Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

© The McGraw-Hill Companies, 2002 6. Hafta Piyasa Yapısı ve Eksik Rekabet.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "© The McGraw-Hill Companies, 2002 6. Hafta Piyasa Yapısı ve Eksik Rekabet."— Sunum transkripti:

1 © The McGraw-Hill Companies, Hafta Piyasa Yapısı ve Eksik Rekabet

2 © The McGraw-Hill Companies, Çoğu piyasa iki uçta bulunan tekel ve tam rekabet piyasaları arasında yer alır Eksik rekabetçi bir firma –mevcut fiyatdan mümkün olduğunca çok satmak isteyecektir –negatif eğimli talep eğrisi ile karşı karşıyadır –çıktı fiyatının üretilip satılan mal miktarına bağlı olduğunu bilir

3 © The McGraw-Hill Companies, Eksik rekabet Oligopol piyasa –az sayıda üreticinin bulunduğu sanayidir –her biri kendi fiyatının hem kendi hem de rakiplerinin davranışlarına bağlı olduğunu bilir. Tekelci rekabet piyasası –piyasada birbirine yakın (ikame) ürünler üreten çok sayıda üretici vardır –firmaların kendi fiyatını etkilemede gücü sınırlıdır.

4 © The McGraw-Hill Companies, Piyasa Yapısı

5 © The McGraw-Hill Companies, Tekelci rakabet Özellikleri: –çok sayıda firma –giriş engeli yok –ürün farklılaştırması –Giriş-çıkış serbestliği ve uzun dönemde sıfır kar

6 © The McGraw-Hill Companies, Tekelci rakabet (2) Firma F noktasında dengededir ve normal kar yapar P> MC Tam rekabetin aksine, firma piyasa fiyatından mümkün olduğunca çok satmak ister. P 1 =AC 1 TL Çıktı Q1Q1 D MR AC MC F

7 © The McGraw-Hill Companies, Oligopol Az sayıda satıcı vardır Birinin kararı diğerlerini de etkiler Oligopol piyasa anlaşma ya da işbirliksiz davranış olarak karakterize edilebilir.

8 © The McGraw-Hill Companies, Anlaşma ve Karteller ANLAŞMA –birbirleriyle rekabetin önüne geçmek için firmaların gizli ya da açıktan yaptıkları anlaşma KARTEL –Firmalar arasındaki yasal anlaşmalar áör. OPEC

9 © The McGraw-Hill Companies, Anlaşma şu hallerde zordur: Endüstirideki firma sayısı çoksa Ürünler homojen değilse Talep ve maliyet koşulları sürekli değişiyorsa Giriş engeli yoksa Firmalar tekelci rekabet altında çalışıyorsa

10 © The McGraw-Hill Companies, Kırık talep eğrisi Q0Q0 P0P0 Çıktı TL Oligipol altında firmanın talep eğrisi şöyle olabilir. Mevcut fiyat ve çıktıyı gözlemler, ve fiyat değişmelerine rakiplerinin tepkisini tahmin etmeye çalışır.

11 © The McGraw-Hill Companies, Q0Q0 P0P0 Çıktı TL Kırık talep eğrisi (2) Fiyatı düşürürse rakiplerinin cevap vereceğini görür, … bu durumda fiyatdaki değişmeye talep esnek değildir Talep eğrisi P 0 ‘ın altında büyük eğime sahiptir D

12 © The McGraw-Hill Companies, Kırık talep eğrisi (3) …ancak fiyatlar arttığında rakiplerin tepkisi daha azdır, bu durumda talep eğrisi daha yatıktır bu firma kırık talep eğrisine sahiptir. D Q0Q0 P0P0 Çıktı TL

13 © The McGraw-Hill Companies, Kırık talep eğrisi (4) Bu yüzden fiyatlar artsa da azalsa da firmenın gelirleri düşecektir, o yüzden en iyisi P 0 fiyat düzeyinde kalmak D Q0Q0 P0P0 Çıktı TL

14 © The McGraw-Hill Companies, Oyun Teorisi Oyun –akıllı kararların muhakkak birbirlerine bağımlı olduğu durum Strateji –oyuncunun her durumda nasıl oynayacağını gösteren oyun planları Baskın strateji –oyuncunun en iyi stratejisinin diğerlerinin kararlarından bağımsız olduğu durum

15 © The McGraw-Hill Companies, Mahkumlar çıkmazı oyunu Düopol, iki firma üretim seviyesini belirlemeye çalışıyor:

16 © The McGraw-Hill Companies, Mahkumlar çıkmazı Her iki firma için de baskın strateji yüksek seviyede üretmek (Nash) o yüzden ikiside 1 birim kar ediyor her ikiside düşük üretseler daha iyi durumda olacaklar –tek şartla: diğer firmanında düşük üreteceğinden emin olurlarsa. anlaşma iki tarafıda memnun edecek ancak ikisininde hile yapması mümkün

17 © The McGraw-Hill Companies, Tehdit Mevcut firma Potansiyel firma Tehditin itibar görmesi?

18 © The McGraw-Hill Companies, Stratejik giriş engeli Bazı engeller mevcut firma tarafından bilerek konulur: –yıkıcı fiyat –yedek kapasite bulundurma –reklam ve A&G –ürünü arttırabilme yeteneği Yüksek giriş maliyetleri

19 © The McGraw-Hill Companies, Özet İki uçtaki tam rekabet ve tekel gerçek hayatda sık rastlanan şeyler değildir Eksik rekabet yaygın olanıdır Potansiyel rekabet mevcut firmaların davranışını etkiler Birçok piyasa ilişkisi stratejik rekabet üzerine kurulmuştur


"© The McGraw-Hill Companies, 2002 6. Hafta Piyasa Yapısı ve Eksik Rekabet." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları