Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ BİRİNCİ SINIF VELİLERİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ BİRİNCİ SINIF VELİLERİ."— Sunum transkripti:

1 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ BİRİNCİ SINIF VELİLERİ

2 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ OKULUN ÖNEMİ: BİR ÇOCUK İÇİN OKUL, DAHA ÖNCE HEMEN HEMEN HİÇBİRİNİ TANIMADIĞI ÇOK SAYIDA ÇOCUKLA KARŞILAŞMA ZORUNLULUĞUYLA, UYULMASI GEREKEN KURALLARIYLA VE BAŞARILMASI GEREKEN ÖĞRENİM GÖREVLERİYLE DOLU YEPYENİ BİR SOSYAL ÇEVREDİR.

3 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ İLKOKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUĞUN İLK GÜNÜ: İLK GÜN ÇOCUK HEYECAN VE UMUT DOLU BEKLENTİLERLE UYANIR, OKULA GİTMEYE HAZIRDIR. DİĞER YANDAN BELKİ ANNE BABA DA ONUN KADAR HEYECANLI OLABİLİR VE ÇOCUĞUNUN YAŞAMININ BU YEPYENİ EVRESİNE ADIMINI ATARKEN, KARMAŞIK BİR DUYGU YOĞUNLUĞU YAŞAR. ÇOCUĞU OKULA HAZIRLAMAK İÇİN ALINAN ÖNLEMLERE RAĞMEN İLK GÜN GÖZYAŞLARI EPEY YAYGINDIR.

4 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ DÖNEMİN BAŞLADIĞI GÜN ANNE BABALARI TARAFINDAN İLK KEZ SINIFLARINA GÖTÜRÜLDÜKLERİNDE HER ZAMAN AĞLAYAN BİRKAÇ ÇOCUK OLUR. BU, KAYGILANMAYI GEREKTİRMEYEN, SON DERECE NORMAL BİR TEPKİDİR. OKULUN İLK GÜNÜ ÇOCUĞUN ANA BABADAN AYRILIRKEN GÜÇLÜK ÇEKMESİYLE, DAHA SONRAKİ PSİKOLOJİK VE EĞİTİMSEL GELİŞİMİ ARASINDA BİR İLİŞKİ YOKTUR.

5 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ANNE BABAYA NOT: BİRLİKTE EVDEN ÇIKTIĞINIZDA, ÇOCUĞUNUZA SAKİN, GERGİNLİKTEN UZAK VE MUTLU GÖRÜNMEYE ÇALIŞIN. OKUL BAŞLANGICININ, HER İKİNİZİN DE YAŞAMINDA BELLİ BİR ÇAĞIN ARTIK SONA ERDİĞİ ANLAMINA GELDİĞİNİ FARK ETTİĞİNİZDE YAŞAYABİLECEĞİNİZ STRESE KARŞIN, HERHANGİ BİR KAYGI BELİRTİSİ GÖSTERMEMEYE ÖZEN GÖSTERİN.

6 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUĞUNUZ ONU BIRAKTIĞINIZ ANDA TEDİRGİN GÖRÜNMEYE BAŞLARSA, KENDİNİ İYİ HİSSEDECEĞİNİ, HER ŞEYİN YOLUNDA GİDECEĞİNİ ONA ANIMSATIN. DİĞER ÇOCUKLARIN DOSTÇA DAVRANACAKLARINI, ÖĞRETMENİN ONUN KENDİ SINIFINDA OLMASINI SABIRSIZLIKLA BEKLEDİĞİNİ SÖYLEYİN VE OKUL BİTER BİTMEZ ONU ALMAYA GELECEĞİNİZİ YADA SERVİS ARACINA BİNDİRECEĞİNİZİ ÖZELLİKLE BELİRTİN. ENDİŞESİNİ, SIKINTISINI ARTIRACAĞI İÇİN KAYGILANDIĞINIZI VE ÜZÜLDÜĞÜNÜZÜ BELLİ ETMEMEYE ÇALIŞIN.

7 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ARAŞTIRMALAR, BEŞ İLKOKUL ÇOCUĞUNDAN DÖRDÜNÜNÜ OKULUN İLK GÜNÜ SINIFTA GERGİNLİK YAŞADIĞINI GÖSTERMEKTEDİR. *ÇOCUĞUNUZ, İSTESE DE İSTEMESE DE AYRILACAĞINIZ VE GÖZYAŞLARININ HİÇBİR ŞEYİ DEĞİŞTİRMEYECEĞİNİ KESİNLİKLE ANLAMAK ZORUNDADIR. EYLEM PLANINIZA BAŞINDAN SONUNA KADAR BAĞLI KALMAYA KARARLI OLUN. ANCAK BUNUN TERSİNE DAVRANAN VE ÇOCUĞA OLUMSUZ BİR UYARICI OLUŞTURAN EBEVEYNE RASTLANMAKTADIR. ÖRNEĞİN, AŞIRI KAYGISI NEDENİYLE BİR BÜTÜN YILINI ÇOCUĞUN OKULUN KARŞISINDAKİ PASTANEDE GEÇİREN BİR ANNE ÖRNEĞİMİZ BULUNMAKTADIR.

