TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
Advertisements

Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
T.C. GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ KIRSAL KALKINMA BELGELERİ Avrupa Birliği Yapısal Uyum Yönetim Otoritesi Daire Başkanlığı.
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Page  1. İSİG KURULU 50 ve daha fazla çalışanın bulunduğu 6 aydan fazla süren işlerin yapıldığı tüm işyerlerinde, İş Sağlığı Ve Güvenliği Kurulu! İSG.
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
T.C. ŞEHİTKAMİL KAYMAKAMLIĞI 75. YIL CUMHURİYET ANAOKULU MÜDÜRLÜĞÜ BRİFİNG DOSYASI
FP. TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GEÇMİŞİ Orta Asya Türkleri’nin Müslüman olmadan önce örgün eğitim kurumlarının olup olmadığı bilinmemektedir. Ancak Türk Kültürü’nün.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
DESTEK EĞİTİM ODASI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu YÜKSEKÖĞRETİM KURULU STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
GRUNDTVIG Yetişkin Eğitimi ve Yaşam Boyu Öğrenme.
AKKUŞ İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BRİFİNG DOSYASI 2016.
HAZIRLAYANLAR SEDA NUR GÖK KEMAL ŞAHİN. AÇILIMI Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Türkiye’de bilim ve teknolojiyi teşvik etme Yönlendirme.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
ERASMUS+ YÜKSEKÖĞRETİM HAREKETLİLİĞİ ULUSLARARASI İLİŞKİLER OFİSİ
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ
EĞİTİMİN YASAL -YÖNETSEL TEMELLERİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ’NİN YASAL TEMELLERİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Erasmus+ KA1 Projesi: Gelişim İçin Hareketlilik
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat Yapısıyla 3797 Sayılı Kanun ile 652 KHK Karşılaştırılması EĞİTİM HUKUKU DERSİ DOÇ. DR. MURAT GÜRKAN GÜLCAN REGAİB DOLAŞIK.
HAZIRLAYANLAR: Doç. Dr. Murat Gürkan GÜLCAN Zülfü TURAN
ENSTİTÜLERARASI ORTAK DOKTORA PROGRAMLARI
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Okul Öncesi Eğitim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Sunum transkripti:

TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ

TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GELİŞİMİ Türk Eğitim Sisteminin, günümüze kadar olan gelişim sürecine bakıldığında; *İslam Öncesi Dönem *Osmanlı Dönemi *Cumhuriyet Dönemi olmak üzere üç devreye ait belirgin özellikler gösterdiği görülmektedir. İslam öncesi dönemde, yerleşik bir eğitim kurumuna rastlanmamaktadır.

TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GELİŞİMİ Osmanlı Döneminde ise eğitim kurumları olarak; *Medreseler *Mahalle (Sibyan) Mektepleri *Ahilik sistemi *Enderun(Saray okulları) *Azınlık ve Misyoner Okulları *Tanzimat Okulları * İlk üniversite olan İstanbul Darülfünun (1869) görülmektedir. * Ayrıca bu dönemde 1857’de kurulan Maarif-i Umumiye Nezaretiyle (Genel Eğitim Bakanlığı) ilk defa sadece eğitimle ilgili bir bakanlık oluşturulmuştur.

Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler *Mustafa Kemal Atatürk‘ün başkanlığında 1921’de Maarif Kongresi toplanması, *3 Mart 1924’de Öğretim Birliği (Tevhid-i Tedrisat) yasası çıkarılması, *1928 yılında latin alfabesinin kabul edilmesi ve millet mektepleri, 1930’lardan itibaren köylerde halk okuma odalarının ve 1932 yılından sonrada halk evlerinin açılması, *Yabancı uzmanlar John Dewey, Buyse ve Kuhne’e çalışmalar yaptırılması, *1933’de bir üniversite reformu yapılarak, İstanbul Darülfünun’nun adının İstanbul Üniversitesi olarak değiştirilmesi, *Köy Eğitmenleri Yasası” ve 1940 da “Köy Enstitüsü” yasalarının çıkarılması, *1973 yılında bugünkü Türk Eğitim Sisteminin temellerini oluşturan 1739 sayılı Milli Eğitim Temel kanununun çıkarılması, *1981 yılında tüm yüksek öğretim kurumlarının üniversite çatısı altında toplanması, *1997 tarihinde zorunlu eğitimin sekiz yıla çıkarılması, *2004 yılında ise yapılandırmacı yaklaşımı benimseyen eğitim programları oluşturulmasıdır.

Türk Eğitim Sistemini düzenleyen esaslar şu şekilde sıralanmaktadır: *T.C. Anayasası *Eğitim ve Öğretimi Düzenleyen Yasalar *Hükümet Programları *Kalkınma Plânları *Millî Eğitim Şûraları *Ulusal Program

Türk Eğitim Sisteminin Örgüt Yapısı (Milli Eğitim Bakanlığı) Milli Eğitim Bakanlığının Görevleri; a) Atatürk İnkılap ve İlkelerine ve Anayasada ifadesini bulan Atatürk Milliyetçiliğine bağlı, Türk Milletinin milli, ahlaki, manevi, tarihi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren, ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş vatandaş olarak yetiştirmek üzere, Bakanlığa bağlı her kademedeki öğretim kurumlarının öğretmen ve öğrencilerine ait bütün eğitim ve öğretim hizmetlerini planlamak, programlamak, yürütmek, takip ve denetim altında bulundurmak, b) Okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve her çeşit örgün ve yaygın eğitim kurumlarını açmak ve yükseköğretim dışında kalan öğretim kurumlarının diğer bakanlık kurum ve kuruluşlarınca açılmasına izin vermek, c) Türk Vatandaşlarının yurt dışında yapılacak eğitim ve öğretimi ile ilgili hizmetleri düzenlemek ve yürütmek, d) Diğer bakanlık, kurum ve kuruluşlarca açılan ve yükseköğretim dışında kalan örgün ve yaygın eğitim kurumlarının denklik derecelerini belirlemek, program ve yönetmeliklerini birlikte hazırlamak ve onaylamak, e) Türk Silahlı Kuvvetlerine bağlı ortaöğretim kurumlarının program, yönetmelik ve öğrenim denklik derecelerinin belirlenmesi konularında işbirliğinde bulunmak, f) Yükseköğretimin milli eğitim politikası bütünlüğü içinde yürütülmesini sağlamak için, Yükseköğretim Kanunu ile Bakanlığa verilmiş olan görev ve sorumlulukları yerine getirmek, g) Okullardaki beden eğitimi, spor ve izcilik eğitimi ile ilgili hizmetleri yürütmek, h) Yükseköğrenim gençliğinin barınma, beslenme ihtiyaçlarını ve maddi yönden desteklenmelerini sağlamaktır.

Milli Eğitim Bakanlığının Örgüt Yapısı *Bakanlık Makamı *Sürekli Kurullar *Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı *Danışma ve Denetim Birimleri *Ana Hizmet Birimleri *Yardımcı Hizmet Birimleri *Taşra Örgütleri *Yurtdışı Örgütleri

Taşra Örgütleri *İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri -İl Milli Eğitim Müdürlükleri *İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri *İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı *Rehberlik Araştırma Merkezi *Örgün Eğitim Kurumları -Okul Öncesi Eğitim -İlköğretim -Ortaöğretim *Yaygın Eğitim Kurumları -Halk Eğitim Merkezleri -Mesleki Eğitim ve Eğitim Uygulama Merkezleri -İş Eğitimi Merkezleri -Yükseköğretim kurumları

Okulun Yapısı ve Yönetimi Okul, insan kişiliğinin biçimlenmesi için öğrenmenin gerçekleştiği, yani eğitim hizmetinin üretildiği ve sunulduğu yerdir ( Şişman, 2004) . Okulun özellikleri ise şöyle sıralanabilmektedir. *Okulun en önemli ve açık özelliği üzerinde çalıştığı hammaddenin toplumdan gelen ve yine topluma giden insan olmasıdır. *Okulda çeşitli değerler bulunur ve bunlar çatışma durumundadır. *Okulun ürününü değerlendirmek güçtür. *Okul özel bir çevredir. *Okul çevredeki bütün formal ve informal örgütlerin ya yön verdiği veya etkilediği bir örgüttür

Okulun Yapısı ve Yönetimi Okuldaki görevliler * Okul Müdürü ve müdür yardımcıları *Öğretmenler *Okul Rehber Öğretmeni *Yönetim İşleri ve Büro Memuru *Hesap İşleri Memuru *Kütüphane Memuru *Diğer Yardımcı Personeller Ayrıca farklı okul türüne göre okullarda, eğitim şefi, belletici öğretmen, ambar memuru ayniyat ve depo, şoför, aşçı, aşçı yardımcısı, kaloriferci, bahçıvan, gece bekçisi ve teknisyen gibi görevlilerde bulunabilmektedir.

Okulun Yapısı ve Yönetimi Okullarda kurulan kurullar ve komisyonlar ile yapılan mesleki çalışmalar ise şunlardır: *Öğretmenler Kurulu *Zümre Öğretmenler *Şube Öğretmenler Kurulu *Öğrenci Kurulu *Okul Gelişim Yönetim Ekibi *Satın Alma Komisyonu *Muayene ve Teslim Alma Komisyonu *Meslekî Çalışmalar

Okulun Yapısı ve Yönetimi Okuldaki hizmet alanlarında ise; *Personel hizmetleri :Okul personelinin atama, nakil, görevlendirme ve adaylık işlemleri, özlük haklarının sağlanması,sicil, disiplin, sağlık, güvenlik ve askerlik işlemlerinin yapılması, *Öğrenci hizmetleri: Öğrencilerin okula kayıt, devamın izlenmesi, nakil ve kayıt silme, sağlık güvenlik önlemlerinin alınması, kimlik paso,sınavlar ve sınıf geçme ile ilgili işlemler mezuniyet ve diploma işlerinin yapılması, *Öğretimle ilgili hizmetler: Yıllık öğretimin planlanması, şube ve zümre toplantılarının yapılması, ders araç gereçlerinin sağlanması, öğretimin yapılmasına yönelik işlemlerin ve kütüphaneyle ilgili işlemlerin yapılması *Eğitimle ilgili hizmetler: Öğrenci rehberlik hizmetlerinin ve disiplin işlerinin yapılması,öğretmenler kurulu toplantılarının yapılması, eğitici çalışmalar, okul aile birliği çalışmaları, okul geliştirme yönetim ekibi çalışmaları ve okul çevre ilişkilerinin düzenlemesi, *Okul işletmesi: Bina tesis donatım bakım onarım sivil savunma güvenlik koruma temizlik ayniyat hesap ve döner sermaye işlerinin yapılması sağlanmaktadır.

Okul ve Öğretmen Denetimi Türk Eğitim Sisteminde teftişin gerekliliği 1982 Anayasasının 42. maddesinde “eğitim ve öğretim, Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre devletin gözetim ve denetimi altında yapılır” denilmektedir. 1739 sayılı yasanın 56. maddesinde eğitim-öğretim hizmetlerinin yürütülmesinden, gözetim ve denetiminden Milli Eğitim Bakanlığının sorumlu olduğu belirtilmektedir. Denetimin amacı düzeltip geliştirmektir. Bu amaçla denetim üç aşamadan oluşur .Bunlar: *Durumu saptama ( durum saptayıcı veriler toplama) *Değerlendirme(Varolan durumun olması gereken standartlarla karşılaştırılması) *Düzeltip- geliştirmedir.

Okul ve Öğretmen Denetimi Okulda iki tür teftiş yapılır. Bunlar: *Kurum teftişi *Öğretmen teftişidir. Kurum teftişi, okulun eğitim ve yönetim süreçleri ile bunlarla ilgili kayıt ve işlemlerin incelenerek, kurumun genel işleyişi hakkında bir hükme varmak üzere yapılan teftiştir. Kurum teftişinin en önemli özelliği sürekliliktir.

Okul ve Öğretmen Denetimi İlköğretim okullarında kurum teftişi, *Okulun fiziki durumu *Eğitim ve öğretim durumu *Büro işleri *Öğrenci işleri *Personel işleri *Hesap, ayniyat ve döner sermaye işleri *Demirbaş alanlarında yapılmaktadır.

Okul ve Öğretmen Denetimi Öğretmen teftişi, Orta öğretim kurumlarında Bakanlık Müfettişlerince, İlköğretim okullarında ise İlköğretim Müfettişlerince yapılır. Öğretmen değerlendirmesi Türkiye’de sınıf gözlemine dayanmaktadır. Öğretmenler yılda en az iki yılda bir sınıf gözlemi yapılarak değerlendirilmektedir. Sınıf gözlemi sırasında, dersliğin eğitim-öğretime hazırlık durumu ve eğitim öğretim durumu gözlenmektedir. Öğretmenin yönetim-çevre ilişkileri ve mesleki gelişimiyle ilgili çalışmaları ise öğretim süreci dışında incelenmektedir. Ayrıca okul yöneticileri, öğretmenleri yıl içerisin de en az iki kez öğretmeni değerlendirme ve geliştirme amaçlı sınıfta gözlemek zorundadırlar.

AVRUPA BİRLİĞİ SÜRECİ VE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ Türk Eğitim Sisteminde şuan yürürlükte olan Avrupa Birliği programları şunlardır SOCRATES: Socrates programı alt programları ile birlikte üniversiteler (Erasmus Programı) ve okullar (Comenius Programı) arasındaki öğrenci hareketliliğini ve işbirliklerini ve dil öğrenimi teşvik eder. Niteliklerin tanınması bakış açısıyla ağlar kurulmasını destekler. Eğitim alanında bilgi verir ve yöneticiler arasında tecrübe değişimine fırsat tanır. ERASMUS MUNDUS: Bu program, Erasmus Mundus mastır derslerine mali destekten burs sağlanmasına kadar bir takım girişimlerle Avrupa yüksek öğretiminin kalitesini artırmayı hedefler. LEONARDO DA VINCI: Ulusal mesleki eğitim sistemlerini geliştirerek, yenilikleri ve hayat boyu öğrenmeyi teşvik ederek mesleki eğitime erişimi artırır. GENÇLİK: Avrupa Gönüllülük Hizmetleri (EVS) programıyla, eğitim sistemleri dışındaki az ayrıcalıklı gençlerin hareketliliğine imkan tanıyarak Avrupa'daki ya da gelişmekte olan ülkelerdeki yerel yetkililer veya dernekler tarafından yürütülen projelere katılmalarını mümkün kılar. TEMEL EĞİTİMİN DESTEKLENMESİ PROJESİ: Yoksulluğu azaltma doğrultusunda eğitim seviyesini arttırarak en dezavantajlı kırsal, şehirsel, bölgeler ve gecekondularda nüfusun yaşam koşullarını geliştirmektir.