun atıf aldığı görülmektedir. Felsefe, tarih, sosyoloji ve hukuk gibi alanlarda eskime oranı daha da yavaştır.

Kütüphane kullanımı Kütüphaneyi yoğun kullanırlar. Disiplinlere göre kütüphane kullanma alışkanlıkları farklılık göstermektedir. Örneğin siyaset bilimcilerle tarihçiler diğerlerine göre daha yoğun kullanırlar. Kütüphaneciden yardım almada istekli değildirler Yayın taramada sorun yaşayabilirler.

Elektronik ortam kullanımı Teknik gelişmelere uyumları yavaştır. Bu alanda en çok kullanılan veri tabanları ERIC, SSCI, PA dır. Birden fazla veri tabanını bir arada kullanma eğilimindedirler. Araştırmacılar uygulamada çalışanlara göre daha fazla elektronik ortamdan yararlanmaktadır.

Sosyal Bilimlerde Kullanıcı Çalışmaları Sosyal bilimler alanında kullanıcı çalışmaları geç başlamıştır. Bu alandaki ilk çalışmalar 1970 yılında İngiltere’de Bath üniversitesinde “Information Requirements of Social Scientists” (INFROSS) adlı toplantıyla başlatılmıştır. Bu çalışma sonuçları bir raporda toplanmıştır. Bu rapor sosyal bilimcileri o güne kadar en detaylı inceleyen çalışmadır. Araştırmalar 1980 yılından itibaren hız kazanmıştır. “Design of Information Systems in the Social Sciences (DISISS) adlı çalışma ile bu gruplar için bilgi sistemlerinin tasarlanmasına ağırlık verilmiştir.

Sonuç Sosyal bilimlerde ulusal yayınlar ve bunların bibliyografik denetimi önemlidir. Türkiye’de sosyal bilimler alanında üretilen araştırma sonuçlarının görünürlüğünün ve erişiminin sağlanmasında sorunlar vardır. Ülkemizde sosyal bilimler konusunda araştırmaların büyük bir kısmı üniversiteler tarafından üretilmektedir. Üniversitelerin bu çalışmalarını kurumsal açık arşivler halinde kullanıma açmalarında yarar vardır. ULAKBİM Sosyal Bilimler Veri Tabanı süreli yayınlara erişim sağlaması ve koyduğu kurallarla yayın kalitesinin gelişimi açısından önemli bir rolü yerine getirmektedir. Ancak kitaplar ve kitap içi bölümlere erişim sağlamak zor. Bu alanda bibliyografik araçların geliştirilmesine ihtiyaç var.