Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Madde Kullanımı ile Mücadele Serap FİDAN Uzman Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Madde Kullanımı ile Mücadele Serap FİDAN Uzman Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen."— Sunum transkripti:

1 Madde Kullanımı ile Mücadele Serap FİDAN Uzman Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen

2 Madde kullanımı ve bağımlılığı gerek ülkemizde gerekse Dünya da önemli bir sorun alanıdır.

3 Avrupa ülkelerinde Madde Kullanım oranı ortalaması %20 üzerindedir. Amerika: %30 Almanya: %25 İngiltere: %25 Çek Cumhuriyetinde : % yaşları arasında % oranında uyuşturucu kullanımına sahip ülkemizde, ulusal tabanlı ve koordineli önleme planlarının yetersiz olması nedeniyle madde kullanım oranları her yıl artış göstermektedir.

4 Yıllara göre madde bağlantılı suçlardan dolayı ceza ifaz kurumlarında Bulunan kişi sayısı Ceza İnfaz Kurumlarında Bulunan Kişi Sayısı

5

6 2014 yılında 648 kişinin uyuşturucu nedeniyle hayatını kaybetmiştir. Bu rakam 2013 yılında 162 dir.Görüldüğü üzere 1 yılda ölüm oranlar 4-5 kat artmıştır.

7 İLLERE GÖRE TÜRKİYE’DE UYUŞTURUCU KULLANIMI DAĞILIMI

8 Alkol Uyarıcılar Esrar ve Türevleri Kokain Hayal Gördüren Maddeler Uçucu Maddeler (tiner, çakmak gazı) Nikotin Eroin SENTETİK UYUŞTURUCU (Bonzai )

9 Bağımlılık Nedir? Kullanılan maddeye yönelik yoğun bir istek yaşamak, Bu isteği durdurmakta zorlanmak, Kötü sonuçlarına rağmen kullanmaya devam etmek, Aynı etkiyi elde etmek için daha sık ve daha fazla miktarda madde kullanmak.

10

11

12

13 Unchain your brain, Amen, D and Smith D; 2010, Mindworks Press.

14 Sağlıklı beyinAlkolun tahrip ettiği beyin Unchain your brain, Amen, D and Smith D; 2010, Mindworks Press.

15 Sağlıklı beyinUyarıcı maddenin tahrip ettiği beyin

16 Toplumun Risk Grubu Kimlerdir? Erkekler : Madde ile tanışma ve kullanma fırsatlarının olması ve sosyal rolleri nedeniyle kullanım sıklığı kadınlara oranla daha yüksektir. Ergenler: Çeşitli biyolojik, psikolojik ve sosyal nedenlerden dolayı madde kullanımının başlanmasına en sık rastlanan dönemdir

17 Doğru Zannedilen Y-a-n-l-ı-ş-l- a-r “Benim iradem güçlüdür, ben bağımlı olmam.” “Ben kendimi kontrol edebilirim.” “Madde kullanımı arkadaşlık ilişkilerini arttırır.” “Bağımlılık yapıcı madde kullanmak insanın sosyal çevresinin genişlemesine yardımcı olur.” “Herkes kullanıyor, bir şey olmuyor.” “Bir kere kullanmaktan bir şey çıkmaz.” “Sadece zayıf insanlar bağımlı olur.” “Ara sıra kullanmakla bir şey olmaz.” “Madde, sadece kullanan kişiye zarar verir.” “Ottur, zararı yoktur. Bağımlılık da yapmaz.” “Tüm bağımlılar hapsedilmelidir.” Sayfa

18  Geçiş dönemidir ve dinamik bir süreçtir.  Duygusal olarak coşku ve taşkınlık,  Çabuk kurulan ve bozulan ilişkiler,  Kolay etkilenme ve toplum içinde sivrilme,  İlgi çekme ve rol sahibi olma çabası, ergenlik döneminin çeşitli davranış özelliklerine örnek verilebilir.

