AFETLERE HAZIRLIK ve ZARAR AZALTMA - DEPREM. AFET GELİŞİM SİKLUSU  SESSİZ DÖNEM  ALARM DÖNEMİ  İZOLASYON DÖNEMİ  DIŞ YARDIM DÖNEMİ  REHABİLİTASYON.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLIĞI 1. İş Güvenliği Uzmanı Nasıl Olunur? İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinde görevli iş güvenliği uzmanlarının nitelikleri, eğitimleri.
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
DOĞAL AFETLER Kendiliğinden olan ,can ve mal kaybına neden olan olaylara “DOĞAL AFETLER DENİR”. DOĞAL AFETLER.
OLAĞANDIŞI DURUMLARIN EPİDEMİYOLOJİK ÖZELLİKLERİ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
1- Deprem Yer kabuğu içindeki kırılmalar nedeniyle ani olarak ortaya çıkan depremler önemli can ve mal kaybına neden olan afetlerdendir.Depremin yol açtığı.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
Betonarme Yapılarda Deprem Hasarları
Bilgi İşlem Organizyonu Konu:Sistem Odası Güvenliği Ad Soyad: Ebru Ergenç No:
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
AMAÇ  Riskli sanayi tesislerde kaza risklerini değerlendirmek,  İllerde, çevre ve toplumu etkileyebilecek düzeyde büyük kaza riski taşıyan sabit tesislerde.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
Bina İçi Atık Su Tesisatı
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
DEPREM BİZİMKENT İLKOKULU SİVİL SAVUNMA KULÜBÜ.
DOĞAL AFETLERAyten IŞILDAĞ1 DOĞAL AFETLER. Ayten IŞILDAĞ2 DOĞAL AFETLER Kendiliğinden olan,can ve mal kaybına neden olan olaylara “DOĞAL AFETLER DENİR”.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ACİL DURUM YÖNETİMİ (ACİL MÜDAHALE). ACİL DURUM YÖNETİMİ Acil (olağandışı) durumlarda insanlar yetkililerin ve görevlilerin bir an önce bir şeyler yapmasını.
Gıda Mühendisli ğ i Laboratuvarlarının İ ş Sa ğ lı ğ ı ve Güvenli ğ i Açısından De ğ erlendirilmesi Mehmet Akif Erkan 1, Gizem Yaylı 2, Emine Rabia Karpuzoğlu.
6 Sigma Project, Istanbul June 2016 BORUSAN EnBW Enerji Improving the design of the Control Buildings in WEPPs.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
YOZGAT TAPU VE KADASTRO XXII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ Takım Lideri : Elvan SİVAS Takım Raportörü : İsmail AKSOY Takım Üyeleri :Seval ŞAHİNER Onur EREN Hakan.
ACIL DURUM PLANLARı AYTUNÇ ŞIMŞEK ACİL DURUM YANGıN, PATLAMA, TEHLIKELI KIMYASAL MADDELERDEN KAYNAKLANAN YAYıLıM, DOĞAL AFET GIBI ACIL MÜDAHALE,
DST ELEKTRONİK VE GÜVENLİK SİSTEMLERİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
İşletmelerde Tesis Yönetimi
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BİR HASTANE BİNASININ BİNALARIN YANGINDAN KORUNMASI HAKKINDA YÖNETMELİK (BYKHY)’E GÖRE UYGUNLUĞUNUN İNCELENMESİ Edip KAYA.
1. RİP Kıyıdan / Plajdan denize doğru olan bir akıntıdır.
DEPREM.
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Öğretimin Uyarlanması
Kanal Açma - Kanal Neden Tıkanır - Kanal Tıkanıklığı Açma
Bütünleştirme uygulamaları
Bu sorunlar neden çözülmeli?
Mutfak Hizmetleri Yönetimi
Mutfak Hizmetleri Yönetimi
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Prof. Dr. Özgür Erdur- Baker,
TOPRAK İŞGÜVENLİĞİ DENETİM EĞİTİM SLAYTI DEMOSUNA HOŞGELDİNİZ
ACİL DURUM PLANI.
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
DOĞAL AFETLER Kendiliğinden olan ,can ve mal kaybına neden olan olaylara “DOĞAL AFETLER DENİR”. DOĞAL AFETLER.
YANGIN.
İşyeri Hekimliği ve İş Güvenliği Uzmanlığı Eğiticisi
DOĞAL AFETLER Kendiliğinden olan ,can ve mal kaybına neden olan olaylara “DOĞAL AFETLER DENİR”. DOĞAL AFETLER.
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
KAYNAR SULU ISITMA SİSTEMLERİ
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖĞRENME STİLLERİ.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Eğitim Önemlidir İKS kadrosunun ve çiftçilerin eğitimi İKS sürecinin önemli bir bölümüdür. Hedef çiftçilerin, ve proje çalışanlarının organik çiftçiliğin.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