8 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ OKULUN İLK GÜNÜ ÇOCUĞUNUZDAN AYRILIRKEN UYGULANACAK EYLEM PLANI ŞÖYLE ÖZETLENEBİLİR; 1-ÇOCUĞUNUZU OKULLA İLGİLİ OLARAK ÖNCEDEN BİLGİLENDİRİN VE OKULU GEZDİRİN. 2-GÜVEN VERİN, RAHATLATIN. YANINDA OLMADIĞINIZDA ONUN MUTLU EVE RAHAT OLACAĞINA İLİŞKİN ONA GÜVEN VERİN. 3-SAKİN KALMAYA ÇALIŞIN. KAYGI, ÖZELLİKLE EBEVEYNLE ÇOCUK ARASINDA BULAŞICIDIR. ÇOCUK KAYGI DUYDUĞU, CANI SIKILDIĞI HER DURUMDA NE KADAR ENDİŞELENDİĞİNİZİ ANLAMAK İÇİN SİZE BAKACAK VE ENDİŞELİ OLDUĞUNUZU GÖRDÜĞÜNDE, BU KENDİ KORKULARININ YERİNDE OLDUĞUNU DOĞRULAYACAKTIR. BU NEDENLE, NE KADAR TEDİRGİN, GERGİN OLURSANIZ OLUN, DIŞARIDAN BAKILDIĞINDA SAKİN VE RAHAT GÖRÜNMEYE ÇALIŞIN.

9 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ 4-OKUL ÇIKIŞI ONU TAM ZAMANINDA ALACAĞINIZI YA DA SERVİSE BİNDİRECEĞİNİZİ, EVDE MUTLAKA KARŞILAYACAK BİR KİŞİNİN OLDUĞUNU ONA AÇIKLAYIN. ÖZELLİKLE KAYGILI ÇOCUK, ANNESİNİN EVDE KENDİSİNİ KARŞILAMAYACAĞI DÜŞÜNCESİYLE OKULA GİTMEK İSTEMEYEBİLİR. BU YAPIDAKİ BİR ÇOCUĞUN BİR KEZ KAPIDA KALMASI OKUL FOBİSİNİ TETİKLEYEN BİR NEDEN OLABİLİR. 5-VEDALAŞMA UZUN SÜRMEMELİDİR.

10 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ 6-GEREKİRSE ÇOK KISA BİR SÜRE SINIF ARKADAŞLARINDAN BAZILARI İLE TANIŞIN VE DERS PROGRAMINI İNCELEYİN. KUŞKUSUZ ANAOKULU DENEYİMİ OLAN ÇOCUKLAR TÜM BU AŞAMALARI DAHA KOLAY AŞACAKLARDIR. ÖZELLİKLE AŞIRI KORUYUCU AİLELERDE BÜYÜYEN TEK ÇOCUKLA, OKULÖNCESİ EĞİTİMİ GÖRMEMİŞ OLAN ÇOCUKLARIN “OKULA BAŞLAMA” DÖNEMİNDEKİ UYUM SÜRELERİ UZAYABİLİR.

11 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ 7-EVE GELDİĞİNDE OKULDA YAŞADIKLARIYLA İLGİLİ ONUNLA KONUŞUN. HER OKUL DÖNÜŞÜ EĞER İSTERSE OLAN BİTEN HER ŞEYİ SİZE ANLATMASINA İZİN VERİN. BU, ÇOCUĞUNUZUN OKUL YAŞAMINA DUYDUĞU İLGİYİ PEKİŞTİRMEK İÇİN EN İYİ YOLDUR VE OKULA KARŞI DUYMASI GEREKEN HEVESİN, ÖĞRENME İSTEĞİNİN GELİŞMESİNE YARDIMCI OLUR. NE VAR Kİ, OKUL ÇIKIŞI HEM FİZİKSEL HEM DE DUYGUSAL OLARAK ÇOK YORGUN OLABİLECEĞİNİ VE TÜM AYRINTILARI HEMEN ANLATMAYI İSTEMEYEBİLECEĞİNİ AKLINIZDAN ÇIKARMAYIN. SABIRLI OLUN, ONU EVE GÖTÜRÜN, İÇECEK VE YİYECEK BİR ŞEYLER VERİN VE SONRA KENDİ İSTEDİĞİ ZAMAN GÜNÜNÜ SİZE ANLATMASINA İZİN VERİN.

12 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ANNE BABAYA NOT: BİR SONRAKİ GÜN İÇİN ÇOCUĞUN GİYSİLERİYLE, ÇANTASININ ÖNCEDEN HAZIRLANMIŞ OLMASI, ERTESİ SABAHIN TELAŞLI GEÇMESİNİ ÖNLER. ÇOCUK BİRKAÇ HAFTA İÇİNDE BU DÜZENE YAVAŞ YAVAŞ UYUM SAĞLAYACAKTIR; VE ZAMANLA, SABAHLARI ONU OKULA HAZIRLARKEN DAHA AZ ZAMAN HARCADIĞINIZI FARK EDECEKSİNİZ. YETERİNCE ERKEN YATTIĞI (UYANDIĞINDA YORGUN OLMAMASI İÇİN) VE ERKENDEN UYANDIĞI SÜRECE SABAH HAZIRLIKLARI GERGİNLİKTEN UZAK OLACAKTIR.

13 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ OKUL SENDROMU: İSTER İLKOKULA YENİ BAŞLASIN, İSTER ARA SINIF ÖĞRENCİSİ OLSUN, BAZI ÇOCUKLAR OKULA GİTMEKTEN KAÇINMA YÖNÜNDE YOĞUN BİR ÇABA SARF EDER. BU YİNELENEN ÇABA ZAMAN ZAMAN KAYGI VERİCİ BOYUTLARA VARIR. “OKUL SENDROMU” ADINI VERDİĞİMİZ BU KAÇINMA TEPKİSİNİN 6 UYARI İŞARETİ VARDIR: 1-HEVES VE ENERJİ KAYBI. 2-ALINGAN VE SİNİRLİ OLMA. 3-İŞTAHSIZLIK. 4-UYKUDA BOZUKLUK. 5-ORTADA BİR NEDEN YOKKEN GÖZYAŞLARINA BOĞULMAK. 6-BAŞ VE KARIN AĞRISI, MİDE BULANTISI VE KUSMA GİBİ PSİKO-SOMATİK BELİRTİLERDE ARTIŞ.

14 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ PROBLEM OLASILIĞI 1- AYRILIK ENDİŞESİ: SORUNUN İLK NEDENİ SİZDEN AYRI KALMANIN GETİRDİĞİ MUTSUZLUKTUR. BU DURUM, DAHA ÇOK OYUN GURUBUNDAN VE ANAOKULU DENEYİMİNDEN YOKSUN, TEK ÇOCUKLARDA GÖRÜLÜR. BİRDENBİRE, GÜNÜN BÜYÜK BİR BÖLÜMÜNDE EVDEN AYRI KALMANIN OLUŞTURDUĞU GERİLİM ÖNEMLİ BİR SIKINTIYA YOL AÇABİLİR.

15 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ NASIL YARDIM EDEBİLİRSİNİZ? ASLA SİNİRLENMEYİN. BAZEN ANA-BABALAR SERT DAVRANIRLAR, TEPKİLERİNİ İSTEKSİZ ÇOCUĞA, AZARLAMA,TEHDİT ETME, HATTA BEDENSEL CEZA YOLLARIYLA GÖSTERİRLER. ÖFKE, OLABİLECEK EN KÖTÜ TEPKİDİR VE ÇOCUĞUN DAHA SIKINTILI VE ŞAŞKIN BİR DURUMA DÜŞMESİNE YOL AÇAR. ÇOCUKLA SAKİN VE SABIRLI BİR BİÇİMDE KONUŞUN. PANİKLERİNE YOL AÇABİLECEK NEDENLERİ ARAŞTIRIN..

16 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUĞUN OKULDA BAŞKALARI TARAFINDAN ZARAR VERİCİ DAVRANIŞLARA MARUZ KALIP KALMADIĞINI YADA YENİ ÖĞRETMENDEN KAYNAKLANAN BİR SIKINTI OLUP OLMADIĞINI ARAŞTIRIN. ARKADAŞLARI TARAFINDAN YENİLGİYE UĞRATILMIŞ OLMAK, EN SEVDİĞİ ÖĞRETMENİN SINIFTAN AYRILMIŞ OLMASI, BİR ÖNCEKİ GÜN BAŞINA HERHANGİ BİR KAZA GELMİŞ BULUNMASI GİBİ FARKLI NEDENLER SORUNUN TETİKLEYİCİSİ OLABİLİR. SABIRLI OLUN. SAKİN OLUN VE ÖFKENİZLE BAŞA ÇIKMAYA ÇALIŞIN

17 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ NASIL YARDIM EDEBİLİRSİNİZ? ONA, OKULUN AMACINI AÇIKLAYIN. ÖNCELİKLE; ÇOCUĞUN NİYE OKULA GİTMESİ GEREKTİĞİNİ BİLDİĞİNDEN EMİN OLUN. ÖZELLİKLE, ANA OKULU DENEYİMİ YAŞAMAMIŞ OLAN İLK YADA TEK ÇOCUKLARIN, YAŞANMAKTA OLAN DEĞİŞİMİNDEN DOLAYI KAFALARI KARIŞABİLİR. DERSLERİN VE ÖĞRENMENİN NE İLE İLGİLİ OLDUĞUNU TAM OLARAK ANLAMAYAN ÇOCUKLAR, OKULA GÖNDERİLMELERİNİ, DAHA FAZLA YARAMAZLIK YAPMAMALARI İÇİN VERİLMİŞ BİR CEZA OLARAK GÖREBİLMEKTEDİR. SONUÇTA DA; KENDİLERİNİ SUÇLU, KIRGIN VE REDDEDİLMİŞ HİSSEDEBİLİRLER.

18 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ GÖZYAŞLARIYLA ALAY ETMEYİN. AĞLAYAN BİR ÇOCUKLA HİÇBİR ZAMAN ALAY ETMEYİN YA DA ONU AZARLAMAYIN; KARDEŞLERİNİN DE BU ŞEKİLDE DAVRANMALARINA İZİN VERMEYİN. BAZI ANNE-BABALAR, ALAY ETMENİN ÇOCUĞUN, MUTSUZLUĞUNDAN DOLAYI UTANÇ HİSSETMESİNİ SAĞLAYACAĞI, BÖYLELİKLE BU DUYGUDAN UZAKLAŞABİLECEKLERİ ŞEKLİNDE YANLIŞ BİR DÜŞÜNCEYLE BU ŞEKİLDE DAVRANMAKTADIR.

19 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ NASIL YARDIM EDEBİLİRSİNİZ? VEDALAŞMALARI ÇABUK VE KISA SÜRELİ TUTUN. VEDALAŞMA NE KADAR UZUN SÜRERSE, DUYGUSALLIĞA EĞİLİMİNİZ DE O DENLİ ARTAR. SİZİ SIKINTILI GÖRMEK ÇOCUĞUNUZU SADECE DAHA DA FAZLA ÜZER. ONUN OKUL KAPISINDAN GÜVENLİ BİR ŞEKİLDE İÇERİ GİRDİĞİNDEN EMİN OLDUKTAN SONRA, ORADAN UZAKLAŞIN.

20 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ONA GÜNÜNÜZÜN NASIL GEÇECEĞİNİ ANLATIN. ÖZELLİKLE KAYGILI BİR ÇOCUK, ONA GÜN İÇİNDE YAPACAKLARINIZI ANLATMANIZ İLE BİRAZ RAHATLAYABİLİR. BAZI ÇOCUKLAR, ONLARIN YOKLUĞUNDA BAŞINIZA KÖTÜ BİR ŞEY GELEBİLECEĞİ ENDİŞESİYLE, OKULA GİTMEKTEN KORKAR.

21 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ NASIL YARDIM EDEBİLİRSİNİZ? ONUNLA, GÜNÜNÜN NASIL GEÇTİĞİ HAKKINDA KONUŞUN. ÇOCUĞUNUZU, OKULDA YAPTIKLARI İLE İLGİLİ KONUŞMASI KONUSUNDA TEŞVİK EDİN. DERSLERLE İLGİLİ SOHBET ETMEK, ONLARI DAHA BİLDİK VE DAHA AZ ÜRKÜTÜCÜ KILAR.

22 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUĞUNUZUN ÖĞRETMENİ İLE GÖRÜŞÜN. KAYGILARINIZI OKUL İLE PAYLAŞMAKTAN ÇEKİNMEYİN. ÇÖZÜM OLASILIKLARINI TARTIŞIN. AMA, BİR AN ÖNCE OKULU DEĞİŞTİRME FİKRİNE KARŞI DİRENİN. TEMEL PROBLEM ORTADAN KALKMADIKÇA, ÇOCUĞUNUZ AYNI SORUNLARI BİR SONRAKİ OKULDA DA YAŞAYACAKTIR. DOĞRU TEŞHİS VE ÇÖZÜM BULUNMADIĞI SÜRECE, SORUN YENİ OKULA DA TAŞINACAKTIR.

23 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ PROBLEM OLASILIĞI 2-YENİ DENEYİMLERLE BAŞ ETME: GÜÇLÜĞE NEDEN OLAN FAKTÖRLERDEN BİR DİĞERİ DE, ÇOCUĞUNUZUN DEĞİŞİM VE YENİLİKLERLE BAŞ ETME İHTİYACIDIR. BUNLAR, SADECE DERSLERİN GETİRDİĞİ YENİ ZİHİNSEL BEKLENTİLERİ DEĞİL, AYNI ZAMANDA OKULA BAŞLAMASIYLA BİRLİKTE GELEN BİR DİZİ YENİ DENEYİMİ DE KAPSAMAKTADIR. OLDUKÇA FARKLI BİR ORTAMA GİRME, SINIFINI BULMA, YABANCILARLA TANIŞMA, YEMEK İÇİN NEREYE GİDİLMESİ GEREKTİĞİNİ KEŞFETME, ELLERİNİ YIKAYACAĞI YERİ BULMA, OKUL KURALLARINI ÖĞRENME, KİŞİSEL DİSİPLİNİ GELİŞTİRME, GRUP PROJELERİNDE YER ALMA GİBİ DENEYİMLER SÖZ KONUSUDUR. EVİN BİLDİK, RAHAT VE ZİHİNSEL AÇIDAN DAHA AZ YORUCU ORTAMINDA ANNEYLE BİRLİKTE YAŞAMAYA ALIŞAN ÇOCUĞA BU, ÜRKÜTÜCÜ BİR DENEYİM GİBİ GELEBİLİR.

24 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ NASIL YARDIM EDEBİLİRSİNİZ? EVDE YENİ ALIŞKANLIKLAR GELİŞTİRİN. EVDE OKUMA, RESİM YAPMA BİR ENSTRÜMAN ÇALMA VE OYUN OYNAMA ETKİNLİKLERİ İÇİN BELİRLİ BİR DÜZEN OLUŞMASINI SAĞLAYIN. EVDE BİR PROGRAMI TAKİP ETMEYİ ÖĞRENMEK, ÇOCUĞUN OKULDAKİ DERS PROGRAMINA UYUM SAĞLAMASINI KOLAYLAŞTIRACAKTIR. BU AYRICA, BELİRLİ SAATLERDE ÇALIŞMA DİSİPLİNİ EDİNMEYİ DE DESTEKLEYECEKTİR. OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARININ ÇOĞUNLUKLA YAŞADIKLARI EN YAYGIN SORUN, PROGRAMLI YAŞAYAMAMALARINDAN, DERS ÇALIŞMAYLA OYUN OYNAMA SAATLERİNİ BİRBİRİNDEN AYIRAMAMALARINDAN, ZAMANI DOĞRU KULLANAMAMALARINDAN KAYNAKLANMAKTADIR.

25 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUĞUN ENDİŞELERİ ÜZERİNE KONUŞUN. ÇOCUĞUNUZ, YAŞADIĞI GÜÇLÜKLERİ SİZİNLE PAYLAŞMASI KONUSUNDA CESARETLENDİRİN VE ÖĞRETMENLERİYLE KONUŞMA GİBİ YOLLARA BAŞVURARAK PROBLEMLERİNİ ÇÖZMESİNE YARDIMCI OLUN. SORUNLARIYLA İLGİLİ KONUŞURKEN SABIRLI OLMAYA VE YARGILAYICI DAVRANMAMAYA ÖZEN GÖSTERİN. ÇOCUĞUN ZİHİNSEL YETENEKLERİNİ ELEŞTİRMEK YA DA HOŞ OLMAYAN BİR ŞEKİLDE ONU DİĞER BİR ÇOCUKLA KIYASLAMAK HER ŞEYİN ÇOK DAHA KÖTÜ OLMASINA YOL AÇACAKTIR.

26 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ PROBLEM OLASILIĞI 3- GERÇEKÇİ OLMAYAN YÜKSEK BEKLENTİLER: YETİŞKİNLERİN BEKLENTİLERİYLE MÜCADELE ETMEK, BAZI ÇOCUKLARDA STRESE YOL AÇAN BAŞLICA ETKENDİR. BU DAHA ÇOK, ÇOCUKLARIN BAŞARILARINDA MÜKEMMELİYETÇİ BİR TUTUM BENİMSEMEK ŞEKLİNDE KENDİNİ GÖSTERİR. BAZILARI,SINIFTA BİR TESTTEN İKİNCİ OLMAYI, SONUNCU OLMAYA EŞDEĞER GÖRÜRLER. HER SEFERİNDE YÜKSEK STANDARTLAR KOYDUĞUNUZ VE BÜYÜK OLASILIKLA TAM BİR BAŞARI DIŞINDAKİ DURUMLARDA ELEŞTİRİCİ OLDUĞUNUZ TAKDİRDE, ÇOCUĞUNUZDA STRES OLUŞMA RİSKİ ARTACAKTIR.

27 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ NASIL YARDIM EDEBİLİRSİNİZ? BEKLENTİ DÜZEYİNİZİ GERÇEKÇİ KILIN. ÇITAYI DOĞRU YÜKSEKLİĞE KOYUN. BAŞARILARINI İZLEMEYİ SÜRDÜRÜN ANCAK ÇOCUĞUN HERHANGİ BİR BAŞARISIZLIĞI KARŞISINDA, HOŞNUTSUZLUK GÖSTERMEYİN. HATALAR YAPARAK ÖĞRENMENİN, BAŞARILI ÇALIŞMANIN TEMEL ŞARTI OLDUĞUNU UNUTMAYIN.

28 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ İSTEMEYEREK BİLE OLSA, ÇOCUĞUNUZA, BEKLENTİLERİ KARŞILAYAMADIĞI TAKDİRDE ONU DAHA AZ SEVİP SAYACAĞINIZ İZLENİMİNİ HİÇBİR ZAMAN VERMEYİN. BUNUN TERSİ BİR YAKLAŞIM, PERFORMANSI BALTALAMANIN AKSİNE, KAYGILI BİR ÇOCUĞU DAHA FAZLA ÇALIŞMASI VE ÖĞRENMEYE DAHA RAHAT BİR BİÇİMDE YAKLAŞMASI KONUSUNDA DESTEKLEYECEKTİR.

29 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUĞUNUZ BAŞKALARI TARAFINDAN ZARAR GÖRÜYORSA…. DUYGUSAL AÇIDAN DAYANIKLI OLMASINI SAĞLAYIN. ÇOCUĞUNUZA KAVGA ETMESİ DOĞRULTUSUNDA ONU DESTEKLEMEYİN. BU SADECE, OYUNLARINDA BAŞKALARINA ZARAR VERMESİNE YOL AÇACAKTIR. ÇOCUĞUNUZUN, PSİKOLOJİK SAVUNMALARINI GELİŞTİRMESİNE YARDIM ETMENİZ ÇOK DAHA MANTIKLI VE YARARLIDIR.

30 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUĞUNUZ BAŞKALARI TARAFINDAN ZARAR GÖRÜYORSA…. OYUN BECERİLERİNİ GELİŞTİRİN. ÇOCUĞUNUZ OYUN BECERİLERİNDEN YOKSUNSA, BİR SPOR YAPMASI VE MÜMKÜN OLDUĞUNCA FAZLA ARKADAŞ EDİNMESİ KONUSUNDA ONU TEŞVİK EDİN. ETRAFI ARKADAŞLA ÇEVRİLMİŞ BİR ÇOCUĞUN,KURBAN OLARAK SEÇİLMESİ OLASILIĞI ÇOK AZDIR. BAŞKALARINA ZARAR VEREN BİRİNİN EN SON İSTEYECEĞİ ŞEY BİR GRUBU KARŞISINA ALMAKTIR.

31 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖĞRETMENLERİYLE KONUŞUN. ÇOCUĞUN BUNA MARUZ KALMASI DURUMUNDA HEMEN ÖĞRETMENLERİNE BİLDİRİLMELİDİR. BU YAŞTAKİ ÇOCUKLARIN, ÖZELLİKLE DE YAŞÇA BÜYÜK ÇOCUKLARIN SALDIRILARINA KARŞI KENDİLERİN SAVUNMALARI OLDUKÇA GÜÇTÜR. ÖĞRETMENLE YA DA EBEVEYNLE PROBLEMİ TARTIŞIRKEN SAKİN DAVRANIN VE GÖRÜŞLERİNİZİ SAĞLAM, ANCAK SALDIRGAN OLMAYAN BİR ŞEKİLDE İFADE EDİN.

32 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUĞUNUZ BAŞKALARINA ZARAR VERİYORSA; ŞİMDİ, BİR DE MADALYONUN ÖTEKİ YÜZÜNE BAKALIM. ÇOCUĞUNUZUN BAŞKALARINA ZARAR VERDİĞİ KEŞFETMENİZ YADA BUNDAN ŞÜPHELENMENİZ DURUMUNDA NE OLUR? BAŞKALARINA ZARAR VERME DE, ZARARA MARUZ KALMAK GİBİ KÖTÜ DAVRANIŞ ÖRNEĞİDİR.

33 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEK OLUN. ZARAR VERME DAVRANIŞINI İYİLEŞTİRMENİN İLK VE EN ÖNEMLİ ADIMI, EVDE ÇOCUĞA İYİ BİR MODEL OLUŞTURMAKTIR. ÇOCUKLAR, ANNE BABALARININ DURUMLAR KARŞISINDAKİ TEPKİLERİNİ TAKLİT EDERLER. DAYAK YİYEN ÇOCUK, AYNI YÖNTEMLERİ DİĞER ÇOCUKLAR ÜZERİNDE UYGULAR. DAVRANIŞLARI SİZİ NE KADAR KIZDIRIRSA KIZDIRSIN, HİÇBİR KOŞULDA, ÇOCUKLARINIZA BEDENSEL CEZA UYGULAMAYIN.

34 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUĞUNUZ BAŞKALARINA ZARAR VERİYORSA; BAŞKALARINA ZARAR VEREN BİR ÇOCUK ÇOĞUNLUKLA, BAŞKALARIN ETKİLEMEK VE DİKKAT ÇEKMEK İÇİN ŞİDDETTEN BAŞKA BİR YOL KULLANAMAYAN, SOSYAL AÇIDAN YETERSİZ ÇOCUKTUR. ONA, ÇEVREYE ZARAR VERMEK YERİNE, YOKSUN OLDUĞU BU BECERİLERİ KAZANDIRMAK VE ÖRNEĞİN; BİR SPOR YAPMA, BİR ENSTRÜMAN ÇALMA, RESİM KURSUNA GİTME YA DA İZCİLİK, SATRANÇ KULÜBÜNE KATILMA GİBİ SPOR FAALİYETLERİNE YÖNLENDİRİN.

35 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUKLARA ARKADAŞ EDİNME VE ARKADAŞLIKLARI SÜRDÜREBİLME BECERİSİ KAZANDIRABİLMEDE ANNE BABALARA ÖNERİLER: 1-ÇOCUKLARINIZIN ARKADAŞLIKLARINI ÖNEMSEYİN, ONLARIN İLİŞKİLERİNE SAYGI GÖSTEREREK, ARKADAŞLIK SÜRECİNDE YAŞADIKLARI HAKKINDA ÇOCUKLARINIZLA KONUŞUN. BÖYLE BİR DURUMDA ÇOCUĞUN KENDİ ARKADAŞLIĞINI KENDİSİNİN DEĞERLENDİREREK DOĞRU VE YANLIŞI FARK EDEBİLMESİ ÖNEMLİDİR. ÇOCUĞUNUZUN ARKADAŞINDAN EMİN OLMADIĞINIZ DURUMDA BU ÇOCUĞU EVİNİZE DAVET EDEREK ONU YAKINDAN TANIMAYA GAYRET EDİN. 2- ÇOCUKLARINIZIN KENDİ ARKADAŞLARINI KENDİLERİNİN SEÇMELERİNE FIRSAT VERİN.

36 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ 3-ÇOCUĞUNUZUN KURDUĞU ARKADAŞLIĞIN ONUN ÜZERİNDE OLUMSUZ BİR ETKİ YAPACAĞINA İNANIYOR VE ÇOCUĞUNUZUN ZARAR GÖRECEĞİNİ DÜŞÜNÜYORSANAZ, ÇOCUĞUNUZLA BİRLİKTE GEÇİRDİĞİNİZ ZAMANLARDA BU KONUYU ONUNLA KONUŞUN. 4-ÇOCUĞUNUZUN ARKADAŞLIK SORUNLARINA MÜDAHALE EDİP, SORUNLARA KENDİNİZ ÇÖZÜM GETİRMEK YERİNE ÇOCUĞUNUZUN ARKADAŞLARIYLA KARŞILAŞTIĞI SORUNLARI YİNE KENDİSİNİZ ÇÖZMESİNE İZİN VERİN.

37 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUKLARA ARKADAŞ EDİNME VE ARKADAŞLIKLARI SÜRDÜREBİLME BECERİSİ KAZANDIRABİLMEDE ANNE BABALARA ÖNERİLER: 5-ÇOCUĞUNUZA KENDİ ARKADAŞLIK DENEYİMLERİNİZİ ANLATIN. ARKADAŞ EDİNME VE ARKADAŞLIĞI SÜRDÜRME, BİR ARKADAŞLA PAYLAŞIMLARDA BULUNMA KONUSUNDA ÇOCUĞUNUZA ÖRNEK OLUN. 6-ÇOCUĞUNUZA HER ARKADAŞLIĞIN EMEK VE SABIR İSTEDİĞİNİ KARŞILIKLI BİR PAYLAŞIM OLDUĞUNU, DOĞRU VE GÜZEL BİR ARKADAŞLIK İSTİYORSA, BUNUN İÇİN KENDİSİNİN DE ÇABA GÖSTERMESİNİN ÖNEMLİ OLDUĞUNU ANLATIN.

38 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ 7-ÇOCUKLARINIZIN YENİ ARKADAŞLIKLAR KURABİLMELERİ İÇİN, ONLARIN FARKLI SOSYAL ORTAMLARDA BULUNMASINA DESTEK OLUN. PARKLAR, GEZİLER KAMPLAR, SİNEMA VE TİYATROLAR, GRUP ÇALIŞMALARI, ARKADAŞ EDİNME İÇİN ÖNEMLİ FIRSATLARDIR. 8-ÇOCUKLARINIZI SİZİN İSTEDİĞİNİZ KİŞİLERLE ARKADAŞLIK YAPMAYA ZORLAMAYIN. ÇOCUKLARINIZA GÜVENİN VE ONLARA SAYGI DUYUN.

39 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ANNE BABA ÇOCUK İLİŞKİSİNDE DOĞRU MESAJLAR VEREBİLME: BU SÖZLER YERİNE ŞU SÖZLERİ ÇOCUKLARINIZA NE KADAR SÖYLÜYORSUNUZ? *BUNU YAPIŞ TARZIN ÇOK HOŞUMA GİTTİ. *BU BERBAT DAĞINIKLIĞI TOPLAMAN BENİ SEVİNDİRDİ. *ÖYLE GÜZEL GÜLÜYORSUN Kİ? *SEN BU KONUDA NE DÜŞÜNÜYORSUN? *İYİ Kİ BENM OĞLUMSUN *BAŞKALARI SENİN BAŞARINDAN SÖZ ETTİĞİNDE SENİNLE GURUR DUYUYORUM. *SENİNLE KONUŞMAKTAN ZEVK ALIYORUM.

40 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ UNUTMAYIN Kİ, DURUMLARA YAKLAŞIM TARZIMIZI BİZLER SEÇERİZ. KOLASINI DÖKEN OĞLUNUZA NE KADAR SAKAR OLDUĞUNU DA SÖYLEYEBİLİRSİNİZ VEYA ONA YAPTIĞI KAZANIN SONUCUNU TEMİZLEMEYİ DE ÖĞRETEBİLİRSİNİZ. SİZİN VERDİĞNİZ BASİT BİR MESAJ ÇOCUĞUNUZUN KENDİNE OLAN BAKIŞINI OLUŞTURUR. BU BASİT ÖNERİLER “KOŞMA CANINI ACITACAKSIN” ŞEKLİNDE OLABİLECEĞİ GİBİ “LÜTFEN DİKKATLİ OL” ŞEKLİNDE DE OLABİLİR.

41 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ANNE BABA ÇOCUK İLİŞKİSİNDE DOĞRU MESAJLAR VEREBİLME: YETİŞKİNLERİN ÇOCUKLARA GÖNDERDİĞİ MESAJLARIN YANINDA BAZEN ÇOCUKLAR DA YETİŞKİNLERE FARKLI MESAJLAR GÖNDERİR VE KENDİLERİNE İLİŞKİN İPUÇLARI SUNARLAR. ÖRNEĞİN, SABAH OKULA GİTMEK İSTEMEYEN OĞLUNUZU DİKKATLE DİNLEDİĞİNİZDE ONUN YAŞADIĞI YALNIZLIK DUYGUSUNU FARK EDEBİLİRSİNİZ. ÇOCUKLARIN DAVRANIŞLARI YETİŞKİNLERE GİDEN PEK ÇOK MESAJLA DOLUDUR. ÖNEMLİ OLAN ONLARI DİKKATLE GÖZLEMLEYEREK VE DİNLEYEREK GÖNDERDİKLERİ MESAJLARI DOĞRU OLARAK ANLAYABİLMEKTİR.

42 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ KARŞINIZDAKİ İNSANLARDAN BEKLENTİLERİNİZİ ONLARI ÜZMEDEN, İNCİTMEDEN, SUÇLAMADAN, YALNIZ DUYGULARINIZI VE KENDİNİZİ ANLATARAK DA KONUŞABİLİRSİNİZ. “İŞTEN YENİ GELDİM GERÇEKTEN ÇOK YORGUNUM BİRKAÇ SAAT DİNLENMEME İZİN VERİRSENİZ BİR SAAT SONRA DİLERSENİZ SİZİNLE SANTRANÇ OYNAYABİLİRİM?” BİZ BU TÜR KONUŞMALARA “BEN DİLİ MESAJLARI” DİYORUZ.

43 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUKLARLA İLETİŞİM: 1-ÇOCUKLARIMIZLA İLİŞKİLERİMİZDE ONLARLA KÜÇÜK YAŞTAN İTİBAREN KENDİNİZİ YAŞADIKLARINIZI AÇIKLAYAN BEN DİLİ İFADELERİ KULLANIRSANIZ ÇOCUKLARINIZ DA BÜYÜDÜKÇE SİZİN KULLANDIĞINIZ DİLİN AYNISINI KULLANARAK KENDİLERİNİ ANLATIRLAR. ÇOCUKLARINA KARŞI AÇIK İLETİŞİMİN YER ALDIĞI BEN İFADELERİ KULLANAN ANNE BABALAR ÇOCUKLARINA ŞU ÖNEMLİ GERÇEĞİ ÖĞRETİRLER: “YAŞADIĞINI SENİ RAHATSIZ EDEN ŞEYLERİ, ÜZÜNTÜLERİNİ BİZİMLE AÇIKLIKLA PAYLAŞABİLİRSEN BİZLER SENİ RAHATLIKLA ANLARIZ VE SANA YARDIMCI OLMAK İÇİN ELİMİZDEN GELEN HER ŞEYİ YAPARIZ.” BU MESAJI ALAN ÇOCUK DA 7 YAŞINA GELDİĞİNDE KARDEŞİNE YAŞADIĞI KISKANÇLIĞI KARDEŞİNİ DÖVEREK ANNEYİ BUNALTARAK GÖSTERMEK YERİNE “ ANNE SENİNLE DAHA ÇOK BİRLİKTE OLMAK İSTİYORUM BENİ SEVMENİ İSTİYORUM” CÜMLELERİ İLE ANLATIR.

44 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ 2-EĞER ÇOCUK KÜÇÜK YAŞLARDA BEN DİLİ İFADELERİNİZİ DUYARAK YETİŞMİŞSE, ERGENLİK DÖNEMİNİ BİR O KADAR DAHA RAHAT YAŞAR VE YAŞATIR. YAŞATIR DİYORUZ ÇÜNKÜ ERGEN OLMAKTAN DAHA ZOR OLAN ŞEY, ERGENİN ANNE BABASI OLMAKTIR. 3-ÇOCUKLARINIZLA OLAN İLETİŞİMİNİZDE ÖNEMLİ OLAN NELER ÖĞRETTİĞİNİZDEN ÇOK NASIL VE HANGİ GÜZELLİKLERLE ÖĞRETTİĞİNİZDİR. “BEN DİLİ, KİŞİNİN O ANDA, KARŞILAŞTIĞI DURUM VEYA DAVRANIŞ KARŞISINDA, KİŞİSEL TEPKİSİNİ DUYGU VE DÜŞÜNCELERLE AÇIKLAYAN BİR İFADE TARZIDIR, YANİ DUYGU VE DÜŞÜNCELERİMİZİ İÇTENLİKLE İFADE EDEN SÖZCÜKLERDİR.”

45 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUKLARLA İLETİŞİM: BEN DİLİ CÜMLELERİNİZDE; * İSTENMEDİĞİNİZ DAVRANIŞI TANIMLAYIN, DAVRANIŞLA İLGİLİ YARGILARINIZI DEĞİL. ÖRNEK: -YARAMAZLIK YERİNE “KAPAKLARI BİRBİRİNE VURDUĞUN ZAMAN….” -PİS ÇOCUKSUN YERİNE”YEMEĞİNİ ÜZERİNE DÖKTÜGÜN ZAMAN…….” -BAŞARISIZSIN YERİNE “DÜZÜNLİ ÇALIŞMADIĞIN ZAMAN …..”

46 NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ *İSTEMEDİĞİNİZ DAVRANIŞIN SİZİN ÜZERİNİZDEKİ ETKİLERİNİ İFADE EDİN. ÖRNEK: -KAPAKLARI BİRBİRİNE VURDUĞUNUZ ZAMAN BAŞIM AĞRIYOR. -GÖMLEĞİNİ ÇABUK KİRLETTİĞİN ZAMAN GÖMLEĞİ TEKRARA YIKAMAM GEREKİYOR. -ÖDEVİNİ ZAMANINDA YAPMADIĞIN ZAMAN, DERSİN YEMEKTEN SONRAYA KALIYOR VE BENİM SANA YARDIM ETMEM ZORLAŞIYOR…… *İSTEMEDİĞİNİZ DAVRANIŞIN SİZDE UYANDIRDIĞI DUYGUYU TANIMLAYIN.. ÖRNEK: -SİNİRLENİYORUM. -YORULUYORUM, BOŞ YERE VAKİT HARCAMIŞ OLUYORUM. -YEMEKTEN SONRA DİNLENECEĞİME SENİNLE DERS YAPMAK BENİ SİNİRLENDİRİYOR. BU ÖRNEKLERİ, GERÇEKTEN ÇOCUĞUYLA SAMİMİ BİR İLETİŞİM KURMAK İSTEYEN ANNE BABALAR ZENGİNLEŞTİREBİLİR VE FARKLI DURUMLARA RAHATLIKLA UYARLAYABİLİRLER.


"NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ BİRİNCİ SINIF VELİLERİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları