Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EĞİTİMDE İLETİŞİM TEKNİKLERİ. İLETİŞİM Bir gülümseme, bir el sıkışma, bir gözyaşı, bir kaş çatma, bir hareket etme, bir sözcük, bir öpücük, bir tonlama,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EĞİTİMDE İLETİŞİM TEKNİKLERİ. İLETİŞİM Bir gülümseme, bir el sıkışma, bir gözyaşı, bir kaş çatma, bir hareket etme, bir sözcük, bir öpücük, bir tonlama,"— Sunum transkripti:

1 EĞİTİMDE İLETİŞİM TEKNİKLERİ

2 İLETİŞİM Bir gülümseme, bir el sıkışma, bir gözyaşı, bir kaş çatma, bir hareket etme, bir sözcük, bir öpücük, bir tonlama, bir fısıltı, bir göz kırpma, bir kucaklama, bir homurtudur. İletişim: Duygu, düşünce ya da bilgilerin bireyler, gruplar ve toplumlar arasında akla gelebilecek her türlü yolla (söz, yazı, görüntü, hareketler vb.) karşılıklı olarak aktarılmasıdır.

3 İletişim aynı zamanda; Ne söyleyeceğimizi bilmek, Bunu ne zaman söylemenin daha uygun olacağına ve nerede söylemenin doğru olduğuna karar vermek, En iyi nasıl söyleneceğini düşünmek, * Akıcı bir dille ve karşımızdaki kişiyle göz kontağı kurarak konuşabilmektir

4 İLETİŞİMİN AMACI: A N L A Ş I L M A K T I R A N L A Ş I L M A K T I R

5 Öğretim ortamında öğrenciler ve öğretmenler birbiriyle sözel ya da sözel olmayan yollarla iletişim veya etkileşimde bulunurlar. Özellikle; öğrenci – öğrenci iletişimi çok yoğun olup ve aynı anda bir çok duygu ve düşünce harekete geçtiği için bazen dersin akışını etkileyebilir

6 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ Etkili iletişim becerilerinin başında etkili konuşma becerileri gelmektedir. Etkili konuşma ise ; bakışlar, ses tonu, konuşma hızı, sesin yüksekliği, konuşma sırasındaki tavırlar vb. birçok etkenden etkilenir.

7 İLETİŞİM BECERİSİ KONTROL LİSTESİ Sayın denetim ekibi üyesi, Denetim sürecinde iletişim kurarken lütfen aşağıdaki kontrol listesinde yer alan adımların tamamını gerçekleştirmeye özen gösteriniz. BASAMAKLAR 1. Denetim mekanında g ö r ü ş ü lecek olan kişiyi selamlama 2.Kendini/grubu tanıtma 3. İletişim kurulacak kişinin ismini ö ğrenme, isimle hitap etme 4. Mekanda bulunma nedenini a ç ıklama 5.İletişim sırasında ses tonunu başvuranın duyabileceği şekilde ayarlama 6. G ö z teması kurma 7.Durumla ilgili olarak yeterli bilgiyi aktarma 8. S oruyu nazik ve olumlu y ü z ifadesiyle dinleme, yanıt verme 9. Denetleme s ü recini kontrol listelerine g ö re yapılacağını s ö yleme 10. Denetleme aşamasındaki basamakları a ç ıklama 11. Denetleme s ü reci bittiğinde bundan sonraki s ü reci nazik bir şekilde a ç ıklama 12.Varsa soruları yanıtlama 13.Teşekk ü r ederek mekandan ayrılma

8 SÖZEL İLETİŞİM Tarafların; *Birbirine yakın durup durmaması *Vücutlarının duruşu, *Yüz-göz ifadeleri ve jestleri, *Sözel mesajlara anlam katar ya da anlamı karıştırır.

9 1.Öğrencilere sunulan bilgi ve açıklamalar net ve anlaşılır olmalıdır. – Gerektiği zaman özellikle zor kavramları açıklarken tekrarlama yapınız. – Konuyu dağıtmaktan kaçınınız ve konuya odaklaşınız – Yeni öğrenilenlerle öncekilerin ilişkilendirilmesine yardım edecek net kavramlar kullanınız.

10 2-Ben Dilini Kullanmak Günlük yaşantımızda karşımızdakine yönelik olumsuz, kızgın duygularımızı dile getirmek için çoğunlukla "sen zaten hep öyle davranırsın", "çok anlayışsızsın“ gibi sen dilinin hakim olduğu ifadeleri kullanırız. * Sen dilinin kullanılması, öğrenenin benlik saygısını zedelemesi ve öğreten ile olan iletişimini bozması açısından, olumsuz etkileri fazlasıyla gözükmektedir.

11 SEN DİLİ *Kişiliğe yöneliktir. *Kişiye kendisi ile ilgili bir şeyler söyler. *Benlik saygısını zedeler. *Öfke ve nefret duyguları oluşturur. *Çekingen ya da saldırgan insanlar yaratır. BEN DİLİ *Davranışa yöneliktir. “dinleyen”e konuşanla ilgili bir şey söyler. *Benlik saygısına olumlu katkısı vardır. * “konuşana” yardım isteği doğurur. *Etkin insanlar yaratır.

12 Beden dilini iyi kullanan dünyayı yönetir ! ABD Başkanlık Seçimlerinde; Yorgun ses tonu ve postür, özensiz giyimle televizyona çıkan başkan adayı iyi bir çalışma planı sunmasına rağmen sportmen görünümlü, emin ve sağlıklı ses tonu olan, özenli giyimli başkan adayından daha düşük düzeyde oy toplamaktadır

13 İlk izlenim … ?

14 Sözel Olmayan İletişim Sözel olmayan iletişim beden diliyle yürütülür. Örneğin, bir öğrencinin yaptığı bir konuşmadan sonra öğretmenin gözlerinin parlaması bir beğeni ifadesidir. Bir şeyi önemseyip önemsemediğimizi, sıkılıp sıkılmadığımızı, yorgun olup olmadığımızı beden diliyle anlatırız. Sözel olmayan, iletişim öğrenme-öğretme süreçlerinde de önemlidir.

15 SÖZ VE DAVRANIŞLARIMIZDA MESAJLAR SAKLIDIR.!!!!!!!!!!!!!!! 1- KABUL 2- REDDETME 3- UMURSAMAMA

16 KABUL SİZDEN ŞU BEŞ MESAJI ALIRLAR. 1- BEN VARIM 2- BEN DOĞALIM 3- SEVİLİYORUM 4- DEĞERLİĞİM 5- GÜVENEBİLİRİM KENDİ OLMA HAKKI VARDIR KOŞULSUZ SEVGİ GÖSTERİLMEKTEDİR KIYASLAMA YAPILMAZ

17 REDDETME SİZDEN ŞU BEŞ MESAJI ALIRLAR 1- BEN YOKUM 2- BEN DOĞAL DEĞİLİM 3- SEVİLMİYORUM 4- DEĞERLİ DEĞİLİM 5- GÜVENEMEM KENDİ OLMA HAKKI YOKTUR KOŞULLU SEVGİ GÖSTERİLMEKTEDİR KIYASLAMA YAPILIR

18 UMURSAMAMA BİZDEN ŞU ÜÇ MESAJI ALIRLAR. 1- KİŞİNİN KENDİNİN ÖNEMSENMEDİĞİ 2- DEĞERSİZ OLDUĞU 3- YOK OLDUĞU

19 İLETİŞİMİ ENGELLEYEN TEPKİ TÜRLERİ GÜVEN OLUŞTURMA, GÜVEN AZALTMA, DİNLEME, (NEDEN DİNLERİZ) İYİ BİR DİNLEYİCİ.

20 İLETİŞİMDE GÜVEN OLUŞTURMA TEPKİSİZ DEĞİL,SESSİZCE DİKKATLE DİNLEME KARŞIMIZDAKİNİN SÖYLEDİKLERİNİ ANLAYIP ANLAMADIĞINI SINAMAK DAHA İYİ ANLAMAK İÇİN EK BİLGİ İSTEYEN UYGUN SORULAR SORMAK

21 İLETİŞİMDE GÜVEN AZALTMAK KONUYU HİÇBİR AÇIKLAMA YAPMADAN DEĞİŞTİRMEK DEĞİŞTİRİLEMEYECEK TÜRDEN KONULARA ODAKLAŞMAK GEREKSİZ VE YIKICI ELEŞTİRİLERDE BULUNMAK ÖĞÜT VERMEK VE İKNA ETMEYE ÇALIŞMAK ŞİDDETLE KARŞI ÇIKMAK BELİRSİZ ŞEKİLDE HEMFİKİRMİŞ GİBİ GÖRÜNME YORUM YAPMAK.

22 İLETİŞİMDE ENGEL YARATAN DURUMLAR

23 1-Emir vermek HASTA : Bu egzersizleri yapmaktan nefret ediyorum. Bana iyi geldiğine de inanmıyorum. DOKTOR: Ben size söyleyinceye kadar hiç ara vermeden egzersizlerinizi sürdürün. Bırakın ne yapacağınıza ben karar vereyim.

24 2-Uyarmak, gözdağı vermek HASTA: Acaba bacaklarımdaki dermansızlık geçecek mi? Umudunu yitirirsen hiç iyileşemezsin.

25 3-Ahlak dersi vermek HASTA: Kemoterapi almak istemiyorum İnsanı çok kötü yapıyormuş, pek de işe yaramıyormuş DOKTOR: Kocanın ve çocuklarının hatırı için almalısın

26 4-Ad takmak, alay etmek HASTA: Bu aptal sürgüyü kullanmak yerine neden tuvalete gitmiyorum? HEMŞİRE: Prenses hazretlerine bakar mısınız. Rahatınız mı bozuluyor acaba ?

27 5-Yargılamak, suçlamak HASTA: Son muayeneden beri bu kadar kilo aldığım için kendimi çok suçlu hissediyorum. DOKTOR: Yediğin onca yağlı yemekler için başkasını suçlayamazsın.

28 6-Öğretmenliğe kalkışmak HASTA: Histerektomi yaptıramam, çok korkuyorum. Kendimi eksik gibi hissederek depresyona girebilirim. DOKTOR : Hayır Hayır öyle değil, sana gerçekleri anlatayım.

29 7-Aşırı övmek HASTA: Kocam yaşlandıkça daha da unutkan oluyor, çıldıracağım. Evde her işini ben yapıyorum. HEMŞİRE: İnsanlar yaşlandıkça unutkan olurlar: Bu doğaldır. Ama size gerçekten bravo, aşırı sabırlı davranıyorsunuz.

30 8-Analiz etme, yorumlama HASTA: Gittikçe kötüleştiğimi hissediyorum. DOKTOR: Ahmet bey, bugün yürüyüş yapmadığınız için size öyle geliyor.

31 9-Güven verme HASTA: Ailemi özlüyorum, burada kendimi yalnız hissediyorum. DOKTOR: Evet ama burada yeni arkadaşlar edindin. Herkes seni çok seviyor.

32 10-Sözünü kesmek, konuyu saptırmak HASTA: Tüm yaşamım boyunca kendi kendime baktım. Şimdi başkalarına muhtaç olmak beni üzüyor DOKTOR: Özgür bey bir tansiyonunuza bakalım. Öksürüğünüz nasıl oldu

33 11-Soru sormak, sınamak HASTA: Bu hastanede hemşirelerin hastaları nasıl ihmal ettiklerini bilmeniz gerektiğini düşünüyorum DOKTOR: Hemşirelerin ne tür görevleri olduğunu biliyor musunuz? Bu şikayetinizi onlara hiç söylediniz mi

34 12-Öğüt verme, çözüm getirme HASTA: Kilo vermek istiyorum ama çok zorlanıyorum DOKTOR: Az yiyeceksin ve spor yapacaksın

35 Sınıf içi iletişimde başarılı olabilmek için dikkat edilecek hususlar 1.Göz Teması: Kişiler arası ilişkilerde, iletişim kurulan kişinin doğrudan gözlerine bakmak, genellikle “sana ve senin anlattıklarına önem veriyorum” mesajını, sözsüz bir biçimde karşıya ifade edilişidir. Ayrıca ders anlatırken öğrencilerle göz iletişimi kurma, öğrencilerin konu üzerinde dikkatlerini toplamalarını kolaylaştıracaktır.

36 2.Etkin Dinleme: Bir kimsenin ilettiği sözlü mesajların arkasındaki, sözel olmayan mesajları da doğru anlamaya etkin dinleme denir. Bu beceriyi kazanmak öğretmenin öğrencisini anlamasını kolaylaştıracaktır. 3.Ben Dilini Kullanmak 4.Bekleme Süresi: Yapılan araştırmalar cevap süresi için geçen zamanın artması ile verilen cevapların daha açıklayıcı ve üst düzeyde olduğunu göstermektedir.

37 5.Bekleme Süresi: Yapılan araştırmalar cevap süresi için geçen zamanın artması ile verilen cevapların daha açıklayıcı ve üst düzeyde olduğunu göstermektedir.

38 EĞİTİMDE ETKİLEŞİM Etkileşim,birbirini karşılıklı etkileme sürecidir. Bir çevrede yaşayan kişiler, eğer o çevreyi birbirine benzer şekilde algılar ve değerlendirirse, orada iletişim ve etkileşim olabilir. Eğer bir ortamda yaşayan insanların çevrelerinde ki eşyalara olaylara ve kavramlara verdikleri anlamlar birbirlerine zıt veya birbiriyle ilgisiz ise, orda interaksiyon (etkileşim) mümkün değildir.

39 Unutmayın!!!!!!!!!!!ANLATTIĞIN, KARŞIDAKİNİN ANLADIĞI KADARDIR

40 İYİ DERSLER İYİ DERSLER ÖĞR.Gör.IŞIK ATASOY ÖĞR.Gör.IŞIK ATASOY


"EĞİTİMDE İLETİŞİM TEKNİKLERİ. İLETİŞİM Bir gülümseme, bir el sıkışma, bir gözyaşı, bir kaş çatma, bir hareket etme, bir sözcük, bir öpücük, bir tonlama," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları