REHBERLİK. ÖĞRETİM YÖNETİM ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK GELENEKSELÖKH ÇAĞDAŞ EĞİTİM +

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

REHBERLİK HİZMETLERİNDE GELİŞİMSEL YAKLAŞIM EBİM
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ MADDE ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak,
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DESTEK EĞİTİM ODASI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
REHBERLİKTE HİZMET TÜRLERİ
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bireyi Tanıma Teknikleri I
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
REHBERLİK SERVİSİ.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
Aile Atölyeleri Projesi
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
BÖLÜM 4 ÖTMG’de ÖĞRETMEN NİTELİKLERİ VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okullarda Rehberlik Hizmetleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
Eğitsel Rehberlik.
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin Tanıtımı
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
TEST DIŞI TEKNİKLER.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Örgüt yapısı ve özel eğitim
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Etik.
KİŞİSEL REHBERLİK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Program geliştirme.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

REHBERLİK

ÖĞRETİM YÖNETİM ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK GELENEKSELÖKH ÇAĞDAŞ EĞİTİM +

REHBERLİK NEDİR? Bireyi merkeze alır Planlı, sistemli, ve profesyonel Yardım sürecidir. ÇAĞDAŞ EĞİTİM ANLAYIŞINDA ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK

REHBERLİK NE DEĞİLDİR? Sorunlu bireylere yönelik Zorunlu Sihirli bir değnek Öğrenme-öğretme işi Sadece duygusal yönlere yönelik Tek yönlü Yol göstermek, öğüt vermek, nasihatte bulunmak Birey adına karar vermek Disiplin etmek Acımak Belli yaş gruplarına yönelik ÇAĞDAŞ EĞİTİM ANLAYIŞINDA ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK DEĞİLDİR

Rehberliğin Amacı 1.Bireyi tanımak 2.Bireye çevresini tanıtmak 3.Bireyin kendini gerçekleştirmesine yardımcı olmak

İnsancıl (Hümanist) Yaklaşım İnsan iyidir, tektir, biriciktir İnsan kendini gerçekleştirme eğilimi ile doğar Kendini gerçekleştirme bir süreçtir Fenomenolojik bakış açısına sahiptir

ÇAĞDAŞ EĞİTİM ANLAYIŞINDA ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK

Kendini Gerçekleştiren Bireyin Özellikleri Kendini kabul Kendini tanıma Kendine saygı Spontan olma Otantik olma Empatik yaratıcı Varoluşsal yaşam Nüktedanlık

ÇAĞDAŞ EĞİTİM ANLAYIŞINDA ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK Kendini Gerçekleştiren Bireyin Özellikleri Demokratik olma Değişime açık Desteği içten alma Yaşantılılara açık olma Problem çözme İstediğinde yalnız kalabilen Kendine yeterli olma Belirsizliklere açık olma

ÇAĞDAŞ EĞİTİM ANLAYIŞINDA ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK Rehberliğin temel ilkeleri Demokratik ve insancıl anlayış Tüm öğrencilere yönelik Özerklik İşbirliği Çok yönlü tanıma Gönüllülük Esneklik Dinamik yapı Bireysel farklılık Planlı, programlı, profesyonel Sürekli Gizlilik Eğitimle ilişkili Karar vermeye yardımcı

Rehberlik hizmetlerinde örgütlenme ve örgüt yapısı REHBERLİK MERKEZ ÖRGÜTÜ Milli eğitim bakanlığı Bünyesinde; Özel eğitim rehberlik Ve danışma hizmetleri Genel müdürlüğü İL DÜZEYİNDE İl Milli eğitim Müdürlüğüne bağlı RAM OKUL DÜZEYİNDE Okul rehberlik Servisi

İl düzeyinde İl danışma komisyonu Milli eğitim müdürü Milli eğitim müdür yardımcısı İlçe şube müdürü RAM müdürü PDR bölüm başkanı Birer okul müdürü En az üç psikolojik danışman İl danışma komisyonun görevleri Eylül ve haziran ayında toplanır. Toplantı kararları bakanlığa iletilir.

İl düzeyinde RAM Müdür Müdür yardımcısı PDR bölüm başkanı Özel eğitim bölüm başkanı RAM’ın Görevleri Psikolojik testler yapar Özel eğitim öğrencilerini teşhis eder. Koordinasyon sağlar Okul çerçeve programını hazırlamak Okullara teknik destek

OKUL DÜZEYİNDE OKUL MÜDÜRÜ Yürütme komisyonu Koordinatör Psikolojik danışman Psikolojik Danışman Sınıf rehber Öğretmeni Diğer öğretmenler Müdür yardımcısı

Okul düzeyinde Okul müdürünün görevleri Yıllık programının onaylanmasından ve yürütülmesinden sorumludur. Koordinatör psikolojik danışmanı belirler Sınıf rehber öğretmenlerini belirler Yürütme planının bir örneği ve yıl sonu çalışma raporunun bir örneğini RAM a gönderir Yürütme kuruluna başkanlık eder Toplu dosyayı nakil eder.

Okul düzeyinde Yürütme komisyonu Bşk: okul müdürü Müdür yardımcısı Psikolojik danışman Sınıf rehber öğretmenlerden birer temsilcisi Disiplin kurulundan temsilci Okul – aile birliği Veli temsilcisi Öğrenci Yürütme komisyonunun görevleri Yıllık rehberlik planını inceler Toplantıları planlar Eylül, şubat ve haziran ayında toplanır

Okul düzeyinde Koordinatör psikolojik danışmanın görevleri Rehberlik servisi ve okul yönetimi arasında koordinasyonu sağlar

Okul düzeyinde Psikolojik danışmanın görevleri Okul rehberlik planını hazırlar Ölçme araçlarını kullanır Toplu dosya tutar Konsültasyon Yıl sonu faaliyet raporu hazırlar Psikolojik danışma Bireyi tanıma

Okul düzeyinde Sınıf rehber öğretmenin görevleri Sınıf rehberlik planını hazırlar Yıl sonu faaliyet raporu hazırlar Basit düzeyde eğitsel ve mesleki rehberlik

REHBERLİK ve PSİKOLOJİK DANIŞMA TÜRLERİ REHBERLİK Bilişsel Bilgili biri Bilgi düzeyinde yardımları içerir Süre sınırlaması yok PSİKOLOJİK DANIŞMA Duyuşsal Uzman Bilgi ve beceri gerektirir Süre sınırlaması var

Birey sayısına göre Temel işlevlerine göre Problem alanlarına Göre Eğitim kademelerine Göre Hizmet alanlarına Göre Bireysel rehberlik Grupla rehberlik Bireysel Psikolojik danışma Grupla psikolojik danışma Uyum sağlayıcı Yöneltici Ayarlayıcı Kriz yönelimli Tamamlayıc Geliştirici Önleyici Çare bulucu Eğitim alanında Sağlık alanında Endüstri alanında Sosyal yardım alanında Kişisel/sosy al rehberlik Eğitsel rehberlik Mesleki rehberlik Okul öncesi rehberlik İlkokulda rehberlik Ortaokulda rehberlik Lisede rehberlik Yüksekokulda rehberlik

Birey sayısına göre rehberlik Bireysel rehberlik Grupla rehberlik Bireysel psikolojik danışma Grupla psikolojik danışma Bilişsel Bireye Zaman sınırlaması yok Derinlemesine inceleme Standart kuralları yok Bilişsel Kişi sınırlaması yok Zaman sınırlaması yok Yüzeysel inceleme Standart kuralları yok Duyuşsal Danışana dk Derinlemesine Uzman Standart kurallar var Duyuşsal 8-12 kişi gruplara 90 dk Yüzeysel Uzman Standart kuralları var

Problem alanlarına göre rehberlik EğitselKişiselMesleki -Öğrenmeyi öğrenme -Eğitsel sorunlarla başa çıkabilme -Eğitsel seçimler -Kendini tanıma ve anlama -Kendini kabul etme ve geliştirme -Meslekleri tanıma -Meslekleri seçme -Mesleklere hazırlanma

Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler yetenek ilgi kişilik değerler aile cinsiyet Yetkinlik beklentisi

Yetenek – Başarı ilişkisi Yeteneğinin altında başarı gösteren: -Eğitsel rehberlik Yeteneğinin üstünde başarı gösteren: - Kişisel rehberlik A C B Yetenek Başarı

Mesleki Rehberlik kuramları - Holland’ın mesleki tipoloji kuramı Realistik (gerçekçi) Sabırlı, maddeci, doğal, sözel becerileri az gelişmiş, kas becerilerini kullanan… Oto tamircisi, elektrikçi, ziraat mühendisliği, veteriner… Entelektüel Analitik düşünce yapısına sahip, eleştirel, bağımsız, içe dönük, titiz… Bilim adamları Sosyal Yardımsever, sorumluluk sahibi, empatik, içten, sabırlı, nazik… Sosyal hizmetler uzmanı, psikolojik danışman, psikolog, doktor, öğretmen, halkla ilişkiler uzmanı

Geleneksel Dikkatli, titiz, itaatkar, tutarlı, düzenli, sabırlı, vicdanlı… Bankacı, muhasebeci, memur polis, asker… Girişimci Dışa dönük, enerjik, kendine güvenen, atılgan, ikna kabiliyeti yüksek, sabırsız, meraklı, mecaracı, konuşkan… Satıcı, pazarlamacı, gazeteci, politikacı, avukat… Artistik Heyecanlı, hayalci, sezgileri çok güçlü, bağımsız, duyarlı, etkileyici, fevri… Yazar, ressam, aktör, müzisyen, mimar, dekoratör…

Super’ın benlik kuramı (BAYKaÇ) 1. Büyüme(0-14) 2. Araştırma (14-24) - Deneme (14-17) - Geçiş (18-21) - Sınama (22- 24) 3. Yerleşme (25-44) 4. Koruma (45-64) 5. Çöküş evresi (65+)

Ginzberg ve arkadaşlarının mesleki gelişim kuramı 1. Fantezi dönem (5-11) 2. Geçici seçim dönemi (11- 18) İlgi Yetenek Değer Geçiş Gerçekçi seçim dönemi (18-23) Keşfetme Billurlaşma Belirleme

Okullarda Sunulan Rehberlik Hizmetleri PSİKOLOJİK DANIŞMA BİREYİ TANIMA İZLEME MÜŞAVİRLİK BİLGİ TOPLAMA VE YAYMA ORYANTASYON ARAŞTIRMA VE DEĞERLENDİRME ÇEVRE VE AİLE İLİŞKİLER OKUL REHBERLİK PROGRAMINI HAZIRLAMA REFERE

Bireyi Tanıma Teknikleri Temel amaç kendini tanıması Bireye etkili hizmet verebilmek Teknikler amaç değil araçtır Sonuçları bütüncül değerlendir 1’den fazla teknik kullanılmalı Her yönüyle tanınmalı Geçerli,güvenilir ve kullanışlı olmalı Teknikler yinelenmelidir Sonuçlar gizli tutulmalıdır.

Bireyi Tanıma Teknikleri Test teknikleri Amaçlar açıkça belirlenmeli Psikolojik testler üzerinde değişiklik yapılmamalı Eğitimi alınan testler uygulanmalı Başarı testleri Yetenek testleri Kişilik testleri İlgi envanterleri Tutum ölçekleri

Gözleme Dayalı Teknikler Gözlem Habersiz Gözlemci sayısı gözlem sayısı Nedenleri vermez ÖZELLİK KAYIT ÇİZELGESİ Hangi öğrenci hangi özelliklere sahip? Öğrenciler Sahip olduğu özellikler Ayşe1,2,3,5 Fatma1 Hayriye1,2 Resim yeteneğine dair özellikler: 1.düz çizgi 2.renk algısı 3.derinlik algısı 4.ayrıntı algısı 5.perspektif

DERECELEME ÖLÇEKLERİ Davranış ne derece ? sayısal verilere dönüştürme ÖzelliklerDerece 1.liderlik uyum

ANEKTOD(VAKA KAYDI=OLAY KAYDI) Sıradan olmayan tipik olayların yorum katılmadan kaydedilmesi Yorum ayrıca yazılır. Gözemcinin Adı-Soyadı: Ahmet Öz Öğrencinin Adı –Soyadı: Can Uzel Olay: Can,son derste sıra arkadaşının yanından bağırarak kalktı ve arkadaşına karşı saldırganca tepkiler gösterdi….. Yorum: normal olarak sakin biri olan Can’ın bu davranışlarının sebebi özel hayatıyla ilgili olabilir. Öneri:…

Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler Zaman Cetveli Arzu Listesi Problem Tarama Listesi AnketOtobiyografi

KİME GÖRE BEN NEYİM ? Başkasının açısıyla Kendini değerlendirdiği Öz değerlendirme

Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler SOSYOMETRİ Grup içi etkileşim belirler. İlk gün yapılmaz. Her amaç için ayrı sosyometri yapılır. kalabalık gruplarda kullanışsızdır. Nedenler hakkında bilgi vermez. Sonuçları genellenmez. Zaman içinde yinelenmeli

öğrenciler birbirlerini nasıl algılıyor? kendinde gördüğü özelliği de işaretleyebilir. bağdaşım(tutarlılık) belirlenebilir. Akran değerlendirme Kimdir Bu? KaanLeylaMertNurTanRecep Şakacı+////++ Saygılı///+++///+ Başarılı//++/ + Sessiz///++ Saldıgan///// Heyecanlı//////+

Okullarda iletişim ve iletişimsizlik Ego zedeleyici dilEgo geliştirici dil TembelÇalışırsan yaparsın ŞişmanBiraz toplusun SıkıcıBiraz daha canlı olabilirsin

Okullarda iletişim ve iletişimsizlik İletişim engelleri Emir vermek Uyarmak Ahlak dersi vermek Nutuk çekmek Yargılamak Suçlamak Alay etmek Yersiz yere güven vermek Avutmak Kıyaslamak…

AMAÇİLİŞKİ AYICIK -+ KAPLUMB AĞA -- KÖPEKBA LIĞI +- TİLKİ ┴┴ BAYKUŞ ++

ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ Özel eğitimde temel kavramlar Zedelenme Yetersizlik (neden) Engel (sonuç) Risk taşıma Ayrıcalık

ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ Özel eğitimin ilkeleri İlgi, istek ve yeterlilik Erken yaş Öncelikli kaynaştırma eğitimi Aile İşbirliği Bep

ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ Sunuluş şekilleri Kaynaştırma Özel eğitim sınıfı Özel eğitim okulu Destek eğitimi

ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ BEP Uygulama alanı Zihinsel yetersizlik İşitme, görme ve ortopedik yetersizlik Birden fazla yetersizlik Dil ve konuşma yetersizliği Özel öğrenme güçlüğü Otizm Üstün ve özel yetenekli öğrenciler