19 Ergenlik döneminde görülen riskli davranışlar;  Okul performansında bozulma,  Kişisel alışkanlıklarda belirgin değişimler,  Davranışlarda ve duygu durumda belirgin değişimler,  İlgi alanlarına karşı istek kaybı, sosyal aktivitelere katılımın azalması,  Sigara kullanımı, sokak dilini kullanmaya başlama,  Akran gruplarına dahil olma, madde ve alkol kullanımı.

20 Madde Kullanımında İlk Teklifi Kim Yapar?

21 Bir Dost…

22 Gençler Bağımlılık Yapıcı Maddeleri Neden Deniyorlar ? Sizce?

23  Sosyal Çevre ve Akran Baskısı %50  Merak %31  Problem %11  Eğlenmek %8 Sayfa

24 Ergenler Neden Uyuşturucu Madde Kullanır? 1.Arkadaş Baskısı: Israr Dışlanma Korkusu Hayır Diyememe 2. Merak: Maddenin yaratacağı etki nasıl Özendirici konuşmalardan, davranışlardan ve kişilerden etkilenir.

25 3. Kişisel Yatkınlık: Asi olan, Değişken ruh halinde olan,çabuk parlayan ergenler çevrelerine uyum sağlamakta zorlanır. 4. Sorunlarıyla Baş Etme Yöntemi Olarak: Sorun yaşamayan genç yoktur. Stres Çaresiz hissetme Yalnızlık

26 5. Kendini Kanıtlamak, Farklı Görünmek İçin: Popülerlik

27 Risk Gruplarına Yönelik Uygun Müdahaleler 1-Arkadaş grubuna bağlı riskler Madde kullanan arkadaşlarının olması Arkadaş grubunun madde kullanımını onaylayan kişiler olması Arkadaş grubuna bağlılık

28

29

30 Çocuğum Sözümü Dinlemiyor. Çok İnatçı, Hep Kendi İstediği Olsun İstiyor… Hep Kötü Kişilerle Arkadaşlık Yapıyor… Gittikçe Yabancılaşıyor ve Bizden Uzaklaşıyor… Eyvah !!! Çocuğum Sigara İçiyor. Sınır Koyamıyoruz...

31 Araştırmalarda madde ve alkol bağımlılığından koruyucu etkenler olarak;  Güçlü ve pozitif aile bağları,  Ebeveynlerin çocuklarının arkadaşları ve neler yaptıklarından haberdar olması,  Aile içi kuralların açık olması ve herkesin bunlara uyması,  Ebeveynlerin çocuklarının yaşamlarına ilgili olmaları,  Okulda başarılı olma,  Okul, kulüpler gibi kurumlarla kurulmuş güçlü bir bağ,  Uyuşturucu kullanımı ile ilgili doğru bilgilenme yapılması

32 2. Aileye Bağlı Riskler Ebeveynlerin tutarsız mesajlar vermesi Aile içi iletişimin zayıf olması (annenin evet dediğine babanın hayır demesi, ailede tek bir kişinin kural koyucu olması gibi) Ailede kavga, çatışma ortamının olması Ebeveynlerin madde kullanımına dair düşünceleri Ebeveynin çocuğun uç davranışlarına ya da madde kullanımına gösterdiği müsamaha Ebeveynin çocuğun yaşamı hakkında ilgisiz ve bilgisiz olması Aile içinde uygun olmayan disiplin yöntemleri ya da hiç disiplinin olmaması

33 Ne Yapmamalı? Var olan sorunu görmezden gelme İletişimi kopartmak “Ben değişmem, o değişsin” demek Kuralların olmadığı bir ortam sunmak Özgür bırakmak adına hayatına hiç müdahale etmemek

34 Ne Yapmalı? İletişimi arttırmak için girişimlerde bulunmak Aile içi belli kurallar koymak Çocuğun ilgi alanlarını bilmek. Uyuşturucu ile ilgili bilgilendirmek. Tutarlı mesajlar vermek.

