“Ne yapmalı?” yerine “ne yapmamalı?” Bir paradigma değişimi önerisi... Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20161.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uzlaşma yoluyla sorun çözmek!
Advertisements

BU ÖZELLİKTE VATANDAŞ YETİŞTİREBİLMENİN YOLU : TOPLAM KALİTE FELSEFESİ VE UYGULAMALARI İLE YOĞURULMUŞ BİR EĞİTİM SİSTEMİ ve KALİTE OKULLARI’NA DÖNÜŞMÜŞ.
MANTIK Mantığın Konusu.
ETİK GÜNÜ VE HAFTASI Mayıs 2013
Final Sunum Şablonu Dönem Final Sunumları
May 1, 2009© Copyright SMUH®, Katma Değer. May 1, 2009© Copyright SMUH®, Katma Değer Nedir? “Bir mal veya hizmetin alıcısını, daha yüksek.
KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
BT Denetimi Uygulama Başarısı
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Oca-09© Copyright SMUH®, Değişmeden Değişmek! (Rev 0.1 – ) Olabilir mi, nasıl?
III. KAMU SM E-İmza Platformu Firma Tanıtımı
May 5, 06© Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®1 Disiplin (aile içinde)
Yapma İradesini Geliştirmek Prof. Dr. Ali ŞEN. İnsanların %90’ı Yapma İradelerini Geliştirmek için çaba göstermiyorlar, Yapma İradesi gelişmemiş insanlar.
İş Dünyası Bakış Açısıyla Yolsuzluk: Algı ve Politika Önerileri 2014 Araştırma Sonuçları Proje Lideri ve Avukat Gönenç Gürkaynak’ın Sunumu.
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
İktisatçı gözüyle İŞ ETİĞİ, İŞ ETİĞİ, DENETİM DENETİM VE VE OYUN TEORİSİ OYUN TEORİSİ MEHMET BAÇ MEHMET BAÇ Sabancı Üniversitesi Sabancı Üniversitesi.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
ÖRNEK OLAY.
Ocak ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH® Askıya Alınmış Yargılarla İletişim=Etkileşim Zamanimizin neredeyse %90’ini kaplayan “iletisim”in en iyimser.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
TÜKETİCİ HAKLARI BİZİM AFACAN ile UZMAN ÖĞRT.Erdoğan GÜL
1 Bilişim ve İletişim Sektörü Neden Stratejiktir ? Bilişim ve İletişim iş yapış şekillerini ve sosyal hayatı doğrudan etkileyen ana-yapıtaşı konumundadır.
Rasyonel Sayılarla Çarpma Ve Bölme İşlemi
Kalite Temsilcisi Handan KUZPINARI
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
Değerli Dostlar, bizim gibi “orta yaş” delikanlılarının daha ileri yaşlarda hafıza ile ilgili problemler yaşamaması için uzmanlar fırsat buldukça sayısal.
Sorun Stok Etkisi Rev Sorun sayısı arttıkça.. Tek sorun yerine iki ayrı sorun halinde: 1. Sorunlar aynı kaynaklara ihtiyaç gösterebilir,
ÖĞRENEN ORGANİZASYONLAR
Mayıs 2009© Copyright SMUH®, Sorunların kendileri Cevaplar Değildir..
SWOT ANALİZİ NEDİR? -STRENGTHS?, WEAKNESS?, OPPORTUNITIES?, THREATS?
Neler Yapılmalı?. 1. “Bilgi” engel midir? Yargılarımızın doğruluğuna güvendiğimizde, bilgi edinme kanallarımızı (dolayısıyla merakı) kapatırız. Bir çeşit.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE YÖNETİMİ.
DİJİTAL VATANDAŞLIK VE E - DEVLET
Sömürü algoritması Birilerinden, sömürü yoluyla değer transfer etmek isteyenler için altın kurallar(!)
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE PROGRAMI.
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
DENKLEM ÇÖZME Sonraki sayfa
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
Herkes için –sürdürülebilir- Eğitim
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
İNSAN KAYNAKLARINDA YÖNETİMDE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ
MEHMET TEKİNALP ANADOLU LİSESİ 11/E SINIFI
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
SEKRETERLİK HİZMETLERİ-I İŞ PLANI
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
1+1 > 2 Niçin Olmasın? Ekim 2015© Copyright SMUH®,
TURİZMDE EĞİTİM SORUNLARI
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
Girişimcilik.
İKİNCİ DERECEDEN DENKLEMLER
GZFT(SWOT) ANALİZİ.
KÜME KAVRAMI 1/24 A B C E Sinan NARMANLI ID :
1/28 Sunum Planı  Kurumumuz Meslek Mensupları İlişkisi  Sosyal Güvenlik Mevzuatına İlişkin Beklentilerimiz  Kayıtdışılığı Önlemeye İlişkin Beklentilerimiz.
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
MÜKEMMELLİĞE DOĞRU TÜRKİYE İsrafın Önlenmesinde Durum Tesbiti ve Çözüm Önerisi: 80/20 Prensibi ve 6 Sigma Yönetim Sistemi Prof. Dr. Aziz Akgül Türkiye.
İş Fikri Nedir? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
Yüksek Katma Değerli Düşünce
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK MESLEĞİNİN VİZYONU
ETİK DEĞERLER SUNUMU
Yüksek Katma Değerli Düşünce
KALİTE GÜVENCESİ VE STANDARTLARI
Sunum transkripti:

“Ne yapmalı?” yerine “ne yapmamalı?” Bir paradigma değişimi önerisi... Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20161

Bir Sorun Çözme çalışması aslında nedir? Aksak işleyen bir sistemin düzeltilmesi için yapılabileceklerin aranmasıdır. Örnek: Haksız Rekabet (kısaca HR), serbest rekabete dayalı sistemi bozar. Bunun giderilmesi için çareler aranması, bir sorun çözme çalışmasıdır. Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20162

Bulunabilecek çareler –genelde- şunlar oluyor.. A. Kayıtdışılığın önlenmesi (başlıca birkaç çözüm) – Daha sıkı denetim – Daha yüksek cezalar – Kayıtlı çalışanların teşvikler yoluyla desteklenmesi – KD çalışanların ihbarı – Kayıtlı çalışanlar arasında dayanışma – Kayıtlı çalışma için daha iyi bir sistem kurmak B. Pazara girişlerde damping girişimleri – Anti-damping uygulamaları – Pazara girişlere yeni kurallar getirmek C. Kalite Güvence Sistemini iyileştirmek – Kalite eğitimi – Sertifika sahiplerine teşvik Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20163

Peki, bu çareler işe yarıyor mu? Tam şu anda Türkye’nin çeşitli yerlerinde, çeşitli kurumlar, bunlara benzer çözümler üretiyorlar. Ve Çözümlerin büyük çoğunluğu işlemiyor. Niçin? Çünkü, önerilen çözümlerin içlerinde “virüsler” var. O halde bu virüsleri açığa çıkarabilecek bir paradigma değişimine ihtiyaç var. Daha farklı bir soru sormalıyız.. Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20164

O soru nedir? Paradigma filmindeki soruyu hatırlayalım: “ Bugün işyerinizde yapılması imkansız gibi görünen, ancak, yapıldığında köklü bir değişime neden olabilecek şey nedir ? ” Bu soruya benzeterek paradigma sorumuzu oluşturalım: “ Bu çözümlerin her biri doğru olmasına rağmen yeterince işe yaramayışlarının sebebi nedir? ” Bunu düşünelim, Beyin Fırtınası sırasında bu soruyla oynayalım. Tekrar tekrar düşünelim. Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20165

İki paradigma arasındaki fark Kullanageldiğimiz paradigma, “zaten var ama işlemeyenlerin –sanki yokmuş gibi- işletilmesini önerir”. Yani “ne yapılması” gerektiğini söyler. Yeni P ise, çözüm araçlarının “niçin iyi işlemediklerini” sorgular ve “ne yapılmaması” gerektiğini (yani “virüsleri”) ortaya çıkarır. Doğru soru, çözüm araçlarının işlemesine engel olacak ne yaptığımızın sorulmasıdır. İki paradigmaya yan yana bakalım. Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20166

Geleneksel Paradigma Daha çok denetim Daha yüksek ceza Kayıtlı çalışanların teşviki KD çalışanların ihbarı Kayıtlı çalışanlar arasında dayanışma.. Kayıtlı çalışma için daha iyi sistem..... Yeni Paradima Denetçi rüşvet alıyor Kalabalık Kamu Kadroları, nitelikli elemanı caydırıyor İyi işleyen sistem kurulamıyor Ahbap çavuş ilişkisi adil denetime engel Ahbap çavuş Rüşvet artıyor Birliklerde herkesin oyu değerli Ceza genellikle kurala uyanı vurur Teşvik yaygınlaşmış, etkisizleşmiştir “Sayın muhbir vatandaş” sendromu Bir araya gelememe kültürü (envy, haset) İyi işleyen sistem kurulamıyor. – Nitelik yetmezliği – Demokrasinin yanlış yorumu – Kalabalık kamu kadroları – Rasyonel + kritik düşünme sorunu Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20167

Virüsler ortaya çıktı! Rüşvet “Doğru da eğri de üyemizdir” Ceza eğriye işlemiyor, doğruyu vuruyor “İhbar delikanlıyı bozar” Kalabalık kamu kadroları Sistem kurma becerisi yetmezliği Haset Baş virüs: Rasyonel ve kritik düşünme becerisi yetersizliği ya da kısaca “.....dir eğilimli kültür”. Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20168

Sonuç! Sorun olarak ortaya çıkan sonuçları düzeltmek için çözüm arayarak işe başlama, Kullanılagelen araçların işlemesine engelleri (virüsleri) ortaya çıkar, O virüsleri yok edecek radikal önlemlere giriş; uzun görünse de diğer yoldan çok daha kısadır. Ocak 2016© Copyright SMUH®, 20169

Teşekkür ederiz Ocak 2016© Copyright SMUH®,