AFETLERE HAZIRLIK ve ZARAR AZALTMA - DEPREM

AFET GELİŞİM SİKLUSU  SESSİZ DÖNEM  ALARM DÖNEMİ  İZOLASYON DÖNEMİ  DIŞ YARDIM DÖNEMİ  REHABİLİTASYON DÖNEM

SESSİZ DÖNEM  Afete karşı alt yapının oluşturulduğu ve güçlendirildiği, hazırlıkların ve planların yapıldığı, müdahilcilerin uyum ve kapasitesinin artırıldığı bir dönemdir;  Örgütlenme  Planlama  Erken uyarı sistemleri kurma  Yasal düzenlemeler  Toplumun eğitimi  Alt yapının güçlü hale getirilmesi

ALARM DÖNEMİ  Afete neden olan olaydan haberdar olunması ile olayın başlaması anına dek geçen süreye bu ad verilir.  Ortalama olarak bu süre 2 saat ile 5 gün kadar olduğu kabul edilir.  Erken haber alma değerlendirme ve tahminler  Haber verme  Sektörlerin alarma geçmesi  Toplumun alarma geçirilmesi

GENEL OLARAK AFET YÖNETİMİNİN SAFHALARI  Risk Değerlemesi, planlama ve tatbikat,  Önleme (Zarar Azaltma),  Hazırlıklı Olma,  Kurtarma ve İlkyardım,  İyileştirme,  Yeniden yapılanma safhalarından oluşmaktadır.

RİSK YÖNETİMİ Belirlenen risklerin, afete dönüşmeden engellenebilmesine yönelik önlemler ve çalışmaların bir plana göre yerine getirilmesi sürecine denir. RİSK Afet oluştuğunda meydana getirebileceği olumsuz sonu ç ları ifade edebilmek i ç in “ risk ” terimi kullanılır. Belirli bir yerde ve b ü y ü kl ü kte bir tehlikenin bulunması, mevcut pop ü lasyonun bundan etkilenebilir olması, etkilenme ve zarar g ö rme oranlarının tahmin edilebilmesi riskin nitelik ve niceliğini belirler.

RİSK YÖNETİMİNDE BAŞARILI OLABİLMEK İÇİN Karar vericilerin ve popülasyonun riskleri algılama sorunu olmamalıdır, Eğitimli profesyonel yönetici, müdahaleci, sistem ve donanım bulunmalıdır, Yeterli bütçe ayrılmalıdır.

Afetlerin etkilerinden korunabilmek amacıyla alınması gereken idari, sosyal ve teknik önlemlere yönelik yapılan çalışmaların tümüdür. ZARAR AZALTMA

AFET ZARARLARINI AZALTABİLMEK İÇİN; 1. Uygulanabilir çözümler geliştirilmeli, 2. Sosyal ve çevresel etkiler dikkate alınmalı, 3. Kayıplar önlenmeli veya küçültülmeli, 4. Kaçınılmaz zararlar karşılanmalıdır.

Olası büyük bir afetin etkilerinin detaylı analizi Afet planları ve senaryolarının hazırlanması Halka yönelik bilgilendirme/eğitim programları Etkileri hafifletme programları Cevap kapasitesini artırma Normale dönme stratejilerinin uygulanması gerekir. AFETE MÜDAHALE YAKLAŞIMINDA

AFET YÖNETİMİNİN BİLEŞENLERİ  Planlama, yapılanma  Profesyonel Ekip  Profesyonel yönetici  Eğitim  Lojistik; 1. Lojistik Yönetim Sistemi (yazılım, donanım) 2. Afet Yönetim Sistemi (yazılım, donanım) 3. Muhabere Sistemi (yedekli sistem/telli, telsiz, uydu vb) 4. Donanım 5. Stoklama 6. Ulaşım  Tatbikat

Yer kabuğundaki kırık hatlar boyunca biriken enerjinin aniden açığa çıkması sonucu, yer yüzeyinde meydana sarsıntılara deprem denir. AFETLERE HAZIRLIK ve ZARAR AZALTMA - DEPREM

Depremi önleyemeyiz! Ancak;  Can kaybı ve yaralanmaları azaltmayı,  Ekonomimizdeki hasarları en aza indirmeyi  Bina ve yapımızdaki hasarları en aza indirmeyi,  Depremden sonra hayatta kalmayı öğrenebiliriz.

Depremden Önce Yapılabilecekler  Öncelikle harekete geçme konusunda istekli olmak önemlidir.  Alınacak basit önlemler zarar görmeyi engelleyebilir.  Deprem doğal bir olaydır. Onu tehlikeli kılan bizlerin yerleşim ve yaşam biçimlerimizdir.  Hem bireysel hem de yaşadığımız toplumda önlemlerin bir arada alınması gerekmektedir.

 Afetlerde öncelikle aile bireyleri ve komşular birbirine yardımcı olmalı  Yaşanan bölgedeki, semt örgütlenmeleri, muhtarlık vb. yapılarla bir araya gelinmeli  Yaşanan sokağın, mahallenin ve bölgenin taşıdığı riskler öğrenilmeli  Depreme karşı güvenli yaşamanın en gerçekçi yolu, tüm yerleşim yerlerinin ve binaların sağlam olmasından geçmektedir.  Eğer bina yeterli derecede güvenli ise, depremden doğabilecek diğer tehlikelere karşı önlem alınmalıdır.

Yapısal Olmayan Tehlikeler  Binalarımızdaki kolon, kiriş ve taşıyıcı olan duvarlar dışında kalan şeylere yapısal olmayan unsurlar adı verilir.  Örneğin, camlar, aydınlatma, ısıtma havalandırma sistemleri vb...  Depremlerde birçok kişi yapısal olmayan unsurların yarattığı tehlikeler sonucu ölür ya da yaralanır.

Yapısal Olmayan Tehlikeleri Azaltmak için:  Ağır mobilya ve beyaz eşyaları duvarlara fazla yük bindirmeden sabitlenmeli  Gazlı, elektrikli cihazlar sabitlenmeli  Resim, ayna ve duvar saatleri kanca vida kullanarak asılmalı  Üst raflardaki ağır eşyalar alt raflara indirilmeli  Mutfak dolaplarının kapaklarının açılmasını engelleyecek şekilde önlem alınmalı  Tehlikeli ve yanıcı maddeleri uygun şekilde saklanmalı  Yataklar cam kenarından uzaklaştırılmalı  TV, bilgisayar gibi eşyaların kaymaması için altlarına lastik takozlar konulmalı ya da sabitlenmeli  Kitaplık raflarının önüne gergiler takılmalı

Zarar Azaltıcı Önlemler  Binada doğalgaz varsa, gaz algılayıcı ve kesici sensör taktırılmalı  Kazan dairesine gaz ve yangın algılayıcı dedektör ve alarm taktırılmalı  Elektrik, su ve gaz şebekelerinin açıp kapama öğrenilmeli  Bu sistemlere ait sigorta ve vanaların karanlıkta görünmesini sağlayacak biçimde işaretlenmeli   Binaya yangın söndürme cihazı alınmalı  Normal zamanlarda da kullanılacak bir ilk yardım çantası hazırlanmalı  Bina merdivenlerine akülü acil aydınlatma armatürü taktırılmalı

Hazırlıklar  Uygulamalı ilkyardım ve yangın eğitimi alınmalı   Aile için acil durum planı oluşturulmalı ve uygulanmalı  Şehir dışından bir yakın irtibat kişisi olarak belirlenmeli  Deprem sonrası bir buluşma noktası ayarlanmalı  Kaçış yolu daima engelsiz tutulmalı  Başucunda cüzdan, anahtarlık, el feneri, terlikle yatma alışkanlığı edinilmeli

Hazırlıklar  Normal zamanlarda oda kapıları açık bırakılmalı  Önemli eşyalar su geçirmez kaplarda saklanmalı  Çocukların okullarında “Acil Durum Planı” oluşturulması için okul yönetimi zorlanmalı   Bir bilgi kartı taşınmalı  Evde ya da araçta mevsimlik kıyafet, battaniye, uyku tulumu ve en az bir gün yetecek su bulundurulmalıdır.

AFETLERE HAZIRLIK ve ZARAR AZALTMA - YANGIN

AFETLERE HAZIRLIK ve ZARAR AZALTMA - YANGIN  Kontrol altına alamadığımız yanma çeşidine “yangın” adı verilir. Yangınları, havasız bırakarak, soğutarak ve kimyasal yöntemlerle söndürürüz. Yangının çıkmaması için önlem almak, söndürmekten daha kolaydır.

Yangın Sınıfları A - Katı madde yangınları (Kağıt, odun, kömür vb.) B - Sıvı yangınları (Benzin,petrol, yağ vb.) C - Gaz yangınları (LPG, doğalgaz vb.) D - Metal yangınları (Mangan, kalay, kurşun vb.)

Yangın Söndürme Maddeleri YANGIN CİNSİSÖNDÜRME MADDESİ A- KATI MADDESu, kimyasal toz, kum, toprak B- YANICI SIVIKöpük, kimyasal toz, karbondioksit C- GAZKimyasal toz, köpük D- METALÖzel metal tozu

Yangından önce yapılabilecekler  Eve bir yangın söndürücü ve duman dedektörü alınması  Yangın söndürme cihazı ile tatbikat yapılması  Yangın merdivenlerini her zaman kullanıma hazır halde tutulması  Elektrik tesisatının kontrol edilmesi, birden fazla cihazın aynı prize bağlanmaması  TV’nin içinin en az yılda bir defa temizlenmesi  TSE belgesi olmayan LPG tüpü kullanılmaması  LPG tüplerinin mümkünse balkona yerleştirilmesi

Yangından önce yapılabilecekler  Ocakların tül perdelerin yanına yerleştirilmemesi  Boya, tiner vs. yanıcı maddelerin ayrı yerde, güvenli bir şekilde depolanması  Kibrit, çakmak, mum gibi eşyaların çocukların ulaşamayacağı noktalara konulması  Evde metre su hortumu bulundurulması  Binaya yönlendirme işaretleri takılması  Kaçış yollarının engelsiz tutulması

AFETLERE HAZIRLIK ve ZARAR AZALTMA - SEL

Selden Önce Yapılabilecekler  Sel yataklarına yerleşilmemeli, kamp kurulmamalı, otomobil park edilmemeli  Bulunulan noktanın sele maruz kalma riski öğrenilmeli ve sel sigortası yaptırılmalı  Varsa, bölgedeki sel uyarı işaretleri ve yerel erken uyarı sistemleri öğrenilmeli  Bina içinde ve dışında yüksek ve sel basma tehlikesinin az olduğu güvenli yerler belirlenmeli

Selden Önce Yapılabilecekler  Eğer bölge riskli ise; gerektiğinde kullanmak üzere kum, kum torbaları, kürek, naylon, çivi, kontrplak, tahta vb. inşaat malzemeleri depo edilmeli ve alet sandığı hazır bulundurulmalı  Binanın kanalizasyon bağlantısına, kanalizasyondan sel sularının gelmemesi ve lağımın geri basmaması için, bir çekvalf (geri tepme) vanası yerleştirilmeli  Duş, küvet ve ıslak zeminlerdeki su deliklerini tıkamak için büyük mantar tıkaçları hazır bulundurulmalı

Selden Önce Yapılabilecekler  Durumu, rapor etmek üzere bölge dışından bir kişiyi “bağlantı kurulacak kişi” olarak belirlenmeli  Binanın boşaltılması gerektiği zaman nerelere gidilebileceği ve hangi yolların kullanılacağı önceden belirlenmeli  Aranabilecek polis, itfaiye vb. önemli telefon numaraları görünür yerlere asılmalı  Tüm aile bireylerine elektrik, gaz ve su vanalarının nasıl ve ne zaman kapatılacağı öğretilmeli

Toplumun bir afete dayanıklı ve hazırlıklı hale gelmesi ve afetlere karşı daha dirençli bir toplum geliştirilmesi için,  Toplumsal iletişim kanallarının geliştirilmesi  Toplumsal örgütlenme düzeyinin geliştirilmesi  Toplumsal bilinç düzeyinin geliştirilmesi  Toplumsal kaynakların geliştirilmesi gereklidir.

Bireylerin;  Problem çözebilme,  İnisiyatif kullanabilme,  İletişim kurabilme,  Karşı tarafı anlama ve sabır gösterme,  Farklı kültürlere anlayış gösterme gibi davranışlarının geliştirilmesi yanı sıra,  Alet kullanma becerisi,  İlkyardım,  Lojistik,  Arama - kurtarma,  Güvenlik ve huzur sağlama gibi farklı konularda eğitimi gerekmektedir.

TOPLUMSAL HAZIRLIK Toplumsal Hazırlık  Bireyler de basit önlemlerle afetlere hazırlanmalıdır ve hazırlanabilirler   Sadece kendimizi ve ailemizi korumaya değil, müdahale sürecinde YÜK olmak yerine KATKI sağlamak anlamına da gelir.

TOPLUMSAL HAZIRLIK  Bireysel riskleri belirlemek  Kişisel Afet Çantası hazırlamak  Aile Afete Hazırlık Planı yapmak  Tatbikat yapmak

DEPREM ÖNCESİNDE- BİREYSEL HAZIRLIK  1. Oturulan Binanın Güvenliği için:  Evlerinizi yetkililerin verdiği kurallar doğrultusunda inşa edilmesi  İmar planında konuta ayrılmış yerler dışındaki alanlara evlerin inşa edilmemesi  Evlerin deprem yönetmeliğine uygun olarak yapılıp yapılmadığının araştırılması  Evlere izinsiz kat inşa edilmemesi ve balkon eklemeleri yapılmaması  Oturulan binanın güvenliğinden emin olunmadığında şehirdeki Mühendisler ve Mimarlar odalarından bu konuda yardım ve bilgi alınması

DEPREM ÖNCESİNDE- BİREYSEL HAZIRLIK  2. Deprem Sonrası Buluşma Planı Hazırlanması:  Deprem olduğu zaman sevdiklerinden, aileden uzak olma olasılığı göz önünde bulundurularak depremden sonra buluşmak için bir iki yer belirlenmesi  Belirlenen yerlerde buluşma mümkün olmayabilir çünkü bu yerler de depremden zarar görmüş olabilir. Bu sebeple oturulan şehirden en az 100 km. uzakta yaşayan bir akrabanın veya arkadaşın haberleşme aracı olarak seçilmesi.

DEPREM ÖNCESİNDE- BİREYSEL HAZIRLIK  3. Kişiye ve Aileye Dair Önemli Bilgiler:  Bir deprem sırasında ailenin yaşamsal önem taşıyan bir takım belgeleri kaybetmemek için önlem alması gerekir.  Senetler, vasiyet, vergi kayıtları, doğum belgeleri, nüfus kağıtları ve diğer yaşamsal önem taşıyan belgelerin ateşten etkilenmeyecek bir yerde saklanması.

DEPREM ÖNCESİNDE- BİREYSEL HAZIRLIK  2.4.Evin İçinde Güvenliği Sağlamak- Deprem Güvenlik Planı:  EŞYALARI VE İÇİNDEKİLERİ EMNİYETE ALMAK:  Ağır eşyaları ve su tankını sabitleme  Eşyaları raf üstlerine sabitleme  Ayna ve tabloları sabitleme  Asılı duran eşyaları sabitleme  Mutfak dolaplarını sabitleme  Erzak depolamak