35 Çocuğunuz bağımsız bir birey olarak görün. Anne - babanın, kurallar ve uygulanışları hakkında fikir birliğinin olması Sorumluluk verin, karar vermesine izin verin Model olun. ( çakmağınızı, sigaranızı onun uzatmasını istemeyin. ) Çocuğunuzu yakından takip edin.

36 SuçlaMAyın, EleştirMEyin, YargılaMAyın, Öğüt verMEyin Ben dili ile konuşun.

37 Ama en önemlisi HAYIR DEMEYİ ÖĞRETİN

38 Örnek Hayır Deme Cümleleri…  Hayır, teşekkür ederim.  Hayır, bana göre değil.  Hayır dostum, sağ ol. Ben böyle iyiyim.  Hayır eğer annem, babam bu durumda görse gerçekten çok üzülür.  Hayır insanda yaptığı etkiyi sevmem.  Hayır ben bütün beyin hücrelerimin yerli yerinde kalmasını istiyorum

39 Örnek Hayır Deme Cümleleri…  Hayır, sağlıklı kalmak için çabalıyorum.  Ben bir sporcuyum, böyle şeyler yapamam.  Hayır, teşekkürler, ben eve gitmeliyim.  Hayır, ben okula gidiyorum. Bunu riske atmak istemem.  Yapamam. Ben işin kolayına kaçamam.

40 3. Kişiye Bağlı Riskler Kolay çeline bilirlik İçe kapanık olmak Kendi fikirlerini açıkça ifade edememek Olumsuz duygularla (kaygı, öfke, korku, yalnızlık, hayal kırıklığı, umutsuzluk vb) baş etmekte zorlanmak Okul başarısızlığı, sınıf tekrarı, devamsızlık, sınıfta kalmak Dürtüsellik ve hiperaktivitenin varlığı Çocuğun geçmişte ya da şimdi evden kaçma, okuldan kaçma, yangın çıkarma, hayvanlara zarar verme vb. davranışlarının olması

41 Ne Yapmamalı? Suçlamak Kişiliğine yönelik eleştirilerde bulunmak Yaşıtlarıyla kıyaslamak Uygun olmayan ceza yöntemleri kullanmak

42 Ne Yapmalı? Özgüvenini artıracak küçük sorumluluklar vermek Pozitif yönlerini ve davranışlarını desteklemek Kendi yeterliliğini göstermesine yardımcı olmak Ailece birlikte geçirilen zamanları arttırmak Aile içinde bir birey olduğunu fark ettirmek, alınacak kararlarda fikirlerini almak ve uygulamak

43 ERGENLE NASIL KONUŞMALIYIZ? Ergen: Ben okulu bırakıyorum. Aile: O da nerden çıktı şimdi? Saçmalama. Ergen: Ne saçmalığı ben okula gitmek istemiyorum. Aile: Biz seni okula göndermek için ne kadar emek veriyoruz biliyor musun sen? Ergen: Tamam işte artık emek vermeyin, ben okula gitmeyeceğim. Bu diyalogda problem çözülmemekle birlikte, iletişim de koptu. Bunu deneyin; Aile: Bu kararı neden verdin? Aile: Neden okulu bırakmak istiyorsun? Aile: Bu kararın hayatını nasıl etkiler? Bir düşün bakalım. Hangi alanlarda çalışmak istiyorsun? Neden bu işi istiyorsun? Aile:“Senin hayatın için bunun önemli bir karar olduğunu düşünüyorum, bu yüzden istersen bir deneme yapalım. Birlikte bir süre belirleyelim ve bu süre içerisinde okula ara verip çalış. Süre sonunda her iki olasılığı da görüp karar verirsin.”

44


"Madde Kullanımı ile Mücadele Serap FİDAN Uzman Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları