Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL. 10. SINIF ÖĞRENME ALANLARI İNANÇ 1 DİN VE LAİKLİK DİN, KÜLTÜR VE MEDENİYET AHLAK VE DEĞERLER VAHİY VE AKIL İBADET HZ. MUHAMMET.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL. 10. SINIF ÖĞRENME ALANLARI İNANÇ 1 DİN VE LAİKLİK DİN, KÜLTÜR VE MEDENİYET AHLAK VE DEĞERLER VAHİY VE AKIL İBADET HZ. MUHAMMET."— Sunum transkripti:

1 HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

2 10. SINIF ÖĞRENME ALANLARI İNANÇ 1 DİN VE LAİKLİK DİN, KÜLTÜR VE MEDENİYET AHLAK VE DEĞERLER VAHİY VE AKIL İBADET HZ. MUHAMMET HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

3

4 1. DİN-BİLİM İLİŞKİSİ 2. İSLAM’DA BİLGİNİN KAYNAKLARI 3. İSLÂM AKLI KULLANMAYI VE BİLİMİ TEŞVİK EDER. 4. İSLÂM BİLİMSEL YÖNTEMLERLE ARAŞTIRILMALI VE ÖĞRENİLMELİDİR. 5. İSLÂM MEDENİYETİNDE EĞİTİM KURUMLARI 6. MÜSLÜMANLARIN BİLİM VE MEDENİYETE KATKILARI HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

5 İNSAN ZAMAN ZAMAN ŞU SORULARI KENDİSİNE SORAR BU DÜNYAYA GELİŞ AMACIMIZ NEDİR? EVREN NASIL İŞLER? ÖLÜM BİR SON MUDUR? İLK ÇAĞLARDAN BU YANA EVRENDE OLUP BİTENLERİ ANLAMAYA ÇALIŞAN İNSANIN KARŞISINA İKİ ÖNEMLİ KAYNAK ÇIKAR; DİNBİLİM HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

6 DİNBİLİM VAHYİN YOL GÖSTERMESİYLE İLAHİ KAYNAKLI AÇIKLAMA VE BİLGİLER VERİRKEN; AKIL, DENEY VE GÖZLEM METODUNU KULLANARAK AÇIKLAMALAR YAPAR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

7 BİLİMSEL GELİŞMELERİN ORTAYA ÇIKMASINDA DİN, ÖNEMLİ BİR ROLE SAHİPTİR. 1- AKLI KULLANARAK BİLGİYE ULAŞMAK DİNİ BİR GÖREVDİR. 2- İNSAN MERAK EDEN, SORGULAYAN, ARAŞTIRAN BİR VARLIKTIR VE BU SAYEDE O, ALLAH'IN YÜCELİĞİNİ DAHA KOLAY KAVRAR. 3- İNSANIN DOĞUŞTAN GETİRDİĞİ ÖZELLİKLERDEN BİRİ OLAN ANLAM ARAYIŞI, DİN VE BİLİM SAYESİNDE CEVAP BULUR. 4- DİN SAYESİNDE KENDİSİNİ VE ÇEVRESİNİ TANIYAN İNSAN, KAİNATTA BULUNAN HER ŞEYİN ALLAH TARAFINDAN YARATILDIĞINI DAHA İYİ ANLAR. 5- BAŞTA, ALLAH'IN KENDİSİNE VERDİĞİ ÜSTÜN YETENEKLER SAYESİNDE DOĞADA HAZIR OLARAK BULUNANLARDAN YARARLANARAK OLAYLAR ARASINDA SEBEP SONUÇ İLİŞKİSİ KURAR.

8 DİN, İNSAN AKLININ VE BİLİMİN ULAŞAMAYACAĞI ALANLARI AYDINLIK HALE GETİRİR. 1- DİN, İNSANA ALLAH HAKKINDA, ÖLÜMDEN SONRAKİ HAYAT VE DİĞER KONULARLA İLGİLİ BİLGİLER VERİR. 2- DİN VE BİLİM İNSANA DEĞER VEREREK ONUN MUTLULUĞUNU AMAÇ EDİNİR. 3- TEMEL HEDEFİN İNSANLIĞIN YARARINA OLMASI ŞARTIYLA YAPILAN TÜM YARARLI İŞLER, DİN TARAFINDAN SEVAP OLARAK DEĞERLENDİRİLİR.

9 DİNDİN BİLİMBİLİM AKIL 1- BİLİMİ TEŞVİK EDER. 2-İNSANI ÖZGÜRLEŞTİRİR. 3- İNSANIN ANLAM ARAYIŞINA CEVAPTIR. 4- AKLAVE KALBE HİTAP EDER. 5-EVREN VE VARLIKLAR ÜZERİNDE DÜŞÜNÜLMESİNİ İSTER. 1- UFKUMUZU AÇAR. 2- YAŞAMIMIZI KOLAYLAŞTIRIR. 3- DİNİ SORUMLULUĞUN ÖN ŞARTIDIR. 4- EN BÜYÜK NİMETLERDEN BİRİDİR. 5- İNSANI DİĞER CANLILARDAN AYIRAN EN TEMEL ÖZELLİKTİR. 1- DÜŞÜNCENİN ÜRÜNÜDÜR. 3- İNSANI ÖZGÜRLEŞTİRİR. 2- BİLİMİ TEŞVİK EDER. 4- EVRENİN SIRLARINI ORTAYA ÇIKARIR. 5- İNSANIN KENDİNE GÜVENİNİ SAĞLAR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

10 1. DİN-BİLİM İLİŞKİSİ 2. İSLAM’DA BİLGİNİN KAYNAKLARI 3. İSLÂM AKLI KULLANMAYI VE BİLİMİ TEŞVİK EDER. 4. İSLÂM BİLİMSEL YÖNTEMLERLE ARAŞTIRILMALI VE ÖĞRENİLMELİDİR. 5. İSLÂM MEDENİYETİNDE EĞİTİM KURUMLARI 6. MÜSLÜMANLARIN BİLİM VE MEDENİYETE KATKILARI HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

11 İSLAMDA BİLGİNİN KAYNAKLARI AKILVAHİYDUYULAR HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

12 1- AKIL İNSANI DİĞER VARLIKLARDAN AYIRAN EN ÖNEMLİ ÖZELLİK AKIL SAHİBİ OLMASIDIR. İNSAN AKLIYLA DÜŞÜNÜR; İYİYİ KÖTÜDEN, DOĞRUYU YANLIŞTAN AKLIYLA AYIRABİLİR. İNSAN AKLI İLE NESNELER VE OLAYLAR ARASINDA İLİŞKİ KURUP DAHA ÖNCEDEN ELDE ETMİŞ OLDUĞU BİRİKİMLERİ DE KULLANARAK YENİ GERÇEKLİKLERE ULAŞABİLİR. BİLİM DE BU GERÇEKLİKLERDEN BİR TANESİDİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

13 1- AKIL KURAN’A GÖRE İNSANI İNSAN YAPAN, ONUN HER TÜRLÜ HAREKETLERİNE ANLAM KAZANDIRAN, İLAHİ EMİRLER KARŞISINDA İNSANIN YÜKÜMLÜLÜK VE SORUMLULUK ALTINA GİRMESİNİ SAĞLAYAN AKILDIR. İSLAM DİNİ PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE AKLIN KULLANILMASINI ÖĞÜTLER. KOYDUĞU EVRENSEL KURALLAR ÇERÇEVESİNDE, İNSANLARIN AKILLARINI KULLANARAK HER DÖNEMDE ORTAYA ÇIKABİLECEK SORUNLARA ÇÖZÜMLER ÜRETEBİLECEĞİNİ BELİRTİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

14 KURAN'DA BİRÇOK AYETTE AKIL KELİMESİ GEÇMEKTEDİR: "...AKLETMEZ MİSİNİZ?" "İBRET ALMAZ MISINIZ?" "DÜŞÜNMEZ MİSİNİZ?" KURAN'DA AKIL ŞU ANLAMLARDA KULLANILIR: BİLGİ EDİNMEYE YARAYAN BİR GÜÇ BU GÜÇ İLE ELDE EDİLEN BİLGİ

15 "Göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelip gidişinde akıl sahipleri için ibretler vardır." AYET Kuran, insanın aklını kullanarak gerçek ve doğru bilgiye ulaşılacağını kabul eder. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

16 1- AKIL İNSANIN ÖZGÜR BİR ŞEKİLDE DÜŞÜNMESİNİ İSTEYEN KURAN, AKLIN ÖNÜNDEKİ TÜM ENGELLERİ KALDIRIR. DÜŞÜNMEYİ, ARAŞTIRMAYI VE DOĞRU BİLGİYE ULAŞMAYI EMREDER. AKIL VAHYİ ANLAMAYA DA YARDIMCI OLUR. YANİ İLAHİ İÇERİKLİ HAKİKATLER DE SADECE AKLIN YARDIMIYLA SEZİLEBİLİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

17 AKILAKIL ÖNŞARTIDIRÖNŞARTIDIR

18 VAHİY VAHİY SÖZLÜKTE; GİZLİ KONUŞMAK, EMRETMEK, İLHAM ETMEK, HIZLI VE GİZLİ TELKİNDE BULUNMAK" GİBİ ANLAMLARA GELİR. TERİM OLARAK İSE YÜCE ALLAH'IN EMİR VE YASAKLARININ CEBRAİL ARACILIĞI İLE PEYGAMBERLERE BİLDİRİLMESİDİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

19 VAHİY ALLAH'TAN ALDIKLARI VAHİYLERİ İNSANLARA ULAŞTIRMAK BÜTÜN PEYGAMBERLERİN BAŞTA GELEN GÖREVİDİR. YÜCE ALLAH TARİH BOYUNCA İNSANLARI BİLGİLENDİRMEK İÇİN PEYGAMBERLER VE VAHİYLER GÖNDERMİŞTİR. KURAN, İSLAM DİNİN TEMEL KAYNAĞIDIR VE YÜCE ALLAH'IN VAHİYLERİNDEN OLUŞUR. BU NEDENLE VAHİY DİNİMİZDE DOĞRU BİLGİ KAYNAKLARININ BAŞINDA GELİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

20 VAHYİN KAYNAĞI YÜCE ALLAH'TIR. KIYAMETE KADAR GELECEK BÜTÜN ÇAĞLARA HİTAP EDEN VAHYİN MUHATABI İSE TÜM İNSANLARDIR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

21 VAHİYDE (KURAN’DA) NELER BULUNUR YÜCE ALLAH'IN VARLIĞI, BİRLİĞİ ÖLÜMDEN SONRA BAŞLAYACAK OLAN SONSUZ AHİRET HAYATI GEÇMİŞ TOPLUMLARIN BAŞINA GELEN FELAKETLER VE SEBEPLERİ İYİ VE KÖTÜ DAVRANIŞ ÖRNEKLERİ KUTSAL KİTAPLAR PEYGAMBERLER GÖNDERİLİŞ AMAÇLARI VE HAYATLARI MELEKLERİN VARLIĞI MUTLU, HUZURLU VE BARIŞ İÇİNDE BİR YAŞAM KONUSUNDA ÖĞÜTLER NAMAZ, ORUÇ, HAC, ZEKAT GİBİ İBADETLER KONUSUNDA BİLGİLER EVRENİN YARATILIŞI HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

22 DUYULAR İNSAN, AKIL SAHİBİ BİR VARLIK OLMASININ YANINDA DUYULARI DA OLAN BİR VARLIKTIR. BEŞ DUYU ORGANI OLARAK BİLİNENGÖRME İŞİTME TAT ALMA DOKUNMA KOKLAMA DUYULARIMIZ İNSANIN DIŞ DÜNYAYA AÇILAN PENCERELERİ GİBİDİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

23 DUYULAR BİZİM DIŞIMIZDAKİ DÜNYADA MİLYARLARCA ŞEYİN VARLIĞINI GÖREREK, DOKUNARAK, İŞİTEREK, KOKLAYARAK VE TADARAK ANLAYABİLİRİZ. BU DUYULAR İNSANIN AKLINI HAREKETE GEÇİREREK BİLGİYE ULAŞMAMIZA KATKI SAĞLAR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

24 DUYULAR EVRENDE ÇEŞİTLİ GÖZLEMLER YAPARAK BİRÇOK BİLGİ VE SONUÇLARA ULAŞABİLİR. FARKLI TÜRDE KOKULARI, DUYU ORGANI SAYESİNDE AYIRABİLİR. DOĞADAKİ EŞSİZ GÜZELLİĞE, EVRENDEKİ MÜKEMMEL DÜZENE BAKARAK YÜCE ALLAH'IN VARLIĞINI KAVRAYABİLİR. ANCAK İNSANLARIN ALGILADIKLARI DIŞ ALEM AYNI OLMAKLA VE AYNI TÜRDEN DUYU ORGANLARINI PAYLAŞMAKLA BİRLİKTE BAZI NOKTALARDA KİŞİSEL FARKLILIKLAR SÖZ KONUSU OLABİLİR. İNSANOĞLU DUYULARLA PEK ÇOK KONUDA BİLGİ SAHİBİ OLUR. ÖRNEĞİN BİR MADDENİN SERT Mİ, YUMUŞAK MI OLDUĞUNU DOKUNARAK ANLAYABİLİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

25 1. DİN-BİLİM İLİŞKİSİ 2. İSLAM’DA BİLGİNİN KAYNAKLARI 3. İSLAM AKLI KULLANMAYI VE BİLİMİ TEŞVİK EDER. 4. İSLAM BİLİMSEL YÖNTEMLERLE ARAŞTIRILMALI VE ÖĞRENİLMELİDİR. 5. İSLAM MEDENİYETİNDE EĞİTİM KURUMLARI 6. MÜSLÜMANLARIN BİLİM VE MEDENİYETE KATKILARI HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

26 İSLAM AKLI KULLANMAYI VE BİLİMİ TEŞVİK EDER. İNSANIN ANCAK BİLGİ SAHİBİ OLMAKLA DÜNYA VE AHİRET MUTLULUĞUNA ERİŞECEĞİNE İŞARET EDEN İSLAM DİNİ, KADIN ERKEK AYIRMAKSIZIN TÜM MÜSLÜMANLARA İLİM ÖĞRENMEYİ FARZ KILMIŞTIR. İSLAM DİNİNİN İLME VERDİĞİ ÖNEM İSLAM'IN ANA KAYNAKLARI OLAN KURAN VE HADİSLERDE GENİŞ BİR ŞEKİLDE YER ALMAKTADIR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

27 "YARATAN RABB'İNİN ADIYLA OKU!" İLMİ TEŞVİK EDEN AYETLERDEN BAZILARI “...EĞER BİLMİYORSANIZ BİLENLERE SORUN.” “DE Kİ; HİÇ BİLENLERLE BİLMEYENLER BİR OLUR MU?” “ALLAH’TAN GERÇEK ANLAMDA BİLGİ SAHİPLERİ KORKAR.” HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

28 1- BİLİMİ TEŞVİK EDER.1- AKIL VE BİLGİ DİNİDİR. 2- BİLGİSİZCE TAKLİDE KARŞIDIR. 3- İNSANIN ÖZGÜRLEŞMESİNE KATKIDA BULUNUR. 4- İNSANIN KALBİNE HİTAP EDER. 5- DÜŞÜNMEYİ VE DÜŞÜNDÜĞÜNÜ İFADE ETMEYİ TEŞVİK EDER. 6- AKLINI KULLANMASINI İSTER. 2- OKUMAYI VE ÖĞRENMEYİ ÖĞÜTLER. 3- İNSANLARIN BARIŞ VE KARDEŞLİK İÇİNDE YAŞAMASINI İSTER. 4- DÜŞÜNMEYİ VE ARAŞTIRMAYI ÖĞÜTLER. 5- DELİL VE BELGELERE DAYANARAK KONUŞMAMIZI İSTER. 6- İNSANIN NİÇİN YARATILDIĞINI NEYİ NİÇİN YAPTIĞINI BİLMESİNİ İSTER.

29 “ALİMLER PEYGAMBERLERİN VARİSİDİRLER.” PEYGAMBERİMİZ DE İLME BÜYÜK ÖNEM VERMİŞTİR. “DÜNYAYI İSTEYEN İLME SARILSIN, AHİRETİ İSTEYEN İLME SARILSIN, HEM DÜNYAYI HEM AHİRETİ İSTEYEN YİNE İLME SARILSIN.” “KIYAMET GÜNÜNDE ÂLİMLERİN MÜREKKEBİ, ŞEHİTLERİN KANI İLE TARTILIR.” “HİKMET MÜMİNİN YİTİK MALIDIR. ONU NEREDE BULURSA ALMALIDIR.” HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

30 İSLAM AKLI KULLANMAYI VE BİLİMİ TEŞVİK EDER. İSLAM DİNİNİN İLİM ANLAYIŞINA İLİM, SADECE İNSANLARIN GÖRE MADDİ İHTİYAÇLARINI GİDERMELERİ İÇİN YAPILMAMALIDIR. ZİRA İLİM KAİNATIN SIRRINI ORTAYA ÇIKARACAK TEK YOLDUR. İLİM YAPAN İNSANLARIN İMANLARI DAHA DA ARTARAK TAHKİK SEVİYESİNE ERİŞİR. BÖYLECE İNSAN YÜCE ALLAH'A DAHA YAKIN OLUR. BUNUN İÇİNDİR Kİ, KURAN'DA ALLAH'TAN EN ÇOK KORKANLARIN ÂLİMLER OLDUĞU VURGULANMAKTADIR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

31 1. DİN-BİLİM İLİŞKİSİ 2. İSLAM’DA BİLGİNİN KAYNAKLARI 3. İSLAM AKLI KULLANMAYI VE BİLİMİ TEŞVİK EDER. 4. İSLAM BİLİMSEL YÖNTEMLERLE ARAŞTIRILMALI VE ÖĞRENİLMELİDİR. 5. İSLAM MEDENİYETİNDE EĞİTİM KURUMLARI 6. MÜSLÜMANLARIN BİLİM VE MEDENİYETE KATKILARI HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

32 İSLAM BİLİMSEL YÖNTEMLERLE ARAŞTIRILMALI VE ÖĞRENİLMELİDİR. İSLAM DİNİNİ ÖĞRENMEK VE ARAŞTIRMAK DA BİLİMİN KONUSUDUR. DOLAYISIYLA İSLAM DİNİNİ ÖĞRENİRKEN BİLİM VE TEKNOLOJİDEN DE YARARLANMAK GEREKİR. DİNİN DOĞRU ANLAŞILMASINI SAĞLAMAK İÇİN DİNİ İLİMLERİN YANINDA, SOSYOLOJİ PSİKOLOJİ EĞİTİM GİBİ BİLİM DALLARINDAN DA YARARLANILMALIDIR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

33 İSLAM BİLİMSEL YÖNTEMLER KULLANILARAK YAPILAN ÇALIŞMALAR VE ULAŞILAN SONUÇLAR İNSANLIK YARARINA İSE İNSANLIK ZARARINA İSE TEŞVİK EDER. UYGUN GÖRMEZ.

34 İSLAM DİNİ İLE İLGİLİ BİLİMSEL BİR ARAŞTIRMA YAPACAK KİŞİNİN DE ŞUNLARA ÖNEMLE DİKKAT ETMESİ GEREKİR; 1- ARAŞTIRMA YAPACAĞI KONU İLE İLGİLİ TEMEL VERİLERİ TOPLAMASI GEREKİR. O KONU İLE İLGİLİ AYET VE HADİSLERİ BÜTÜNCÜL BİR YAKLAŞIMLA ELE ALINMALI VE BİR SONUCA ULAŞMAYA ÇALIŞILMALIDIR. 2- YAŞADIĞI ÇAĞI İYİ ANLAMALI VE GEÇMİŞİ ÇOK İYİ BİLMELİDİRLER. İSLAM DİNİNİ ANLAMAYA VE ÖĞRENMEYE ÇALIŞIRKEN BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK GELİŞMELERİ DE DAİMA DİKKATE ALMAK GEREKİR. 3- DİNİN, KÜLTÜRDEN, HURAFE VE BATIL İNANÇLARDAN KAYNAKLANAN UNSURLARIYLA ASLINDAN OLANLARINI BİRBİRİNDEN İYİ AYIRMASI GEREKİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

35 1. DİN-BİLİM İLİŞKİSİ 2. İSLAM’DA BİLGİNİN KAYNAKLARI 3. İSLAM AKLI KULLANMAYI VE BİLİMİ TEŞVİK EDER. 4. İSLAM BİLİMSEL YÖNTEMLERLE ARAŞTIRILMALI VE ÖĞRENİLMELİDİR. 5. İSLAM MEDENİYETİNDE EĞİTİM KURUMLARI 6. MÜSLÜMANLARIN BİLİM VE MEDENİYETE KATKILARI HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

36 İSLAM MEDENİYETİNDE EĞİTİM KURUMLARI HZ. MUHAMMET DÖNEMİNDE KURULMAYA BAŞLANMIŞTIR. İLK AYETİ “OKU!” OLAN İSLAM DİNİNİN PEYGAMBERİ HZ. MUHAMMET, AYNI ZAMANDA BİR ÖĞRETMENDİR VE EĞİTİME ÇOK ÖNEM VERMİŞTİR.

37 HZ. MUHAMMED, MEDİNE'YE HİCRET EDİNCE İLK ÖNCE BİR MESCİT YAPTIRDI. BUNA "MESCİD-İ NEBİ" ADI VERİLDİ. BU MESCİDİN BİTİŞİĞİNDE "SUFFE" ADI VERİLEN ODALAR YAPTIRAN HZ. MUHAMMED, BURADA EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNE AĞIRLIK VERDİ. “SUFFE” AYNI ZAMANDA İSLAM MEDENİYETİNİN İLK EĞİTİM KURUMU OLMA ÖZELLİĞİNE SAHİPTİR.

38 İSLAM'IN İLK DEVİRLERİNDE EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİ DAHA ÇOK CAMİLERDE YAPILMIŞTIR. CAMİLERDE OLUŞTURULAN DERS HALKALARINDA KURAN, TEFSİR, HADİS, FIKIH, SİYER GİBİ İLİMLER ÖĞRETİLİYORDU.

39 İSLAM'IN İLK DÖNEMLERİNDE BİR EĞİTİM KURUMU OLARAK "KÜTTABLAR" DA BÜYÜK ÖNEME SAHİPTİ. İLKÖĞRETİM DÜZEYİNDE EĞİTİM VEREN KÜTTABLARDA TEMEL DİNİ BİLGİLER İLE TEFSİR, HADİS, FIKIH GİBİ DEĞİŞİK İLİMLER ÖĞRETİLMEKTEYDİ.

40 YÜKSEK ÖĞRENİM ALANINDA İLK EĞİTİM KURUMU İSE ABBASİ HALİFESİ MEMUN TARAFINDAN BAĞDAT'TA BEYTÜ'L-HİKME (BİLGELİK EVİ) ADIYLA KURULDU. BEYTÜ'L-HİKME İÇİNDE KÜTÜPHANE, RASATHANE VB. BARINDIRAN BİR BİLİM MERKEZİYDİ. BEYTÜ'L- HİKME’DE AYNI ZAMANDA ÇEVİRİ FAALİYETLERİ DE YAPILIYORDU. Uluğ Bey Rasathanesi İSLAM DÜNYASINDA İLK BÜYÜK MEDRESEYİ TÜRKLER KURMUŞTUR. ALPARSLAN'IN EMRİYLE VEZİRİ NİZAMÜLMÜLK TARAFINDAN BAĞDATTA KURULAN NİZAMİYE MEDRESESİ'NDE İSLAMİ BİLİMLERİN YANINDA EDEBİYAT, MATEMATİK, FELSEFE GİBİ DERSLER DE OKUTULMAKTAYDI. Nizamülmülk AYRICA SELÇUKLULAR DÖNEMİNDE ANADOLU'NUN DEĞİŞİK YERLERİNDE BÜYÜK MEDRESELER KURULMUŞTUR. Uluğ Bey Medresesi ENDÜLÜS EMEVİ DEVLETİ'NDE DE EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİ OLDUKÇA İLERİ SEVİYEDEYDİ. ÖZELLİKLE KORDOBA MEDRESESİ'NDEN SADECE MÜSLÜMANLAR DEĞİL, AYNI ZAMANDA HIRİSTİYANLAR DA FAYDALANIYORDU. Cordoba OSMANLILAR DÖNEMİNDE İLK MEDRESE BURSA'DA ORHAN GAZİ TARAFINDAN KURULMUŞTUR. BUNU DAHA SONRAKİ DÖNEMLERDE DEĞİŞİK YERLERDE AÇILAN YENİ MEDRESELER TAKİP ETMİŞTİR. Süleyman Paşa Medresesi FATİH SULTAN MEHMET ZAMANINDA İSTANBUL'DA KURULMUŞ OLAN ENDERUN MEKTEBİ VE SAHN-I SEMAN MEDRESELERİ İLE KANUNİ SULTAN SÜLEYMAN DÖNEMİNDE KURULAN SÜLEYMANİYE MEDRESELERİNDE İSE İLERİ DÜZEYDE EĞİTİM VERİLMEKTEYDİ. SÜLEYMANİYE MEDRESELERİ HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

41 İSLAM TARİHİ BOYUNCA KURULMUŞ ÇOK SAYIDAKİ EĞİTİM KURUMUNDA TEFSİR, HADİS, KELAM, İSLAM HUKUKU, İSLAM FELSEFESİ, TASAVVUF GİBİ DİNİ İLİMLERİN YANINDA TIP, ASTRONOMİ, MATEMATİK, FİZİK, KİMYA, TARİH, EDEBİYAT VB. İLİMLER DE ÖĞRETİLMEKTEYDİ. BU MEDRESELERDE PEK ÇOK KALICI ESER ORTAYA ÇIKMIŞ VE BİRÇOK İLİM ADAMI YETİŞMİŞTİR. MEDRESELER TARİHTE İSLAM MEDENİYETİNİN GELİŞMESİNDE BÜYÜK ROL OYNAMIŞTIR.

42 1. DİN-BİLİM İLİŞKİSİ 2. İSLAM’DA BİLGİNİN KAYNAKLARI 3. İSLAM AKLI KULLANMAYI VE BİLİMİ TEŞVİK EDER. 4. İSLAM BİLİMSEL YÖNTEMLERLE ARAŞTIRILMALI VE ÖĞRENİLMELİDİR. 5. İSLAM MEDENİYETİNDE EĞİTİM KURUMLARI 6. MÜSLÜMANLARIN BİLİM VE MEDENİYETE KATKILARI HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

43 İSLAM'IN İLME VERDİĞİ ÖNEMİN FARKINDA OLAN MÜSLÜMAN DÜŞÜNÜR VE BİLİM ADAMLARI, TEFSİR DİN BİLİMLERİ ALANINDA MÜSPET BİLİMLER ALANINDA HADİS FIKIH SİYER AKAİD VE KELAM COĞRAFYA TARİH ASTRONOMİ TIP FİZİK KİMYA MATEMATİK ÖNEMLİ ÇALIŞMALAR YAPMIŞLARDIR. BU ÇALIŞMALARI KISACA İNCELEYELİM: HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

44 DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ TEFSİR KURAN’IN AÇIKLANIP YORUMLANMASINI KONU EDİNEN BİR BİLİM DALI OLAN TEFSİR BİLİMİ PEYGAMBERİMİZİN VEFATINDAN SONRA GELİŞMİŞTİR. "MÜFESSİR" ADI VERİLEN İSLAM BİLGİNLERİ AYET VE SURELERİN İNİŞ NEDENLERİ İLE BİRLİKTE, PEYGAMBERİMİZİN VE SAHABENİN SÖZLERİNİ DE DİKKATE ALARAK KURAN’I GENİŞ BİR ŞEKİLDE YORUMLAMIŞLARDIR. BAŞLICA ÜNLÜ MÜFESSİRLER ARASINDA ŞU KİŞİLERİ SAYABİLİRİZ. TABERİ ZEMAHŞERİ FAHREDDİN RAZİ EBUSSUUD EFENDİ BURSALI İSMAİL HAKKI KONYALI MEHMET VEHBİ ELMALILI MUHAMMED HAMDİ YAZIR HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

45 DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ HADİS PEYGAMBERİMİZİN DİNİ KONULARLA İLGİLİ OLARAK SÖYLEDİĞİ SÖZLERİ, TUTUM, DAVRANIŞ VE DEĞERLENDİRMELERİNİ KONU EDİNEN BİLİM ADIDIR. HADİS ALANINDA YAZILMIŞ OLAN VE İSLAM ALEMİNDE “KÜTÜB-İ SİTTE” DİYE ADLANDIRILAN ALTI KİTAP VE YAZARLARI ŞUNLARDIR; SAHİH-İ BUHARİ; BUHARİ SAHİH-İ MÜSLİM; MÜSLİM SÜNENİ EBU DAVUT; EBU DAVUD SÜNENİ NESAİ; NESAİ SÜNENİ İBNİ MACE; İBN MACE SÜNENİ TİRMİZİ; TİRMİZİ HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

46 DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ FIKIH İSLAM HUKUKU ANLAMINA DA GELEN FIKIH, KAYNAK OLARAK KURAN VE HADİSLERİ KULLANARAK İBADETLER VE İNSANLAR ARASI İLİŞKİLERDE UYULMASI GEREKEN HÜKÜMLERİ KONU EDİNEN BİLİM DALIDIR. FIKIH İLMİNDE OTORİTE OLMUŞ İSİMLER ARASINDA ŞUNLARI SAYABİLİRİZ; İMAM AZAM EBU HANİFE İMAM ŞAFİ AHMET İBNİ HANBEL MALİK İBNİ ENES SERAHSİ EBUSSUUD EFENDİ HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

47 DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ AKAİD VE KELAM İSLAM DİNİNİN İNANÇ ESASLARINI AYET VE HADİSLER IŞIĞINDA AÇIKLAYAN BİLİM DALLARIDIR. BU İLİM DALLARINDA ÖNEMLİ ESERLER VEREN KİŞİLER ŞUNLARDIR; İMAM MATURUDİ İMAM EŞARİ BAKİLLANİ İMAM NESEFİ İSMAİL HAKKI İZMİRLİ HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

48 DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ SİYER PEYGAMBERİMİZİN HAYATINI, KARŞILAŞTIĞI OLAYLARI VE BU OLAYLAR KARŞISINDAKİ YAKLAŞIMLARINI ANLATAN İLİM DALIDIR. BU İLİM DALINDA ÖNEMLİ ESERLER VEREN KİŞİLER ŞUNLARDIR; İBNİ İSHAK İBNİ HİŞAM DİNBİLİMLERİDİNBİLİMLERİ AHMET CEVDET PAŞA HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

49 MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER COĞRAFYA TANINMIŞ BİR TÜRK COĞRAFYACISI OLAN BELHİ'NİN ÇALIŞMALARI İLE BİLİMSEL COĞRAFYANIN TEMELİ ATILMIŞTIR. PİRİ REİS MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER DAHA SONRAKİ DÖNEMLERDE ŞU İLİM ADAMLARI KALICI ESERLER MEYDANA GETİREREK COĞRAFYA BİLİMİNİN GELİŞMESİNE KATKIDA BULUNMUŞLARDIR. SEYDİ ALİ REİS ULUĞ BEY KATİP ÇELEBİ HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

50 MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER TARİH MÜSLÜMAN BİLİM ADAMLARI TARİH BİLİM DALINA DA ÖNEM VERMİŞLER VE TARİH ALANINDA ÇOK SAYIDA ESERLER YAZMIŞLARDIR. TABERİ MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER MEŞHUR TARİHÇİLERDEN BAZILARI ŞUNLARDIR; MESUDİ İBN-İ HALDUN NAİMA AHMET CEVDET PAŞA HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

51 MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER ASTRONOMİ KURAN’DA EVREN İLE İLGİLİ AYETLERDEN DE İLHAM ALAN MÜSLÜMANLAR, DEĞİŞİK YERLERDE RASATHANELER KURARAK ÖNEMLİ ÇALIŞMALAR YAPMIŞLARDIR. BATTANİ MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER DÜNYANIN EKVATORA EĞİMİNİ DOĞRU BİR ŞEKİLDE BELİRLEMİŞ, GÜNEŞ VE AY TUTULMASI İLE İLGİLİ ÇALIŞMALAR YAPMIŞTIR. HAREZMİ ASTRONOMİ CETVELLERİ İLE ATLASLAR HAZIRLAMIŞ, ULUĞ BEY SEMERKANT'TA RASATHANE KURARAK ASTRONOMİ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALAR YAPMIŞ, ANSİKLOPEDİK ESERLER YAZMIŞ VE ALİ KUŞÇU GİBİ BÜYÜK BİR ASTRONOMİ BİLGİNİNİ YETİŞTİRMİŞTİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

52 MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER TIP MÜSLÜMANLARIN EN ÇOK İLGİ DUYDUKLARI BİLİM DALLARINDAN BİRİ DE TIP BİLİMİDİR. EBU BEKİR RAZİ MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER PEYGAMBERİMİZİN TIP BİLİMİ İLE İLGİLİ SÖZ VE UYGULAMALARINI, “TIBB-I NEBEVİ” ADIYLA HAYATA GEÇİREN MÜSLÜMAN İLİM ADAMLARI, BU ÇALIŞMA İLE BUGÜNKÜ KORUYUCU HEKİMLİĞİN TEMELİNİ ATMIŞLARDIR. İBNÜ'N NEFS BEYNİNİ İBN-İ SİNA TIP ALANINDA ŞU BİLİM ADAMLARI ÖNEMLİ ÇALIŞMALAR YAPMIŞLARDIR. İBNİ SİNA'NIN KİTABÜ'Ş-ŞİFA VE EL-KANUN FI'T TIBB ADLI ESERLERİ BEŞ YÜZ YIL AVRUPA'DA TIP OKULLARINDA DERS KİTABI OLARAK OKUTULMUŞTUR. HALEN PARİS ÜNİVERSİTESİ'NDE BÜSTÜ BULANAN İBN-İ SİNA'NIN ÖZELLİKLE BİTKİSEL TEDAVİ YOLLARI İLE İLGİLİ YAPTIĞI ÇALIŞMALAR GEÇERLİLİĞİNİ GÜNÜMÜZDE DE DEVAM ETTİRMEKTEDİR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

53 MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER FİZİK MÜSLÜMAN BİLGİNLER FİZİKLE DE YAKINDAN İLGİLENMİŞLER, DEĞİŞİK MADDELERİN ÖZGÜL AĞIRLIKLARINI BULMUŞLARDIR. BAŞTA SAAT OLMAK ÜZERE PEK ÇOK MAKİNEYİ İCAT ETMİŞLERDİR. MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER FİZİK ALANINDA İSİM YAPMIŞ ÖNEMLİ BİLİM ADAMLARI ŞUNLARDIR; İBNÜ'L - HEYSEM BİRUNİ KİNDİ ATMOSFER TABAKASININ KALINLIĞINI DOĞRU BİR ŞEKİLDE HESAP ETMİŞLER; IŞIK, SES YER ÇEKİMİ VB. KONULARDA ÖNEMLİ ÇALIŞMALAR YAPMIŞLAR VE ESERLER YAZMIŞLARDIR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

54 MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER KİMYA MÜSLÜMAN BİLGİNLER KİMYA ALANINA DA İLGİ DUYMUŞLARDIR. MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER KİMYA ALANINDA İSİM YAPMIŞ ÖNEMLİ BİLİM ADAMLARI ŞUNLARDIR; CABİR İBNİ HAYYAN İBNÜL- HEYSEM ZEKERİYA RAZİ MÜSLÜMAN BİLİM ADAMLARI PEK ÇOK KİMYEVİ MADDEYİ İCAT EDEREK İNSANLIĞIN YARARINA SUNMUŞLARDIR. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

55 MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER MATEMATİK MATEMATİKTE BUGÜN DE KULLANILAN LOGARİTMAYI SİSTEMLEŞTİREN VE İLK DEFA SIFIRLI ONDALIK SAYIYI BULAN HAREZMİ, MATEMATİK ALANINDA ÇOK ÖNEMLİ BİR İSİMDİR. MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER MATEMATİK ALANINDA ÖNEMLİ BİLİM ADAMLARI ŞUNLARDIR; ALİ KUŞÇU MUHAMMED BİN AHMET KERHİ AŞAĞIDAKİ BİLİM ADAMLARI BUGÜN TÜM DÜNYADA KULLANILAN RAKAMLARI GELİŞTİRMİŞLER VE YİNE BUGÜN KULLANILAN PEK ÇOK MATEMATİK İŞLEMLERİNİ DE ORTAYA ÇIKARMIŞLARDIR. TUSİ HIZIR BEY HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

56 MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER ZOOLOJİ VE BOTANİK MÜSLÜMAN BİLİM ADAMLARI, HAYVANLARI İNCELEYEN ZOOLOJİ, BİTKİLERİ İNCELEYEN BOTANİK BİLİM DALLARI İLE İLGİLİ OLARAK DEĞİŞİK ESERLER YAZMIŞLARDIR. MÜSPETBİLİMLERMÜSPETBİLİMLER BU ALANDAKİ ÖNEMLİ BİLİM ADAMLARI ŞUNLARDIR; HAYVAN VE BİTKİ HASTALIKLARI KONUSUNDA OLDUKÇA İLERİ SEVİYEDE OLUMLU SONUÇLAR ALAN MÜSLÜMAN BİLİM ADAMLARI, BUNUN SONUCUNDA PEK ÇOK HASTALIĞI TEDAVİ ETME BAŞARISINI GÖSTERMİŞLERDİR. ABDULLAH İBNİ BAYTAR EBU ZEKERİYA DAMİRİ HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL


"HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL. 10. SINIF ÖĞRENME ALANLARI İNANÇ 1 DİN VE LAİKLİK DİN, KÜLTÜR VE MEDENİYET AHLAK VE DEĞERLER VAHİY VE AKIL İBADET HZ. MUHAMMET." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları